Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? - August 2015

---

August er for mit vedkommende startet med et par spil The Ravens of Thri Sahashri og ligeledes et par spil Skak. Det glædelige ved at få Skak på bordet var, at det var på min søns opfordring. Det er altid rart, når initiativet kommer fra hans side. Og Skak er bestemt ikke det værste at spille, hvilket trækker yderligere i den positive retning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Robert »

Min august startede på spillefronten med Orleans og Shadows Over the Empire på Consim. Bortset fra at jeg i nogle dage har haft 1869 sat op på spillebordet for at lære det så godt at kende, at jeg kan vurdere om jeg tør byde mine kolleger fra arbejde på den oplevelse.

Orleans havde jeg prøvet før, og det passer så godt til mig at jeg gik hjem og bestilte det - i luksusudgaven.
Shadows Over the Empire var en anden historie. Det bedste jeg kan sige om den oplevelse er at nu ved jeg at jeg ikke behøver at spille det igen. Spillet gør det det gør ganske udmærket så vidt jeg kan bedømme det, det er bare ikke noget for mig.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

Min august startede med mit første besøg hos Jesper i år.

Da jeg ankom spillede de Camel Up, og jeg tog et spil med medens aftensmaden blev anrettet. Selvom det gik OK, måtte jeg dog nøjes med en 3. plads. det var første gang jeg har prøvet det med 7 spilere, hvilket det kun bliver endnu mere kaotisk af.

Efter aftensmaden var der nogen der meget gerne ville spille Ticket to Ride Europe, og det hoppede jeg med på. Det gik strygende, og det lykkedes for mig at gennemføre 7 billetter. Jeg endte a point med den spiller som alle troede ville vinde, med da jeg havde flere gennemførste billetter end ham, vandt jeg på en tiebreak, hvilket kun gør håneretten endnu større.

Så blev det et spil Betrayal at House on the Hill. Det var kun anden gang jeg skulle spille med 2nd edition, og alligevel blev det samme scenarie som første gang. Det lykkedes for heltene at løse deres opgave og tre af dem kom ud af huset i live. Altid sjovt at spille Betrayal, og masser af historie i spillet.

Dernæste kom Terra Mystica på bordet, et spil som jeg kun havde prøvet en enkelt gang før til en Djengis Con for 1½ år siden. Jeg fik love til at spille Darklings, som skal bruge præster som skovle, men tjener 2 point hver gang de gør dette. Jeg havde ingen plan, og havde ingen fornemmelse af hvad jeg gjorde 50% af tiden. Men jeg lå konstant foran, og syntes selv at jeg lavede nogle gode kombinationer, som f.eks. at tage den brik der gav bonus for byer, i en runde hvor det gav point at lave byer, og den brik der gav bonus for markeder i den runder hvor i den runde hvor det gav bonus at opgradere til markeder. I sidste runde havde jeg fået tiltusket mig 7 præster, og vi fik point for at bruge skovle, så hele min bestand af præster blev sat til at grave, hvilket alene gav mig 28 point. Efter pointoptælling viste det sig at jeg lå lang foran de andre (122 point), hvor ingen af dem kom over de 100 point, så noget må jeg have gjort rigtigt.

Vi sluttede af med to spil Dominion, og med flest kort fra Seaside og Intrigue. Piratskibe, svindlere og andre ødelæggende kort gjorde det svært for os alle sammen, og spillet blev lidt for langt, men jeg vandt med 21 point mod Jespers 20, medens Jens og Kat måtte nøjes med 5 og 6 point.

Vi fik erstattet swindler og et andet irriterende kort, men næste spil blev ikke meget sjovere, og da det andeligt sluttede måtte jeg nøjes med en 3. plads med mine 21 point. Kat vandt med 27, Jens havde 24 og Jesper lå på 5 point.

En rigtig godt aften.
Last edited by Larsine on Mon Aug 03, 2015 10:38 am, edited 1 time in total.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Andrea »

Vi havde en brætspilsaftale med et par af vores venner i dag. Første spil blev 20th Century, som vi ikke har spillet i 100 år og én madpakke. Det viste sig dog både at være knapt så kompliceret, som vi huskede det - og ganske underholdende, så det kommer forhåbentlig snart på bordet igen.

Bagefter tog vi to omgange Dream Factory - den første i lidt forkortet udgave, da vi huskede forkert med et par regler. Anden gang i hel almindelig fuld længde.

