Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Gunness »

I løbet af de seneste par dage er det blevet til tre spil 13 Days, som er på Kickstarter lige nu. Jeg skriver nogle ord om det på BGG så hurtigt som muligt, men foreløbig kan jeg sige, at denne light-udgave af Twilight Struggle fungerer ganske glimrende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I går var vi til fødselsdag i Broager, og planen var at der skulle foregå en masse udendørsspil om eftermiddagen. Men det blev regnvejr, så vi måtte nøjes med at spille Kæmpe Klodsmajor inde i teltet. Det var til gengæld rigtig sjovt, både at være med til og at kigge på når andre spilede. Det spil hvor jeg spillede med, endte jeg selvfølgelig som klodsmajor, hvilket til gengæld betød at Lisa vandt da hun havde tur lige før mig.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

I løbet af week-enden har vi spillet The Ravens of Thri Sahashri fem gange. Vores spil er vist så småt gået over i en ny fase, hvor vi forsøger at få scoren op. Det gør dog også, at vi nogen gange kommer i større vanskeligheder end tidligere fordi der er mere fokus på optimering end overlevelse.

Sankt Petersburg er blevet vækket til live efter mange års dvale for mit vedkommende. Vi fik spillet tre spil. Jeg husker spillet som værende væsentligt længere, så den del var en positiv overraskelse. Selve spillet holder fint men min timing er stadig langt fra optimal.

Jeg fik også introduceret Helle for Five Tribes, hvilket der ikke blev taget helt så positivt imod, som jeg havde forventet. Jeg er ikke fuldkommen solgt til spillet, men kan godt forstå, at der er blevet taget så positivt imod det, som der er og jeg syntes da også, at mine oplevelser med spillet altovervejende har været positive.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

Onirim er en fin lille kabale, som jeg spillede en håndfuld gange henover weekenden. Normalt er jeg ikke så meget til disse simple, abstrakte kortspil, men jeg synes faktisk at Onirim opnår virkeligt meget med få midler. Det er også hurtigt at komme i gang med, og hurtigt at spille.

Jeg har endnu en sejr til gode, men når det sker en dag (eller måske før!), skal jeg have kigget på at inkorporere nogle af udvidelserne. Med 7 forskellige mix-and-match udvidelser i æsken er der potentiale for megen variation i spillet.

Jeg glæder mig også til at prøve Sylvion, som virker som et lidt "større" spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by JoelP »

Jeg vil også anbefale Equilibrium af samme designer. Der skal blandes noget mindre end i Onirim,
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Andrea »

Jeg spillede brætspil med tøserne i går og fik her lejlighed til at prøve to nye spil (nye for mig altså) - Vye og Takenoko. Førstnævnte var hurtigt, enkelt og måske ikke så meget mig, mens sidstnævnte var ret hyggeligt. Jeg syntes dog, at det var ret tilfældigt, og det virkede som om, at man kunne ignorere flere mekanikker i spillet, hvis man blot kørte en bestemt strategi benhårdt. Men ok - vi spillede kun to spil, så jeg er ikke sikker på, at det er gældende på den lange bane.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Gunness »

Havde et par gamle venner på besøg i går - vi var desværre ikke blevet fire, så vi som planlagt kunne afprøve Dogs of War, så det blev til Alien Frontiers i stedet, hvor alle endte meget tæt på hinanden - førstepladsen havde ét points føring ned til en delt 2.- og 3.plads.
Jeg har normalt ikke så meget held med at introducere nye spil, da de her folk helst vil spille de samme 2-3 spil hver gang, men AF var en stor succes.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Andrea »

