Hvad har du spillet i dag? November 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag?

I denne måned har der været ekstra god tid at spille, når man ikke har kunnet logge ind på Germangames.dk... :wink:

Vi startede måneden med at tage hul på et spil Pandemic Legacy. Det er det andet Essen-spil som min søn har gidet spille! :D Jeg tror, vi nu er kommet igennem de første fire måneder og det har været en rigtig god oplevelse. Fedt med de overraskelser, der dukker op undervejs. Alt i alt har vores fornemmelse været, at sværhedsgraden har været noget lettere end i det almindelige Pandemic... men det kan nok hurtigt ændre sig!

Helle og jeg har fortsat med at spille The Ravens of Thri Sahashri. Nu spiller vi oftest kun et enkelt spil ad gange, så interessen mindskes en smule her da vi nærmer os at have spillet det 100 gange, men jeg tror da, at det er blevet til syv spil i løbet af måneden. Vi fik også prøvet ...and then, we held hands. og spillede ni spil i træk. Der er desværre en lille detalje i.f.t. starten af spillet der gør, at man automatisk taber hvis den samme spiller som de to første opgaver får den samme farve opgave og det er en af dem, der ligger ved startpositionen. Det dæmpede straks vores lyst til at genspille spillet at have tabt to af de første ni spil på den måde. Til gengæld har vi genopdaget Mr. Jack, som vi tog tre spil af en eftermiddag.

I spilgruppen har den stået på gen-spilning af 504, Five Tribes, T.I.M.E Stories, Cardline: Globetrotter og sandelig om ikke Steam kom på bordet - formentlig inspireret af den nyudkommende App, som både Stony og jeg havde spillet nogle gange.


I løbet af måneden har jeg haft lejlighed til at spille The Dice Game igen og vi har haft gæster til Terra, som jeg blev positivt overrasket over (kunne i forvejen rigtig godt lide Fauna, men der er også et tema, der umiddelbart siger mig meget mere), og til Mysterium, som ikke helt kunne leve op til mine tidligere oplevelser med spillet. Men det skal da prøves igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Goblen »

Jeg tror jeg venter med at poste spillene fra november indtil den bliver åbnet for oversigten.

Dog synes jeg at et spil er værd at nævne... Jeg fik mit The Gallerist med hjem fra Essen. Det spil er simpelthen for fedt. Har fået det prøvet her i november.

/Brian
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Da Senzai »

Torben, Jeg, Bue, og Michael var mødt op for at prøve Arcadia Quest! Det spil viste sig hurtigt at være monsterfedt og superdumt på en gang! :D

Bue løb med sejren i første scenarie. Andet spil varede lidt længere. Bue og Jeg indgik en fredsaftale, så vi kunne hjælpes ad med at få den onde Orc-Kaptajn ned med nakken.

Den holdt dog ikke længe, da Bue fik en løbsk Nova-Bolt i nakken. Han svarede hurtigt igen med sin egen Bolt på trods af, at jeg forsikrede ham om, at det var et uheld, at jeg ramte ham med min. Jeg mener.. Splash-Damage kan jo ske for selv den bedste.. Jeg skød jo efter Goblinen.. På spejderære!

Alletiders spil!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Jens_Hoppe »

I november har det store hit indtil nu været T.I.M.E Stories, hvor jeg og to (første gang tre) medspillere nu er kommet igennem både Asylum- og Marcy-scenariet. Begge scenarier blev gennemført i fjerde forsøg (run), hvilket efter spillets pointgivning vistnok er ret skidt - men who cares? :) Vi har i hvert fald moret os gevaldigt med det, og glæder os til næste scenarie...

Jeg har også fået spillet Haspelknecht, og det har ikke helt kunnet leve op til mine forventninger. Det er ikke dårligt, men det er så sandelig heller ikke det næste Brass (for nu at blive i industritemaet)...

Et spil der overraskede positivt var til gengæld det taiwanesiske (hedder det det?) spil Joraku, et simpelt trick taking/area majority spil om krig i Japan. Hurtigt, velfungerende og med masser af spillerinteraktion (hvilket absurd nok føles som lidt af et frisk pust i denne tid med så mange overkomplekse, interaktionsløse ressourcekonverteringsspil).

Watson & Holmes er også kommet på bordet et par gange - jeg har vist spillet de fire første scenarier nu, og alle har været godt udtænkt og spændende at spille.