Aftenen sluttede af med to omgange King of Tokyo - en almindelig og en med Power Up-kortene.
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Carlei »

Jeg var på Amager i lørdags og besøge to gamle venner. De er ikke de store brætspillere så jeg har altid lidt småspil med i tasken.

Vi lagde ud med Matador som de af en eller anden uforklarlig grund synes er rigtig sjovt. Jeg spiller med for hyggens skyld, men kan ærlig talt ikke se de spændende i at kaste to terninger og rykke sin brik. Jeg tænker der må findes andre spil med nogenlunde samme elementer, men hvor der bare er lidt spil i det?

Derefter spillede vi et par omgange Timeline, General Interest. Altid et hyggeligt lille spil, hvor man til tider kan bliver meget overrasket over årstallene. En af de andre har i hvert fald fundet ud af at hans generelle viden er meget hullet når vi kommer længere end 30 år tilbage :lol:

Så stod den på Splendor, som de begge synes er rigtig sjovt, og hvor den ene er begyndt at fange nogle af de små finurligheder i spillet med at fokusere på få farver og reservere point kort, mens den anden stadig bare køber billigere kort og samler til bunke.

Til sidst introducerede jeg Kingdoms, men den faldt lidt til jorden, måske fordi de aldrig rigtig fangede strategien, og derudover havde jeg også lidt held på min side.

Midt mellem alle disse spil nåede vi selvfølgelig også en masse partier skak, der er baggrunden for at vi kender hinanden. Vi spiller som udgangspunkt 10 minutters partier, dobbeltrunde, alle-mod-alle. Det er det eneste tidspunkt jeg får spillet skak, så jeg nyder det altid. :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Spillede de samme to spil som Robert i søndags, sammen med Eivind og Morten.
Først Orleans, og dernæst Mortens spil Shadows Over the Empire, som ikke var min kop te.

Ratings:
Orleans: 9/10
Shadows Over the Empire: 5/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Mandag kom Istanbul på bordet, sammen med udvidelsen Mokka & Schmeergeld. Det var anden gang jeg prøvede udvidelsen, og den gør spillet hurtigere, og giver flere taktikske overvejelser. Absolut en forbedring af spillet! 9/10

Aftenen afsluttedes med et spil 6 Nimm't. 8/10
Begge spil blev vundet af Torben Ussing.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK blev det til et gensyn med The Voyages of Marco Polo, som jeg faktisk synes vældig godt om, selv om det er lidt for Feld'isk til min smag. Et punkt hvor det virkelig skiller sig ud er de stærkt asymmetriske player powers, som kan give spillet et helt andet feel, afhængigt af hvilken man har.

Jeg spillede ... ham der giver en gratis ressource når andre bruger markedet, og det brugte jeg til at opfylde et hav af kontrakter, hvilket lige var nok til at hive en sejr hjem (7 points mere end nr. 2).

Efter denne, øhm, triumf tog vi på min opfordring en omgang Glen More. Et spil som måske ikke er perfekt, men som alligevel opnår meget med relativt få midler, og som jeg har et blødt punkt for. Spillet endte tæt, men også her endte jeg lige et par points foran resten af feltet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

I går kom Michael forbi for første gang, og Jens var også mødt op. De andre to havde valgt at tage på ferie.

Vi startede med to spil Village (inkl. de to Customer expansions).

Jens prøve en ny strategi, nemlig at smide nogle mænd i byrådet, og sørge for at være førstespille hver eneste tur. Jeg gik efter kirken og handel, medens Michael gik efter handel. Ingen af os begyndte at rejse før meget sent i spillet. Desværre må jeg konstatere at min strategi ikke virkede, for selvom vi endte meget tæt, var det med mig sidst, dernæst Jens og Michael forrest. Desværre var det min egen skyld, for jeg havde chancen for at slutte spillet en runde tidligere, og det skulle jeg hav gjort, for så havde jeg rent faktisk vundet.

I andet spil gik jeg benhårdt efter at få flest mænd i krøniken, og lidt Kirke og handel. Michael gik efter at rejse ud i verden, og Jens gik atter efter byrådet. Atter måtte jeg konstatere at min strategi ikke fungerede, for jeg endte igen sidst, men Michael nummer 2 og Jens forrest.

Derefter blev det to spil San Juan, og sjældent har jeg oplevet to spil hvor vi fik så få point. Ingen af os fik kort der for alvor gav os point. Jens vandt første spil meden Michael slog mig på en 2. plads med en tiebreak. I andet spil gik det kun marginalt bedre, hvor Michael dog endte langt bag os andre, og jeg lige fik knebet mig forbi Jens.

