Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Gunness »

Card Driven Game
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

Fik lige W1815 på bordet her til aften, og forsøgte mig med et solitairespil. Mit umiddelbare indtryk er, at det er et fantastisk design. Waterloo på 15 minutter? Jeps, og med masser af detaljerigdom. At det er blevet totalt udsolgt alle steder på rekordtid kan ikke overraske.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Hele søndagen var revet ud af kalenderen, så jeg kunne få spillet Guns of Gettysburg med en god gammel ven. Han forærede mig for mange år siden bogen The Killer Angels, som der stod ulæst på mine hylder i en årrække. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at læse denne Pulitzer-vindende bog forstod jeg på et helt nyt plan den fascination nogle har af historiske slag. Og bogen er blevet genlæst flere gange siden. Min ven har været endnu mere optaget af slaget og har bl.a. været rundt og besigtige slag-markerne, så det har været oplagt, at det var et spil, vi skulle spille en dag. I går var det tredje gang, vi kastede os over spillet. Første gang var i 2013, kort tid efter spillet var udkommet. Spillets regler er uhyrligt kondenserede og læringskurven har været meget stejl for os. Første gang vi spillede tror jeg således ikke vi nåede længere end til at Unionen fik etableret sine forsvarsstillinger udenfor Gettysburg uden at der nogensinde blev affyret en skudsalve. Sidste gang nåede vi til at få afviklet et slag eller to og i går nåede så endnu nogle skridt ind i slaget. Midtvejs på dagen var jeg ved at være en smule modløs, men så fik vi langt om længe gennemført tilpas mange skudvekslinger til at procedurerne begyndte at glide mere strømlinet og ikke mindst at vores forståelse af fordele og ulemper af landskabet i forhold til forsvars- og angrebspositioner blev tydeligere for os. Så selvom det endnu en gang var en dag med enorme mængder af regelopslag og masser af frustrationer, endte vi med at have gennemspillet 1½ dag, hvor Unionsherrens linjer var blevet sprængt og forsøgt gendannet på den anden side af byen. Og vi endte med at det alt i alt var en succes-oplevelse for os begge og en følelse af, at vi er kommet meget tættere på at have afkodet, hvad spillet går ud på. For os har regelsættet været en kæmpe udfordring, men jeg kan ikke sige, at jeg syntes det er et dårligt regelsæt; det er bare langt mere kondenseret, end jeg er vant til. Det har dog også givet anledning til mange snakke om hvordan de enkelte regler skal forstås i en tematisk sammenhæng og der har vi stort set i alle tilfælde måttet erkende, at de giver god mening og tilføjer tematisk dybde til oplevelsen. Så alt i alt havde vi en fantastisk dag, der har givet mod på endnu et par spil, så vi kan få reglerne helt ind under huden og kan få spillet os igennem alle tre dage i dette interessante slag. Spillet er i øvrigt et af de mest æstetiske spil, jeg er stødt på. Kort og komponenter er en fornøjelse og lavet i så god kvalitet og med så meget tyngde, at vi uden problemer kunne spille spillet udenfor i det pragtfulde vejr.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I går havde vi familiekomsammen, og da den ældre generation om eftermiddagen sad og snakkede, var vi et par stykker der hentede nogle spil frem. Jeg fik spillet et 5 personers Small World (incl. Cursed, Grand Dames, Be not Afraid og Royal Bonus udvidelserne). Jeg startede med Fortrified Kobolds, og tjente godt med point på dem. Men desværre beholdt jeg dem lidt for længe, idet Larna var gået i decline, og kom væltende med Behemoth Skeletons på det rigtige tidspunkt. Jeg holdt stædigt fat i mine kobolds, men bagefter indså jeg at jeg skulle have opgivet dem samme runde som Larna droppede sin første race. Slutresultatet blev da også at Larna vandt med 86, medens jeg måtte nøjes med en førstetaberplads med 81 point.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Hele søndagen var revet ud af kalenderen, så jeg kunne få spillet Guns of Gettysburg med en god gammel ven.
Nu ved jeg godt, at du har et blødt punkt for netop GoG, og jeg gætter på at det er baseret både på spillets visuelle side, på de originale mekanismer, og på designerens forrige bedrifter.

Men det virker også, som om I døjer en del med spillet (frustrationer, regelopslag, enorm lang spilletid), og i fald at det også - i hvert fald til en vis grad - er spillets tema eller emne der trækker, minder jeg om at der findes mange alternativer til GoG, som både er simplere og hurtigere, og som samtidigt er gode spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Hele søndagen var revet ud af kalenderen, så jeg kunne få spillet Guns of Gettysburg med en god gammel ven.
Nu ved jeg godt, at du har et blødt punkt for netop GoG, og jeg gætter på at det er baseret både på spillets visuelle side, på de originale mekanismer, og på designerens forrige bedrifter.

Men det virker også, som om I døjer en del med spillet (frustrationer, regelopslag, enorm lang spilletid), og i fald at det også - i hvert fald til en vis grad - er spillets tema eller emne der trækker, minder jeg om at der findes mange alternativer til GoG, som både er simplere og hurtigere, og som samtidigt er gode spil. :)
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har ret, Jens. Jeg tror dog, at Guns of Gettysburg er tidsinvesteringen værd. Vi har været lidt modløse undervejs, men vi er også ret stædigt anlagt, så jeg tror, vi kæmper videre lidt endnu. I grove træk tror jeg, vi har nogenlunde styr på det nu. Der var stadig nogle enkelte uklarheder igår, men vi forlod bordet med fornemmelsen af, at have spillet spillet (stort set) korrekt og at vi nu var på vej ind i en ny fase, hvor det er vores positionering, der bliver den største hovedpine. Men det er jo også, så vidt jeg kan se, det der er og skal være udfordringen i det spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Tirsdag kom andet scenarie af Robinson Crusoe: Voyage of the Beagle på bordet.
Da vi var halvvejs erklærede Martin at "nu kunne vi lige så godt rejse hjem". Vi manglede ganske vist at indsamle vand til at et dyr og en plante - men hvis vi åd en landskildpadde, havde vi mad nok til at overleve til næste dag, hvor vi kunne sejle fra øen med at nødtørftigt repareret skib. Vi ville ganske vist miste 10 af vores indsamlede point, men da det trak op til en kraftig storm, og vores lejr i forvejen var miserabel gav det god mening. Vi overvejede at æde Dodofuglen, men vi havde to skildpadder, så verden måtte undvære at vi artsbestemte den anden!
8/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jonezy »

