Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Så er det endnu en gang lykkedes mig at komme lidt bagud med at få noteret, hvad jeg har fået spillet. For nyligt havde vi Le Passe-Trappe Grande stående i stuen og det inspirerede min søn til at udfordre mig til nogle spil.

Onsdag havde jeg besøg af Stony og vi fandt endnu en gang Brass frem. 2-spillers versionen kan i høj grad anbefales ... det eneste problem med den er at jeg har en tendens til at tabe spillene. :roll: Heldigvis kunne jeg redde en smule af æren tilbage, da vi efterfølgende spillede Crokinole. Da Stony kastede sig op på sin cykel fortsatte Helle og jeg med et spil The Ravens of Thri Sahashri. Dagen efter spillede vi yderligere tre spil og det kom såmænd også på bordet igen i går. Der er nok ikke nogen tvivl om, at det bliver det mest spillede spil for os i år.

Lørdag fejrede vi endnu en gang Helles 40 års fødselsdag. Denne gang var det brætspillerne, der var inviteret. Ovenpå Andreas overdådige kage, varmede vi forsigtigt op udendørs med en cocktail af Petanque, Stige golf og Mölkky. Da vi var kommet ind og ventede på at maden skulle blive færdig kastede vi os over Seiji Kanai's Secret Moon, der er et Werewolf-agtigt spil. I løbet af spillet har hver spiller nøjagtigt tre aktioner, hvis de ikke når at blive elimineret inden spillets afslutning. Spillet udmærker sig ved at man undervejs ikke må samtale ... i hvert tilfælde ikke om spillet, hvilket i mine øjne er lidt synd, da det jo netop er en af de ting, der gør disse sociale spil så underholdende. Spillet fungerede bedre end jeg umiddelbart havde forventet og foldede sig en smule ud, da vi prøvede det endnu en gang. Ikke noget stort spil, men det var let at gå til, og med kun tre aktioner per spiller er spilletiden på 10 minutter ikke helt skævt sat.

Senere på aftenen fik vi spillet Escape from the Aliens in Outer Space, som jeg har meget sympati for. Sympati er dog ikke nok og selvom jeg gerne spiller det igen syntes jeg dog stadig at det virker en smule uforløst.

Interaktion var der mere af i Spyfall, som vi alle prøvede for første gang. Derfor var vi også meget famlende, men mit indtryk var, at det faldt i god jord og jeg vil helt sikkert prøve at få det på bordet igen en anden gang, hvor vi er tilpas mange mennesker.

Aftenen blev sluttet af med nogle spil Timeline: American History og Timeline: Historical Events, hvor vi spillede i teams.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Senere på aftenen fik vi spillet Escape from the Aliens in Outer Space, som jeg har meget sympati for. Sympati er dog ikke nok og selvom jeg gerne spiller det igen syntes jeg dog stadig at det virker en smule uforløst.

Interaktion var der mere af i Spyfall, som vi alle prøvede for første gang. Derfor var vi også meget famlende, men mit indtryk var, at det faldt i god jord og jeg vil helt sikkert prøve at få det på bordet igen en anden gang, hvor vi er tilpas mange mennesker.
Escape.... synes jeg var en meget frustrerende oplevelse, og det selv om jeg rigtig gerne ville synes om spillet. Måske spillede jeg det bare helt forkert, men som jeg forstod det, var en stor del af spillet at gætte, hvem der var på hvilket hold - og som alien var det desværre ret let at komme til at afsløre sig selv, fordi man bevægede sig for langt. Det var vanskeligt at finde en god notationsteknik, så man kunne spore hvem der havde været hvor og på hvilket tidspunkt. Og endelig blev de enkelte alien-angreb ikke så nervepirrende som håbet, men mindede lidt ofte som at sænke slagskibe - "Er der nogen i q13? Nå, det var der ikke. Vi prøver igen i nærheden" :)