Var med Bedstevennen på Bastard Café i dag, hvor han introducerede mig for en masse småspil. Vi spillede Jaipur, Tier auf Tier: Gipfelstürmer, 4 x Red 7. Mens vi spillede sidstnævnte, dukkede en af hans venner op og joinede os, og derefter fik vi også spillet Click Clack Lumberjack, Sushi Go! og Camel Up. Absolut en meget effektiv spilaften!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Tirsdag kom Trian på bordet for første gang.
Vi spillede kun basisversionen, men jeg inkluderede alle brikker - hvilket fik en del kritik. Samme problem som Carcassonne (for lang spilletid). Jeg morede mig udmærket, men der var del murren i krogene. Næste gang fjerner vi de ekstra brikker. Til gengæld prøver vi så rumskibene og mineralerne for et mere avanceret spil.
Martin vandt, da han "fik lov" til at lukke er megaområde.
7/10
Last edited by Mik on Thu Jun 18, 2015 8:18 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

Det er blevet til lidt flere spil Onirim, både i basisversionen og med "Glyphs" udvidelsen, og det er endda lykkedes mig at hive et par sejre hjem.

Glyphs fungerede fint, og kan anbefales: Man skal nu åbne 12 døre i stedet for normalt 8, men til gengæld indeholder decket så også en række glyph-kort, som er meget stærke og kan bruges på en række forskellige måder. 7/10.


I KBK fik jeg spillet Shadows of Malice, og det var desværre en skuffelse. I starten var det meget sjovt, men spillet afslørede snart at det ville blive langt... Meget langt. Det kom til at passe; vi brugte over 4 timer på det inkl. regelforklaring, og da det tilmed var sådan ret repetitivt og samtidigt ufatteligt hårdt, var det en noget utilfredsstillende oplevelse. En af de unikke tilgange spillet har til genren er, at det holder alting ret abstrakt: Der er ingen konkrete navngivne monstre, ingen billeder af noget som helst på nogen af komponenterne, og man opfordres i det hele taget til at forestille sig temaet selv, snarere end at få det serveret på et sølvfad som i et typisk FFG fantasyspil. Og det virkede altså ikke helt for mig. Det ku' godt være at jeg sloges med en superaggresiv, kæmpefisk med vampyrevner, men reelt var jeg mest interesseret i, hvor mange liv den havde, og hvor mange plusser den netto havde på sit combat roll i forhold til mig...

Vi blev endda heller ikke helt færdige på de 4 timer, men fornemmelsen var at det ikke så godt ud, og at nederlaget ventede lige om hjørnet. 5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I anledning af at det burde være sommer, bestemte jeg at vi skulle spille Sun, Sea & Sand. Det blev til to spil, hvor jeg i begge spil syntes at det gik lidt trægt, og da vi var halvvejs gennem andet opdagede vi at vi havde afkortet skibene med et enkelt felt, hvilket selvfølgelig var grunden til at det aldrig var nok gæster på vores hoteller. Men da forskellen jo var ens for os alle, valgte vi blot at spille videre som om det var normalt. Jens endte med at vinde begge spil, og jeg tabte begge spil. Laban og Eik endte begge spil på det same pointantal, men Laban løb med title som førstetaber, da han havde flere gæster end Eik.

Så blev det til 3 spil The City. I første spil endte vi alle på 50+ point, men det var Laban der var længst over. Eik vandt andet spil stort hvor ingen af os andre var i nærheden af de 50 point. Tredje spil var helt klart det der var mest spændende, og det var først i sidste runde at Laban lige præcis nåede at stikke af og vinde knebent foran mig.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jonezy »

Carsten (Carlei) og jeg var en tur på Frederiksberg igår aftes og game med Kim (Logos32) og Christian (chr88), hvilket som vanligt var en fornøjelse.

Vi startede med Deus, som jeg kun har prøvet igennem et par prøvespil med Mani og online på Boite a Jeux siden, så det var dejligt endelig at få det på bordet ordentligt. Kim styrede totalt og fik gang i en masse komboer, som gjorde at han stort set ikke var afhængig af at skulle ofre til guderne og udbyggede bare sin føring yderligere konstant og endte med over 100 point (så er den 62'er sgu næsten også visket væk, men også kun næsten...;)), hvilket var langt foran nummer 2. Jeg sluttede sidst, da jeg forsøgte en håbløs 'byg mange bygninger på få felter strategi' som tog al for lang tid om at komme i gang, men den skulle prøves....

