Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by thomassvan »

Goblen wrote:
Frouvne wrote:
Goblen wrote:[...] Er jeg den eneste der sidder med spil der har stået to år på hylden uden at blive spillet? [...]
Are you having a laugh.jpg
selv synes jeg det er skide frustrerende, og tænker konstant om jeg skal sælge, men jeg nænner det ikke for "tænk nu hvis..."

Og samtidig så vokser samlingen - selvom intentionen var det modsatte *sigh*
Du kan bare arrangere spilledage eller booke folk her om onsdagen til at spille nogle af dine uspillede spil :) Vi skal nok nå igennem både dine og mine uspillede spil. Jeg har stadig vågne timer tilbage i døgnet.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Andrea »

Vi grillede sammen med nogle venner her til aften, og efter aftensmaden pakkede vi et par nyindkøbte spil ud og hyggede et par timer mere. Det blev til 3 x Splendor og 2 x Timeline: Historical Events.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Goblen »

Drengene har været her denne weekend, og det har betydet brætspil igen - det er en fed måde at være sammen med sine børn på. Fire fede spil blev det til:

Først mit nyindkøbte brugte Winners Circle . Et betting spil hvor der skal spilles på de heste du tror der vinder, og efterfølgende skal du se om du havde ret; det gør du ved at slå med en terning og vælge en af de fire attributer på en af hestene. Den med flest penge til sidst vinder det hele. Selv om det var tydeligt det var et ældre spil var spillet sjovt med gode komponenter. Vi var fem spillere, og det løb rimelig hurtigt igennem. Der var overraskende meget "konflikt" i spillet, for heste blev både fysisk blokeret, og de blev "counterdraftet". Et spil som vi kommer til at spille igen. Også et spil jeg nemt kan tage med til non-gamers :-)

Nummer to blev endnu et spil Dungeon Lords. Spillet var lige så sjovt som med onsdagsgruppen, men denne gang ramte jeg hele -8 point og tabte stort. Intet lykkedes, og det var skide sjovt.

Nummer tre: Tsuro - tror jeg de fleste herinde har spillet. Det er vist en af de spil jeg har spillet mest i år, og jeg kan mærke at det sjove begynder at aftage; det får en pause tror jeg.

Søndag havde et spil - Talisman 4th edition. Har det første, og synes det er sjovt. Fik købt dette brugt og billigt. Terninger i spil er ikke mine venner, men det er spil med terninger jeg synes er noget af det sjoveste. Tror jeg har en masochist gemt i mig :-) Fem spillere tager tid, men jeg synes der skal være så mange for at holde konkurrencen og spændingen i spillet. Vi spillede varianten med Warlords Quests hvor der skulle løses fire quests, og for at løse min sidste skulle jeg discarde et våben. Det kunne jeg bare ikke finde, så jeg fik smæk og jeg havde det sjovt. Det kommer nok med på den brætspils/druk-weekend jeg har planlagt i oktober med mine ældste og bedste venner (fra folkeskolen), hvor vi netop spillede det første Talisman - jeps - så gammel er jeg.

Både drengene og pigerne har erklæret at det skal spilles om 14 dage når de er hos mig igen.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

I går blev det til et 6-mands Bohnanza. Desværre blev vi nødt til at stoppe inden spillet officielt var færdigt, men jeg formåede da at dele førsteplads med Melanie.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Jeg har helt glemt at notere mine spil i tirsdags, så:

Det blev en ren Dominion-aften med Martin og Eivind. Jeg kan ikke længere huske hvem der vandt hvad, så jeg forlader mig på Martins indtastninger:

Vi spillede 3x Seaside+Adventures (Gifts and Mathoms)
samt 2x Prosperity+Adventures (Last Will and Monument)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Mandag blev der atter spillet Orleans med 5 spillere. Denne gang var det kun mig som forblev under de 100 VP. Til gengæld nåede vinderen Martin kun op på 144 VP.
I øvrigt var det første gang vi spillede med de tre nye bygninger: Bakery, Goldsmith, Lair


Bagefter nåede vi lige et enkelt spil The City, som jeg venter utålmodigt på skal komme i en ny engelsksproget version. Det var narurligvis også Martin, der vandt dette spil.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by BlueSwan »

Min kollega Haekle (herindefra), med lidt assistance fra undertegnede, afholdt den tredje brætspilscafé igår aftes på det gymnasium hvor vi underviser. Det blev en stor succes - omkring 70 elever kom forbi. Udfordringen er stadigvæk at få nogen interesserede i de lidt tungere spil, men spil som Settlers Of Catan, Resistance: Avalon, Coup, Ticket To Ride, Skak og den slags er populære.

Selv fik jeg afprøvet Magic for første gang (!), et spil Cosmic Encounters, som en elev havde med, og et enkelt spil Dominion Adventures. Ellers brugte jeg en del tid på at rende rundt og sætte elever ind i regler til diverse spil.