En hyggelig aften, og jeg håber Michael ikke er blevet skræmt helt væk, og han er i hvert fald velkommen igen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Lars: Nogen må vel have fået kortene? I valgte formodentlig at "betale" med de forkerte kort!

Tirsdag spillede vi for første gang Orleans med kun 3 spillere. Det gjorde ikke spillet bedre, og vi havde stadig mangel på folk, så jeg vil helst spille det med 4 spillere (måske med 5, men det har jeg ikke prøvet endnu).

Jesper vandt, med Eivind på andenpladsen. Han sparede endnu en gang på at have købt Sakristiet, medens Jesper sparede endnu mere ved udelukkende at trække "udødelige" personer fra posen. Jeg trak selvfølgelig en Munk ved den tredie pest. Surt! Og endnu mere surt at jeg ikke turde tage ham tilbage, da Jesper sad før mig i tur. men da det var næstsidste tur valgte han ikke at tage Munken... :twisted: 8/10

Bagefter valgte vi at spille Dominion med Adventures+Intrigue. Swindler gjorde at spillet varede 2 timer før Jesper endelig vandt. Den variant spiller jeg aldrig igen...! 5/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

Mik wrote:Lars: Nogen må vel have fået kortene? I valgte formodentlig at "betale" med de forkerte kort!
<sarkasme>Ja selvfølgelig, for efter 300+ spil San Juan er jeg selvfølgelig ikke klar over hvilke kort der er noget værd i dette spil, og smider bare tilfældig kort som betaling.</sarkasme>

Sandsynligvis skylde jo at de gode kort kom som varer, eller i forbindelse med guldminen.

Fakta er at ingen af os fik et eneste 6'er kort i det første spil, og i det andet spil fik Jens et Palads på bordet, medens jeg trak en City Hall i næstsidste runde, og derfor ikke nåede at bygge den, da spillet blev afsluttet med en Free Build.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

Mik wrote:Bagefter valgte vi at spille Dominion med Adventures+Intrigue. Swindler gjorde at spillet varede 2 timer før Jesper endelig vandt. Den variant spiller jeg aldrig igen...! 5/10
Jeg føler med dig. I det hele taget synes jeg at alt for mange af kortene fra Intrigue har tendes til at forlænge spiltiden, uden at de tilfører andet til spillet.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Andrea »

Vi har været et par dage i Skagen sammen med et vennepar. De er begge journalister, så de spiller kun paratvidenspil (!). Vi blev derfor inddraget i et par omgange Bezzerwizzer med de nyeste kort, der er udgivet.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jonezy »

Taastrup drengene (Carlei, Stony, Uhre og jeg selv) var samlet hos Steen igår til hvad der udviklede sig til 'race night'.

Vi startede med Turfmaster, som er et hestevæddeløbs spil, vi egentlig skulle have spillet, da vi fejrede Steens fødselsdag tidligere på sommeren, men der blev det ikke til noget, men da Uhre nu havde sat sig godt ind i reglerne, så skulle det da på bordet.

I Turfmaster spiller man over 3 løb og finder derefter den samlede vinder. Man bevæger hestene skiftevis med kort (ligesom i Ave Caesar) og terninger. Man har et samlet deck på 32 kort og bruger 10 kort til hvert løb, så hvis man har møg kort til det ene løb burde man få nogle bedre til det næste og omvendt. Hveranden tur kaster en spiller 2 terninger og bestemmer så om alle heste må rykke summen af terningerne eller kun den ene ternings øjne. De forreste heste har så et handicap, som gør at de ikke må bruge høje kort eller høje terningeslag, så de ikke bare kan suse derudad. Desuden er der regler for baneskift, som også gør at man ikke bare lige kan manøvrere som man vil.

Vi spillede to heste hver og jeg startede med at lave aftenens personlige højdepunkt ved at ride en dobbeltsejr hjem i første løb, hvilket jeg nok skulle have nydt noget mere, da det kun gik stødt ned ad bakke derfra.... :lol: I andet og tredje løb vandt Jan, men Steens grønne rytter endte med at løbe med hele æren samlet på solide topplaceringer. Det var nok også meget godt for Steens hold, da hans sorte rytter som den eneste ikke fik nogle point overhovedet i de 3 løb...

