Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Til aften kunne vi føje et par nederlag til statistikken af vores The Ravens of Thri Sahashri-spil. I første spil var det op ad bakke fra start af, så det var ikke så overraskende, men i andet spil havde vi klaret os over al forventning i de første runder og så havde jeg alligevel ikke nok information i sidste runde, hvor jeg følte mig nødsaget til at satse og satsede forkert...

Efterfølgende solo-spillede jeg mig igennem et spil Eminent Domain: Microcosm for at få bedre styr på reglerne og spillets flow. Det har umiddelbart potentiale til at være et af de mest interessante mikro-spil, jeg endnu har set. Jeg må få det prøvet mod en modstander og så må vi se, om det holder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Mandag aften fik vi et gensyn med Sankt Petersburg (klassisk udgave) med begge udvidelser.
Jeg købte andenudgaven på Essen sidste år, men jeg foretrækker så absolut originaludgaven, så den nye er lige til gavekassen.

Martin vandt naturligvis, og vi andre 4 kom tæt efter. På trods af 5 spillere og ekstra kort tog spillet alligevel kun 90 minutter. 9/10

Vi sluttede aftenen tidligt med et enkelt spil City, som jeg snart gerne så udkomme i den lovede nye version! 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

Mik wrote:Mandag aften fik vi et gensyn med Sankt Petersburg (klassisk udgave) med begge udvidelser.
Jeg købte andenudgaven på Essen sidste år, men jeg foretrækker så absolut originaludgaven, så den nye er lige til gavekassen.
Er der lave noget om i den nye udgave, eller er det rent kosmetisk?
Vi sluttede aftenen tidligt med et enkelt spil City, som jeg snart gerne så udkomme i den lovede nye version! 8/10
Yes please, mine kort er ved at være alt for slidte, og så er der stadig nogle der ikke helt fatter den smule tysk der er på kortene.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Mik wrote:Mandag aften fik vi et gensyn med Sankt Petersburg (klassisk udgave) med begge udvidelser.
Jeg købte andenudgaven på Essen sidste år, men jeg foretrækker så absolut originaludgaven, så den nye er lige til gavekassen.
Larsine wrote:Er der lave noget om i den nye udgave, eller er det rent kosmetisk?
Jeg havde ikke købt den, hvis ikke den var blevet "forbedret" - mit problem er så at "forbedringerne" ikke er nogle jeg kan lide:

Den vigtigste forbedring er en "markedsplads" med nye kort (gule) som kommer ind imellem Håndværkerne (grønne) og Bygningerne (blå). Fem kolonner for de fem varer markerer hvor meget hver vare er steget i værdi.

Jeg savner dog Doris Mattheus' tegnestil, og jeg tror ikke at markedspladsen gør nok forskel for mig til at dumpe hende til fordel for de nye "malede" kort.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Everzone er et kortspil for 2-4 spillere, som jeg købte i Essen.
Jeg blev tiltrukket af de smukke kort, men desværre viste spillet sig have en del mangler på regelsiden. Et besøg på BGG viste at jeg langt fra var den eneste der havde samme oplevelse, så efter en enkelt kamp trak Martin sig sejrrigt ud af kampen. Det var en blandet oplevelse, som ikke tåler gentagelse. Suk! 3/10

Bagefter sik Martin lejlighed til at prøve Castles of Mad King Ludwig for første gang, og han havde ingen problemer at vinde over Eivind og mig :cry: 8/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK fik jeg prøvet kræfter med Dune: The Dice Game, et print-n-play spil, som kan downloades fra BGG. Vi var fem spillere.

På mange måder er DtDG et meget sympatisk projekt, som gør meget for at forblive en tæt relation til det "rigtige" Dune-spil: Hver spiller repræsenterer en fraktion og har tropper og ledere, spice som valuta, sejr afhænger af kontrol med de strategiske regioner, en sandstorm rykker omkring på brættet og "låser" de regioner den dækker, osv. De enkelte fraktioner har mange specielle evner, og spillet føles derfor meget asymmetrisk.

Det som selvfølgelig decideret er nyt i DtDG er brug af terninger: Man slår 7 terninger, lægger mindst én til side, slår resten om, lægger mindst én til side, osv., indtil alle terninger er lagt til side. Resultatet dikterer de aktioner man kan udføre den tur: Lave en alliance, rekruttere nye tropper/leder, transportere tropper ned til planeten, rykke på planeten, angribe, osv.