Da vi nu havde styr på regler og spillet var ude af æsken, nappede vi en omgang mere med det samme, og spillet blev markant anderledes, da vi alle forsøgte os med at bygge mange skibe. Det var Christian så bedst til og jeg fik rettet lidt op og nappede en hæderlig 2.plads imens Kim denne gang havde bøvl med at få komboerne i gang.

Lige min stil med kort komboer og synergier, men det kan føles meget multiplayer solitaire, da interaktionen er ret lille. Det bliver måske lidt bedre efter flere spil under huden, når man bliver bedre til at holde øje med hvilke områder og ressourcer dine modspillere har brug for. Desuden er der card luck, som kan føles random, men i virkeligheden handler det om at få mest muligt ud af den hånd, som du har fået og så er det jo herligt at man man discarde eller ofre til guderne og få herlige ting ud af det. Fedt spil, som jeg glæder mig til at spille mere, men om det kan udvikle sig til en all-time great må tiden vise, men det må blive en solid 8/10 lige nu.

Imens vi sendte Kim ud i kulden efter mad spillede vi andre lidt børnespil med Geistes Blitz og Ringlding og her lærte vi så at Christian har øvet sig al al al for meget i at putte små farvede elastik bånd rundt om fingrene for han var helt urørlig i Ringlding... :lol:

Vi sluttede aftenen af med en gang Kemet, som var nyt for Carsten. Kemet er måske et af de aller bedste 'slå på hinanden' spil med hurtigt gameplay og masser af muligheder pga. de forskellige power tiles. Desværre endte vores spil noget antiklimatisk, hvilket sådan nogle spil ofte kan gøre, da sidste runde endte med masser af udregninger og mulig kingmaking i en taktisk dans om sejren. Tror bare man må spille sådan nogle spil mere intuitivt og så tage det som det kommer, da det andet er noget bøvl.... Kemet er stadig godt, men det mangler lige det sidste, især omkring afslutningen, før vi når de helt store højder (eller også er det bare mig, som må erkende at genren måske ikke er så meget for mig, som jeg tror...).

Som altid en fornøjelse at brætspille med de rødder!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I dag var der ingen strøm på mit arbejde, så efter møde med en leverandør tog jeg hjem, hvor jeg i det mindste4 kunne lave noget. Lilli har læseferie, og for at få hende til at tænke på lidt andet end historieeksamen på mandag, tilbød jeg at spille The City med hende. Tre spil senere var hun godt træt af at tabe, og jeg lod hende vende tilbage til eksamenslæsningen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Siden sidst er der (naturligvis) spillet nogle spil The Ravens of Thri Sahashri, hvor vores point-jagt ind imellem giver nogle spændende og lidt nervepirrende slutspil.

Onsdag havde vi den ugentlige spilaften, hvor Gunness dukkede op lidt tidligere med det eksemplar af 13 Days: The Cuban Missile Crisis, han har lånt. Vi spillede et hurtigt spil og mit indtryk var, at det egentlig var et meget fornuftigt spil, men jeg følte mig ikke rigtig som målgruppen. Målgruppen er måske også lidt uklar for mig, da det lugter tilpas meget af CDG til at jeg kunne forestille mig, at det ville skræmme de folk, der ellers kunne sætte pris på så relativt simpelt et spil. Har jeg lyst til at spille Twilight Struggle, tror jeg fortsat, jeg vil holde mig til den ægte vare. Vil jeg spille i en halv time finder jeg hellere et simpelt kort- eller terningspil. Men retfærdigvis skal nævnes, at man har forsøgt at opnå noget af den intensitet man har i Twilight Struggle.

Aftenens hovedspil var Liberté, hvor vi alle famlede lidt i blinde. Fornøjelsen var langt fra den jeg tidligere har oplevet ved spillet, men jeg var heller ikke indstillet på ustandseligt at sidde og tælle de enkelte fraktioners dominans op. Så oplevelsen blev lidt middelmådig ... men en anden gang og med et par spil i træk er jeg overbevist om, at det stadig er en perle af et spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by digter »

CDG?
Image
Post Reply