Et liv til søs

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Et liv til søs

Post by Omalley »

Jeg skal fra januar formegentligt til at leve et liv til søs, da jeg har søgt ind på søfartsskole.

Når jeg kommer ud af på havet kunne jeg godt tænkt mig at have en lille smule spil med. Efter hvad jeg har hørt arbejder man 12 timer dagligt, dog fri søndag medmindre man ankommer til en havn. Så jeg leder efter spil der lever op til følgende kriterier.

- Det skal ikke fylde for meget, da jeg forestiller mig at pladsen er begrænset.
- Da jeg ikke forventer at det er brætspillere, der er i besætningen. Så skal det være nogle forholdsvis lette spil, mens bare til hygge.
- Efter en lang arbejdsdag, så skal det ikke være lange spil, jeg tænker max 45 min.
- Der skal hele tiden være nogen på arbejde, så det bliver spil til 2-4 personer.
- Gerne sproguafhængig, da jeg ikke forestiller mig at det er en ren dansk besætning.
- Da jeg ikke ved om der er internet og sådan noget, og jeg er nok mere i spille humør end de andre, modtages bud på solo games også gerne

Spil i min samling som jeg tror vil passe:
- Flapjacks & Sashquatches
- Zombie Fluxx
- Hanabi
- Spank the Monkey
- Love letter
- Dragonheart
- Forbidden Island
- Family business
- Saboteur
- Sequence ( Max størrelse) men helst spil på de andres størrelse

Flere bud modtages meget gerne.

Jeg håber at i kan hjælpe
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Et liv til søs

Post by Haekle »

- Lost cities (2-player)
- Jaipur (2-player)
- Roll through the ages
- For sale
- No thanks/No merci
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Et liv til søs

Post by Frouvne »

Umiddelbart tænker jeg på spil som Glen More og Mykerinos, hvis det skal være noget, der ikke fylder for meget, der ikke tager for lang tid, som er rimelig let at gå til og som alligevel giver fornemmelsen af en lidt kødfuld oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Omalley
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Thu Mar 24, 2011 4:26 pm

Re: Et liv til søs

Post by Omalley »

Tak for budene :-D det er jeg glad for, jeg havde helt glemt Lost Cities, som også er i samlingen :-)

Jeg vil kaste mig over nogle video på youtube om et par dage
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Et liv til søs

Post by Pejk »

Jeg vil anbefale Splendor.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Et liv til søs

Post by Larsine »

San Juan burde leve op til din kriterier. det er med på alle vores ferie, og vi har altid kunnet finde plads til det. Det kan spilles lige fint af 2, 3 eller fire spillere, og jeg har svært ved at forestille mig at det kan komme til at vare over 45 minutter.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Et liv til søs

Post by Foppwin »

Innovation, til de dage med mere end 45 min.
Danny

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Et liv til søs

Post by Larsine »

Larsine wrote:San Juan burde leve op til din kriterier. det er med på alle vores ferie, og vi har altid kunnet finde plads til det. Det kan spilles lige fint af 2, 3 eller fire spillere, og jeg har svært ved at forestille mig at det kan komme til at vare over 45 minutter.
Eller hvis du skal have speed-udgaven, så skal du se om du kan få fat i The City, som er ligesom San Juan (bare anderledes) på speed (10-20 minutter), og kan spilles fra 2-5 spillere.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Et liv til søs

Post by Fod »

Uafhængig af hvad du har listet fra din samling, vil jeg gerne anbefale Hive.
Det er det første spil der popper op i mit hoved når du nævner spil til søs.
Både fordi spillet ikke vil tage skade af lidt fugt (eller meget fugt for den sags skyld), da det er i rent plast. Og så fåes det endda i en "pocket udgave", med en vægt på sølle 200 gram.
- Nick
Image
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Et liv til søs

Post by Resting »

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Et liv til søs

Post by Larsine »

Men spiltiden med mere end 2-3 spillere kan desværre nemt snige sig op på 1+ time.

Personligt synes jeg det er et af de bedste 2-3 personers spil, som bliver ret taktisk når man hver spiller to roller, medens det med 4-8 spillere bliver en del mere kaotisk, tilfældigt og langtrukkent.
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Et liv til søs

Post by Resting »

Larsine wrote: Men spiltiden med mere end 2-3 spillere kan desværre nemt snige sig op på 1+ time.
Jeg elsker at spille det 4-5 spillere, syntes ikke det bliver kaotisk men tricky (på den gode måde), men du har ret det kan sjælent gøres på under en time med 4+ spillere.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Et liv til søs

Post by Larsine »

Resting wrote:Jeg elsker at spille det 4-5 spillere, syntes ikke det bliver kaotisk men tricky (på den gode måde), men du har ret det kan sjælent gøres på under en time med 4+ spillere.
Mit problem er at jo flere spillere der er med i spillet, jo mere tilfældigt rammer snigmorderen og tyven, og det gør også mere ondt, da det betyder at du kommer længere bagud.
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Et liv til søs

Post by Resting »

Larsine wrote:Mit problem er at jo flere spillere der er med i spillet, jo mere tilfældigt rammer snigmorderen og tyven, og det gør også mere ondt, da det betyder at du kommer længere bagud.


Ja der er ikke altid tæt løb til sidst, men jeg syntes der er en ret smuk balance i, at når en spiller er ved at stikke af så prøver alle at stoppe ham. Men at det ikke er nemt og hvis man ikke regner den rigtig ud kan man komme til at ramme en tilfældig.

Jeg har også oplevet at spillere er blevet snigmyrdet flere gange tidligt i spillet, og derfor har været lidt uden for chance, jeg har selv stået i den situation et par gange, men jeg syntes at der er så mange små kampe i det spil man kan vinde, at selv om man er ude af kampen efter 1. pladsen er der meget at gå efter. Og vi spiller næsten altid flere spil i træk. Jeg er altid godt underholdt når jeg spiller Citadels.
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Re: Et liv til søs

Post by Kanzler »

Red November selvfølgelig :wink:
Post Reply