Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

Fredag mødtes jeg med Rune, Henrik, Martin og Morten, og havde forhåbninger om at få spillet mit split nye Sheriff of Nottingham, men Mortens søn Poul ville gerne spille med, og så måtte vi jo finde på noget til 6 personer. Det blev så Last Night on Earth som alle undtagen Martin havde prøvet før. Vi nåede 3 scenarier i løbet af aftenen.

Først scenarie, hvor Poul og jeg styrede zombierne, var Escape in the truck. Inden solen stod op (15 runder), skulle heltene nå at finde benzin, hælde det på bilen, finde nøglerne og undslippe med mindst to helte. Jeg havde spillet scenariet to gange før, og den ene gang undslap heltene i løbet af få runder, medens de den anden gang overhovedet ikke havde en chance. Desværre blev dette et af de hurtige scenarier, for det gik meget hurtigt med at finde både benzin og nøgler, og i efter 5 runder kørte tre af helte ud af byen, og kunne dermed påstå at de havde vundet, selv om de havde efterladt en af deres venner blandt zombierne.

Andet scenarie var Save the Townsfolk, hvor heltene skulle finde 4 townsfolk, og holde dem i live indtil solen stod op (13 runder så vidt jeg husker), og undgå at to af heltene dødede. Det gik rimeligt nemt med at finde de fire townsfolk, men så begyndte zombierne at komme lidt for tæt på, og det endte med at vi var nødt til at bruge vores townsfolk evner for ikke at dø. Men det betød jo bare at vi skulle finde nogle flere townsfolk, og det gjorde vi da også, eller i hvert fald næsten. Da vi gik i gang med sidste runde manglede vi at finde en, og Henrik var den eneste der befandt sig i en bygning hvor han kunne lede, men han fandt ingen. Da vi efter spillet kiggede i bunken af kort, viste det sig at de næste tre kort ville have ladte os finde en townsfolk, og dermed have vundet...

Tredje scenarie var Defend the Manor House, hvor heltene skulle holde zombierne ude af herskabsboligen. Det var meget op ad bakke, for det væltede inde med zombier, hurtigere end vi kunne udrydde dem. Da vi var godt halvvejs var vi godt på vej til at tabe, men en af os fandt ud af at vi da bare kunne bruge heltene til at lokke zombierne ud af huset, for zombier vil jo for alt i verden æde hjerner, også selv det ikke fører til at de udfører deres mission. Det medførte en ændring i forholdene, og selvom det kostede livet for nogle helte, betød det også at zombierne var langt fra at vinde.

En fed aften, med masser af historiefortælling, og pudsige oplevelser. Jeg tror faktisk at Last Night on Earth er tæt på at være et af de horror spil jeg har jagtet hele mit spilleliv.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Mandag spillede vi atter Orleans med 5 deltagere.
og derefter en omgang 6 Nimm't hvor Torben Ussing blev skiftet ud med Asger.

Har glemt hvem der vant, men det var i alt fald ikke mig.
Begge spil: 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

De sidste par aftener har haft identisk spil-menu: et par spil The Ravens of Thri Sahashri og så lige et enkelt spil Crokinole. En velafprøvet og velfungerende menu, man ved der fungerer...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Jesper, Eivind og Mik spillede Dominion Adventures, og vi valgte at spille det allerførste set-up, så Jesper kunne se hvor sjove de nye kort er - og det endte naturligvis med at han vandt.

Derefter dukkede Martin op, og spillede vi Orleans. Det vandt Jesper også, med 8 point mere end Martin, (som var 11 point foran Eivind. Min egen fjerdeplads snakker vi ikke om :cry:

Aftenen sluttede af med Istanbul med Mokka-udvidelsen. Den vandt Martin foran Jesper med mig på trediepladsen. Dagen efter fortalte Jesper at vi havde spillet med et par regler forkert, men Martin havde nu nok vundet alligevel.

Alle tre spil er, lige som sidst, 9/10
Last edited by Mik on Thu Aug 20, 2015 10:40 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jonezy »

Mik wrote: Derefter dukkede Martin op, og spillede vi Orleans. Det vandt Jesper også, med 8 point mere end Martin, (som var 11 point foran Eivind. Min egen fjerdeplads snakker vi ikke om :cry:
Nu fik du vel ikke under 62 vel Mik....???! :o
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by BlueSwan »

Jonezy wrote:
Mik wrote: Derefter dukkede Martin op, og spillede vi Orleans. Det vandt Jesper også, med 8 point mere end Martin, (som var 11 point foran Eivind. Min egen fjerdeplads snakker vi ikke om :cry:
Nu fik du vel ikke under 62 vel Mik....???! :o
Hvad plejer du at score Jon?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jonezy »