I fredags var jeg sammen med nogle af mine gamle elever, hvor vi spillede Dixit, Bezzerwizzer og Tegn & Gæt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

I går havde Laban meldt at han først ville komme omkring kl. 22, så vi kunne passende starte et 4-personers spil, nemlig De Små Drageriddere, mest af alt for at få testet om det var et spil der skulle med på Nordisk Spildag. Første spil spillede vi efter standard reglerne, hvor man som spiller selv bestemmer hvilken del man må bygge med, og det var åbenbart alt for let. Michael vandt i hvert fald nemt, medens Jens stort set kun fik klippestykker i hovedet. Så spillede vi et spil efter de avancerede regler hvor det er en modstander der bestemmer hvad du skal bygge med, og det blev straks mere udfordrende og sjovt. De runde og svæve komponenter blev brugt først, og det var en udfordring. Michael vandt igen, og Jens kunne bryste sig med igen at være den spiller der fik flest klippestykker i hovedet. Så tog vi et tredje og afgørende spil, og endelig lykkedes det for mig at være den første der klatrede op til dragen, medens Jens igen fik masser af klippestykker i hovedet. Sjovt børnespil, som voksne sagtens kan hygge sig med, jeg vil dog anbefale de avancerede regler som gør det noget mere udfordrende.

Derefter blev det til et spil Lords of Waterdeep (med promokortene). Det var tydeligt at Jens havde Larissa, og selvom Eik og jeg forsøgte at forklare Michael hvor stærk hun er hvis ikke man arbejder mod hende, så lykkedes det ikke helt, og Jens vandt, men dog kun ca. 10 point foran mig. Hvis ikke Jens havde spillet en mandatory quest på mig da jeg kun havde 2 træk tilbage, ville jeg sandsynligvis have scoret nok point til lige at snige mig foran ham :-(

Laban var ankommet og vi tog et spil 7 Wonders. Eik fik A siden af The Statue of Zeus in Olympia. Michael fik B siden af The Hanging Gardens of Babylon. Jens fik den originale udgave af Manneken Pis, men fik dog A siden så han kunne ikke vinde en fadøl. Laban fik A siden af Great Wall of China. Jeg fik B siden af The Mausoleum of Halicarnassus, og havde dermed mulighed for at bygge tre ekstra kort. Til gengæld dummede jeg mig tre gange i løbet af spillet. I første tidsalder byggede jeg en Clay Pool, som jeg allerede havde i forvejen, og den blev derfor discarded uden effekt (ikke en gang de 3 penge jeg kunne have fået ved selv at discarde den). I anden tidsalder forsøgte jeg at bygge et kort, men på trods af at jeg havde mange ressourcer, kunne jeg ikke købe de sidste hos mine naboer, og jeg måtte derfor discarde for 3 penge. I slutningen af anden tidsalder byggede jeg en del at mit Wonder, og kunne derfor frit bygge et kort fra discard bunken, men endte med at bygge et rødt kort som absolut ikke havde nogen betydning, da Laban havde bygge tredje stadie af hans Wonder der gave to ekstra skjolde. Tre fejl som uden tvivl kostede mig sejren. Jeg fik til gengæld rigtig mange points for guilds, da Laban konsekvent blev ved med at sende dem hen til mig, men altså ikke nok. Laban havde til gengæld får lavet en god kombo, og selvom han stort set ikke havde nogen ressourcer, kunne han bygge det han havde lyst til og vandt spillet.

Vi sluttede med to spil The City. I det første kunne jeg slet ikke få noget til at fungere, og jeg fik hverken point eller indkomst, medens Eik som sædvanlig formåede at bygge 3 stadtvillaer på trods af at han kun havde en indkomst på 2. Alligevel blev han overhalet af Michael, med et enkelt point, som havde satset på biler, og rent faktisk lykkedes med dem. I andet spil gik det meget bedre og jeg fik både point og kort i en lind strøm, og selvom jeg byggede nogle dårlige kort de sidste to runder, var jeg alligevel så langt foran at de andre ikke kunne indhente mig.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

De seneste dage er der udover en håndfuld spil af The Ravens of Thri Sahashri også blevet spillet R eller BraveRats som det vist hedder i en nyere udgave og sandelig om ikke Helle og jeg fandt Backgammon frem. Jeg høstede mine tre nederlag, men jeg kan faktisk stadig godt lide spillet selvom man sikkert ville komme til at køre det meget på automat-pilot, hvis det var noget, man spillede ofte. Endelig fortsatte vores faste spilgruppe med at spille Martin Wallace-spil men denne gang dog et spil, der var nyt for os alle nemlig Mythotopia. Helt nyt var det naturligvis ikke, da vi alle på et eller andet tidspunkt har prøvet A Few Acres of Snow. Jeg savner naturligvis temaet fra AFAoS men udover det, så syntes jeg det var en yderst positiv oplevelse. Jeg kan selvfølgelig godt se, at slutspillet kan blive problematisk ... men jeg er dog ikke sikker på, at det behøver at blive det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Tirsdag spillede Martin, Eivind og jeg Eldritch Horror uden Mountain of Madness-udvidelsen, men til gengæld med de små udvidelser, inkl. den nye Strange Remnants som jo kaster os i armene på Syzygy. Det gjorde at vi kunne bruge de nye Mystic Ruins-kort som startede på Påskeøen. Det var uden for vores vej, så vi valgte at bekæmpe de umiddelbare farer først. Inden vi nåede særlig langt var der alligevel gået 3 timer, vi nærmede hurtigt afslutningen, men jeg nåede da lige at tage et de nye kort, blot for at prøve det. Vi håber på at kunne at prøve den anden halvdel af udvidelsen (med nye Adventurekort) inden vi får for mange nye Essenspil. 9/10
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Goblen »