Havde besøg af min kammerat Lars igår og udover at hyggesnakke og spille lidt Nintendo fik vi også lokket Mani med på noget brætspil.

Det blev til en omgang Ticket to Ride: 10th Anniversary, hvor jeg nok vandt på rutinen og som den eneste fik forbundet øst og vest. TtR er sgu altid hyggeligt med det hurtige gameplay det har, og så elsker jeg at samle på farver og bygge ruter.

Bagefter smaskede vi til hinanden i King of Tokyo incl. Power Up. Faktisk et pænt stykke tid siden jeg har rullet terningerne i King of Tokyo og det var faktisk meget rart med et gensyn, men det hjalp nok også at jeg rigtig gamer-agtigt vandt begge spil på point. Min Mecha Dragon har ellers haft en temmelig skidt win-rate i det sidste lange stykke tid, men nu blev det hævnet og så fik jeg endda også startet en win streak med Boogey Woogey også... :D Power Up udvidelsen gør altså gode ting for det spil må jeg sige, da det giver hvert monster unikke evner.

Dejligt at få spillet lidt igen!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Robinson Crusoe. Voyage of the Beagle: Det tredie scenarie havde vi en del problemer med, men mest fordi reglerne er spredt over så mange steder. Så vi starte forfra, og så gik det noget bedre. Vi lagde ud med at spise den anden af vores store skildpadder, så vores slutscore bliver højst halvdelen af hvad vi havde efter det første scenarie - ikke godt!

Men det vigtigste er at vi klarer os igennem uden tab, og nu er der kun to scenarier igen!
8/10
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Stony »

Frouvne wrote:Hele søndagen var revet ud af kalenderen, så jeg kunne få spillet Guns of Gettysburg med en god gammel ven. Han forærede mig for mange år siden bogen The Killer Angels, som der stod ulæst på mine hylder i en årrække. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at læse denne Pulitzer-vindende bog forstod jeg på et helt nyt plan den fascination nogle har af historiske slag.
Hvis du ønsker at grave lidt i det, men i en computerversion, så skulle Ultimate General: Gettysburg være anbefalelsesværdig.
http://store.steampowered.com/app/306660/
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Hele søndagen var revet ud af kalenderen, så jeg kunne få spillet Guns of Gettysburg med en god gammel ven. Han forærede mig for mange år siden bogen The Killer Angels, som der stod ulæst på mine hylder i en årrække. Da jeg endelig fik taget mig sammen til at læse denne Pulitzer-vindende bog forstod jeg på et helt nyt plan den fascination nogle har af historiske slag.
Hvis du ønsker at grave lidt i det, men i en computerversion, så skulle Ultimate General: Gettysburg være anbefalelsesværdig.
http://store.steampowered.com/app/306660/
Jeg har det allerde på PC, men har næsten ikke spillet det, da det for mig ikke levede op til Sid Meiers spil Gettysburg, som det ellers ligner utrolig meget. Spillet er i øvrigt lige blevet fjernet af Apple fra App Store grundet brugen af Sydstatsflaget. Rart at høre, at Steam ikke overreagerer som Apple.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Frouvne wrote:Spillet er i øvrigt lige blevet fjernet af Apple fra App Store grundet brugen af Sydstatsflaget. Rart at høre, at Steam ikke overreagerer som Apple.
Apple skal jo leve af indtægterne fra den almene befolkning, og må derfor nødvendigvis undgå at støde store dele af befolkningen fra sig.
At kalde det en "overreaktion" er ikke helt det ord jeg ville bruge, Allan.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by JoelP »

Jeg tænkte, at det var en 'hvorfor må de, når vi ikke må'-undvigelsesmanøvre?
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by digter »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Spillet er i øvrigt lige blevet fjernet af Apple fra App Store grundet brugen af Sydstatsflaget. Rart at høre, at Steam ikke overreagerer som Apple.
Apple skal jo leve af indtægterne fra den almene befolkning, og må derfor nødvendigvis undgå at støde store dele af befolkningen fra sig.
At kalde det en "overreaktion" er ikke helt det ord jeg ville bruge, Allan.
What!? Det er jo netop hvad det er?
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Michael_Olsen »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Spillet er i øvrigt lige blevet fjernet af Apple fra App Store grundet brugen af Sydstatsflaget. Rart at høre, at Steam ikke overreagerer som Apple.
Apple skal jo leve af indtægterne fra den almene befolkning, og må derfor nødvendigvis undgå at støde store dele af befolkningen fra sig.
At kalde det en "overreaktion" er ikke helt det ord jeg ville bruge, Allan.
At et semi-obskurt spil bruger et sydstatsflags, ligesom i den historiske periode som spillet omhandler, kan vel næppe støde "store dele" af befolkningen fra sig.
Hvad bliver det næste? Forbud mod hagekors i WWII spil?

Hvis vi ikke passer på bliver det hele i Freedom Fries
Image
Post Reply