Månedens spiloplevelse november 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Larsine »

Det føles jo som det var få dage siden vi skrev om oktober... og det var det jo også.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Larsine »

Jeg nåede at få spillet 33 spil i løbet af november. De fordelte sig på følgende:

The City x4
Ave Caesar x3
Hønen eller ægget? x3
San Juan (incl. The New Buildings & The Events) x3
Colt Express x2
Colt Express (inkl. Horses & Stagecoach) x2
Hey, That's My Fish! x2
7 Wonders: Duel x1
Roskis x1
Bohnanza (inkl. 6-7 personers udvidelsen) x1
Eight-Minute Empire x1
Five Tribes x1
Fresco x1
Love Letter x1
Rattus Cartus x1
The Red Dragon Inn x1
The Red Dragon Inn 3 x1
The Red Dragon Inn 5 x1
SET x1
Ticket to Ride: Nordic Countries x1
Unpublished Prototype x1

Spil med rødt er nye spil for mig, og af dem var 7 Wonders Duel helt klart det bedste. Men jeg nød også Horses & Stagecoach, og de to Red Dragon Inn udvidelser.

Til gengæld var Hønen eller ægget? lige så dårligt som forventet. Ikke blot var det rent spilteknisk dårligt, spørgsmålene var også dårlige, og ind til flere af dem var fyldt med faktuelle fejl. Men de andre syntes det var meget bedre end de andre spil jeg havde stillet op med :-(
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Jens_Hoppe »

Månedens spil for mig i november kan vist dårligt være andet end T.I.M.E Stories. Det blev til fire gennemspilninger af både grundscenariet og The Marcy Case, og begge scenarier var superspændende. Det føltes som om der var en anelse mere kød på Marcy-scenariet, men begge scenarier var sådan lidt simple i det - det er simpelthen begrænset hvor meget historie man kan få ud af det antal kort, som scenarierne hidtil har inkluderet. Men det ændrer ikke på at begge scenarier var glimrende underholdning.

En stor spilmekanisk forbedring i T.S i forhold til et historiespil som f.eks. Sherlock Holmes Consulting Detective er at T.S i omfattende grad åbner op for forskellige tilstande i spillet, altså at det der er sket i scenariet påvirker den videre handling i samme scenarie. Omvendt er SHCD tilstandsløst (i hvert fald grundspillet, udvidelsen The Queens Park Affair ændrer lidt på det), dvs. beskrivelsen til et sted er altid den samme, uanset hvad man som spiller har opdaget indtil da. Nogle gange er det ikke et problem, men hvis man f.eks. allerede har fundet industrimagnaten myrdet på fabrikken, virker det dumt når et efterfølgende besøg på hans privatadresse blot resulterer i at butleren fortæller en, at magnaten ikke er hjemme. Her kunne en skelnen, baseret på ens "tilstand", gøre scenariet meget mere levende - og det er præcis hvad T.I.M.E Stories gør.


Udover T.I.M.E Stories fik jeg spillet Haspelknecht et par gange. Det er ikke noget dårligt eurogame, men det er på den anden side heller ikke så Wallace-agtigt og dybt som jeg havde håbet, og jeg tror jeg er ved at være færdig med det.

Watson & Holmes har indtil nu været en glimende oplevelse, og havde dette været en måned uden T.I.M.E Stories, kunne W&H nemt have endt som månedens spil.

Area-majority/trick-taking spillet Joraku - et af de mere obskure spil fra dette års Essen - var også en positiv overraskelse. Mekanisk yderst simpelt, og med dejligt meget spillerinteraktion og -aggression.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Goblen »

Dungeon Guilds 10
10' to Kill 6
Click Clack Lumberjack 2
Sheriff of Nottingham 2
Zombicide 2
Blood Bowl: Team Manager – The Card Game 1
Coup 1
Galaxy Trucker: Anniversary Edition 1
The Gallerist 1
The King's Armory 1
Pandemic 1
Qin 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1

Rød nye spil. Grøn god spilleoplevelse. Der er også gode spiloplevelser i de røde :-) Isæt Sheriff of Nottingham skildte sig ud. Det gjorde Blood Bowl: Team Manager også. Fede spil. Dungeon Guilds overraskede super meget (positivt), men vinderen er uden tvivl The Gallerist. Det er ganske enkelt et helt fantastisk spil.

Skuffelsen i blå må være King's Armory. Det trak ud og var alt for langt, dog havde jeg lavet nogle fejl i reglerne så det skal prøves igen.
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Haekle »

The Resistance: Avalon 23
Dominion 6
7 Wonders: Duel 5
Seasons 4
Terra Mystica 3
Star Realms 2
Among Nobles 1
Finca 1
One Night Ultimate Werewolf 1
Ultimate Werewolf 1


Røde spil er nye for mig. Jeg er lidt skuffet over 7 wonders duel, men jeg havde nok også sat forventningerne for højt efter al hypen. Det er dog et udmærket spil for, hvad det er!