Det er blevet til enkelte spil af 7 Wonders: Duel, som var glimrende, og Ponzi Scheme, som også var glimrende! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Gunness »

Frouvne wrote:. Vi fik også prøvet ...and then, we held hands. og spillede ni spil i træk. Der er desværre en lille detalje i.f.t. starten af spillet der gør, at man automatisk taber hvis den samme spiller som de to første opgaver får den samme farve opgave og det er en af dem, der ligger ved startpositionen. Det dæmpede straks vores lyst til at genspille spillet at have tabt to af de første ni spil på den måde.
Ni spil i træk - så må alle jeres eventuelle parforholdsproblemer da være forsvundet ;)
Kan du ikke prøve at forklare den "fejl", du nævner? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Kan du ikke prøve at forklare den "fejl", du nævner? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den.
Jeg forstår det heller ikke! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Kan du ikke prøve at forklare den "fejl", du nævner? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den.
Jeg forstår det heller ikke! :)
Og måske har jeg bare ikke forstået reglerne ... det er i hvert tilfælde altid et forbehold, man må tage! :)

Hvis spilleren der starter på den røde prik enten trækker to grønne eller to sorte opgaver i træk (og ham/hende der starter på den sorte trækker enten to røde eller to blå opgaver i træk, kan de ikke rykke anden gang, da de - som jeg læser reglerne - ikke må rykke tilbage til det samme felt (det er blevet bekræftet på BGG) ikke i samme tur kan passere to prikker med den samme farve og de endnu ikke må bevæge sig ind mod midten.

Er der noget, jeg har misforstået, må I meget gerne redde spillet for os. Vi ville rigtig godt kunne lide det - hvilket ni spil i streg vel også indikerer - men det er nok en deal breaker for os, hvis man så hurtigt kan få et auto-nederlag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Jens_Hoppe »

For det første, hvilke regler er det, I spiller efter? De "gamle" på BGG, eller der der fulgte med det spil der var til salg i Essen her i oktober? Det virker som om der er en del forskelle mellem dem.

Hvad er det der får jer til at sige, at man (startende på rødt felt) og med to sorte objectives som de to første, taber spillet?

For det første er det jo ikke obligatorisk at klare et objective i sin tur. For det andet er begrænsningen (i de nye regler) på movement til samme felt jo bare at "Movement may not involve the same node more than once in the same turn."...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:For det første, hvilke regler er det, I spiller efter? De "gamle" på BGG, eller der der fulgte med det spil der var til salg i Essen her i oktober? Det virker som om der er en del forskelle mellem dem.

Hvad er det der får jer til at sige, at man (startende på rødt felt) og med to sorte objectives som de to første, taber spillet?

For det første er det jo ikke obligatorisk at klare et objective i sin tur. For det andet er begrænsningen (i de nye regler) på movement til samme felt jo bare at "Movement may not involve the same node more than once in the same turn."...
Vi spiller efter de regler, der fulgte med spillet. Eller snarere min personlige fortolkning af dem! :oops: Det var mit klare indtryk, at man skal klare et objective i sin tur. Skal man ikke det, er situationen naturligvis en helt anden og ved genlæsning af reglerne kan jeg da godt se, at der er en perlerække af "may", når det kommer til det spørgsmål. Tak for afklaringen. Jeg er spændt på, hvad det betyder for spil-dynamikken, at der ikke er dette pres på for hver gang at løse et objective.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Gunness »

Vi spillede også med at skulle klare et objective hver gang de første minutter, men gik så over til de rigtige regler - og tabte alligevel ;)
Last edited by Gunness on Mon Nov 30, 2015 9:42 am, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Frouvne »

Fredag aften spillede vi Pandemic Legacy, hvor vi tog hul på maj måned. Her stødte vi ind i vores første nederlag, hvilket næsten var helt rart, da vi hidtil er kommet lidt for let til sejrene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Goblen »

Spillede lidt spil med ungerne:

* Blood Bowl Team Manager. Ganske underholdende, men mine elves fik tæv af orcs med 2 point. Haft det længe og endelig får jeg det prøvet. Ikke skuffet :D
* Et par spil Coup. Det bliver aldrig mit ynglingsspil.
* Qin. En af de få abstrakte spil jeg rent faktisk kan lide.
* 10' to kill. Tre hurtige spil. Skide sjovt
* Click click lumberjack. Bare fordi der er en økse med.

Ganske hyggelig lørdag.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Sir William »

Robert kom forbi mine forældre hus (vores midlertidige bosted) i går.

Lagde ud med 3 spil 7 Wonders Duel, hvor de 2 første blev afgjort på point og det sidste afgjort gennem en kulturel sejr.

Vi spillede en enkel regel forkert, som gjorde det hele lidt mere udfordrende. Nemlig de gule market kort, hvor prisen på en råvare blev reduceret til 1. Dette havde jeg tolket i reglerne som, at prisen blev reduceret fra 2 til 1 i forhold til banken men ifølge BGG er det prisen uanset hvor mange af den pågældende ressource din modstander måtte have.

I sidste spil lykkedes det mig at bygge 3 Wonders på min tur, gennem en kombination af Architecture Token og 3 Wonders med Replay symbol. En pæn kombo.