Egentlig et rigtig hyggeligt spil, men det føltes meget tilfældigt og især nogle af de terningeslag ture, hvor man blev brændt og ikke kunne rykke sig var frustrerende, da man ikke kunne gøre noget for at undgå dem (bare spørg Steens sorte rytter...;)). Der var lidt blokerings-dril, især i svingene, men slet ikke i samme grad som i Ave Caesar og det kræver nok et par spil før man genkender mønstrene hurtigt og kan drille lidt mere bevidst, da vi alle vist fik lavet en stribe småfejl. Det tog os omkring 2 timer tror jeg, og det er nok i overkanten for sådant et spil, men det gik sgu fint sammen med øl, chips og røverhistorier; og hvis man er til sådanne spiloplevelser en gang imellem er Turfmaster ikke et dårligt valgt.


Vi fortsatte racing temaet med Thunder Alley, som er et bilræs spil, hvor man styrer et hold af biler og også bevæger sig med kort, men uden terninger. Her er finurligheden så at mange kort gør, at når man bevæger en bil skubber man dem foran sig og bagved sig frem også, så der er kamp om at ligge med i 'slangen', som vi kaldte den. Derudover giver de fleste kort en skade på bilen, så man er tvunget til at besøge pitten ofte.

Der var hård kamp om at prøve at få lavet et udbrud, men hver gang der var noget som mindede om et afgørende udbrud gav eventkortene os et gult flag, så der var god samling på feltet det meste af tiden og jeg tror faktisk at alle havde en reel chance for at komme først over målstregen, da vi gik ind i sidste sving. Det var så Carsten så kom først over stregen med Steen på 2.pladsen og min total baldret 10'er bil på 3.pladsen, men det betød så faktisk ikke så meget, da Thunder Alley handler om at have det bedste hold og ikke den bedste bil og i det regnskab var Steen klart bedst foran Jan, imens Carsten med sin sejr lige akkurat fik skubbet mig ned på sidstepladsen.

Det skal siges at de der lorte eventkort havde ramt mig hårdest og derfor havde min 3.plads bil kørt med 2 permanente skader siden første sving (når man har 3 skader eller mere får man betydelig nedsat fart og de permanente kan ikke fikses i pitten) og en af mine biler eksploderede midt i sidste omgang uden jeg havde nogen chance for at gøre noget ved det, hvilket medførte sidsteplads point til den bil. Det skulle jeg selvfølgelig bare have brugt som ekstra hån, når jeg smadrerede de andre alligevel, men det var jeg sgu ikke god nok til... :lol:

Thunder Alley er klart et oplevelses spil og man skal være klar på at tilfældigheder kan totalbombe selv de bedst planlagte planer. Desuden er spillet ekstremt taktisk og man er nødt til bare at spille hver tur så godt man kan, da det (ihvertfald her i første spil) nærmest er umuligt at forudsige hvad dine modspillere gør inden at det bliver din tur igen. Det tog også over 2 timer for os at køre løbet færdigt og efter at vi også havde spillet Turfmaster var jeg rigtig meget klar til at spillet sluttede, da vi kørte ud på sidste omgang, især da det hele føltes lidt for tilfældigt (hvilket helt sikkert også har noget at gøre med at vi næsten alle var nye og sikkert lavede alle mulige bevidste og ubevidste tåbeligheder). Thunder Alley er ligesom Turfmaster klart sådant et gutter spil, hvor man drikker nogle bajere, trashtalker og tager det hele sådan lidt uhøjtideligt og sådan nogle spil har helt klart en plads hos mig (en gang imellem...), men tror faktisk at jeg havde en anden forventning til Thunder Alley og derfor var første fornemmelse efter spillet mest skuffelse.

Og hvad sker der lige for tilfældige event kort, som bare lige med et snuptag eksploderer en tilfældig bil, så den udgår af løbet? Nu var det mig at det gik ud over, men jeg havde altså også syntes at det var noller, hvis det havde gået ud over en anden. Hvis man bliver straffet for at tage en risiko, så fair nok, mit sats min skyld, men bare en total tilfældig bil uden chance for kunne forberede for det eller gøre noget ved det er altså noget bøvl i et 2+ timers spil efter min mening.

Rant over. Jeg er helt sikkert klar på racerløb i Thunder Alley igen, især da jeg nu ved, hvad jeg går ind til og 'race night' overbeviste mig da om, at der er en plads til sådanne spil, når man har brug for at spille noget mere uhøjtideligt og mindre brainburner-agtigt. Spilletiden måtte dog gerne komme lidt ned.

Som altid en fornøjelse at game med Taastrup drengene.
Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Carlei »

Jeg havde Pejk, Sanne og Rasmus på besøg i dag til en lang spilsøndag.