Thomassvan og alle de andre med mig selv inkluderet mødtes til onsdags-brætspil i Skibinge.

Fik prøvet Kanban, og var nok for træt - derfor vil jeg gerne prøve det igen på et tidspunkt. Synes idéen med hele logistik-maskinen der skal hænge sammen er sjov. Synes det er fedt det er biler der skal bygges på fabrikken, og at det er en sur kvindelig boss der vader rundt virker også... Og alligevel så kom jeg aldrig rigtig ind i det. Havde svært ved at overskue flowet, og fandt mig slet ikke til rette i det; tror ikke det var spillets skyld, men mere det faktum at jeg var oppe kl. 4.00 om morgenen, og vi startede med at spille 19.30 til 23.30. Alt for langt for min smadrede hjerne. Måtte flere gange bare stole på de andre kunne regne mine point rigtigt ud. Ikke overraskende tabte jeg, og jeg tabte stort. Kom lidt igen til sidst.

En ting ændrer sig dog nok ikke selvom jeg ikke er træt næste gang - synes den spilleplade er ufatteligt rodet og den "voldtager" næsten min hjerne med alt det der er på den.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Twilight Struggle kom på bordet i aftes. USA kom fornuftigt fra start på den point-mæssige front og med et stærkt fodfæste i Asien, der blev scoret flere gange. USSR havde til gengæld bedre fat i Europa end jeg er vant til at se og havde god kontrol over Mellemøsten, da vi nåede til MidWar. Der var få interesser i Afrika og da USA fik vendt kontrollen umiddelbart inden en scoring af området kastede USSR håndklædet i ringen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i tirsdags lykkedes det mig heldigvis at overtale mine modspillere til et gensyn med Hawaii. For det er jo et rigtigt godt eurogame! Første spil blev ikke vundet af mig, men derimod af den modstander der præsterede både at bygge alle sine landsbyer og få kahuna-points for dem, og samtidig at score store points på at rejse til øerne hver tur.

I andet spil forsøgte jeg mig med lidt det samme, og kahuna-scorede også for alle mine byer. Derudover samlede jeg på skibe og surfere, og havde naturligvis den "store" udgave af skibs/surfer-guden, så jeg kunne lukrere på det. Sejr til mig! :)

Til at slutte aftenen stod den på nervepirrende ekspeditioner ind i Inka-pyramiden i Incan Gold. To spil blev det til, og på trods af blændende risikovurdering fra min side, måtte jeg gang på gang se mig besejret af ildebrande, mumier, edderkopper og meget andet. Øv! Mit Incan Gold er derudover efterhånden så hærget og slidt nu, at jeg nok skal til at se mig om efter et nyt eksemplar snart.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Andrea »

Vi havde besøg i går og fik spillet en masse brætspil. Første spil på bordet var 6 Nimmt!, som vi spillede, mens vi ventede på den sidste spiller. Derefter fandt vi Evolution frem, som vi købte for nylig. Herligt tema, men jeg syntes, at spillet led lidt af, at hvis man først kom bagud, så blev man der resten af spillet. Det kan dog til dels skyldes, at regelforklareren havde overset en regel, som havde hjulpet dem, der fik slået arter ihjel.

De andre spillede en omgang Formula Dé, mens jeg gjorde aftensmaden klar, og efter maden tog vi 3 omgange Timeline: Music & Cinema samt 2 omgange King of Tokyo - heraf én gang med Power Up-udvidelsen. Jeg synes dog ikke, den er særlig god. Ofte når folk kun at få ét kort, og da de enkelte kort svinger meget i styrke, så kan det betyde en del, om man er heldig og får et af de gode kort fra start.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Andrea wrote:Vi havde besøg i går og fik spillet en masse brætspil. Første spil på bordet var 6 Nimmt!, som vi spillede, mens vi ventede på den sidste spiller. Derefter fandt vi Evolution frem, som vi købte for nylig. Herligt tema, men jeg syntes, at spillet led lidt af, at hvis man først kom bagud, så blev man der resten af spillet. Det kan dog til dels skyldes, at regelforklareren havde overset en regel, som havde hjulpet dem, der fik slået arter ihjel. .
Det var også den konklusion jeg kom frem til. Derfor undlod jeg at købe spillet i Essen sidste år.
Image
Post Reply