BlueSwan wrote:
Jonezy wrote:
Mik wrote: Derefter dukkede Martin op, og spillede vi Orleans. Det vandt Jesper også, med 8 point mere end Martin, (som var 11 point foran Eivind. Min egen fjerdeplads snakker vi ikke om :cry:
Nu fik du vel ikke under 62 vel Mik....???! :o
Hvad plejer du at score Jon?
Man 'plejer' at vinde med 130-140 stykker og stort set alle får over 100 point. Jeg har selv lavet en 98'er en gang, som jeg blev mobbet med indtil min bully så lavede den efterhånden legendariske 62'er... Det er ret imponerende kun at lave 62, hvilket gør det endnu sjovere, så jeg regner stærkt med at Mik kom et stykke over det, men det skal jo lige fremhæves når chancen byder sig...;)
Image
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Logos32 »

ha ha gad vide hvorfor jeg savede dig over i mage wars :twisted:

Vi ses 2. sep. Jon og vær beredt på en grim sammensværgelse fra facebook-gruppen :P
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jonezy »

Logos32 wrote:ha ha gad vide hvorfor jeg savede dig over i mage wars :twisted:

Vi ses 2. sep. Jon og vær beredt på en grim sammensværgelse fra facebook-gruppen :P
Typisk dig at lade din selvforskyldte jammer score i Orléans gå ud over en stakkels Mage Wars noob...;)

I behøver sgu ikke sammensværge... Marco Polo skulle måske på bordet og det er jeg pivringe til... :lol: Glæder mig! :)
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Goblen »

...ENDELIG...

Til en bazaar på Djengis Con for to år siden købte vi (Klanen) Dungeon Lords for kr. 100,-. Er jeg den eneste der sidder med spil der har stået to år på hylden uden at blive spillet?

Det blev spillet i går for første gang i Skibinge-gruppen, og det er fandme et fantastisk spil. Det er også et svært spil, hvor min oplevelse ikke er hvem der er bedst, men hvem der klarer sig mindst dårligt :-) Hele temaet er gennemført, og opbygningen af ens hule med monstre der skal beskytte sig mod de gode helte virker rigtig godt. Kan rigtig godt lide hele elementet med at spille sine kort ned og prøve at gennemskue hvordan de andre spiller deres så man kan få det bedste ud af placeringerne af sine arbejdere (lidt RoboRally stil, hvor modstanderens kort kan ændre det der sker for dig) - her er det bare hvad du får ud af dine arbejdere).

Det er svært at kalde spillet et worker placement / eurogame, men det er vel egentlig det som bedst passer. Der er bare så mange andre elementer, og selvom jeg kan sidde og knurre for mig selv over at de hårdeste helte har udset sig mig fordi jeg er for ond tidligt i spillet, så fik jeg slået dem tilbage med fælder og klogt brug af mit slim-monster der cremede hele rummet til. Anden angrebsbølge smadrede jeg brutalt - desværre havde hele min ressource management del været så dårlig så jeg skyldte for meget i huleskat!

Ovenstående er rodet skrevet, og spillet virker rodet ved første øjekast, og jeg kommer til at spille det igen i weekenden for jeg morede mig voldsomt.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

Goblen wrote:Er jeg den eneste der sidder med spil der har stået to år på hylden uden at blive spillet?
Kan kort nævne:
Aggravation, Arcanum, Articulate, Aye, Dark Overlord!, Bakari, Barbarossa, Battle for the Galaxy: Zylatron, Big Badaboom, Burgoo, El Caballero, Central Market, Creatures & Cultists, Dark Cults, Discovering Ireland, Dragon Kings, Euphrates & Tigris: Contest of Kings, Evil Genius, Ghost Chase in Canterville Castle, Hexenflug, House of Anubis, Hungry Higgs, Hunny Hopp, Hønen eller ægget?, Killer, King of the Tabletop, De Små Drageriddere, Knips-Tips, League of Pirates, Maginor, Magus, Miskatonic Madness, Moby Pick, Move It, Mr. Jack Pocket, N.Y. Chase, Pocket Outrage, Raiders of the Lost Tomb, Scrabble, Sex Maniacs, Shadowrun Duels, Shadowrun: DMZ, Shanghai, Shootout in Silver Creek, Stormfulde Højder, Top 7, Ultra Ducks, Vampire, WiseMan: Beyond Luck, pluse en stor røvfuld af promoer, og spil fra diverse blade.

De flest af dem er heldigvis nogle jeg har fået gratis, eller købt til maget små penge, men der er også nogen som jeg har givet fuld pris for :(
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Jonezy wrote:Man 'plejer' at vinde med 130-140 stykker og stort set alle får over 100 point. Jeg har selv lavet en 98'er en gang, som jeg blev mobbet med indtil min bully så lavede den efterhånden legendariske 62'er... Det er ret imponerende kun at lave 62, hvilket gør det endnu sjovere, så jeg regner stærkt med at Mik kom et stykke over det, men det skal jo lige fremhæves når chancen byder sig...;)
Lad os få det sidste af vejen først. Jeg mener at endte på et sted i 70erne. Men det står på scoringsarket, som ligger i æsken derhjemme.