Månedens spil er for mig igen Avalon, og så Terra Mystica, der bare bliver bedre og bedre jo mere, man spiller det : -)

Jeg har spillet næsten 2200 spil seasons online, men det er næsten 3 år siden, at jeg har spillet det i papudgaven, så det var rigtig sjovt at få taget et par spil i denne måned!
Sidst spillet:
Image
TerrifiedTuna
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 43
Joined: Mon Aug 03, 2015 7:17 pm

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by TerrifiedTuna »

Ticket to Ride: Europe x9
Star Realms x7
Hanabi x5
Lost Cities x5
The City x4
Suburbia x4
The Red Dragon Inn x3
San Juan x3
Ave Caesar x2
Cards Against Humanity x2
Colt Express x2
Die kleinen Drachenritter x2
Splendor x2
A la carte x1
Bohnanza x1
Catan x1
Five Tribes x1
Fresco x1
Kahuna x1
Kingsburg x1
Last Night on Earth: The Zombie Game x1
Patchwork x1
Rattus Cartus x1
Small World x1
Survive: Escape from Atlantis! x1

Endnu en gang har jeg fået spillet en masse nye spil. De bedste har været Ticket to Ride: Europe (hvilket i øvrigt var mit første bekendtskab med Ticket to Ride-serien), Suburbia, Ave Caesar, Bohnanza, samt Five Tribes og Fresco.
En rigtig god måned med mange gode spil. :)

Last Night on Earth var jeg dog langt fra imponeret af.
Image
- Michael
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Jonezy »

Karuba 6
The Game: Spiel... so lange du kannst! 4
Blood Rage 2
Camel Up 2
Terra 2
Tsuro 2
The Voyages of Marco Polo 2
The Castles of Burgundy 1
Eight-Minute Empire: Legends 1
La Granja 1
Hansa Teutonica 1
Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game 1
Love Letter: Batman 1
The Princes of Florence 1
Railways of the World 1
Steampunk Rally 1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania 1
Zombicide Season 2: Prison Outbreak 1
Zombicide: Toxic City Mall 1


Jeg hopper lige med på farvekode bølgen og har markeret nye spil for mig med orange. Af dem var Blood Rage klart den bedste oplevelse og det glæder jeg mig til at få afprøvet noget mere. Klart det bedste 'slå på hinanden'/'dudes on a map' spil som jeg har prøvet tror jeg. Terra var til gengæld en skuffelse, især da jeg elsker 'broder' spillet Fauna, men i Terra er det virkelig enten ved du noget eller også gør du ikke, hvor man i Fauna har meget større mulighed for at gætte kvalificeret bare ud fra billedet. De andre nye spil var alle gode oplevelser på hver deres måde. Jeg håber på en SdJ nomering til Karuba, da jeg virkelig synes at det er en top filler/letvægter og det fortjener mere hype! Desuden er en måned hvor både Hansa Teutonica og Castles of Burgundy kommer på bordet er altid en god måned! :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by Frouvne »

Min konklusion på månedens spiloplevelse er den samme som Jens': det må være T.I.M.E Stories. Spillet fik min søn tilbage til spilbordet (vel at mærke uden at blive presset til det) og vi hyggede os i familien stort med at forsøge at redde Marcy i T.I.M.E Stories: The Marcy Case.

...and then, we held hands - 9
The Ravens of Thri Sahashri - 7
T.I.M.E Stories - 7
Pandemic Legacy - 6
T.I.M.E Stories: The Marcy Case - 4
Mr. Jack - 3
Terra - 3
Cardline: Globetrotter - 2
504 - 1
Five Tribes - 1
Mysterium - 1
Nations: The Dice Game - 1
Roll Player - 1
Steam - 1

Pandemic Legacy kunne også have været kandidat til titlen. Det har vi også spillet som familie-spil. Der er blevet tilføjet et stærkt historiefortællingselement i.f.t. det originale spil, hvilket gør det rigtig sjovt at spille. Men det er dog ikke en historie, der har kunnet tryllebinde os som T.I.M.E Stories: The Marcy Case formåede at gøre. Personligt kunne jeg også rigtig godt lide Terra, som jeg faktisk blev positivt overrasket over.

Fra gemmerne blev Mr. Jack fundet frem og det var et kært gensyn. Steam blev også fundet frem efter at jeg havde spillet nogle spil på iOS og det virker langt mindre hovedpine-fremkaldende end jeg tidligere har opfattet spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by digter »

Codenames 3
Little Cooperation 3
7 Wonders: Duel 2

Incan Gold 2
Jaipur 2
Tumblin-Dice 2
BANG! The Dice Game 1
Camel Up 1
Castles of Mad King Ludwig 1
Citadels 1
Colt Express 1
Eldritch Horror 1
Firefly: The Game 1
Glass Road 1
Jenga 1
Mississippi Queen 1
Modern Art 1
No Thanks! 1
Pandemic 1
Pandemic Legacy 1
The Resistance 1
Saboteur 1
Saboteur 2 (expansion-only editions) 1

Scythe 1
Shadow Hunters 1
Shave a Sheep 1
Spyfall 1
Survive: Escape from Atlantis! 1

Nye spil markeret med rødt

Månedens bedste oplevelse: Pandemic Legacy. Whoooaa det var en god oplevelse. Vi nåede desværre kun et enkelt spil, hvor vi tabte knebent. Det var vildt, intenst og utrolig medrivende. Er godt nok overrasket at Legacy-delen kan tilføre så meget til et spil. Hvis det kan holde kadencen gennem hele kampagnen, så kommer det til at rangere blandt mine absolut yndlingsspil (i modsætning til TIME Stories, som var en slem skuffelse. Coop Sværd og Trolddom i 2016? Nej tak.)

