Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Frouvne »

Pandemic Legacy ligger nu nummer tre på BGG's rangliste. Det kom meget bag på mig. Det er lidt af en komet-karriere, da det først er blevet tilgængeligt for de fleste af os for ganske nyligt. Det er ikke fordi jeg syntes, der er noget i vejen med spillet. Vi er omkring halvvejs i vores spil og vi er fint underholdt. Virkelig fint. Jeg kan også sagtens se, at det er et spil, man kan blive begejstret for. Det er vi sådan set også. Jeg tror dog stadig, at min rating af det oprindelige spil vil være højere end af dette og så kan man jo heller ikke komme udenom, at det har en begrænset gen-spilningsværdi. Tror I andre, at spillet fortsætter opad i rangeringen, hvilket ratingen i hvert tilfælde ikke udelukker muligheden for og vil det efter at have peaket (hurtigt) falde ned i rangeringen?
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by BlueSwan »

Det er ikke overraskende, sådan rent matematisk, såfremt man har fulgt med i Essen-tracking listen på BGG.

Det er heller ikke overraskende når man læser hvor vilde selv folk der ikke er særlig pjattede med Pandemic er med det.

Men da jeg ikke selv har spillet det endnu er det svært at kommentere på om jeg synes det er overraskende at folk så ER så vilde med det. Håber at jeg får det i julegave så jeg kan prøve det af.

I forhold til BGG ranking så er det 99% sikkert at Pandemic Legacy overtager tronen fra Twilight Struggle senest i januar. Andet vil på nuværende tidspunkt næsten være en matematisk umulighed da spillets gennemsnitsrating er SÅ meget højere end TS' at det bare kræver at en del flere folk rater spillet (hvilket sker med garanti da spillet spreder sig med lynets hast) og at de kommende ratings ikke ligger MASSIVT lavere end de hidtidige, hvilket der ikke er nogen særlig grund til at tro at de vil gøre.

Hvordan det udvikler sig over tid EFTER at det har indtaget førstepladsen er til gengæld vanskeligere at spå om. Vil folk efterhånden sætte deres rating ned når de er helt færdige med det og ikke kan spille det mere eller vil de for evigt huske hvor fedt det var at spille igennem? Vil spillet når det når førstepladsen blive prøvet af massevis af spillere der ellers ikke har den store interesse i spillet og derfor vil rate det lavere? Det er vanskeligt at sige.

Men 2016 tilhører Pandemic Legacy rent ratingsmæssigt - det tør jeg godt garantere.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by JoelP »

Jeg synes det vil være plat, at sætte min 10 rating ned, bare fordi jeg har gennemført det. En lavere rating vil jo ikke reflektere min oplevelse undervejs i kampagnen. Jeg rater det originale Pandemic omkring de 6 stykker så vidt jeg husker, selvom det kan spilles flere gange. BGGs rating system er jo bare ikke gearet til spil som PanLegacy, TIME Stories, Watson and Holmes og Sherlock H: Consulting Detective. Jeg synes stadig Twilight Struggle er et bedre spil, rent mekanisk, men oplevelsesmæssigt er PanLegacy lidt stærkere. Så nummer 1 er fint for mig :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Frouvne »

Når det overraskede mig at se det skyde op på den måde hænger det nok sammen med, at jeg tænker det som en fed oplevelse ... men måske heller ikke meget mere end det. For mig betyder det - når alt kommer til alt - mere, at et spil rent mekanisk er stærkere. Men der er jeg måske i mindretal. Tager man BGG's ratingbeskrivelser alvorligt (og det er der nok ikke mange der gør - inklusive undertegnede) handler de fleste om lysten til at genspille et spil. Min lyst til at spille Pandemic Legacy er bestemt meget høj lige nu, men jeg er sikker på, at den er stort set ikke eksisterende, når der er gået et par måneder. Hvordan det kommer til at afspejle sig i mine ratings ved jeg ikke. Men for mig er Twilight Struggle et spil i en helt anden klasse end Pandemic Legacy. Og lige nu syntes jeg, at konceptet omkring Pandemic Legacy er super-interessant men rent mekanisk kan jeg bedre lide den skrabede udgave i Pandemic.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Tigrillo »

Pandemic Legacy's average rating falder også konstant så hvis den skulle overtage TS så tror jeg ikke den gør det så længe. Og det svarer måske nok meget godt til hypen. Jeg begynder selv spillet på torsdag så om det er fortjent det ligger så højt tør jeg ikke sige endnu
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by BlueSwan »

Tigrillo wrote:Pandemic Legacy's average rating falder også konstant
Alt andet ville da også være chokerende med det ekstremt høje udgangspunkt. Desuden er det helt normalt at spils rating falder over tid - især de hypede spil.

