Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Mik »

Robert wrote: Udvidelsen kan bestilles via cundco.de = Carcassonneshoppen, i den tyske udgave.
Det er fristende at bestille den, men det ser ud som at reglerne kun findes på tysk. Korrekt?
Jeg fandt side 1 af reglerne på BGG - den var rimeligt forståelig. Men tre af de fire nye karakterer er ikke helt selvforklarende. De står formentlig på side 2 af reglerne?[/quote]
De fulde regler (på tysk) findes på HiG's webside:

http://www.hans-im-glueck.de/fileadmin/ ... wnload.pdf
De kommer sikkert også snart på Z-Man's ditto.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Mik »

Mandag blev der spillet Roll for the Galaxy: Ambition, som er den første udvidelse til terningspillet:
to nye farver terninger: sorte Ledere (1 per spiller) og orange Entreprenører. Begge med den udmærkede egenskab at de har to symboler på de fleste sider; mange af disse er standarsymboler så man så kan få lov til at flytte over til ifald førstevalget ikke bliver aktivt. Et ny "$"-symbol betyder at terneingen ryger i bægeret efter endt brug. Desuden er sorte terninger = alle farver når man taler om varer/rumskibe.

Der er også 20 "Objectives", hvoraf 6 bruges i et enkelt spil. Det er små bonusplader, som alle spillere kan indløse så snart betingelsene opfyldes af en eller flere spillere. Gevinsten er 1-5 små terning-plader med et asterixsymbol. De kan indsættes som terninger eller være 1 VP værd pr. styk, når spillet er slut.

Vi spillede 3 i går, og nåede dermed igennem de fleste af de nye Objectives. Det var nu Martin, der var mest effektiv.
Men udvidelsen kan varmt anbefales. Den gør ikke spillet længere, idet de spillet faktisk virker lidt hurtigere, da man lettere kan opfylde slutkriterierne (at bygge 12 plader). 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går var vi seks personer som spillede Watson & Holmes, scenarie 0 - den mystiske sag om tyveriet fra den aflåste togvogn! Spillet var spændende og sjovt, og selvom jeg ikke vandt var jeg kun lige en tur efter vinderen i mine undersøgelser. Oplevelsen var en succes, og med en enkelt spillerudskiftning var vi stadig seks spillere som kastede os over scenarie 1. Igen var jeg lige efter vinderen, men jeg havde det sjovt. :)

Et par observationer: Et scenarie er reelt (stort set) kun et antal location-spillekort, som tilsammen fortæller den samlede historie, og har man læst dem alle, bør man i princippet være i stand til at svare på de spørgsmål der afgører, om man vinder. Disse kort i sig selv er der ikke meget "spil" over, og det som egentlig gør det til et kompetitivt multiplayer-spil er en auktionsmekanisme som hver runde bestemmer, hvem der får lov til at besøge (og dermed læse) hvilket lokationskort. Der er selvfølgelig noget deduktion i at bestemme hvilke lokationer man skal forsøge at besøge, men der er så sandelig også mulighed for at være heldig og bare lande på en lokation der giver et afgørende hint.

Antallet af lokationer i et scenarie er selvfølgelig fastlagt, men da der altid er væsentligt flere lokationer end der kan deltage spillere, betyder det at auktionsmekanismen - det der reelt udgør spillerinteraktionen i spillet - fungerer bedst med mange spillere: Med få spillere vil der simpelthen ikke være megen kamp om lokationerne. Vores spillerantal var fint, men jeg tror ikke spillet vil fungere særligt godt med f.eks. to spillere.

Det betyder også at det, modsat den gamle klassiker Sherlock Holmes: Consulting Detective (SHCD), ikke er velegnet til coop eller solitaire - så skal man da i hvert fald opfinde nogle nye regler til formålet. Men med mange spilllere var det sjovt: På mange måder føles det som en slags "SHCD-light" - man får præsenteret en god historie, og får selv mulighed for at gennemskue de forskellige clues og nå frem til en konklusion. De første to scenarier var begge ret enkle at gennemskue, men sværhedsgraden skulle stige i efterfølgende scenarier.

Jeg er ikke i tvivl om at W&H nok skal komme på bordet igen. Alene titlen på de forskellige scenarier lyder spændende, og giver en lyst til at finde ud af, hvad de handler om! 8/10.


Efter detektiv-udfoldelserne druknede vi nogle gange i Deep Sea Adventure (jeg kom op med skatte to gange, og det var nok til at vinde!), og sprang en bombe i TimeBomb. Sidstnævnte var i øvrigt en positiv overraskelse: Et lillebitte social deduction-spil, hvor spændingen lige så stille stiger, efterhånden som der bliver færre og færre kort, og man ved at et af dem er bomben! Reglerne er så simple at man undrer sig over, om der overhovedet er et spilbart spil dér, men det er der så afgjort. Til gengæld ved jeg ikke hvor meget kød der er på spillet i det lange løb: Der er trods alt grænser for hvor meget information man kan udlede, og ikke nogen specielle spillerevner der kan tilføje yderligere information til spillet. Men for nu er det rigtigt sjovt!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Mik »

Dagen startede med Amigo's lille kortspil Die Portale von Moltar, som jeg vandt med 14 VP mod Jespers 12. Eivind på trediepladsen. 8/10

Hovedspillet blev My Village, som er en kort- og terningspilsudgave af Village. Jeg kunne rigtig godt lide prototypen som jeg spillede på the Gathering både sidste år og i år, men den færdige udgave skuffede lidt ved at noget mere lig med originalen, så spillet er noget ned på glædesskala (fra 9 til 8).

