Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Stony »

Mik wrote:
Frouvne wrote:Spillet er i øvrigt lige blevet fjernet af Apple fra App Store grundet brugen af Sydstatsflaget. Rart at høre, at Steam ikke overreagerer som Apple.
Apple skal jo leve af indtægterne fra den almene befolkning, og må derfor nødvendigvis undgå at støde store dele af befolkningen fra sig.
At kalde det en "overreaktion" er ikke helt det ord jeg ville bruge, Allan.
I amerikansk optik - hvor alting skal være så fucking politisk korrekt - er det sikkert normen. Set med europæiske briller, vil jeg bestemt mene at det er en overreaktion. Endda en større en af slagsen.

Vi ender med ikke at kunne gengive historien korrekt, for i gengivelsen af den amerikanske historie, er det forbudt at vise sydstatsflag og bruge ord som "slave", der sikkert skal erstattes med "ufrivilig immigrant med afrikansk ophav med ansættelse udenfor overenskomst".
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by digter »

Image
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Jens_Hoppe »

Nøj, hvor er jeg forarget nu! :mrgreen: :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Nøj, hvor er jeg forarget nu! :mrgreen: :lol:
Er det nu, jeg skal træde i karakter som administrator? :lol:

Jeg kan godt forstå, at man ikke bryder sig om at møde nogle af disse symboler i det offentlige rum. Om løsningen er at nedlægge forbud imod brug af dem i det offentlige rum, syntes jeg er en kompliceret diskussion. Men at de ikke må anvendes i beskrivelsen af historiske sammenhænge om det så er film, bøger, spil eller noget helt fjerde, kan jeg kun se må have en fordummende effekt og i sidste ende må tjene til benægtelsen af de kedelige historiske begivenheder, de er forbundet med. Logikken bag en tankegang, der fører til den slags konklusioner, kan jeg slet ikke sætte mig ind i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

... Og så har jeg da i øvrigt spillet Terra Mystica og American Rails i den forgangne uge og et par spil Hostage Negotiator i eftermiddags. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:Nøj, hvor er jeg forarget nu! :mrgreen: :lol:
Er det nu, jeg skal træde i karakter som administrator? :lol:

Jeg kan godt forstå, at man ikke bryder sig om at møde nogle af disse symboler i det offentlige rum. Om løsningen er at nedlægge forbud imod brug af dem i det offentlige rum, syntes jeg er en kompliceret diskussion. Men at de ikke må anvendes i beskrivelsen af historiske sammenhænge om det så er film, bøger, spil eller noget helt fjerde, kan jeg kun se må have en fordummende effekt og i sidste ende må tjene til benægtelsen af de kedelige historiske begivenheder, de er forbundet med. Logikken bag en tankegang, der fører til den slags konklusioner, kan jeg slet ikke sætte mig ind i.
Vi kan ikke bryste os af at have ytringsfrihed, og samtidig forbyde folk at ytre sig (på skrift, i tale og billeder). Men derfor kan man jo godt selv udvise tilbageholdenhed med at træde andre mennesker over tæerne. Det er det Apple gør ved at fjerne sydstatsflaget. Det betyder ikke at de har forbudt det, lige som at vi heller ikke har forbudt muhammedtegninger. Men derfor behøver man ikke at plastre tegningerne op overalt.
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Michael_Olsen »

Mik wrote:
Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:Nøj, hvor er jeg forarget nu! :mrgreen: :lol:
Er det nu, jeg skal træde i karakter som administrator? :lol:

Jeg kan godt forstå, at man ikke bryder sig om at møde nogle af disse symboler i det offentlige rum. Om løsningen er at nedlægge forbud imod brug af dem i det offentlige rum, syntes jeg er en kompliceret diskussion. Men at de ikke må anvendes i beskrivelsen af historiske sammenhænge om det så er film, bøger, spil eller noget helt fjerde, kan jeg kun se må have en fordummende effekt og i sidste ende må tjene til benægtelsen af de kedelige historiske begivenheder, de er forbundet med. Logikken bag en tankegang, der fører til den slags konklusioner, kan jeg slet ikke sætte mig ind i.
Vi kan ikke bryste os af at have ytringsfrihed, og samtidig forbyde folk at ytre sig (på skrift, i tale og billeder). Men derfor kan man jo godt selv udvise tilbageholdenhed med at træde andre mennesker over tæerne. Det er det Apple gør ved at fjerne sydstatsflaget. Det betyder ikke at de har forbudt det, lige som at vi heller ikke har forbudt muhammedtegninger. Men derfor behøver man ikke at plastre tegningerne op overalt.
Muhammed tegningerne er en, synes jeg, unødvendig og barnlig provokation. Det er jeg enig i.
Men hvad vi snakker om her er at vi forbyder historien, og det er dybt problematisk. Kan vi ikke snakke om historien vil vi gentage den.
(Og ja, ordet "forbyder" er brugt løst her... Apple "forbyder" ikke sydstatsflaget, de fjerner blot produkter som indeholder det... essentielt det samme).

