Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? - September 2015
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Stony »

Spilgruppen var samlet i går, og vi havde i dagens anledning valgt at (gen) spille Mythotopia.

Sidste uge synes jeg det var en.... hæderlig spiloplevelse. I denne uge ramte vi i mere udtalt grad spillets achilleshæl: Slutspillet der ingen ende vil tage.

Spillet er (desværre) strikket sådan sammen, at der ikke er et fast sluttidspunkt. Der er kun defineret et punkt for hvornår spillet KAN slutte, men der er ikke noget tidspunkt hvor du VED spillet vil slutte, og der er ingen spilmekanisme der sikrer dig at du kommer tættere på en afslutning af spillet. Efter anden gennemspilning føler jeg mig overbevist om at med lidt erfarne spillere, vil det kun være en uheldig håndfuld kort, hvor spilleren ikke er i stand til at stoppe ham/hende der ligger til at vinde, at det vil ske. Og med endnu mere erfarne spillere, der formår at finjustere deres kortbunke, vil sandsynligheden/risikoen for at det sker blive mindre og mindre, og så er det vitterligt spillet der ingen ende vil tage.

Det er synd. For jeg kan egentlig godt lide spillet, tema og mekanismer, om end der er mere bash-the-leader i spillet end jeg bryder mig om, men denne achilleshæl omkring slutspillet ødelægger desværre oplevelsen for mig. Jeg var godt underholdt i spillets første halvdel, og anden halvdel ventede jeg bare på at få overstået. Jeg synes i den grad spillet mangler en eller anden mekanisme der driver spillet mod en afslutning. Nogle spil har bare X antal runder. Andre spil har andre - til tider finurligt - måder at sikre at spillet finder en afslutning indenfor rimelig tid. Mythotopia har intet andet end "Det får spillerne nok til at ske på et eller andet tidspunkt", og det synes jeg rent ud sagt er sløjt eller mangelfuldt design. Det er synd. Wallace har lavet mange spil jeg rigtig godt kan lide. Mythotopia er er ikke et af dem. 5/10.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Larsine »

I går meldte Laban afbud, og Jens kunne fremover først komme kl. 21.30, så jeg startede med at introducere Eik og Michael til mit gamle brætspil om at hoppe frøer over en farlig flod..

Jeg havde estimeret spillet til at tage ca. 45 minutter, men det endte med at tage ca. 60 minutter, og desværre var der lidt ventetid. Men både Michael og Eik havde rigtig gode forslag og kommentarer, som umiddelbart både gør spillet nemmere at spille, undgår ventetid, nedsætter den totale spilletid, og undgå en runaway leader. Men nu må jeg se at få skrevet den synopsis til Fastaval, som jeg er sikker på kunne få mig til at færdiggøre spillet.

Michael fortalte at han havde købt Star Realms, uden ellers at kende deckbuilding spil, så vi introducerede ham til Dominion. Lige da vi skulle i gang dukkede Jens op. Det nåede at blive til 4 spil, hvor jeg vandt det første og det tredje, medens jeg måtte dele sejren i det andet spil med Jens. Michael gik til gengæld hen og vandt det fjerde spil.

Aftenen sluttede af med et spil San Juan, hvor Jens gik hen og snuppede en sejr lige foran mig, med Michael et godt stykke efter.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags forbarmede jeg mig over de kun tre Terra Mystica-hajer, så vi i det mindste kunne få et fire-personers spil kørende. To spil blev det til: I det første spil kørte det godt for mine dragonlords som endte med hæderlige 150 points, men det nyttede jo ikke noget, når Boris kunne slutte med 151. :) I andet spil var mine modspillere rigtigt onde mod mine chaos magicians, som måtte nøjes med en tredieplads, langt efter vinderen.

Glimrende, glimrende spil! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Logos32 »

I onsdag skulle jeg have haft jeg besøg af Jon, Carsten og Christian fra GG.
Jon havde valgt dagen og modstanderne. Efter sidste besøg, hvor han følte sig ydmyget og slagtet i Mage Wars, var der lagt op til hævn.
Jon selv var desværre ikke i stand til at møde op grundet en slem omgang mande-syge :roll:
Gruppen valgte derfor at lade min yngste datters Abe "Buller" repræsentere Jon og rykke helt tilfældigt - onde tunge mente at dette alligevel var Jons spillestil :wink:

Første spil blev Kick Starter spillet Steampunk Rally. Buller vandt noget overraskende sikkert foran Carsten mens jeg og Christian hver tog en 3. og en sidste plads.
Ganske underholde draft/race spil som jeg gerne spiller igen.
Efter et fantastiske og velanrettet gang aftensmad gik vi gang med Assyria (euro) som faktisk skuffede lidt. Igen var Buller overraskende helt uovervindelig. Christian tog sig af anden pladsen 1 sølle point foran Carsten mens jeg endte på Jon-pladsen 8) Assyria havde enkelte fine elementer og skal prøves en gang mere, men umiddelbart er det ikke på niveau med de andre spil i genren.
Efter Assyria var klokken omkring 21.00 og Buller måtte takke af for at putte Isabel. I følge Carsten passede det meget fint med Jons normale sengetid.
Vi andre sluttede af med to spil Get Lucky og med Buller ude af spillet lykkedes det endelig Carsten og Jeg af vinde et spil hver.