Spyfall var anderledes end jeg havde regnet med, men en rigtig positiv oplevelse inden for partygame-genren. Det vil jeg meget gerne prøve en anden gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Gunness wrote: [...] Escape.... synes jeg var en meget frustrerende oplevelse, og det selv om jeg rigtig gerne ville synes om spillet. Måske spillede jeg det bare helt forkert, men som jeg forstod det, var en stor del af spillet at gætte, hvem der var på hvilket hold - og som alien var det desværre ret let at komme til at afsløre sig selv, fordi man bevægede sig for langt. Det var vanskeligt at finde en god notationsteknik, så man kunne spore hvem der havde været hvor og på hvilket tidspunkt. Og endelig blev de enkelte alien-angreb ikke så nervepirrende som håbet, men mindede lidt ofte som at sænke slagskibe - "Er der nogen i q13? Nå, det var der ikke. Vi prøver igen i nærheden" :) [...]
Desværre kan jeg ikke være fuldkommen uenig. Nu spillede vi dog også med de simpleste regler. Der er særlige scenarier, der er items man kan tilføje og flere andre ting og måske det kunne trække i den rigtige retning?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Gunness »

Ja, måske.... jeg læste en anmeldelse, der (lige som os) gerne ville synes godt om spillet, men kaldte det en "rough gem" og mente, at der var brug for en del house rules. For mht. de ekstra kort:
"Wait, but don't the item cards help the humans a lot? Let me ask you a question: isn't part of the strategy to keep your role hidden for as long as possible? If this is the case, items force you to abandon that strategy, since items can only be used by the human characters, and using an item pegs you as...well...a human. Several of the items also force you to betray your position, which might as well be like waving a white flag of surrender."

Men jeg kan se, at der kommer en "Ultimate edition" sidst på året - hvis de får fikset reglerne (der vel også kan bruges med de eksisterende komponenter), så kan det bestemt godt være, at man får en bedre oplevelse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Lørdag fejrede vi endnu en gang Helles 40 års fødselsdag. Denne gang var det brætspillerne, der var inviteret. Ovenpå Andreas overdådige kage, varmede vi forsigtigt op udendørs med en cocktail af Petanque, Stige golf og Mölkky. Da vi var kommet ind og ventede på at maden skulle blive færdig kastede vi os over Seiji Kanai's Secret Moon, der er et Werewolf-agtigt spil. I løbet af spillet har hver spiller nøjagtigt tre aktioner, hvis de ikke når at blive elimineret inden spillets afslutning. Spillet udmærker sig ved at man undervejs ikke må samtale ... i hvert tilfælde ikke om spillet, hvilket i mine øjne er lidt synd, da det jo netop er en af de ting, der gør disse sociale spil så underholdende. Spillet fungerede bedre end jeg umiddelbart havde forventet og foldede sig en smule ud, da vi prøvede det endnu en gang. Ikke noget stort spil, men det var let at gå til, og med kun tre aktioner per spiller er spilletiden på 10 minutter ikke helt skævt sat.

Senere på aftenen fik vi spillet Escape from the Aliens in Outer Space, som jeg har meget sympati for. Sympati er dog ikke nok og selvom jeg gerne spiller det igen syntes jeg dog stadig at det virker en smule uforløst.

Interaktion var der mere af i Spyfall, som vi alle prøvede for første gang. Derfor var vi også meget famlende, men mit indtryk var, at det faldt i god jord og jeg vil helt sikkert prøve at få det på bordet igen en anden gang, hvor vi er tilpas mange mennesker.

Aftenen blev sluttet af med nogle spil Timeline: American History og Timeline: Historical Events, hvor vi spillede i teams.
Jeg spillede sjovt nok de samme spil :)

Jeg kunne godt lide Spyfall, men jeg spekulerer på, om man kan spille det med to spioner for at lette lidt af presset på den ene spion? Det er i hvert fald et spil, hvor jeg langt hellere vil være en del af det store hold frem for skurken.