Alt i alt synes jeg faktisk at 7 Wonders Duel på mange områder er bedre end 7 Wonders, da man skal være meget mere opmærksom på sin modstander og der skal sikres en god balance. Går man efter blå kort eller grønne kort på bekostning af ressourcer, så kommer man hurtigt i pengenød.

Bagefter spillede vi 2 spil "My Village", havde aldrig prøvet "Village" så det var en oplevelse for mig. Kunne faktisk godt lide det, da der er forskellige strategier som virker. Første spil blev afgjort med en forskel på 1 point, hvor Robert havde en meget kristen strategi som gav ham en stor pæn katedral.

Andet spil gik jeg efter en handelsstrategi og da spillet sluttet hurtigt - folk døde som fluer - og Robert havde fokuseret på landevejen, fik jeg en sejr.

Vores sidste spil var ".....Rice Paddy", et lille sødt spil som godt nok krævede stor tankevirksomhed. Fik investeret i pokkers mange workers og kvæg/gæs, men det virkede selv om Robert blev ved med at sende skadedyr ind i mine marker. Men mine gæs var bare sultne.

Alle 3 rigtige gode spil!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Frouvne »

Vi fik spillet endnu et spil Pandemic Legacy og endnu en gang kørte det helt af sporet for os... :shock: Glæder mig allerede til næste spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2015

Post by Jonezy »

En god spil weekend er ovre, men har spilaften allerede igen imorgen, så det er dejligt!

I fredags havde jeg besøg af tegneseriedrengene og imens vi ventede på sidstemanden tog vi en omgang Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game, hvor vi sørme klarede den første Alien film med min Medic i en stjernerolle. Cool nok co-op deckbuilder, men jeg synes det er for svært at trimme sit deck og derfor kommer det til at føles lidt for tilfældigt. Spiller det gerne, men behøver absolut ikke at eje det.

Så dukkede sidstemanden op med sit Blood Rage. Det var en KS udgave med tonse mange extra ting, men vi holdt os til grundspillet. Jeg havde en fornemmelse af, at jeg ville få prygl, så gik efter Loke kort (de giver points, undskyld glory, i nederlag som regel), hvilket virkede overraskende effektivt. Brillierede i sidste age med at få samtlige mine 12 figurer i Valhalla og da jeg med et par Loke kort fik 5 glory for hver af dem, nappede jeg hele 60 glory på den konto og vandt ret sikkert.

Vi måtte have en ny omgang verdens undergang på vikinge manér med det samme. Jeg prøvede at være lidt mindre Loke-agtig, men det gik katastrofe da jeg løb ind i nogle åndsvage battle kort. Derfor måtte jeg kører Loke stil i sidste age, da jeg fik draftet både kortet som giver 12 glory for et mistet skib og kortet som giver lov til at hente en af sine figurer fra Valhalla for een rage. Da jeg så også havde Sea Serpent brugte jeg hele sidste age på at får mit skib og sømonster smadret op til flere gange, hvilket de andre så til min store glæde havde svært ved at stoppe. Derfor nappede jeg endnu en storslået sejr til min Serpent Clan.

Blood Rage er et møgfedt 'slå på hinanden spil' synes jeg. Virkede klart nemmest at køre 'få mine folk slået ihjel'-strategier, men det kræver flere spil at finde ud af om det egentlig er tilfældet. Elsker draften og det forholdvis simple gameplay, og så undgår det helt de klassiske turtle strategier som sådanne spil plejer at kede os med. Glæder mig til at se om jeg kan køre noget Thor/Tyr strategi som kan være med i kampen om sejren næste gang.


I dag var jeg så en tur ovre hos Carsten og gatecrashe hans spildag med Sanne og Rasmus. Først fik vi spillet Hansa Teutonica, hvor os rutinerede (Carsten og jeg) blev totalt udspillet og måtte se Sanne og Rasmus kæmpe om sejren. Her trak Rasmus fra til allersidst på sit store netværk. Carsten henviste mig til sidstepladsen og jeg må erkende at jeg elsker Hans Teutonica, men jeg er da godt nok ikke specielt god til det....:) Altid topfedt at spille det spil. En sand brætspils klassiker i mine øjne!

Så fik vi lokket Sanne til at introducere La Granja til os. Det var også en rigtig god oplevelse selvom jeg brillierede med endnu en sidste plads (det var dog meget et prøvespil, så det tæller ikke rigtigt vel....;)). Carsten vandt, mest pga. et ret godt kort som gav ham lov til at at få et ekstra kort ned i hver runde for 1 VP tror jeg, men godt spillet alligevel. La Granja var helt vildt Feld-agtigt og total pointsalat, hvilket er en god ting i min bog (og sikkert total no-go for mange andre....;)). Elskede puzzlen med at få det hele til at gå op og at bruge kort til flere forskellige ting. Vil ihvertfald rigtig gerne prøve det igen og prøve at få en mere fokuseret strategi i gang.

Super hyggeligt at game med med-germangamers!
Image
Post Reply