Min pointe er at jeg ikke mener Muhammed tegningerne og brugen af sydstatsflaget i en historisk undersøgelse/gengivelse kan sammenlignes.

Moving on... : - )
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Stony »

Mik wrote:Vi kan ikke bryste os af at have ytringsfrihed, og samtidig forbyde folk at ytre sig (på skrift, i tale og billeder). Men derfor kan man jo godt selv udvise tilbageholdenhed med at træde andre mennesker over tæerne. Det er det Apple gør ved at fjerne sydstatsflaget. Det betyder ikke at de har forbudt det, lige som at vi heller ikke har forbudt muhammedtegninger. Men derfor behøver man ikke at plastre tegningerne op overalt.
Jeg mener ikke der er nogen sammenhæng overhovedet. Muhammedtegningerne blev brugt som satire og i en vis udstrækning som en provokation. Og det kan man ganske rigtigt vælge at lade være med. Jeg ville kunne forstå sammenligningen, hvis der var tale om folk der flagede sydstatsflaget med de racistiske associationer som eksempelvis visse bander gør det. Men her er der tale om et historisk simulationsspil, og den ene halvdel gjorde faktisk brug af sydstatsflaget. Det var deres "nations" flag. Det er ikke brugt som en provokation. Det er historisk korrekt gengivelse.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Helle »

Ja indimellem virker det som om ordet 'kontekst' slet ikke findes i den amerikanske ordbog!
Men svenskerne ændrer også i litteraturen ... Pippis far må ikke være 'negerkonge' og Lucky Luke må ikke ryge i nyUdgivelserne af tegneserier på dansk. Det er svært at finde ud af, hvor grænsen går for, hvornår det giver mening at ændre og hvornår ikke - og den enkeltes grænser er meget forskellige.
Slog man op i Salomonsens leksikon ... Endnu ikke 100 år gammelt får man en fantastisk oplysende beskrivelse under 'neger' ... Den slags opslag siger mere om historien end en politisk korrekt gengivelse. Det er i hvert noget som gør indtryk. Det er de beskrivelser og opslag, som mine bedsteforældre voksede op med.

Men har i øvrigt ikke spillet noget siden sidst - heller ikke ravnespillet :(
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Larsine »

I går var vores to ældste døtre til polterabend, og i medens var vi sammen med den kommende bruds mor og far, og passede børe for nogle af deltagerne i festlighederne. Da børnene var lagt i seng, og vores egne børn stadig ikke var kommet hjem, blev det til nogle spil Sequence. Med udskiftning, turspil, og meget andet, endte det med at jeg spillede med 6 af spillene, og vandt min portion af dem.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Søndag fik jeg prøvet Brew Crafters sammen med Martin, Laurens og Niels. Martin vandt naturligvis :shock:
Det var et underholdene spil, men ikke noget jeg behøver i min samling. 7/10

Bagefter kunne Martin og jeg lige nå to spil Dominion: Adventures sammen med en tredie spiller som jeg ikke erindrer navnet på. Det var såmænd udmærket, men igen er det ikke noget jeg higer efter at få. Event-kortene var dog en find ide, og hvis jeg kunne købe disse uden resten, ville de helt klart blive lagt i min Dominionkuffert. 7/10

Efter pizzaen fik vi prøvet Camp Grizzly. Vi er ledere på en sommerlejr, hvor en galning naturligvis er gået amok. Vi skal så forsøger at nå væk inden vi bliver myrdet. Der er ikke det store i spillet, men i det mindste var det hurtigt, og let at lære. Vi vandt to scenarier. 6/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Mandag spillede vi Borgene fra Bourgogne. Martin vandt (naturligvis) igen 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Frouvne »

I aftes var spilgruppen samlet og vi spillede de samme spil som ugen forinden, så vi kunne for en gangs skyld springe forklaringerne fuldkommen over. Vi startede med Terra Mystica, som jeg har en fornemmelse for, at jeg aldrig bliver særlig god til. Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan være fint underholdt undervejs. Så ingen problemer der. Det andet spil vi fandt frem var American Rails. Jeg kan ikke lade være med at blive fascineret af hvor meget spil der gemmer sig i de simple regler og komponenter. Stor respekt for det spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Andrea »

I går aftes mødte jeg med rollespilsgruppen for at spille brætspil (!). Vi nåede tre timers Descent 2. Ed, inden jeg smuttede (da jeg i modsætning til andre i selskabet ikke har sommerferie endnu :roll: )
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juni 2015

Post by Mik »

Tirsdag fik vi spillet Imperialism: Road to Domination for første gang. Det var et af de mange spil jeg købte på Spiel '14, og som jeg endnu ikke havde fået prøvet. Det var et Civ spil med en betydelig andel af held i kortene, og med et tilsyneladende problem i "rich-get-richer"-problematikken. Det var sådan set let nok at spille, men det kommer nok ikke tilbage på bordet igen. Der er simpelthen så mange andre civ-spil som er bedre, så...
Martin vandt naturligvis :wink: 7/10
Image
Post Reply