I øvrigt rart at prøve nogle velfungerende udendørsspil. Jeg har aldrig set lyset mht. kroket og vikingespil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg Broom Service på bordet. Spillet er som bekendt den nylige Kennerspiel des Jahres vinder fra alea. Tematisk handler spillet om at spillerne, i rollen som hekse, skal producere trylledrikke og levere dem til en række tårne rundt omkring på brættet.

Hver spiller har 10 forskellige rollekort (alle spillere har de samme kort), og vælger i starten af hver af spillets syv runder fire af disse, som man gerne vil udføre denne runde. Kortene er; 4 hekse (ryk en af dine heksebrikker et felt, og aflevér eventuelt en trylledrik i det nye felt), 2 druider (aflevér en trylledrik i et felt hvor man har en heksebrik), 3 samlere (producér flere trylledrikke og tryllestave), og 1 vejrfe (kan trylle skyer væk ved at bruge tryllestave). Så et simpelt lille saml-ressourcer-og-brug-dem-igen økosystem. Alle kort har to aktioner; en stærk ("modig") aktion, og en svagere ("kujonagtig").

Den helt centrale mekanisme, og det der gør Broom Service til andet end bare en af de sædvanlige ressource-convertere, er reglen for at spille rollekortene: Når alle spillere har valgt deres fire kort, spiller startspilleren et af sine. Han siger også om han vil lave den modige aktion på kortet, eller den kujonagtige. Gør han det sidste, udfører han aktionen med det samme, men vælger han den modige, venter han med at gøre noget. Dernæst skal næste spiller spille det samme kort, hvis han har det - ellers må han passe. Han skal også igen vælge mellem modig og kujonagtig. Igen udfører han den kujonagtige evne med det samme, hvis han har valgt den, ellers venter han med at gøre noget. Sådan kører man hele bordet rundt, hvor hver spiller i tur skal spille det kort som startspilleren spillede (hvis han har det), og ellers skal passe. Idéen med den stærke/modige evne, er at kun den sidste spiller som vælger at være modig, får lov til udføre den - de andre modige mister deres tur! Spilleren som udførte den modige evne bliver den nye startspiller, og skal altså vælge og spille det næste kort (hvis ingen spillere vælger modig, bliver startspilleren hvor den er).

Effekten af denne mekanisme er at hver spiller godt nok kan vælge hvilke fire kort han vil aktivere i en runde, men ikke selv kan vælge rækkefølgen de vil blive spillet i. De enkelte spillere vil typisk få afviklet deres fire kort i forskelligt tempo; det er ikke unormalt at en spiller eller to har spillet alle deres fire kort, mens andre spillere måske stadig sidder med de fleste af deres.Startspilleren (og spillere der sidder tidligt i rækkefølgen) i et givet kortudspil vil oftest vælge at være kujonagtige, da der selvfølgelig er en god chance for at en senere spiller har det spillede kort, og ville kunne overtage den modige evne. Hvis man i et kortudspil derimod sidder i baghånd (og har det pågældende kort), er man selvfølgelig sikker på at få lov til at udføre den modige evne - men så bliver man jo den nye startspiller, og skal sidde i forhånd i næste kortudspil.

Mekanismen er spændende, og giver anledning til megen sjov og ballade - og til mange overvejelser. Der er dog selvfølgelig også en del held med, for i sidste ende kan man jo ikke vide, hvilke kort de andre spillere har valgt, og nogle gange må man bare satse: Jeg sidder måske næstsidst i rækkefølgen, og har brug for at vælge den modige evne. Har baghåndsspilleren også valgt kortet, mister jeg alt, men har han ikke, får jeg lov til at udføre den modige evne. Alt eller intet!

Ressourcedelen af spillet ligner mere noget man har set før, og er ærligt talt ikke så spændende. Brættet giver spillet noget asymmetri, og mulighed for at udlede lidt om de andre spilleres handlinger (e.g. hvis begge min modstanders hekse står i bjergfelter, er der en god chance for at han ikke har valgt bjergheksen denne runde).