Og lige terning-delen synes jeg faktisk ikke fungerede specielt godt... Man var ofte totalt prisgivet ens evne til at slå godt, og gjorde man ikke det, var turen på det nærmeste spildt. Ikke godt, når spillet kun varer seks ture.

Derudover er DtDG, ligesom forgængeren, selvfølgelig et bygge-tropper-og-slå-på-hinanden spil, og det kan man holde mere eller mindre af.

Man kunne håbe at DtDG i det mindste ville være et hurtigt spil, men selvom det unægteligt er hurtigere end det oprindelige Dune-spil, varede vores spil dog stadig noget længere end det kunne holde til. Og det var endda med en alliancesejr i tur 4. Værre endnu, er der meget nedetid, fordi turstrukturen jo er at hver enkelt spiller tager hele sin tur.

Så, både lidt godt og lidt dårligt kan man sige om DtDG... 6/10 (og så er jeg gavmild). Og det er jo lidt synd, for spillet er drønlækkert lavet rent grafsk, og idéen om et hurtigt, spændende spil der fanger essensen i Dune-spillet er jo meget besnærende. Desværre sidder DtDG ikke helt i skabet.


Bagefter blev det til et gensyn med Knizias Taj Mahal. I min verden ikke et af hans allerbedste spil, men det er tæt på. Denne gang lykkedes det mig endda at vinde meget stort, omend jeg ikke helt er sikker på hvordan! På en eller anden måde var det bare som om alting flaskede sig for mig... :) 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Goblen »

I Skibinge spillegruppe fandt vi en "gammel" elsket kending frem i går. Terra Mystica kom på bordet, og med Fire & Ice udvidelsen blev det et lidt anderledes spil.

Der blev brugt det nye budsystem til racevalg og jeg endte med Engineers. Spillede dem helt Old School. Havde slet ikke forståelse for de nye point-systemer med flest byer langs kanten af områder, og det kostede mig voldsomt på pointene til sidst eftersom jeg fik en tredjeplads i længste sammenhængende by, og ingen point for kantområdet.

Vi spillede det med fem spillere og det har jeg ikke prøvet før. Det betød at kortet var meget crowded. Der skulle tænkes anderledes, og mange af de valg jeg ville træffe blev blokeret. Det fede er at stemningen altid er god, så selvom jeg ikke var tæt på at vinde så havde jeg en fantastisk aften med dette fantastiske spil :-)

/Brian
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by BlueSwan »

Spillede et enkelt spil Twilight Struggle imod Haekle i tirsdags. For en yderst sjælden gang lykkedes det mig at nå helt til slutscoringen, hvor jeg tabte med USA. Det var et spil der svingede en del. Hen imod slutningen af Mid War følte jeg mig temmelig sikker på sejren, men lykken vendte i Late War, hvor jeg bl.a. blev lukket næsten helt ude af både syd og central-amerika. Det var mit første spil imod ham og jeg havde faktisk forventet at give ham bank, da jeg har noget flere spil på bagen end ham, så det er faktisk positivt at han vandt: nu kan jeg jo kræve en revanche-kamp! :D
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Sir William »

Kasper og Robert var forbi til vores ugentlige spilleaften.

Min tur til valg af spil, så jeg valgte mit nye Patchistory. Vi plejer at spille fra kl 19 til maks 22, men i går sneg den sig op til kl 23. Godt man har fri i dag 8) .

Efter en hurtig regelgennemgang var vi klar. De første par runder hurtigt, men pludselig tog det lidt længere med lange budrunder, regelopslag og puslespil. Spillet bliver hurtigt udfordrende, når der kun er en tile som passer i ens mønster og vi er flere der kun kan bruge DEN. Tror den dyreste tile der blev købt kostede 14 penge og der så var en som måtte 13 penge for ubrugelig tile :lol:

Mit patchwork struktureret efter 1. Era, men derefter kom mine problemer. Efter 2. Era scorede jeg stort i afstemningsdelen og var den dominerende militære magt. Måske tolkede vi noget forkert der (Er begge forbundet via EN generel trade route eller det kun den som har lagt den), så jeg kunne kun true Robert men hans første tur i 1. Era havde han påtvunget mig en alliance :| .

