Twilight struggle

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Twilight struggle

Post by denmyos »

jeg har altid haft en ide om at ville købe twiligth struggle, indtil jeg i dag finde ud af at regl bogen er 32 side tæt skrevet.!
Det er måske lige overkanten ind hvad min hjerne kan kapere.

Kan det bekræftes at de 32 siders regler, er ligeså svære at forstå som biblen, koranen, og andre af de store værker som man burde læse, men aldrig er nået længere til en side 4. :)?
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Twilight struggle

Post by Michael_Olsen »

Det er faktisk ikke så svært igen, synes jeg. Du skal læse side 2-10, det er de egentlige regler. Så kommer optional varianter, et alternativt scenarie, gennemgang af et eksempel spil, og lidt historisk baggrund for de enkelte kort. Så det er altså omkring 10 siders regler.
Man skal til gengæld måske nok være forberedt på at reglerne er skrevet relativt to-the-point, hvad nogle nok vil kalde advokatsprog. Det kan derfor være nødvendigt at vende enkelte sætninger i hovedet for at tænke over den præcise ordlyd. Så ja, det kræver nogen koncentration at læse reglerne.

Nu ved jeg ikke hvilke spil du er vant til at spille, så det er lidt svært at komme med sammenligninger. Hvis du kan fortælle hvilke spil du er vant til at spille, og hvilke du måske normalt finder lidt for svære er det måske nemmere at finde ud af om TS er noget for dig.

Personligt synes jeg det er det værd. Det er et fantastisk spil, hvor jeg konstant sidder på kanten af sædet.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Twilight struggle

Post by Sir William »

denmyos wrote:jeg har altid haft en ide om at ville købe twiligth struggle, indtil jeg i dag finde ud af at regl bogen er 32 side tæt skrevet.!
Det er måske lige overkanten ind hvad min hjerne kan kapere.

Kan det bekræftes at de 32 siders regler, er ligeså svære at forstå som biblen, koranen, og andre af de store værker som man burde læse, men aldrig er nået længere til en side 4. :)?
Synes reglerne er overkommelige og en stor del af bogen, dækker en uddybende baggrundsforklaring af kortene. Så der er også lidt historielæsning i den, men ikke nødvendig for at spille.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Twilight struggle

Post by Frouvne »

Jeg syntes det ville være synd, hvis du fortvivler på forhånd. Der flere grunde til, at det figurerer øverst på BGG's liste. En af dem er, at det faktisk er relativt let tilgængeligt - havde det ikke været det, ville så mange ikke have prøvet det og fået en så god oplevelse som det afspejler sig i stemmeafgivningen. Ja, regelbogen er på 32 sider. Men selve reglerne findes på side 2 til 10. Så du skal kunne nå lidt længere end til side 4 ... men ikke meget længere. Resten af regelbogen bliver bl.a. brugt til et af de udmærkede "Extended Example of Play" man kan finde i mange af GMT's regelbøger. Det vil sikkert gøre det meget lettere for dig at komme i gang med spillet, hvis ikke du er så heldig, at du kan få en til at sætte sig sammen med dig og lære dig det. Afhængig af hvor du bor er det sikkert en meget reel mulighed, da vi er mange, der higer efter at få spillet spillet mere. I regelbogen finder du yderligere regelvarianter, regler for turneringsspil, alternativt scenarie, designerens noter om spillet og historisk gennemgang af kortene. Så du behøver i første omgang kun bekymre dig om 9 sider ... og så venter der masser af supplerende litteratur i regelbogen, der vil gøre din spiloplevelse dybere, men som sagtens kan vente i årevis før du kaster dig over det. Om spillet er noget for dig, skal jeg ikke kunne sige. Grundmekanismerne er simple og lettilgængelige. Spillets dybde kommer fra kortene. Personligt holder jeg meget af spillet ... det kommer sig meget af et kærlighedsforhold til temaet. De simple mekanismer trækker dog også i den positive retning for mig. Så jeg syntes det vil være synd, hvis du lader dig intimidere af regelbogens omfang. De 32 sider er misvisende, men derfor kan det jo altid kræve en lille hovedpine at pløje sig igennem den, hvis man ikke i forvejen har prøvet lignende spil. Selvom det er dit første kortdrevne spil, vil jeg dog trøste dig med, at det i mine øjne er et rigtig fornuftigt sted at starte.


[Blev overhalet indenom af Michael og Sir William, men nu får du alligevel mine ord ovenfor med...]
frouvne, administrator

Image
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Twilight struggle

Post by denmyos »

Jeg spiller for det meste memoir 44, summoner wars.
Men savner lidt et spil der ikke er så meget "luck of the draw/dice"
Har altid gerne ville spille nr.1 på bgg, uden at vide helt præcis hvad det gik ud på.

Efter nærmere gennem læsning af divs. youtube review af twilight struggle, kan jeg se at det er ala memoir 44 med meget mere kød på. (her må der gerne råbes højt,,but memoir,, it's practically a toy)!! :)

Eller tager jeg fejl.?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Twilight struggle

Post by Frouvne »

denmyos wrote:[...] Efter nærmere gennem læsning af divs. youtube review af twilight struggle, kan jeg se at det er ala memoir 44 med meget mere kød på. (her må der gerne råbes højt,,but memoir,, it's practically a toy)!! :)

Eller tager jeg fejl.?
Jeg syntes ikke det giver meget mening at sammenligne de to spil. Jeg kan i hvert tilfælde ikke finde mange lighedspunkter. Så du skal ikke vælge at prøve Twilight Struggle, for at få mere af det samme.
frouvne, administrator

Image
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Twilight struggle

Post by denmyos »

Frouvne wrote:
denmyos wrote:[...] Efter nærmere gennem læsning af divs. youtube review af twilight struggle, kan jeg se at det er ala memoir 44 med meget mere kød på. (her må der gerne råbes højt,,but memoir,, it's practically a toy)!! :)

Eller tager jeg fejl.?
Jeg syntes ikke det giver meget mening at sammenligne de to spil. Jeg kan i hvert tilfælde ikke finde mange lighedspunkter. Så du skal ikke vælge at prøve Twilight Struggle, for at få mere af det samme.
jeg tænker på 2 player, krigsspil, card driven, dice roll.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Twilight struggle

Post by Gunness »

Hvor bor du henne i landet? Mon ikke en af de garvede kunne demonstrere spillet for dig? Jeg gør i alt fald gerne. Det er helt igennem fantastisk, og absolut ikke så svært at lære.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 156
Joined: Sat Mar 07, 2009 3:41 pm

Re: Twilight struggle

Post by denmyos »

Gunness wrote:Hvor bor du henne i landet? Mon ikke en af de garvede kunne demonstrere spillet for dig? Jeg gør i alt fald gerne. Det er helt igennem fantastisk, og absolut ikke så svært at lære.
Næstved.
Men skal lige ha koordineret med min spil makker. :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Twilight struggle

Post by Frouvne »

Personlig introduktion er den sikre vej frem. Spillet er ved at blive produceret til iOS, PC og en del andre platforme i et samarbejde mellem Playdek og GMT, så der vil også blive rig mulighed for at opøve lidt rutine ad den vej og at kunne spille nogle spil, hvor spillet sørger for, at man overholder alle regler. Det skulle gerne komme i Beta i den kommende måned og så går der forhåbentlig ikke så lang tid før det er tilgængeligt i bredere omfang.
frouvne, administrator

Image
Post Reply