Spillet er dog stadig bedre end moderspillet, da det ikke er så vigtigt lægge sine folk i graven. 8/10
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Goblen »

Har ikke skrevet herinde et stykke tid, men der er spillet tonsvis af spil :-)

I dag fik vi endelig spillet Asgard i onsdagsgruppen. et worker placement nordisk mytologispil hvor man skal vælge hvilke guder man vil støtte op til Ragnarok. Rigtig fedt spil - det skal prøves igen da vi fik lavet lidt småfejl, men ikke skuffet.

Derefter tog vi et spil Glen More. Et lille hyggeligt tile laying spil.

Så alt i alt en rigtig hyggelig aften :-)

/Brian
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by JoelP »

The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Frouvne »

JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
:D


De seneste dage har Helle og jeg igen fået spillet nogle spil The Ravens of Thri Sahashri. Normalt har vi gerne spillet to spil ad gangen men for tiden bliver det blot et enkelt, da vi gerne bliver afbrudt undervejs. Man må tage de smule, man kan...

Tirsdag aften var spilgruppen samlet. Vi varmede op med et spil Eight Epics før vi gik over til aftenens hovedspil, der var Terra Mystica. Jeg kan til stadighed undre mig over, hvor dårlig jeg er til det spil. Heldigvis er det ikke et af de spil, der skræmmer mig væk af den grund. Og måske jeg en dag forbedrer min indsats...
frouvne, administrator

Image
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Resting »

Fik spillet en del forskelligt på Essen. Men mit nye fix er RAPTOR.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by chr88 »

JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!

Jeg synes også, det er et fedt spil - fik spillet det 4 gange med konen i går, så noget må det gøre rigtigt!
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Larsine »

I går aftes havde vi spilleeftermiddag/aften på min arbejdsplads. Uda af 63 ansatte i afdelingen, var der 14 der havde tilmeldt sig. Bo og Sverre havde sat en PS3 op med en masse forskellige spil, og Sverre og jeg havde taget en del forskellige brætspil med.

Jeg fik spillet Jumping Frog med 3 kolleger, som alle var meget imponeret over at jeg selv havde lavet spillet. Deres øvrige tilbagemeldinger på mit spørgeskema var også positive.

Dernæst fik jeg sat samme tre og en mere i gang med Takenoko, og da de var ca. halvvejs gennem spillet kunne de såmænd klare resten helt af sig selv.

Jeg introducerede Set for to kolleger, og efterfølgende fik jeg selv lov til at spille med i to spil, og der kom flere og flere med i spillet. Det endte med at jeg måtte love at lad spillet ligge i vores fælleslokale, så man lige kunne tage et spil i frokostpausen, eller kaffepausen, eller spillepausen.

Efter pizza var vi kun få tilbage, og vi var tre der fik spillet Valgkamp, et spil som Mads Brynnum og Anders Frost Berthelsen har opfundet i forbindelse med sidste valgkamp. Meget sjovt Yatzee variant, men det sjoveste er næsten at læse kortene med de forskellige politiske mål, skaldaler og dagsordner... Der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet. Det han hentes her: http://madsbrynnum.dk/files/Valgkamp.pdf for dem der er interesseret.

Vi sluttede af med to spil Ave Caesar, hvor jeg introducerede spillet til to nybegyndere, og derfor valgte jeg naturligvis at tabe begge spil så de fik en positiv oplevelse :roll:

En rigtig hyggelig eftermiddag/aften, som flere sagde skulle gentages.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by digter »

chr88 wrote:
JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!
WTF!? Jeg håber det var en spøg, ellers har du overhovedet ikke fattet hvad det Joel han skriver. Seriøst dårlig stil at afsløre ting fra spillet!
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by JoelP »

chr88 wrote:
JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!

Jeg synes også, det er et fedt spil - fik spillet det 4 gange med konen i går, så noget må det gøre rigtigt!

Vi fik stoppet rumvæsnerne inden de ødelagde kontinentet. Vi redirectede en forkølelse mod dem og så døde de. Vildt nok med zombierne også
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by digter »

JoelP wrote:
chr88 wrote:
JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!

Jeg synes også, det er et fedt spil - fik spillet det 4 gange med konen i går, så noget må det gøre rigtigt!

Vi fik stoppet rumvæsnerne inden de ødelagde kontinentet. Vi redirectede en forkølelse mod dem og så døde de. Vildt nok med zombierne også
Jeg dør fandme af grin! Hvor er I sjove hva? :)
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by chr88 »

digter wrote:
chr88 wrote:
JoelP wrote:The first rule of Pandemic Legacy is: You don't talk about Pandemic Legacy (10/10)
Det er sandt, men kan du mon sige, hvor mange missioner du har spillet - går ikke ud fra, du er færdig? :) Synes ikke der sker så meget før tredje spil, hvor man skal destruere en hel verdensdel...!
WTF!? Jeg håber det var en spøg, ellers har du overhovedet ikke fattet hvad det Joel han skriver. Seriøst dårlig stil at afsløre ting fra spillet!
Sorry! Havde ikke tænkt over, at nogle folk ikke har spillet det og derfor ser det som spoilers. Men det gør heldigvis ikke det store, da man alligevel får et komplet nyt kort i det fjerde spil!... Spoilers slut herfra!
Resting
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 20
Joined: Mon Mar 02, 2015 6:28 pm
Favoritspil: <script language="javascript" src="http://boardgamegeek.com/jswidget.php?username=resting&numitems=5&header=1&text=none&images=small&show=recentplays&imagesonly=1&imagepos=right&domains%5B%5D=boardgame"></script>

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Resting »

Gir det mening at spille Pandemic legacy hvis man aldrig har spillet Pandemic plain vanilla no added sugar straight up regular version?
Image
Post Reply