Men spillets gennemsnit er stadigvæk 8.86 hvilket er åndssvagt højt. Twilight Struggles gennemsnit er 8.33. Det er muligt at TS kan genvinde førstepladsen efter at den tabes, men det bliver ikke i 2016.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by digter »

Frouvne wrote: Og lige nu syntes jeg, at konceptet omkring Pandemic Legacy er super-interessant men rent mekanisk kan jeg bedre lide den skrabede udgave i Pandemic.
Det må du lige uddube Frouvne. Har kun spillet PL 2 gange nu, men rent mekaniske minder de to spil da UTROLIG meget om hinanden? Taler vi forbi hinanden?





Hinanden...
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Stony »

Jeg er næsten sikker på at Allan tænker, at det ekstra fyld der kommer på i Legacy tematisk er med til at give stemning, men spilmekanisk er det ikke så elegant, så fra et rent spilmekanisk synspunkt er originalen bare at foretrække.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg er næsten sikker på at Allan tænker, at det ekstra fyld der kommer på i Legacy tematisk er med til at give stemning, men spilmekanisk er det ikke så elegant, så fra et rent spilmekanisk synspunkt er originalen bare at foretrække.
Det kan jeg ikke sige bedre selv...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Larsine »

Ja jeg er overrasket, for jeg syntes at Pandemic var noget af det mest kedelige jeg længe havde prøvet. Det var mere kedeligt end at lægge kabale, og lægge kable med flere personer er absolut ikke bedre.

At Pl skulle være meget bedre en Pandemic har jeg svært ved at forestille mig, og jeg kan heller ikke forestille mig at jeg kommer til at finde ud af det.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by JoelP »

Larsine wrote:Ja jeg er overrasket, for jeg syntes at Pandemic var noget af det mest kedelige jeg længe havde prøvet. Det var mere kedeligt end at lægge kabale, og lægge kable med flere personer er absolut ikke bedre.

At Pl skulle være meget bedre en Pandemic har jeg svært ved at forestille mig, og jeg kan heller ikke forestille mig at jeg kommer til at finde ud af det.
Sådan havde jeg det med RISK legacy (bortset fra, at jeg sagtens kan forestille mig, at det er bedre end alm RISK), og sådan vil jeg også ha det hvis de laver Monopoly Legacy, men ellers er jeg frisk på stort set alle Legacy remakes. Selv Dominion Legacy ville jeg gi et forsøg.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Jens_Hoppe »

JoelP wrote:Selv Dominion Legacy ville jeg gi et forsøg.
Især Dominion Legacy, vil jeg sige, især hvis der er masser af ting der giver en mulighed for at rive kort i stykker! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by Tigrillo »

JoelP wrote:
Larsine wrote:Ja jeg er overrasket, for jeg syntes at Pandemic var noget af det mest kedelige jeg længe havde prøvet. Det var mere kedeligt end at lægge kabale, og lægge kable med flere personer er absolut ikke bedre.

At Pl skulle være meget bedre en Pandemic har jeg svært ved at forestille mig, og jeg kan heller ikke forestille mig at jeg kommer til at finde ud af det.
Sådan havde jeg det med RISK legacy (bortset fra, at jeg sagtens kan forestille mig, at det er bedre end alm RISK), og sådan vil jeg også ha det hvis de laver Monopoly Legacy, men ellers er jeg frisk på stort set alle Legacy remakes. Selv Dominion Legacy ville jeg gi et forsøg.
Så skal du måske holde øje med SeaFall også af Daviau. Skulle komme næste år. Måske
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by JoelP »

Oh yeah. Vil nu ikke holde vejret, det skulle være udkommet for et par år siden, inden han genopbyggede det fra grunden, da det var blevet for tungt. Der kommer også et civ legacy spil i løbet af 2016/17. Chronicles 1: origins hedder det vist
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Pandemic Legacy er nummer tre på BGG. Er det overraskende?

Post by digter »

Med PL's succes, kommer vi nok til at se en del Legacy spil i fremtiden. Indtil videre har jeg ikke rigtig nogle forbehold, så jeg glæder mig til det næste i rækken.

Jeg har det nok lidt ligesom Joel. Jeg har ratet det almindelige Pandemic 6.5 inde på BGG, men Legacy kommer nok til at ligge et sted mellem 8-10 kunne jeg forestille mig. Jeg synes Legacy-delen betyder ENORMT meget for spillet og gør spiloplevelsen meget mere intens og medrivende, præcis som jeg godt bedst kan lide mine brætspil :) Det kan slet ikke sammenlignes med det almindelige Pandemic, andet end spilmekanisk og tema. Og jeg er normalt ikke til samarbejdsspil.
Image
Post Reply