Kortspilsmekanismen er fundamentet for Broom Service, og ens holdning til spillet vil afhænge af, hvor godt man synes om mekanismen. Jeg synes den fungerede rimeligt godt, men en "rimelig god" gimmick i et ellers sådan OK spil gør at spillet nok højst kan snige sig op på en 6.5/10 eller 7/10 eller deromkring...

PS: Hekse! Hvad sker der for alea?! Broom Service skulle da helt åbenlyst have været et togspil!


Efter hekseriet spillede vi Istanbul, med den nye kaffeudvidelse. Jeg har ikke tidligere spillet Istanbul, men var for så vidt rimeligt godt underholdt, selvom der ikke rigtigt var den store "gnist" i spillet. Kaffeudvidelsen gjorde i hvert fald spillet mere komplekst (primært ved at indføre en ny ressourcetype man kan konvertere frem og tilbage mellem), men om den også gør spillet bedre er straks en anden sag. Jeg gætter forsigtigt på at jeg nok ville synes bedre om grundspillet alene, men jeg har selvfølgelig heller aldrig været nogen stor fan af det-her med at "fylde mere på" et design. Ifølge bordets erfarne Istanbul-spiller gjorde det i hvert fald spillet længere.

Vi reparerede i hvert fald trillebøre og konverterede ressourcer i et par timer, indtil en spiller nåede de seks rubiner (et par af os andre havde nået fem). Sjovt nok, men måske ikke helt et Jens-spil. 6.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:PS: Hekse! Hvad sker der for alea?! Broom Service skulle da helt åbenlyst have været et togspil!
alea laver ikke togspil.
Derimod har de lavet flere spil om hekse - blandt andet originalen til Broom Service (Wie Verhext! aka Witch's Brew) samt Die Sieben Weisen, som jo handler om mandlige hekse....

Jens har jo rost Terra Mystica mange gange, og i går var så endelig dagen, hvor jeg fik spillet Fire & ice-udvidelsen. Det gik dejligt let, selvom jeg ikke har spillet udvidelsen før - og at jeg iøvrigt ikke har spillet TM siden april 2014!

Martin valgte Riverwalkers, Evind valgte Ice Maidens og jeg Dragonlords. Martin vandt naturligvis, medens jeg fik en pæn andenplads, da Eivind glemte at udnytte sin Tempelbyg. Bagefter viste det sig at Martin havde spillet forkert, men han havde såmænd nok vundet alligevel. Han glemte at han trods alt ikke får præsterne direkte. De skal først fjernes fra Terræncirklen, inden de lægges til side.

De nye racer er alle ganske udmærkede, og jeg håber at der ikke går så lang tid inden vi får det på bordet næste gang (der er dog stadigvæk flere uspillede spil fra Essen - og en ny messe truer...! 9/10

Efter TM tog vi lige 3x Dominion+Adventures. Denne gang var det ekspert-Intrige der stod på programmet. Vi vandt et spil hver - og det var jo meget passende! 9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Larsine »

I går kom Eik, Laban og Michael til spil, og Eik meddelte at Anton og Søren også gerne ville spille med, men at de først kunne komme 20.30. Så vi andre startede med to filler spil.

Først et spil The City. Hvor Laban lagde stærkt ud, men blev overhalet af Eik der fik sindssygt mange kort på hånden, og vandt med 78 point. Laban nåede en førstetaber plads, med mig lige et point bagefter, og Michael sidst.

Bagefter et spil Qwixx, hvor der gik lang tid inden spillet blev lukket, og ingen af os fik minus point. Jeg vandt, med Laban som førstetaber igen.

Så kom aftenens hovedspil: Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre. Et spil som Anton havde fået i 18-års fødselsdagsgave, og som han, Eik og Søren havde spillet en held del på deres netop overståede ferie. Alle spillerne er troldmænd der forsøger at slå de andre troldmænd ihjel ved at kaste formularer på dem. Det gælder om at være Last Wizard Standing, og den der først opnår to Last Wizard Standing vinder spillet. Vi nåede tre omgange på to timer, og da var der tre forskellige spillere som havde en Last Wizard Standing token, so det kunne blive et meget langt spil. Det var meget fornøjeligt, men også særdeles useriøst. I første spil havde jeg f.eks. 23 livspoint tilbage (man starter med 20), og i løbet af ca. 2 minutter var jeg død som den første, uden at jeg kunne gøre noget som helst ved det. For at kaste en formular skulle man have tre dele; en source, en quality og en destination, og jo bedre de passede sammen, jo mere effekt havde din formular. Men dertil kom masser af terningslag, skatte der kunne alt mulig og umuligt, og dødseffekter man fik for at dø tidligere end de andre. Meget sjovt, men fuldstændig tilfældigt. Anton og Søren ville meget gerne prøve at spille det med mere end 3 spillere, og det fik de så prøvet, men efter min mening er det blot med til at trække tiden ud, og når man dør som den første, kan der være lang tid til næste omgang af spillet går i gang. Hvis jeg skal spille det igen, tror jeg ikke at jeg vil spille det med flere end 4 spillere.

Michael, Laban og jeg sluttede aftenen af med to spil Guildhall. I første spil blev jeg ved med at får kort op på hånden som jeg ikke kunne spille, så jeg brugte flere end halvdelen af mine actions på at skifte kort ud, og på et tidspunkt var jeg endda nødt til at smide 8 kort ud, for blot at trække 6 nye. Michael vandt, med Laban som endnu en førstetaber. Andet spil gik lang bedre, og jeg følte at jeg havde styr på spillet, og vandt da også en overbevisende sejr.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Goblen »

Skibinge-gruppen var samlet hos Thomas_svan i går, og vi var 7 personer. Det betød to borde, og jeg kom på bordet med Five Tribes.

Et spil jeg rigtig gerne ville prøve, så det var perfekt. Egentlig hader jeg kalaha, men selve spillemekanismen virker rigtig godt i Five Tribes. Synes også det er fedt at de forskellige meebles repræsenterer forskellige muligheder, og at der er så mange veje til point (Djiins, viziir, grønne ressourcekort osv.). Jeg valgte at satse på Djiins, men det kom ikke helt op i gear. Ikke at jeg tabte stort, men jeg tabte. Ved ikke om jeg er den eneste der var rigtig begejstret for spillet, og bagefter havde det sådan lidt 'meh, sjovt men ikke mere end det'?

Vil gerne spille det igen, men jeg kommer ikke til at købe det.

Da de andre havde valgt AquaSphere, havde vi tid til et spil Kingsburg. Det spil er bare skide sjovt - derfor var jeg en glad lille camper. Terningerne var slet ikke med mig, men da jeg fik en bygning der gav mig kamp-bonus hver gang jeg på tre! terninger slog under 9, så kom der godt ud af det alligevel. Samtidig havde jeg en Carpenter der kunne veksle træ til guld, og det virkede rigtig godt - især set i lyset af jeg vandt med to point, og det skyldtes at Paladinen havde brugt sin evne til at beskytte sig mod angreb, og dermed mistet sine tre bonuspoint.

Da jeg synes at Castles of Burgundy og Kingsburg er så fede så glæder jeg mig til at jeg har lidt mere $ til The Voyages of Marco Polo; det spil ser simpelthen for fedt ud.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Vores spilgruppe, der for tiden kun tæller tre mand, var fuldtallige i aftes og lidt impulsivt blev det Steam, vi kastede os over. Jeg har ikke spillet det særlig mange gange, hvilket det at vi måtte punche mit eksemplar før vi gik i gang, er en god indikator på. Umiddelbart har jeg ikke været helt vild med ideen om at lave en afpillet udgave af Age of Steam, men jeg må nok erkende, at strømliningen alt andet lige gør spillet noget mere tilgængeligt og at jeg nok ikke kommer til at savne de finere nuancer i Age of Steam taget i betragtning, hvor lang tid der kan gå imellem jeg får spillet spillet. Med kun tre mand er spiltiden rimelig og det gav tid til nogle spil Crokinole. I alt blev der spillet fem spil og man kunne tydelig se glidepulverets indflydelse på kvaliteten af vores spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Mik »

