Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Frouvne »

Introducerede Codenames ved et familiearrangement i week-enden og det var en stor succes. Der blev bedt om genspilninger igen og igen. Jeg tror vi endte med at spille det ti gange i træk og der var deltagelse af flere generationer. Til sidst blev kortene brugt til at fremstille varianter af endnu mere selskabelige lege/spil end Codenames: Gæt og grimasser og Hit med sangen. Det kan man jo tage som en anbefaling af spillet, hvis man er til den slags. Der blev også spillet Cube Quiz: Mad, der var hyggeligt nok i selskabet, men som næppe ville kunne genspilles grundet det ekstremt lave antal kort. Og så kom Ricochet Robots på bordet, hvor det var den yngre generation (omkring 13 år), der virkelig brillerede.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Jens_Hoppe »

I KBK fik jeg prøvet mit nye DR Congo. Vi var tre spillere, og vi nøjedes med at spille på det laveste kompleksitets-niveau ("core game" - der er tre niveauer mere som tilføjer yderligere kompleksitet).

Laveste niveau viste sig nu at være lidt en tynd kop te; meget mekanisk og ikke en særlig "rig" oplevelse. Man bygger industrier og transport. Opgraderer byer. Producerer varer og sælger dem igen. Hver tur. På et tidspunkt stopper det, og man får så points for sine industrier, transporter, byer og penge. Såå, lidt kedeligt. Forhåbentlig kan de senere niveauer tilføje lidt til spillet, men for nu... 5.5/10.

Derefter fik jeg prøvet mit Isle of Skye igen, og vi nåede to spil. IoS er måske ikke nogen klassiker, men det er et solidt spil, som jeg egentlig synes ret godt om. Der er en del tilfældigheder med, men også mange spændende overvejelser. 7.5/10.

Det var nu blevet så sent på aftenen, at One Night Ultimate Werewolf (med Daybreak) kunne findes frem. Vi var syv spillere, og spillede med en række mærkelige, sjove roller. I første spil var jeg alpha wolf, men selvom jeg fik holdt mig under radaren (med et noget uoverbevisende claim som apprentice seer), endte det med at min med-ulv blev hængt. I andet spil var jeg revealer, og det viste sig at ulven fra første spil også var det denne gang. ulvene prøvede et spinkelt forsøg på at mudre vandene, men det nyttede ikke noget, og samme spiller blev hængt en gang til. :) 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Larsine »

I går aftes havde Laban tager sit Lost Cities med, og sammen med mit spil prøvede vi den officielle 4-spiller version. Jeg har den oprindelig tyske udgave fra 1999, og 4-spiller reglerne fra et eller andet sted på nettet, men Laban fortalte at de er med i de engelske regler. Det er et partnerspil, hvor man ud over at spille sine kort som normalt (dog i samme ekspedition som partneren), kan vælge at sende to kort over til partneren. Første omgang vandt Michael og Eik rets stort. Anden omgang fik Laban og jeg flere point end første omgang, men det gjorde de to andre desværre også, så de forøgende forspringet. Til gengæld fik Laban og jeg rigtig mange point i tredje omgang idet vi stort set havde alle de grønne kort på bordet, og slutresultatet blev en sejr til os.

Bagefter tvang jeg dem til at spille Jumping Frog endnu en gang. Jeg var stadig lidt i tvivl om de fire kort med powers. Er de balanceret, er de fair, er de brugbare? Sidst jeg testede var vi kun tre spillere, og nu skulle det testes med fire, så vi var sikre på at alle fire powers blev uddelt. De fungerede umiddelbart fint, selvom den ene af dem er meget situationsafhængig. Rent spiltestmæssigt gik det godt, men rent spilmæssigt dummede jeg mig to gange hvilket var med til at Michael vandt spillet med 36 point på trods af at han ikke vandt et eneste heat. Laban og jeg vandt hvert et heat og endte begge på 33 point, medens Eik som også vandt et heat endte et stykke under 30 point. Jeg er faktisk ved at være ret godt tilfreds med spillet, og det passer mig rigtig godt at man rent faktisk kan vinde spillet uden at vinde et heat.

Jens var ankommet, men Eik forlod os. Vi tog et spil Takenoko, incl. The New Encounters, Michael trak også Eriku, men da jeg ikke kunne huske hvad han havde af specielle evner, trak han en ny. Desværre spillede vi souvenirs forkert, og opdagede det først halvvejs gennem spillet, og da Jens havde en person der havde specielle evner omkring souvenirs, ville det nok have ændret spillet en hel del. Slutresultatet endte med Michael først, så Laban, derefter Jens, og mig sidst. Da jeg var den eneste der havde prøvet spillet før, burde jeg måske have klaret mig bedre, men...

Vi sluttede med to spil San Juan inkl. udvidelser. Michael havde købt det til Iphone, så han havde smugtrænet, men dog uden udvidelserne. Det kunne man dog ikke helt se på hans spil, for han tabte begge spil. Jens vandt til gengæld begge spil, medens jeg endte to andenpladsen i begge spil. Laban endte på en tredjeplads og en delt sidsteplads.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Mik »

Eivind, Martin og jeg spillede Dominion Adventures torsdag aften. Vi var nået til det trediesidste set-up i reglerne, hvor man brugte halvt Dark Ages sammen med Adventure-kortene. Det første spil tog to timer!. Andet spil tog "kun" halvanden time, og tredje og sidste spil kun en times tid.
Stadig lang tid for Dominion, men det føltes ikke så langt, hvilket nok skyldtes de mange interessante kombinationer. 8/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Larsine »

Mik wrote:Eivind, Martin og jeg spillede Dominion Adventures torsdag aften.
Som jo så var en del af oktober måned :D
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Michael_Olsen »

Mik wrote:I søndags spillede vi Legendary: Predator 4 gange. Føste gang det gik hurtigt ned af bakke, selvom vi spillede helt efter reglerne. Anden gang nåede vi til det sidste objective før det gik galt, og 3.gang sejrede vi ad helvede til!

Så derfor prøvede vi "det andet" scenarie, og her gik det - naturligvis - også galt.
Det er såmænd et udmærket Legendary-spil. Bedre end originalen med superheltene, og bedre end Villains, men ingen af dem når Legendary Aliens til sokkeholderne! Predator = 8/10, hvor Aliens er 9/10 og Villains/Superhelte er 7.
Mik,

jeg er lidt nysgerrig med hensyn til Legendary: Predator, da jeg har Aliens, og på rigtig mange måder kan lide det, men finder det alt alt for nemt. Det skal siges jeg spiller det 100% solitaire, med én avatar (jeg har hørt det vist er noget sværere når man spiller med flere avatars).

Efter din mening, er Predator velegnet til at blive spillet med en enkelt avatar? Jeg har læst at Predator er sværere end Aliens, men også at der er en del evner som giver bonus når de bliver brugt med flere avatars.

Tak for ethvert input.
Image
Post Reply