Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Helle »

chr88 wrote:
chr88 wrote:
JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!

Sorry! Havde ikke tænkt over, at nogle folk ikke har spillet det og derfor ser det som spoilers. Men det gør heldigvis ikke det store, da man alligevel får et komplet nyt kort i det fjerde spil!... Spoilers slut herfra!
Jeg ved allerede meget mere end jeg vil vide. Kunne admin slette nogle kommentarer?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by JoelP »

Hvis du ved noget om Pandemic Legacy, så lover jeg dig, at det ikke er noget du har lært i den her tråd
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Helle »

JoelP wrote:Hvis du ved noget om Pandemic Legacy, så lover jeg dig, at det ikke er noget du har lært i den her tråd
Ved kun at spillet er købt... Og at det er missionsbaseret. Og at ovenstående lyder, som noget man ikke vil vide på forhånd. Men hvis det ingen forskel gør, så er det jo kun godt!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Helle »

Fik spillet vores første spil TIME stories i går med Allan og Severin - og med Baby på armen. Det fungerer rigtigt godt og det var dejligt at komme i nærheden af et rigtigt spil igen. Vi gennemførte ikke opgaven på den angivne tid :( . Men tilgengæld glæder jeg mig til at prøve igen. Ud over ravnespillet og TIME stories fik jeg prøvet Eight Epics i går. Det var et meget fint lille spil ... igen med baby på armen .... Håber tidlig prægning og stimulering kommer godt igen!
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by chr88 »

Helle wrote:
JoelP wrote:Hvis du ved noget om Pandemic Legacy, så lover jeg dig, at det ikke er noget du har lært i den her tråd
Ved kun at spillet er købt... Og at det er missionsbaseret. Og at ovenstående lyder, som noget man ikke vil vide på forhånd. Men hvis det ingen forskel gør, så er det jo kun godt!
Er ganske enig med Joel! Jeg prøvede bare at være sjov, men jeg kan godt se, den faldt til jorden... ;)
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by chr88 »

Resting wrote:Gir det mening at spille Pandemic legacy hvis man aldrig har spillet Pandemic plain vanilla no added sugar straight up regular version?
Det synes jeg bestemt! Det er ikke tilfældigt, at Pandemic ligger så højt placeret - det er et af de bedste cooperative games out there (og simpelt at forstå), og Pandemic Legacy bygger videre på det fundament. Desuden kan man sagtens spille det normale Pandemic via Pandemic Legacy (i hvert fald i starten) - reglerne nævner det endda selv, hvis man aldrig har prøvet Pandemic før. :) Men selvfølgelig er det et "Legacy"-spil, hvor der sker ting og sager, så du kan nok ikke spille det igen og igen, som man jo kan med det almindelige Pandemic. Men så kan du jo altid overveje at købe det almindelige Pandemic - eller den anden version af Pandemic Legacy og spille hele kampagnen igen! ;)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by JoelP »

Helle wrote:
JoelP wrote:Hvis du ved noget om Pandemic Legacy, så lover jeg dig, at det ikke er noget du har lært i den her tråd
Ved kun at spillet er købt... Og at det er missionsbaseret. Og at ovenstående lyder, som noget man ikke vil vide på forhånd. Men hvis det ingen forskel gør, så er det jo kun godt!
Jeg siger bare, at hvis du undervejs opdager, at alt det vi har 'afsløret' om PanLegacy bare er noget vi har fundet på, så må du endelig ikke blive skuffet
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Helle »

JoelP wrote:
Helle wrote:
JoelP wrote:Hvis du ved noget om Pandemic Legacy, så lover jeg dig, at det ikke er noget du har lært i den her tråd
Ved kun at spillet er købt... Og at det er missionsbaseret. Og at ovenstående lyder, som noget man ikke vil vide på forhånd. Men hvis det ingen forskel gør, så er det jo kun godt!
Jeg siger bare, at hvis du undervejs opdager, at alt det vi har 'afsløret' om PanLegacy bare er noget vi har fundet på, så må du endelig ikke blive skuffet
Nej, gemalen forklarede det! Vi er nogle få, som overhovedet ikke kan læse mellem linjerne, når der er humor involveret. Beklager meget :oops:
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Goblen »

Weekend med gamle venner jeg har haft siden folkeskolen.

Vi har spillet det gamle rollespil Temple of Elemental Evil, og eftersom jeg nu har det som brætspil skulle det da prøves. Det er godt nok svært. En coop-dungeoun crawl hvor vi ikke kan klare første mission. Hvis ikke du explorer en ny tile skal du trække et encounter-kort og de encounters er mega onde. Men for pokker hvor havde vi det sjovt.