Så lad os tage det andet: "man plejer" - det kommer vel an på hvor mange spillere man er?
De fleste af mine spil foregår med 5 spillere, og da antallet af Borgere og Handelssteder er uændrede skal de jo altså deles imellem 5 spillere. Så din multiplikator bliver simpelthen lavere.

Desuden er antallet af varer godt nok ikke lavere, men de skal jo altså også fordeles imellem 5 spillere. Det samme gælder bygningerne. Fordelt på 5 spillere, skal man ikke regne med at få mere end et par bygninger, og så skal antallet af folk jo også deles imellem flere spillere, selvom antallet er øget, så hjælper det jo ikke meget, hvis man sidder som den sidste til at aktivere et felt som løber tør for mænd.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Goblen wrote:[...] Er jeg den eneste der sidder med spil der har stået to år på hylden uden at blive spillet? [...]
Are you having a laugh.jpg
Are you having a laugh.jpg (22.26 KiB) Viewed 7127 times
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Goblen »

Frouvne wrote:
Goblen wrote:[...] Er jeg den eneste der sidder med spil der har stået to år på hylden uden at blive spillet? [...]
Are you having a laugh.jpg
selv synes jeg det er skide frustrerende, og tænker konstant om jeg skal sælge, men jeg nænner det ikke for "tænk nu hvis..."

Og samtidig så vokser samlingen - selvom intentionen var det modsatte *sigh*
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags blev det til et gensyn med Broom Service. I det fjerneste hjørne af brættet (der hvor det giver mange points at aflevere trylledrikke), lå der desuden en speciel sky, som gjorde at man fik endnu flere points for at aflevere i de omkringliggende tårne.

Jeg var den eneste som gik målrettet efter det, og jeg fik da også eneadgang til de meget lukrative tårne i lang tid. Det var nok til en komfortabel sejr.

Jeg synes at Broom Service er et udmærket, velfungerende spil, og jeg kan egentlig godt lide den brutale alt-eller-intet kortspilsmekanisme. Men... resultatet virker unægteligt lidt tilfældigt en gang imellem, og ofte virker ens beslutning om at være "modig" eller ej som noget gætværk.

Efter begge mine spil har der været lidt knurren i krogene over den del af spillet, så nogen KBK-klassiker bliver det vist aldrig... 7/10.

Efter hekseriet blev vi ved den samme designerduo, og prøvede deres nye Isle of Skye: From Chieftain to King. Her har vi et ret typisk tile-laying eurogame, hvor man på bedste Carcassonne-vis opbygger et landskab af kvadratiske tiles - her har spillerne dog hver deres landskab. Tiles består af "grønt" land, bjerge og/eller vand. På landområder kan der desuden være afbildet veje, køer, får, bondegårde, whiskylagre, og to slags tårne. På vand kan der være skibe. Tiles kan desuden være pointtiles, som indikerer at man til slut får points for et eller andet element på tiles'ene (e.g. "1 points pr. 2 får i dit landskab").

To mekanismer gør spillet friskt og interessant: For det første; i et spil vælges fire pointtiles (ud af mange), som fortæller hvad der gives points for i netop dette spil. Points gives efter hver af spillets runder, men det er kun nogle af tiles'ene der giver points i hver runde: I et femspillers spil som det vi spillede, scorer man f.eks. tile A og C i runde 1, tile B og D i runde 2, og så fremdeles - alle tiles bliver scoret tre gange i løbet af spillet. Denne variation må give en ret stor genspillelighed.

Den anden (og helt centrale) mekanisme i spillet er måden man får flere tiles på: I hver runde får hver spiller nemlig tre nye tiles, som lægges åbent ud foran ens skærm. Hver spiller markerer nu hemmeligt (bag skærmen) en tile som skal discardes, og prissætter de to andre ved at lægge 1 eller flere penge på hver af dem. Skærmene løftes, og hver spiller får nu lov til at købe én tile fra en modspiller, mod betaling af den fastsatte pris. Resterende tiles købes af ejerne, mod betaling af de penge man allerede havde lagt på dem i forbindelse med prisfastsættelsen.

Denne auktion fungerer godt. Beslutningen om hvilken pris man skal sætte på sine tiles, er dejligt kompleks.

Efter fem runder måtte jeg se mig slået på tiebreaker af en af mine modstandere. Øv! :) Men uanset resultatet; Isle of Skye gav et fint første indtryk, og er i min verden nok et mere interessant spil end Broom Service. 7.5/10


Til sidst nåede vi lige en trepersoners Voyages of Marco Polo. Jeg havde den rolle hvor man selv vælger sine terningsider, og altså ikke behøver at rulle dem. Jeg har set rollen brugt til god effekt tidligere, men ærligt talt syntes jeg den virkede lidt svag. I hvert fald var jeg konstant i ressource/pengeproblemer, så noget tyder på at man skal prioritere sin indkomst mere end jeg gjorde. 7.5/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply