Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Goblen »

Fed dag :-)

To gange Timeline fordelt på en gang science og en gang musik.

Efter det et spil Treasue Hunter. Simpelt spil med en drafting mekaniske hvor du sidder med helte i tre farver, og så skal plyndre tre områder. Imens røves din lejr af goblins som du kan skræmme med hunde. Spillet virker rigtig godt, og kan spilles af alle.

Fed måde at være sammen med sin dejlige kone og børn på.

/Brian
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Andrea »

I torsdags spillede gemalen og jeg Machi Koro - et hyggeligt spil men svært at vurdere, da det lod til at fungere noget anderledes med to spillere, end det ville gøre med tre eller fire spillere.

Den tese fik jeg så mulighed for at teste i dag, da jeg havde en lille flok venner på besøg. Vi spillede først to omgange Machi Koro, som fortsat er hyggeligt, men også ret tilfældigt og med lige lovlig få valgmuligheder. Jeg tror, jeg vil læse lidt mere om udvidelsen, for det kan være, at den gøre spillet lidt mere interessant.

Derefter snuppede vi tre omgange Hotel Mystery.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Mik »

Min september måned så 14 forskellige titler, og 29 spil i alt:

Mest spillede titel blev
14x Dominion Adventures

4x Legendary Predator
2x 7 Wonders: Babel
2x Terra Mystica

6 nimmt!
Black Fleet
Evolution
Five Tribes
Florenza - the Card Game
Istanbul
Das Motorsportsspiel
Terra Mystica
Uruk II


2 titler må dele æren som månedens bedste spil.
Begge spil var bedre end ventet, og jeg glæder mig til at spille dem igen.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Goblen »

Det blev lige til to spil mere af Treasure Hunter i dag.

Det blev til to gange smadder, hvor min 14 årige bonusdatter der egentlig ikke interesserer sig skide meget for brætspil smadrede os alle.

/Brian
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Larsine »

Søndag var vi på besøg hos Lisas ex-chef, og fik spillet et halv spil Mahjongg, et spil som vi ikke har spilet i 20+ år. jeg havde et par gode runder, men endte dog sidst.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK fik jeg prøvet Leaving Earth. Spillet handler om rumkapløbet fra 1956 til 1976, men med masser af spekulative muligheder: Man kan sende rumskibe ikke alene til Månen, men også til Mars, Venus, Merkur, og Ceres. Og hvad man finder der, er forskelligt fra spil til spil: Er Mars en gold, rød ørken, eller er det en frodig planet med rigeligt planteliv?

Som High Frontier balancerer Leaving Earth fint mellem abstrakte spilmekanismer og simulation. Hvilket vil sige at man nok skal have et ingeniør-gen eller to i sig for rigtigt at værdsætte Leaving Earth. Den centrale "tænksomme" del af spillet er planlægningen af de enkelte manøvrer i ens mission: Skal jeg have en mand på Månen, skal jeg bruge en raket til at få kapsel + mand fra kredsløb om Månen ned på Månens overflade. Men for at kunne det, skal jeg bruge en endnu kraftigere raket til at sende førnævnte landingsraket+kapsel+mand fra kredsløb om Jorden og til kredsløb om Månen. Så hvor meget skal jeg egentlig starte med fra Jorden, for at få det til at gå op?

Som om det ikke var hårdt nok, er man ikke engang sikker på at ens hardware virker, og det er en helt specielt nuance af træls møjsommeligt at have sendt en masse hardware i kredsløb om Månen, blot for at se landingsraketten eksplodere, når den skal i aktion.

Der er mange, mange detaljer i spillet, fra forskellige pointmissioner til de forskellige udgaver af planeterne. Det burde være en stor mundfuld, men i praksis er det faktisk både hurtigt og sjovt. Jeg er i hvert fald meget imponeret. 9/10.