Derudover så er vi alle fire lidt øl-interesseret så det blev også til et spil Brew Crafters. Nogle kalder det Agricola bare med øl. De er ikke erfarne brætspillere men det gled også ned uden problemer.

Håber I andre har haft en lige så god brætspilsweekend.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Frouvne »

Som Helle tidligere har skrevet fik vi fredag spillet et par spil The Ravens of Thri Sahashri og så fik jeg introduceret hende for Eight Epics. Om aftenen fik vi også Severin med til at få prøvet T.I.M.E Stories. Jeg havde valgt at lægge ud med udvidelsen T.I.M.E Stories: The Marcy Case, da jeg efter Rahdos gennemgang følte mig meget fortrolig med at sætte det op. Familiens yngste forstyrrede en smule undervejs, men det var tilpas stor en succes til at vi lørdag formiddag fandt spillet frem igen. Første gennemspilning lørdag førte os frem til et hurtigt nederlag. Men vi fik endnu mere blod på tanden og spillede det yderligere to gange. Jeg vil tro, vi kommer til at spille det yderligere tre-fire før vi når igennem historien ... og jeg tror sagtens, det kan holde os fanget så længe!
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by akwlinka »

Fredag var jeg til mit første Lan-party i DUI, men da jeg viste et par forældre ville dukke op, så havde jeg taget et par Essen nyheder med.
Mest i den lette genre, men det blev nu My Village vi fik på bordet.
Regel gennemgang gik godt, og der var kun ganske få aha under spillet.
Nu er spillet heller ikke svært, og grundtanken minder om Village, som jeg var den eneste der havde spille.
Det blev et langt spil, og jeg endte med at vinde overbevisende. Nok fordi jeg var den mest friske.
Men alle var enige om at dette var et prøvespil og det skal på bordet meget snart igen.
Så stor succes.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Larsine »

I den forgangne weekend var jeg til Fastaval hyttetur, hvor RPG skribenter og brætspilsdesignere til Fastaval 2016 mødtes for at spilteste, skrive, designe, revidere og hygge.

Fredag aften fik jeg spiltestet mit eget Jumping Frog, af fire andre designere, og fik masser af feedback, som jeg umiddelbart kunne bruge, en del der skulle tænkes over, og som nu er brugt, og noget som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med.

Inden vi gik i seng, var vi fire der fik spillet San Juan, helt almindeligt uden nogen former for udvidelser. Det var tydeligt at Jens og jeg havde spillet det en del, medens en af de andre aldrig havde prøvet det før. Jeg vandt da også en sikker sejr, med Jens som nummer to, og nybegynderen (Allan) sidst, men dog ikke under dumpekarakteren (20 point).

Lørdag startede med Action Counter Space Combat, et holdspil med 4 spillere og en commander på hver side, hvor det man selv nedkæmpede kunne bruges af nogle af dine holdkammerater. Frustrerende når man så ikke selv fik forstærkninger. Vores hold tabte desværre, men det var hektisk, udfordrerne og spændende. Jeg har set spillet i en tidligere version, og jeg er overrasket over at det er blevet til så meget spil som det er. Der er dog mulighed for at ofre terninger for at bruge ekstra tid, og det er vildt frustrerende bare at sidde og vente når modstanderen ofre sine terninger for at trække tiden. Den del skal designeren gøre noget ved.

Bagefter spillede jeg Blades, Bows & Fireballs, eller Eventyrkrigerne som det hedder på dansk. Et monster bashing spil. Det minder umiddelbart om spil som Descent og HeroQuest, men der er ikke noget Dungeon-crawl med i spillet, for hulesystemet skal ikke udforskes. Men man kommer ind i et rum, stiller spillerfigurer, monstre og terræn op, og skal så på bedste taktiske vis nedkæmpe monstrene ved at udnytte evner og terræn bedste muligt. Efter tre almindelige rum, kommer en boss som er stor og grum.- Hvis spillerne klarer det stiger de i level, og går i gang med tre nye rum. Der er tre levels i spillet, og de fleste monstre er af goblin og ork typen, som dog også blive sejere jo længere man kommer i spillet. Hvis spillerne klarer alle tre levels, har de vundet spillet. Jeg var godt underholdt, og spillet var flot udført, men der var dog lidt for meget tekst på en del af kortene.

I et tilstødende lokale spillede de Stranded, hvor fire grupper var strandet på en nyt kontinent som de efterfølgende skal udforske.