Vi lagde ud med Pejks Print & Play version af Valeria: Card Kingdoms som Sanne og Rasmus ikke havde prøvet. Jeg syntes det er rigtig sjovt, da mekanismerne gør at du hele tiden får ressourcer tilført og derfor altid har noget du kan foretage dig på din tur.
Dit hemmelige Duke kort der giver dig en strategi du skal prøve at satse på, samt variationen af både monstre, citizens og domains gør at hvert spil føles lidt forskelligt. Jon fik da også overtalt mig til at investere i et eksemplar, som gerne skulle ankomme omkring nytår :D
I dag vandt jeg en kneben sejr, da jeg fik slået en masse monstre ihjel, heriblandt to bosser, og det blev jeg pænt belønnet for.

Herefter kastede vi os ud i Steam. Jeg har prøvet alle tre udgaver (Age of steam, steam og railways of the world) og jeg må indrømme at jeg lige pt. hælder mest til Steam. Jeg synes det er det der er nemmest at gå til, og også spilles hurtigst, så det var fedt at få det på bordet igen.
Jeg klarede mig dog ikke så godt i dag, og fik aldrig rigtig bygget en god lang rute med varer jeg kunne have for mig selv. Jeg troede egentlig jeg var langt bagud, men da vi talte scoren op lå alle lige omkring 40 point, med Rasmus som vinder efter at have slået Pejk på Tiebreak.

En hurtig frokost senere var vi klar til at kaste os ud i Sannes medbragte spil Versailles. Hun har haft det med et par gange, og endelig lykkedes det at få det på bordet. I Versailles skal vi hjælpe med at bygge paladset. Vi har nogle arbejdere der vandrer rundt på brættet og indsamler ressourcer, dele til paladset (hus, have eller en kombination), bestiller dekorationer der skal bruges sammen med vores bygningsdele eller befinder sig på byggepladsen og opfører en lille del af det færdige palads.
Dog har vi travlt, for vi skal nå det inden kongen er færdig med at gå sin aftentur i "haven" og hver gang en af vores arbejdere passerer dette sted på brættet rykker han nærmere.
Jeg syntes det var et ganske godt spil. Dine arbejdere kunne kun rykke et felt frem som hovedregel, og der var en interessant mekanik hvor din tur blev mere effektiv hvis du rykkede en arbejder til et felt hvor du allerede havde andre arbejdere = flere ressourcer mv. Men du kunne ikke rykke til det samme felt to gange i træk, så det var om hele tiden at få lagt en effektiv plan, der tænkte et par træk frem. Derudover var der en lille puzzle når du skulle bygge, fordi en have selvfølgelig ikke kunne støde direkte op til en del af huset. Her blev jeg ramt da min fine bygningsdel som jeg møjsommeligt havde fået indsamlet dekorationer til pludselig ikke kunne være nogle steder på brættet..... :P
Det endte med at Sanne hev en kneben 2 points sejr hjem foran mig, på trods af at det var Rasmus der lukkede spillet i håb om at han kunne holde sit forspring inden slutscoren.

Spil nummer fire blev en gammel kending for os allesammen da Pejk havde medbragt Five Tribes. Sidste gang jeg spillede gik jeg efter de grønne og blå mænd, så denne gang prøvede jeg en anden strategi. Jeg fik en genie der gjorde at jeg kunne bygge paladser for en genie eller fakir, så de blev spammet godt og grundigt og jeg endte da også med 9 paladser. Det var dog ikke nok til at være inde i kampen om sejren, måske fordi jeg brugte lidt for meget på at komme først i turn order, og helt sikkert fordi Pejk den slubbert på et tidspunkt myrdede to af mine stakkels visirer, farvel 22 bonus point :lol:
I stedet var det Sanne der primært på en kombination af mange penge og mange varer tog en sikker sejr. Ganske sjovt at få prøvet det igen, og nede tiden var slet ikke så slem som jeg havde frygtet med fire spillere!

Til slut skulle vi lige have en omgang Waggle Dance. Vi spillede til syv honningkuber, og det endte som sædvanlig tæt da Pejk og Rasmus nåede det i samme runde, med Sanne og jeg én honning bagud. Men også i dette spil var der en tie-break regel, og igen var det Rasmus der trak det længste strå (Pejk skal vist fokusere lidt mere på tie-breaks næste gang :lol: )

Alt i alt en ganske fornøjelig dag i godt selskab 8)
Post Reply