Efter vores rumeventyr nåede jeg i sidste øjeblik inden Essen at få prøvet en af sidste års Essen-nyheder, Uruk II. Det er noget kortbaseret civilisations-byggeri hvor man samler og spiller kort, og samler og bruger ressourcer. Ikke dårligt, men måske heller ikke specielt mindeværdigt. Jeg har ikke prøvet forgængeren, Uruk, men den spiller der havde mente at forgængeren var det bedste af de to spil. 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Taibi »

Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg prøvet Leaving Earth.
Den har jeg også luret på. Tak for en detaljeret beskrivelse.

Ved du hvordan det er kommet til Danmark? :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Jens_Hoppe »

Taibi wrote:
Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg prøvet Leaving Earth.
Den har jeg også luret på. Tak for en detaljeret beskrivelse.

Ved du hvordan det er kommet til Danmark? :)
Købt dyrt! En ven og jeg bestilte to, og med pris+porto+moms+toldbehandling endte vi på omkring 580,- pr. spil. Og det er altså vel og mærke et halvlille kortspil i en 20x15 cm æske. :zombie:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Taibi »

Jens_Hoppe wrote:
Taibi wrote:
Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg prøvet Leaving Earth.
Den har jeg også luret på. Tak for en detaljeret beskrivelse.

Ved du hvordan det er kommet til Danmark? :)
Købt dyrt! En ven og jeg bestilte to, og med pris+porto+moms+toldbehandling endte vi på omkring 580,- pr. spil. Og det er altså vel og mærke et halvlille kortspil i en 20x15 cm æske. :zombie:
Av - men tak for info. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Helle »

Mine første spil i oktober ... 2 ravne-spil. Spillede pigen og det fungerede glimrende med baby på armen.

Vi har talt om, at vi må få fundet noget andet frem. Ravne-spillet er glimrende, men lidt ensidigt i længden. Håber at Descent kommer på bordet i efterårsferien....
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by chr88 »

Forleden fik jeg spillet Heartland, Abyss og Cyclades:Titans (teams) med Jonezy, Carlei og Logos32 (sidstnævnte var kun med til de to sidste).

Heartland var et ret fedt tile-laying game! Det tog 20 minutter, så det var en super filler. Min eneste anke var, at de der double tiles var alt for overpowered - man kunne nemlig score dobbelt så mange point med dem... Det virkede sådan lidt semi-broken, at det betød SÅ meget, hvornår man trak dem, så der blev whinet lidt over det, men de andre var i bund og grund også enige i min anke... Jeg har dog siden set, at designerens originale regler er, at man skal tage barn points for den ene halvdel af tilen, og score for den anden, således at man ikke kan få dobbelt så mange point! Det var publisheren, der ændrede reglerne... Jeg vil helt klart helst spille med designerens egne regler, da jeg føler, det er mere balanceret. Jon vandt vist lidt lucky det første spil på at trække en masse double tiles på de rigtige tidspunkter (vandt med blot 8 point), mens han i andet spil viste, at han er en sand landmand... Spiller det gerne igen, når det går så hurtigt!

Abyss havde jeg ikke vildt høje forventninger til, da jeg havde hørt, at spillet ikke var noget særligt - men at det grafiske design var i top, så spillet "snød" lidt. Det viste sig at være et helt ok spil, som jeg gerne vil prøve igen - særligt når jeg lige husker, at spillet kan slutte på TO måder... :) Dog var der også lidt "luck of the draw" ift. hvilke kort, man trak. De forskellige characters var ganske cool med deres mange special abilities.

Kim stødte til, og vi prøvede Cyclades: Titans. Cyclades ligner måske et "dudes on a map"-spil, men det ER i virkeligheden et auktionsspil; det er dér, spillet bliver afgjort... I første spil kom vi økonomisk laaaangt bagud (da de andre havde 7 (!) præster) og måtte kapitulere. I andet spil var det noget mere lige, men vi blev nødt til at stoppe lidt før tid. Det irriterer mig sygt meget, at jeg fuckede op i nogle af reglerne, der havde en ret stor betydning, så det har jeg beklaget! Plejer ellers at have godt styr på reglerne til alle spil, men ak. Desuden glemte vi også nogle småting undervejs (bl.a. at man jo kan retreate efter en kamp osv.) Alt i alt kan jeg godt se potentialet, og det skal prøves igen - gerne 5p alle mod alle! For i to hold virkede det liiidt tamt, når det ene hold var kommet foran; men hvis nu der var tre hold, ville der være to hold til at slå på førerholdet. Jeg synes klart, at Titans-udvidelsen løftede basisspillet. :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Larsine »

Onsdag spilled vi et spil Acquire, primært for at Larna kunne opfriske spillet inden Viking-Con. Jeg fik lov til at score den store gevinst for Worldwide ikke mindre end 4 gange, og den ene gang sad jeg endda som ene ejer af hotelkæden. Så på intet tidspunkt manglede jeg penge, og selvom jeg ikke kom med den en af de to store kæder, vandt jeg alligevel en komfortabel sejr.

Bagefter tog vi et spil Würfel Bohnanza, som jeg til gengæld aldrig kom rigtig godt med i. Jens vandt med 14 bønner, medens Larna havde 12 bønner.

Aftenen sluttede med San Juan inkl. udvidelser. Jens styrede det meste af spillet, og selvom jeg fik mange point (46) kunne jeg dog ikke helt komme op på Jens (53), medens Michael lå et sted i 20'erne.

Nu er der kun Viking-Con at se frem til.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Jonezy »

Som Christian skriver havde jeg aller nådigst fået lov af Buller til at spille med igen sammen med Carsten, Christian og Kim.

Det var fedt at spille 'Rødbede-spillet' igen. Det er det Christian kalder Heartland, men jeg har altså den tyske udgave, som hedder Eine Frage der Ähre. Desværre må jeg sgu nok erkende at vi må finde på et bedre navn end Rødbede-spillet, da de 'beets' som er afbildet på kortene altså nok mest ligner sukker-roer.... Men så må vi kalde det Bonderøvs-spillet og jeg er så pt. top-bonderøven, da jeg knuste Carsten og Christian i begge spil. Første spil med solidt dobbelt-tile spil (nogle kalder det held.... Ptttttt... :roll: ) og i andet spil med fokus på at bygge bondegårde tidligt.

Spillet vinder totalt på det mest kitschede artwork ever og så er gameplayet klassisk 'puzzle-tile-laying', hvilket bare holder max i min bog. Fed filler og lidt af et kult spil.

Abyss var en finurlig størrelse, da det virkelig er mekanikker med påklistret tema i næsten værre grad end de fleste Knizia spil. Men når man så påklistrer et tema har man da i det mindste fundet et super lækkert et med fantastisk artwork oveni og det fremhævede oplevelsen. Kunne egentlig godt lide at finde komboer i lords og locations, og måden at få kort på til disse var også cool nok, men det er vist et spil man lige skal prøve et par gange før man kan fælde en endelig dom, men jeg er nysgerrig på mere. Carsten vandt forresten i et næsten tæt kapløb med Christian, mens jeg var håbløst efter....

Cyclades:Titans gav også mod på mere, da første spil blev stoppet tidligt, da Frederiksberg drengene havde givet os Taastrup drenge al for meget plads til at styrke vores økonomi så alle kunne se skriften på væggen. I andet spil fandt vi noget anti-klimatisk ud af at vi havde spillet noget af kamp-delen forkert og som hævn på halv dårlig regel forklaring skiftede Kim side til Taastrup drengene og lod Christian nyde taber rollen helt alene... :lol: Vi skal lige have helt styr på de regler allesammen og så vil jeg rigtig gerne prøve igen også en alle-mod-alle dyst. Auktion for aktioner mekanikken var ret fed.

Super hyggeligt som altid, så der skal sgu fedtes lidt mere for Buller, så jeg kan være med igen; og så håber jeg at alle bemærkede hvordan Christian ikke vandt en skid.... :twisted:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik som altid spillet lidt forskelligt stort og småt i Essen. Lørdag sprang vi messen over, og brugte i stedet hele dagen i medborgerhuset Unperfekthaus, og det kan jeg afgjort anbefale: For omkring €10 har man adgang til huset hele dagen, og det består af mange, mange spilegnede lokaler med store borde og god belysning. Og så er der gratis sodavand/juice/te/kaffe også. For €13 mere har man fri adgang til buffeten, som var ganske glimrende.

Alt i alt blev fik jeg prøvet:

BEARanoia: Lillebitte, fjollet One Night Werewolf-lignende spil, hvor lejrfolkene vil finde og dræbe bjørnen, bjørnen vil undgå at blive dræbt, og bjørnekultisterne vil dræbes i stedet for bjørnen! Spillet kompliceres af at alle roller har specielle evner; nogle må kun stille spørgsmål, bjørnen må kun sige bjørnelyde (RAWRR!) bortset fra koalaen som godt må tale, men altid skal lyve, osv. Fjollet, hurtigt, sjovt, og perfekt til når man sidder på Der Löwe og venter på sin schnitzel. 7/10.

ExoPlanets: Skuffende. Kedeligt, tilfældigt, og med for meget take-that. 5/10.

Fram R'lyeh: Lille trick-taking kortspil, hvor kun forhånden ved hvor mange point hånden vedrører, og hvor det kort vinderen spiller tæller minuspoints til ham selv. Ender alle spillet med minuspoint, vinder den spiller der har flest minuspoint! Sjovt nok ... måske. 6/10.

...and then, we held hands: Interessant lille abstrakt topersoners-spil, med supergodt og anderledes tema. Min modspiller og jeg reddede vores parforhold i første forsøg, så nu er vi måske klar til den sværere skænderi-variant! :) 7.5/10.

Reidemeister: Mystisk japanerspil, hvor man skal lægge snore ud i mærkelige mønstre hurtigere end modspilleren. En slags Set med snore. :) 4/10.

Ships: Wallace gør det igen! Lige et spil efter min smag. Noget af det tungeste og mest brainburner-agtige jeg har set fra Wallace's hånd i lang tid - men det er langt. Det glæder jeg mig til at spille igen! 8.5/10.

Treasure Hunter: Meget populært spil, som blev spillet alle steder, og som vist også blev udsolgt på et tidspunkt. Spillet er et 7 Wonders-agtigt drafting spil, og det hele virkede på mig lidt kedeligt og tilfældigt. 5.5/10.

Inhabit the Earth. Richard Breese's nye brainburner, hvor man ikke skal lade sig narre af det børnespilsagtige grafiske design. Der er enormt meget at tænke over, og samtidig kan jeg ikke helt overskue om der også er en del tilfældigheder i det. For mit vedkommende voterer juryen stadig, men indtil videre kan det blive til ... 7/10.

Guns & Steel: Lillebitte kort-civspil, meget abstrakt, de pæne illustrationer til trods. Men dårligt var det ikke, selvom det måske havde noget mere slå-på-hinanden end jeg normalt bryder mig om. 6.5/10.

Wongamania: Kortspillet der har taget Asien med storm! Det kan godt være, men det var et aldeles forfærdeligt take-that spil, som jeg vil gøre en dyd ud af aldrig at spille igen. 3/10.

Deep Sea Adventure: Lille press-your-luck spil, hvor ens beslutning om at fortsætte eller ej påvirker de andres chancer i stor stil. Meget bedre end forventet. 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2015

Post by APK »

Var på Viking-con med min datter i lørdags og fik spillet:

Colt Express
Dominion
Camel Cup
7 Wonders Duel - fremragende spil som jeg bestemt må eje...
Love Letters
Splendor X 5 (turnering) - hvor jeg i finalen, efter at have "lukket" spillet med 15 point, på grummeste vis blev fravristet sejren af den gode mand i sidste position der lige akkurat fik de 2 point han skulle bruge fra det sidste kort der blev vendt efter at næst sidste spiller tog et ligegyldigt kort fra 2. række. Episk afslutning på en lang og rigtig god dag! :)

Eivind
/APK
Image
Post Reply