Månedens skuffelse: Little Cooperation. Sødt spil med fine komponenter fra Djeco. Frugthaven er dog stadig er bedre spil til de mindste. Fra første tur er 4/6 terninge udfald ubrugelige, og det er mere eller mindre det eneste du kan gøre i spillet, altså at rulle med terningen.

Glad for at jeg fik prøvet Scythe og fik bekræftet at det ikke var noget jeg ønskede at backe. Bevares, jeg spiller aldrig spil online og flowet/pacing'en på Tabletopia var helt anderledes end hvis du sidder rundt om et bord. Bare det at tage ressourcer fra banken er en besværlig manøvre i det virtuelle 3D-rum. Spiltiden bliver længere og det hele virker lidt clunky. Det bliver sikkert bedre, når man har øvet sig lidt. Uanset hvad, så var jeg ikke rigtig overbevist af Scythe's genspilningsværdi. Synes også spillet har nogle balanceproblemer. Nu må vi se, når jeg før prøvet et fysisk eksemplar

Modern Art var desværre lidt 'meh'. Efter at have prøvet Ra, har jeg været ret ivrig efter at prøve de to andre spil i Knizias auktionstrilogi. Ra står dog stadig som det bedste intil videre. Modern Art virker ikke helt så straight forward, som jeg kunne ønske mig. Jeg fik i hvert fald aldrig luret en effektiv strategi og det er nok et spil man skal spille mere end 1-2 gange for at kapere. I hvert fald for mit vedkommende.

Fik jeg nævnt at TIME Stories er et dårligt spil? Historien i 1. scenarie er dårlig, irriterende dårlig. Regelbogen er dårlig. Hele princippet med at man skal starte forfra hver evig eneste gang man failer, fungerer slet ikke i TIME Stories. Første gennemgang fungede egentlig fint nok, bevares og vi levede os ind i vores rolle. Men efter første gennemspilning gad vi det ikke mere. Al indlevelse og historie blev erstattet af en fælles hukommelsestest, hvor vi skulle traske igennem de samme plotelementer igen og igen. Da vi failede 2. gang gav vi op. Aldrig i livet skulle vi igennem det hele fra starten igen. Så vi fortsatte bare, hvor vores mission fejlede og 'legede' at vi klarede alle de indbyggede tests, for at se slutningen på historien. Sikke en skuffelse.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by BlueSwan »

The Resistance: Avalon 35
The Lord of the Rings: The Card Game 8
Dominion 4
The Game: Spiel... so lange du kannst! 4
Love Letter 3
No Thanks! 3
Camel Up 2
Family Alias 2
Friday 2
Istanbul 2
Seasons 2
Star Realms 2
Tsuro 2
Ubongo 2
7 Wonders: Duel 1
Fire in the Lake 1
The Princes of Florence 1
Railways of the World 1
Sequence 1
Ships 1
Steampunk Rally 1
Talisman (Revised 4th Edition) 1
Tichu 1

Twilight Struggle 1
Ultimate Werewolf 1

De blå spil var nye. Jeg fik spillet MEGET i november, dog klart mest Resistance: Avalon, som vedbliver at være et kæmpehit blandt mine elever. Og vel egentlig også den bedste spiloplevelse endnu engang. Af de nye titler var der ikke noget der blæste mig bagover, men Tichu var en positiv overraskelse.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2015

Post by BlueSwan »

The Resistance: Avalon 35
The Lord of the Rings: The Card Game 8
Dominion 4
The Game: Spiel... so lange du kannst! 4
Love Letter 3
No Thanks! 3
Camel Up 2
Family Alias 2
Friday 2
Istanbul 2
Seasons 2
Star Realms 2
Tsuro 2
Ubongo 2
7 Wonders: Duel 1
Fire in the Lake 1
The Princes of Florence 1
Railways of the World 1
Sequence 1
Ships 1
Steampunk Rally 1
Talisman (Revised 4th Edition) 1
Tichu 1

Twilight Struggle 1
Ultimate Werewolf 1

De blå spil var nye. Jeg fik spillet MEGET i november, dog klart mest Resistance: Avalon, som vedbliver at være et kæmpehit blandt mine elever. Og vel egentlig også den bedste spiloplevelse endnu engang. Af de nye titler var der ikke noget der blæste mig bagover, men Tichu var en positiv overraskelse.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply