Månedens spiloplevelse maj 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Frouvne »

Så skal der gøres status over maj måned!

Min maj måned så således ud:

The Ravens of Thri Sahashri - 20
Brass - 4
Hostage Negotiator - 3
Loopin' Louie - 3
Incan Gold - 2
PitchCar - 2
The Resistance - 2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1) - 2
Tiny Epic Defenders - 2
Tiny Epic Defenders: Kickstarter Mini-Expansion - 2
Twilight Struggle - 2
Can't Stop - 1
Crokinole - 1
Dixit Odyssey - 1
Labyrinth: The War on Terror, 2001 - ? - 1
Loony Quest - 1
Mysterium - 1
Ra - 1
Star Trek: Expeditions - 1
Terra Mystica - 1
Timeline: Discoveries - 1
Timeline: Diversity - 1

Alt i alt en fin måned både hvad angår kvantitet og kvalitet. Det var rart at få prøvet udvidelsen Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1). Tematisk passer det fint ind i grundspillet og tager det i virkeligheden blot endnu længere i.f.t. at fylde endnu mere tematik på. Selvom vi blev presset helt i bund følte jeg ikke spillet så presset, som jeg ellers ofte syntes man kan. Men det passer også meget godt med, at man skal overleve for at kunne gå videre til næste scenarie. Hvor godt man har klaret sig har indflydelse på de kommende scenarier. Endnu en måned hvor der blev holdt liv i Twilight Struggle og så blev der gjort endnu et forsøg med Labyrinth: The War on Terror, 2001 - ? Jeg syntes stadig, det er en hård nød at knække, men føler dog at spillet langsomt begynder at åbne sig op. Så der er håb endnu. Endelig var der et kært gensyn med Ra, som det efterhånden er en del år siden, jeg har spillet og så blev der også taget hul på et lille solo-spil med masser af tematik, jeg tænker, jeg kommer til at spille en del i den kommende tid: Hostage Negotiator.

De helt store spiloplevelser tegner The Ravens of Thri Sahashri og Brass sig for. The Ravens of Thri Sahashri er et to-personers spil, som Helle og jeg har prøvet for første gang i denne måned. Og det er så blevet til 20 spil. Kombinationen af deduktion og det at man ved sit valg af kort skal give hints til sin medspiller passer os rigtig godt. Det kan man vist roligt sige, vi har været ret fjollede med. Brass blev der pustet nyt liv i i denne måned. Det er år siden jeg har spillet det sidst men denne måned blev det spillet fire gange i min spilgruppe, hvilket er ret sensationelt. Det er et super-solidt spil og det har været en fornøjelse at dykke dybere ned i det. Brass er månedens spiloplevelse for mig. Dels fordi det var en fornøjelse at fordybe sig i det konkrete spil og dels fordi vores spilgruppe valgte at fordybe sig. Endvidere har det fået mig til at kigge nærmere på min hylde med Martin Wallace-spil og der står jo endnu flere spil, der burde få samme behandling!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Larsine »

Jeg nåede 36 spil i løbet af maj måned, fordelt på følgende:

Limes x11
Om Nom Nom x4
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x4
Carcassonne: Hunters and Gatherers x2
Poison x2
Samurai x2
Tsuro x2
Bonnie and Clyde x1
Citrus x1
Colosseum x1
King's Gate x1
Lords of Waterdeep (inkl. Scoundrels of Skullport) x1
Metro x1
Thurn and Taxis x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia x1
Unpublished Prototype x1

Spil med rødt er nyheder, og af dem var Citrus helt klart det der fungerede bedst, og et spil som jeg meget gerne spiller igen, og hvor jeg helt sikkert vil have lært noget af mit første spil. Limes er allerede blevet øremærket til sommerferiespillet, så nu mangler vi bare at finde ud af hvilke andre spil vi skal have med, for der er kun 40 dage til vi tager af sted :-)

Men ellers har min måned været præget af en del ældre spil, hvilket har været en ret god oplevelse (i de flest tilfælde), og noget som jeg nyder i stor grad.
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Haekle »

The Resistance: Avalon 14 :D
Dominion 7
Formula D 5
Bezzerwizzer 3
Timeline: Diversity 3
For Sale 2
Lost Cities 2
Innovation 1
Jungle Speed 1
Roll Through the Ages: The Bronze Age 1
Trivial Pursuit 1
Last edited by Haekle on Mon Jun 01, 2015 1:17 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by BlueSwan »

Haekle wrote:Dominion 6
Umuligt! Du har spillet 7 spil Dominion imod mig! :wink:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by BlueSwan »

Android: Netrunner 16
Dominion 7
Mage Knight Board Game x3
The Resistance: Avalon x3
Chess x2
Lewis & Clark x2
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island x2
Splendor x2
Twilight Struggle x2
7 Wonders
Crokinole
Friday
El Grande
Istanbul
Kingsburg
Labyrinth: The War on Terror, 2001 - ?
The Voyages of Marco Polo


De blå spil var nyheder for mig og var alle interessante bekendtskaber. Månedens spiloplevelse må dog være Netrunner regionals i København hvor jeg totalt ude af træning fik en meget tilfredsstillende tredjeplads.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Haekle »

BlueSwan wrote:
Haekle wrote:Dominion 6
Umuligt! Du har spillet 7 spil Dominion imod mig! :wink:
Tak. Det må rettes straks :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Goblen »

One Night Ultimate Werewolf 18
Coup 8
Tsuro 6
The Castles of Burgundy 3
Expedition: Northwest Passage 3
Love Letter: Batman 2
One Night Ultimate Werewolf Daybreak 2
Colt Express 1
Forge War 1
Hansa Teutonica 1
Love Letter 1
Mississippi Queen 1
Orléans 1
RoboRally 1
Star Munchkin 2: The Clown Wars 1
Ticket to Ride: Europe 1

Det var en travl måned for mig. 51 spil (og jeg har ikke registreret alle mine Coup spil) er klart den måned i år der antalmæssigt har bragt flest spil. De grønne er de spil jeg har haft de største fornøjelser med. Coup fordi mine fire børn, min kæreste og jeg hyggede os sindsygt meget med det. Elsker at spille når mine børn kan grine så meget af at snyde, lyve og bare hygge med hinanden (kun i spil de må det).Det ryger garanteret i kufferten når vi skal til Kreta.

Derudover har jeg fundet Castles of Burgundy. Min egen helt personlige yngling i denne måned. Det spil er bare for fedt. Alle de valg der kan træffes, og så synes jeg det flyder skide godt. Det skal spilles meget mere :-)

Så købte jeg Expedition Northwest Passage. Mine forventninger var høje og de er blevet indfriet. Spillet er simpelt at lære, men igen med en masse valg, og en masse konsekvenser af dine valg. Et spil jeg synes er underrated på BGG. Det indeholder virkelig nogle fede elementer.

Månedens skuffelse var Orleans. Det fangede mig på ingen måde. Havde set Rahdos video og tænkte "fedt". Da jeg spillede det var jeg "meh". Omvendt var det med Forge Wars som overraskede positivt.

/Brian
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Gunness »

Goblen wrote:Månedens skuffelse var Orleans. Det fangede mig på ingen måde. Havde set Rahdos video og tænkte "fedt".
Har Rahdo det ikke med at være virkelig begejstret meget af tiden? Ikke helt så slemt som Tom Vasel, men alligevel...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Jens_Hoppe »

I det store hele ser jeg ikke videoanmeldelser fra de "professionelle" anmeldere. Dels fordi jeg bedre kan lide at læse hvis jeg endelig skal "sanse" en anmeldelse, og dels fordi jeg sjældent synes jeg kan bruge anmeldernes mening til noget.

Men også ofte fordi jeg sidder tilbage med en følelse af, at de har forsøgt at sælge mig noget. Og lige så snart jeg ikke helt stoler på anmelderens motiver, ryger idéen med det hele, synes jeg... Selv Shut Up & Sit Down, som jeg egentlig holder meget af at se/læse, synes jeg på det sidste er begyndt at have rigtigt mange "salgsindlæg" - gennemgange af kommende spil, "lyder det ikke spændende", og den slags salgssnak.

Nej, tak!

/grumpy
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Goblen »

Gunness wrote:
Goblen wrote:Månedens skuffelse var Orleans. Det fangede mig på ingen måde. Havde set Rahdos video og tænkte "fedt".
Har Rahdo det ikke med at være virkelig begejstret meget af tiden? Ikke helt så slemt som Tom Vasel, men alligevel...
Jo det har han, men jeg kan godt lide hans reviews. På en eller anden måde kommer han omkring spillet på en fed måde synes jeg.

/Brian
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by BlueSwan »

Gunness wrote:
Goblen wrote:Månedens skuffelse var Orleans. Det fangede mig på ingen måde. Havde set Rahdos video og tænkte "fedt".
Har Rahdo det ikke med at være virkelig begejstret meget af tiden? Ikke helt så slemt som Tom Vasel, men alligevel...
What? Rahdo er da LANGT mere begejstret end Vasel. Har næsten aldrig hørt Rahdo tale skidt om et spil, hvorimod Vasel ofte kritiserer spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Da Senzai »

Smash Up 3
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island 2
Summoner Wars: Master Set 2
Magic: The Gathering 1
The Red Dragon Inn 1
Zombicide 1



Summoner Wars og Smash Up var de sjoveste spil, mens Magic nok var det mest interessante.

Jeg plejer nemlig at spille mit Blå-Grøn-Sort Ramp/Land-destruction hybrid, men denne gang spillede jeg et Blåt-sort infect deck. Jeg havde smidt en masse hand-destruction i decket og det virkede over alt forventning. Jeg kunne bruge dem til at fjerne kombo kort og counterspells.

Phyrexian Crusader var MVP. Han dodger både Path To Exile, Lightning Bolt og Victim of the Night. Det lykkedes også at ramme med Haunting Echoes to gange og det bliver jeg aldrig træt af! xD
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Mik »

19 spil blev det til i alt i maj måned.
Temmelig mange nye spil (for mig) og ualmindelig mange som ikke fangede min interesse!

3x Tragedy Looper
2x Helweg Westphalicus
2x Pathfinder Adventure Card Game: Skull & Shackles
Lewis & Clack
Marco Polo
Power Grid deluxe
Powerboats
Roll for the Galaxy
Russian Railroads
Sankt Petersburg
Sentinels of the Multiverse
Transylvania: Curses & Traitors
Viticulture/Tuscany


Månedens spil blev naturligvis Pathfinder, som nok også går hen og bliver ÅRETS SPIL , når den tid kommer.
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Sveinmain »

Imponert over Frouve sin mai spillmåned, men skuffet over min egen, kun 20 spill! :cry:
Fill or Bust(Tutto) x7
Chess x6
Qwixx x2
Coal Baron x1
Macao x1
Monopoly Hotels x1
Vegas Showdown x1
Via Romana x1
Men, må likevel finne en månedsvinner:
1. Macao - veldig kjekt handelsspill men mye å tenke på
2. Coal baron - kul heisfunksjon og veldig tematisk
3. Vegas showdown - meget bra 5 mannsspill med AmunRe mekanikk.
19.Via romana - alle veier fører til Roma, men dette spillet nådde ikke opp...
20. Tutto - prøvde å tape for å glede min motspiller, men spillet ville det annerledes!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Månedens spiloplevelse maj 2015

Post by Logos32 »

Lidt sløv måned

Thunderstone: Dragonspire 6
Dixit Odyssey 4
One Night Ultimate Werewolf 4
Orléans 4
Patchwork 3
Age of Steam 2
Dungeons & Dragons Dice Masters: Battle for Faerûn 2
Mage Wars Arena 2
Takenoko 2
Agricola 1
Caverna: The Cave Farmers 1
Dead of Winter: A Crossroads Game 1
Dragon's Gold 1
Dungeon Fighter 1
The Dutch Golden Age 1
Hanabi 1
Hey, That's My Fish! 1
Machi Koro 1
Mancala 1
Ora et Labora 1
Say Anything 1
Thunderstone 1
Ticket to Ride: 10th Anniversary 1
XenoShyft Onslaught 1

Nye spil med grønt hvor AOS virkelig skuffede selv med de rigtige regler 8)
Post Reply