Dernæst spillede jeg Armor of the Dwarven King. Dværgekongen er død, og den klan der kan bygge den bedste og flotteste rustning får lov til at udpege den næste konge. Et workerplacement, exploration, ressourcegathering og produktionsspil. Vi spillede ikke færdigt, men der var mange gode ideer i spillet, som dog skal have en særdeles kærlig hånd med det grafiske. I bund og grund fungerer spillet som det skal, og man er ikke som spiller i tvivl om hvad man skal, men måske hvordan man skal det.

I rummet ved siden af spillede de Mother. Et spil om moderplaneten der føder nye små planeter, der begynder at cirkle rundt om hende, suger næring af forskellige slags, for at opfylde hendes krav og luner, for til sidst selv at vokse sig store nok til at overtage rollen som Mother. Et ret syret men rigtig fedt layout og tema.

Aftenen sluttede med Sector Control, et samarbejdsspil om at styre fly rundt om Los Angeles og Seattle lufthavnene. Meget realistisk, men måske knap så meget gameplay. Jeg spillede ikke selv med, men fulgte den ene lufthavn gennem hele spillet, og på intet tidspunkt var der kriser, selv ikke da flightcontrolleren opdagede at han havde sendt et fly i retning af at lande i medvind. Jeg kan sagtens se et spil i Sector Control, men så skal der være mere at holde øje med, og der skal opstå uforudsete hændelser. Måske ryger realismen så, men jeg tror spilbarheden bliver bedre.

Søndag spillede vi Pax Solaris, som stort set var blevet lavet under hele turen. Et spil om at styre en planet (eller to). Der opstår hændelser, spillerne har agendaer, der skal bygges bygninger, nogle bekriger hinanden, nogle saboteret, stabiliteten på planeten går ned, og alt muligt andet. Spillerne skal forsøge at opnå deres agendaer, medens de forhandler med hinanden, og forsøger at holde alt under kontrol. Interessant spil, vor jeg var overrasket over hvor meget Johannes havde nået at lave i løbet af weekenden.

En rigtig fed weekend, men nu skal jeg så også have afprøvet alle mine nye ideer til Jumping Frog, og gemt alle dem jeg har fået til næste års spil.
Last edited by Larsine on Mon Oct 26, 2015 3:40 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Larsine »

Og så glemte jeg selvfølgelig lige at weekenden startede med Mads Stick Stack, som er et 3D byg figurer ud i luften med magnetstænger spil, og det siger jo det hele. Jeg var godt underholdt, selvom vi begyndte at modarbejde hinanden, og jeg tror det kunne tage meget lang tid før spillet ville slutte, men så mistede magneterne kraften, og spillet røg på gulvet. Det er pt. spillets svage punkt, men det ved designerne god. Derudover mener jeg stadig at spillet bliver meget bedre med en limpistol i baglommen.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Mik »

Søndag blev det til 3 spil:
Først CVlizations
som var dødsygt og ikke nær så interessant som deres terningspil fra sidste år(CV). Det får kun en 5/10 af mig mig.

Dernæst blev det til en ko-operativt spil i stil med Battlestar Galactica; som jeg aldrig har prøvet: Dark Moon har to foræddere iblandt besætningen på 6 medlemmer. Vi skulle løse nogle opgaver, og så gjaldt det om at holde tungen lige i munden.

Første spil vant jeg (sammen med den anden forrædder) i løbet af det første kvarter, da besætningen løb ind i uoverstigelige problemer, så derfor to vi straks et andet spil: denne gang var jeg på den gode side (og tilmed kaptajn). Jeg tog en "educated guess" på en persons opførsel, hvorved han blev spærret inde, og da han ikke kunne så meget, gav han op.
Kan ikke påstå at denne slags spil er underholdende 5/10

Vi sluttede af med Thunderbirds, som jeg desværre har købt (imod bedre vidende).
Af Matt Leacock, og endnu mere simpelt end Pandemic. [suk] 5/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Frouvne »

Oktober kom til at byde på ialt fem gennemspilninger af T.I.M.E Stories: The Marcy Case, hvilket var hvad der skulle til, for at vi nåede igennem spillet. Vi havde det rigtig sjovt og hyggeligt med det og det fik aktiveret husets næst-yngste, der ellers har været svær at lokke til brætspilsbordet de seneste år. Eight Epics blev spillet nogle gange både derhjemme og i spilgruppen og det har potentiale af en lille filler at være. Ellers bød måneden på første møde med 504 og en række spil Codenames, der er hyggelig familieunderholdning.
frouvne, administrator

Image
Post Reply