Larsine wrote:Så kom aftenens hovedspil: Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre. Et spil som Anton havde fået i 18-års fødselsdagsgave, og som han, Eik og Søren havde spillet en held del på deres netop overståede ferie. Alle spillerne er troldmænd der forsøger at slå de andre troldmænd ihjel ved at kaste formularer på dem. Det gælder om at være Last Wizard Standing, og den der først opnår to Last Wizard Standing vinder spillet. Vi nåede tre omgange på to timer, og da var der tre forskellige spillere som havde en Last Wizard Standing token, so det kunne blive et meget langt spil. Det var meget fornøjeligt, men også særdeles useriøst. I første spil havde jeg f.eks. 23 livspoint tilbage (man starter med 20), og i løbet af ca. 2 minutter var jeg død som den første, uden at jeg kunne gøre noget som helst ved det. For at kaste en formular skulle man have tre dele; en source, en quality og en destination, og jo bedre de passede sammen, jo mere effekt havde din formular. Men dertil kom masser af terningslag, skatte der kunne alt mulig og umuligt, og dødseffekter man fik for at dø tidligere end de andre. Meget sjovt, men fuldstændig tilfældigt. Anton og Søren ville meget gerne prøve at spille det med mere end 3 spillere, og det fik de så prøvet, men efter min mening er det blot med til at trække tiden ud, og når man dør som den første, kan der være lang tid til næste omgang af spillet går i gang.
Hvis jeg skal spille det igen, tror jeg ikke at jeg vil spille det med flere end 4 spillere.
Jeg erindrer at vi spillede det med 6 deltagere på Ghengis-con i 2012. Umiddelbart efter forsøgte jeg at afsætte spillet til dig (fordi det indeholdt Orker), men du bed desværre ikke på. :mrgreen:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Jonezy »

Helt tilbage i onsdags var der spilaften med Merete (Myde) og Jesper (Valby2500), hvor vi dyrkede vin i først Viticulture og så i Tuscany.

Jesper gav os tæv i begge spil, men i Viticulture var jeg rimelig heldig med nogen kort i sidste runde, så det blev helt hæderligt. Tror Jesper landede på maks-scoren 25 og jeg på 23 point, med Merete halsede lidt efter. Jesper vandt på en effektiv vinproduktion og en masse kontrakter.

I Tuscany misbrugte Jesper sit tasting room og udvidelsen med at 'flippe' en mark for penge for et VP. Min vinproduktion var for længe om at blive effektiv og Jesper trak fra og lukkede spillet, men både Merete og jeg scorede stort i sidste runde, hvilket dog ikke var i nærheden af at røre ved Jespers sejr. Jeg tog endnu en anden plads og overlod dagens taber titel til Merete...

I Tuscany spillede vi med udvidelserne hvor man kan flippe marker for penge og VP, det nye bræt naturligvis og så havde vi to særlige arbejdere med, nemlig mafiosoen (gjorde at man kunne lave en aktion 2 gange) og bondemanden (gjorde at man fik bonussen på aktionen selvom man ikke stod på det rigtige felt). I begge spil havde vi Mamas and Papas med. Det var sjovt at prøve de 2 spil efter hinanden og som 3-spiller spil var Tuscany rigtig meget mere loose end Viticulture, hvor der var klart hårdere kamp om aktionerne. Tror at jeg bedst kunne lide den mere loose følelse ved Tuscany, da man følte at der var mange flere muligheder på sin tur, selvom det nok var med at at forvirre mig og gjorde min strategi ueffektiv, men det er typisk mig.