Vi endte med at bekrige Kasper, selv om han startede den første krig, og alligevel vandt gan 20 point mellem nr. 1 og nr. 3.

Min overordnet betragtning er, at det er et spil som kan spilles igen. Kan godt lide elementerne med at patche ens kort, afstemningsdelen og variationen alt efter kortene der kommer i spil. Der var en del nedetid midt i spillet under bygge- og movement fasen, men da vi begyndte at spille simultant, forsvandt denne

Reglerne var ikke super forklarende især måtte vi google "goods" for at få klar definition.

Dejlig oplevelse og anderledes.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by APK »

Fik spillet to spil Battlecon - Devastation of Indines med min søn i går.
Et ret fantastisk spil, der lever op til forventningerne - så meget at han rent faktisk spørger om vi skal spille. Det sker sjældent for et spil der ikke er sat strøm til...
Håber ikke det koster på entusiasmen, at han fik tæsk i begge spil i går... :twisted:
/APK
Image
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Da Senzai »

BattleCon er nuts! Genialt spil selvom det er sjældent jeg spiller det. Regner med at starte på det igen, når Fate of Indines lander i postkassen.

Det er et spil, det kunne være fantastisk at spille i turneringsform med massere af forskellige deltagere. Lidt a la, når der spilles Magic eller LCG´ere i Faraos.

Edit: Jeg bruger også altid en af mine BattleCon playtmats, hver gang jeg er inde og spille Magic. Når folk spørger ind til dem er det svært ikke at åbne sætningen med; "Det er det bedste spil, du ikke spiller" :mrgreen:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:Kasper og Robert var forbi til vores ugentlige spilleaften.

Min tur til valg af spil, så jeg valgte mit nye Patchistory. Vi plejer at spille fra kl 19 til maks 22, men i går sneg den sig op til kl 23. Godt man har fri i dag 8) .

Efter en hurtig regelgennemgang var vi klar. De første par runder hurtigt, men pludselig tog det lidt længere med lange budrunder, regelopslag og puslespil. Spillet bliver hurtigt udfordrende, når der kun er en tile som passer i ens mønster og vi er flere der kun kan bruge DEN. Tror den dyreste tile der blev købt kostede 14 penge og der så var en som måtte 13 penge for ubrugelig tile :lol:

Mit patchwork struktureret efter 1. Era, men derefter kom mine problemer. Efter 2. Era scorede jeg stort i afstemningsdelen og var den dominerende militære magt. Måske tolkede vi noget forkert der (Er begge forbundet via EN generel trade route eller det kun den som har lagt den), så jeg kunne kun true Robert men hans første tur i 1. Era havde han påtvunget mig en alliance :| .

Vi endte med at bekrige Kasper, selv om han startede den første krig, og alligevel vandt gan 20 point mellem nr. 1 og nr. 3.

Min overordnet betragtning er, at det er et spil som kan spilles igen. Kan godt lide elementerne med at patche ens kort, afstemningsdelen og variationen alt efter kortene der kommer i spil. Der var en del nedetid midt i spillet under bygge- og movement fasen, men da vi begyndte at spille simultant, forsvandt denne

Reglerne var ikke super forklarende især måtte vi google "goods" for at få klar definition.

Dejlig oplevelse og anderledes.
Jeg synes at det er et fedt spil. Eneste indvending er alt for mange uklare regler. Jeg har stadigvæk en ide om at vi tolkede min +1 good tile til lidt for stor fordel for mig.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Robert »

Havde besøg af Jonezy og Sir William det meste af dagen til en hyggelig omgang brætspil. Vi fik en masse af mine nyanskaffelser på bordet. Parfum, Magnates, 4x Marco Polo og en gang Camel Up til sidst. At Marco Polo holdt til fire spil samme dag og stadig smagte af mere siger en del om spillet.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Andrea »

Vi havde venner på besøg i dag til en omgang brætspil. Det blev til fire omgange King of Tokyo (inkl. Power Up-udvidelsen), en omgang Castle of All Seasons samt en enkelt omgang Pickomino.
Post Reply