Alt i alt en fed aften og det bliver snævert hvem der skal inviteres med næste gang - Jon eller Buller?
Attachments
foto (4).jpg
foto (4).jpg (34.29 KiB) Viewed 8597 times
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Jonezy »

:lol: :lol: :lol:

Med Buller så storspillende lugter det af at Christian skal overtage min signatur eller hva'..... Han kan da ikke undgå en omgang klassisk Christian whineri, når han ikke vinder hvert spil....;)

Steampunk Rally lyder herregrineren. Det glæder jeg mig til at prøve en anden gang, hvis jeg kan få Buller's plads en enkelt gang i fremtiden. Please Buller.... :cry: Please... :cry:
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by chr88 »

Tvivler på, at du så nemt kan få din plads tilbage, Jon - der var bred konsensus om, at Buller både var en bedre spiller og sjovere at spille med...
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Jonezy »

chr88 wrote:Tvivler på, at du så nemt kan få din plads tilbage, Jon - der var bred konsensus om, at Buller både var en bedre spiller og sjovere at spille med...
Pis..... Men med den gruppe kunne Buller jo også have taget en hvilken som helst andens plads og det ville være en forbedring, så det har jeg fuld forståelse for...

Han ligner sgu heller ikke een, som kunne finde på at lave en 62'er i 4-mands Orléans, ham Buller...

:wink:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by BlueSwan »

Spillede tre spil Dominion med Haekle på arbejdet igår. Fantastisk spil. Jeg har langt om længe besluttet mig for at sleeve mit Dominion, hvilket jeg stadigvæk betvivler det geniale i. Det bliver et stort arbejde og halvdyrt: små 4000 sleeves! :shock: Til gengæld vil det gøre det lettere at blande kortene og give mig lidt ro i sindet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Haekle »

BlueSwan wrote:Spillede tre spil Dominion med Haekle på arbejdet igår. Fantastisk spil. Jeg har langt om længe besluttet mig for at sleeve mit Dominion, hvilket jeg stadigvæk betvivler det geniale i. Det bliver et stort arbejde og halvdyrt: små 4000 sleeves! :shock: Til gengæld vil det gøre det lettere at blande kortene og give mig lidt ro i sindet.
Spørgsmålet er, om vi ikke kan sætte nogle elever til det, hvis nu vi truer lidt med fravær og dårlige karakterer...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by BlueSwan »

Haekle wrote:
BlueSwan wrote:Spillede tre spil Dominion med Haekle på arbejdet igår. Fantastisk spil. Jeg har langt om længe besluttet mig for at sleeve mit Dominion, hvilket jeg stadigvæk betvivler det geniale i. Det bliver et stort arbejde og halvdyrt: små 4000 sleeves! :shock: Til gengæld vil det gøre det lettere at blande kortene og give mig lidt ro i sindet.
Spørgsmålet er, om vi ikke kan sætte nogle elever til det, hvis nu vi truer lidt med fravær og dårlige karakterer...?
Helt sikkert!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Helle »

BlueSwan wrote:
Haekle wrote:
BlueSwan wrote:Spillede tre spil Dominion med Haekle på arbejdet igår. Fantastisk spil. Jeg har langt om længe besluttet mig for at sleeve mit Dominion, hvilket jeg stadigvæk betvivler det geniale i. Det bliver et stort arbejde og halvdyrt: små 4000 sleeves! :shock: Til gengæld vil det gøre det lettere at blande kortene og give mig lidt ro i sindet.
Spørgsmålet er, om vi ikke kan sætte nogle elever til det, hvis nu vi truer lidt med fravær og dårlige karakterer...?
Helt sikkert!
Skræmmende ... Så vidt jeg husker er det potentielt et sted, hvor sønnike kunne havne. Må vist blive en irriterende forælder og holde et vågent øje!
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by digter »

Helle wrote:
BlueSwan wrote:
Haekle wrote:
Spørgsmålet er, om vi ikke kan sætte nogle elever til det, hvis nu vi truer lidt med fravær og dårlige karakterer...?
Helt sikkert!
Skræmmende ... Så vidt jeg husker er det potentielt et sted, hvor sønnike kunne havne. Må vist blive en irriterende forælder og holde et vågent øje!
De skal jo sikkert lære det før eller siden.... altså at sleeve :)
Image
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Haekle »

[/quote]Skræmmende ... Så vidt jeg husker er det potentielt et sted, hvor sønnike kunne havne. Må vist blive en irriterende forælder og holde et vågent øje![/quote]

Til gengæld har vi startet en brætspilsklub for eleverne, så der er både fordele og ulemper ; -)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - September 2015

Post by Goblen »

Fantastisk spilleweekend.

Fik i fredags spillet Steampnk Rally fire personer, og det virker altså max. En af spillerne var helt nye til drafting og mekanismerne omkring det, og at overskue sin "maskine" var lidt svært, men med hjælp lykkedes det hende faktisk at race fra os alle. Synes spillet holder maksimalt.

Søndag bød på Kingsburg. Det er for fedt et spil. Tak til Mik for handlen for det kommer til at bringe meget glæde. Vi spillede meget forskelligt, og der var lidt regler jeg lige skal blive lidt skarpere på, men jeg morer mig storslået hver gang. Ret så tæt tre personers spil hvor fire point skilte #1 fra #3. Hele kaoselementet med terninger synes jeg er fantastisk.

Vi sluttede af med tre spil Tsuro. Det er altid sjovt. Noget alle kan finde ud af, og vi var fem personer der forsøgte at styre vores drager rundt. Jeg har spillet det her spil rigtig mange gange, men det virker stadig :-)

/Brian
Post Reply