Super fornøjeligt ihvertfald og efter at have prøvet Caverna for nyligt, hvilket også var en god oplevelse tror jeg, at jeg hellere må revurdere min opfattelse omkring klassisk worker placement mekanik. Jeg plejede nemlig at synes, at det er en lidt øv mekanik, da man altid bliver frustreret pga. irriterende modspillere som tager lige præcis den aktion du havde mest brug for lige foran næsen på dig, men det har slet ikke været så frustrende her på det sidste og jeg har haft stor fornøjelse ved at spille disse spil.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Frouvne »

Vi havde besøg i går eftermiddags og undervejs kom Crokinole på bordet. Det er en fornøjelse at spille det med glidepulver og jeg endte med at få spillet 11 spil. Om aftenen hev vi The Ravens of Thri Sahashri frem. Vi spillede tre spil i træk og det er lige i overkanten af, hvad jeg syntes det spil skal spilles i streg. Vi var begge lidt for trætte og det kunne ses på vores resultater.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by Helle »

Frouvne wrote:Vi havde besøg i går eftermiddags og undervejs kom Crokinole på bordet. Det er en fornøjelse at spille det med glidepulver og jeg endte med at få spillet 11 spil. Om aftenen hev vi The Ravens of Thri Sahashri frem. Vi spillede tre spil i træk og det er lige i overkanten af, hvad jeg syntes det spil skal spilles i streg. Vi var begge lidt for trætte og det kunne ses på vores resultater.
Men det er stadig godt ... Og vi må vel have rundet de 50 spil .... Og vi afprøver stadig nye strategier for at få flere points, så selvom vi var lidt trætte til sidst, så var det da ikke rigtigt ringe ...

Crokinole er bedre med susepulver, da jeg nu ikke får ondt i fingrene .... Men stadig er jeg så håbløst meget dårligere, at det reelt er et slagtehus!
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - August 2015

Post by 40crew »

Var i sommerhus i weekenden med et vennepar, og vi fik brugt tiden på et par brætspil. Smadder hyggeligt :-)

Da sønnike blev lagt til at sove middagslur lørdag, hev vi Roll for the Galaxy frem. Det var første gang de spillede det, og første gang vi prøvede det med 4 personer. Min kammerat har længe snakket om aversioner mod terningspil, men som han kom frem til under spillet, så er det Risk terningkast der irriterer, og han var super begejstret for koppen med de mange terninger, larmen og al det der. Det tog lidt tid før det hele klikkede, og deres maskiner var ikke særligt effektive, men det var en stor succes. Det er også stadig et af vores yndlingsspil, og jeg glæder mig så meget til udvidelsen.

Om aftenen prøvede vi min kammerats Mysterium, den polske variant. Rigtigt flot spil! Vi spillede det to gange, angiveligt på hard, og vi vandt da heller ingen af gangene. Jeg er ikke så meget til den slags spil, da min fantasi er elendig, men jeg kan godt se hvorfor det er populært. De spiller det ret meget med deres nevø og niece, og jeg kunne også godt forestille mig at det er rigtigt godt med børn.

Vi sluttede aftenen af med Keyflower. Det havde de heller ikke prøvet før. Vi har haft spillet det to gange os to, så det var også nyt at spille fire. Vi har været rigtigt glade for de 2player spil vi har spillet, hvor vi har kunne nyde det rolige tempo, og kun haft os selv at spille med. Det er en noget andet oplevelse at spille 4, der er meget mere man skal være opmærksom på. Jeg kunne godt lide det, og jeg tror også vores vennepar var godt tilfredse med spillet, men min kone brød sig ikke om det. Det var ret tydeligt at hun fandt det alt for cutthroat, og var irriteret hver gang hendes planer blev ødelagt. Det er noget andet når vi spiller os to, så er det godt jo mere cutthroat det er.. Men så har vi da fundet ud af det :-)
Jeg vil stadig gerne have merchants udvidelsen dog, tror jeg. Vi skal nok få spillet det en del mere med 2 personer

Om søndagen spillede vi et 3 personers RftG for lige at slutte af, når nu sønnike alligevel sov.
Image
Post Reply