Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Jens_Hoppe »

De sidste tre gange i KBK har jeg spillet Mombasa. Det er et glimrende og tungt tænkespil, og jeg er totalt dårlig til det! Så der er afgjort basis for forbedring.

Derudover har jeg fået spillet The King is Dead et par gange. TKiD er en slags genudgivelse/retematisering af det gamle King of Siam. Nu kan det spilles af 2-4 spillere, som prøver at komme til at kontrollere den fraktion (romano-british, scots, welsh), der ender med at have kontrollen med England efter Kong Arthurs død. Spillet er hurtigt og let, og til trods for at hver spillers totale input til spillet er at spille de otte kort man starter med én gang hver, er spillene altid uhyre spændende. Med fire spillere spiller man to-mod-to med makker, med to eller tre spillere er det alle mod alle. TKiD er et uhyre interaktionsrigt, typisk "knife fight in a phone booth" spil, og kan man lide den slags fillere, er TKiD et rigtigt godt bud. Jeg er i hvert fald meget imponeret...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Jens_Hoppe »

Sjette gang må være lykkens gang! I går i KBK lykkedes det mig faktisk at vinde et spil Mombasa. Jeg havde 30 points fra bookkeeping-tracket, og kun 10 fra diamond-tracket, men til gengæld dominerede jeg de fire selskaber, og havde langt flere aktier end de andre spillere i de to store selskaber (som var store fordi jeg havde gjort dem store med en expansion-tung strategi). En modspiller kørte en intensiv diamant-strategi, og maxede faktisk diamond-tracket ud allerede i runde fem. De sidste to runder kunne han så bruge på at få yderligere $$$ ud af sine diamond merchants.

Bagefter spillede vi et spil Joraku, det mystiske samurai-trick taking/area majority spil fra Taiwan. Det var sjovt, og sørme om jeg ikke også vandt det.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Gunness »

Kan du skrive lidt mere om The King is Dead? Det lyder jo på alle tænkelige måder som et sjovt, lille spil :) Jeg tænker især på sådan noget som variation og "holdbarhed" - netop fordi man kun har de otte kort hver gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by netsapiens »

Gunness wrote:Kan du skrive lidt mere om The King is Dead? Det lyder jo på alle tænkelige måder som et sjovt, lille spil :) Jeg tænker især på sådan noget som variation og "holdbarhed" - netop fordi man kun har de otte kort hver gang.
Jeg har det også, og spillede det på Essen sidste år. Holdbarheden har jeg svært ved at gisne om, men det VIRKER som om at placeringen af kuberne i hvert spil gør at du simpelthen ikke formulere en fast strategi. Jeg synes spillet er enormt elegant, og kan egentlig ikke forstå at det ikke er blevet større end det er.
Balanceringen af at skulle kontrollere en fraktion ved samtidig at svække den, føles som om man hele tiden er i problemer. Man er hele tiden bagud, og kan hele tiden "se" riget falde til den forkerte side.
Og så det faktum at man til enhver tid kan vælge at satse på strategien om at riget falder gør at Jens' "knifefight in a phone booth" er meget præcis.

varmeste anbefalinger herfra.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Frouvne »

De seneste dage er det blevet til en lille smule Shephy og en hel del The Game: Spiel...so lange du kannst! The Game: Spiel...so lange du kannst! egner sig rigtig godt til at fylde de små rum af frihed ud, når den lille sover, så det er for tiden det foretrukne spil.

I aftes til den ugentlige spilaften blev der varmet op med Oh My Goods! Det har jeg ikke prøvet før, men det virkede som en solid lille tysker-filler. Ikke på nogen måde prangende men stramt i designet og let tilgængeligt. Håber at få lejlighed til at prøve det et par gange mere inden jeg endeligt bedømmer om det er interessant nok til at det skal indgå i den faste samling. Aftenens hovedspil var Sentinel Tactics: The Flame of Freedom, der tager udgangspunkt i det samme Sentinel Comics univers som Sentinels of the Multiverse. Sentinels of the Multiverse er et rigtig godt spil, men ærlig talt syntes jeg også det var meget fnidret. Og så er det altså bare mere superhelte-agtigt at løbe rundt på et kort med sine figurer og tæve løs på hinanden som man gør i Sentinel Tactics: The Flame of Freedom. Af et første forsøg syntes jeg, det var rigtig lovende. Grundmekanismerne er simple, men det er klart, at der blev famlet en del med de mange hero-powers. Alt i alt syntes jeg dog, at det er første gang, at jeg har prøvet et superhelte-spil, der virkelig føltes som et superhelte-spil. Vi sluttede af med tre spil The Game: Spiel...so lange du kannst! Det er første gang jeg fik prøvet det med mere end to spillere og det fungerede i hvert tilfælde fint med tre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Sentinels of the Multiverse. Sentinels of the Multiverse er et rigtig godt spil, men ærlig talt syntes jeg også det var meget fnidret.
Vi er enige i at det er et rigtig godt spil, vi er ikke enige i at det er fnidret :-) Men det er jo en af de ting der gør brætspil så fedt. Forskellige oplevelser, indtryk og smag.

Vores spilleaften stod igen på La Granja. Spillet var endnu bedre anden gang, og fedt at starte 2016 med så fedt et spil. Pointene er super tætte, og der er utrolig mange strategier. Forskellen mellem 1 og 2 plads var et enkelt point. Første gang var den tre point. Håber det kommer mere på bordet i 2016.

Andet spil blev Kingsburg. Som jeg tidligere har skrevet er det et af de fedeste spil imo. Da vi alle tre kendte det rigtig godt i forvejen var der fart på spillet, og vi fik alle udnyttet vores slag rigtig godt. Det spil siger jeg aldrig nej til at spille :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Larsine »

I går startede Michael, Eik og jeg med et spil Kingdom Builder. Michael havde aldrig spillet det før, og jeg spillede med hovedet under armen, så da vi var nået et par omgange havde Eik så mange bonusbrikker (og rigtig mange der kunne sætte ekstra huse på banen) at jeg foreslog at vi lod Eik vinde , og startede forfra. Det gik Eik og Michael heldigvis med til, for ellers havde det bare været en kamp om hvem af Michael og mig der tabte mest.

I det næste spil blev det mere lige, men jeg fik to bonusbrikker der kunne sætte ekstra hus på banen, og de to andre fik kun en hver. Så jeg fik naturligvis tømt mit lager først, og havde flest brikker på banen. Da vi havde Lords (flest huse i en sektion = 12 point, næst flest =6 point), og Farmers (3 point pr. hus i den sektor hvor du har færrest), og jeg havde fordelt mine huse meget fornuftigt, score jeg rigtig mange point på disse to, og var slet ikke til at hente. Michael fik en 2. plads et pænt stykke foran Eik.

Jens ankom og vi spillede Ticket to Ride: Pennsylvania. Jeg synes stadig det er en fremragende version af T2R, og synes at det er rigtig fedt at der både er mulighed for at bygge små og hurtigt, og derved få mange aktier, eller bygge langt og score mange point på den traditionelle måde samtidig med at man stadig får nogle aktier. Desværre skulle jeg bruge 6 grønne eller blå for at afslutte min 6. billet, og dem fik jeg aldrig. Slutresultatet viste det også idet jeg lå bagerst. Havde jeg blot fået en grøn eller blå mere, havde jeg scoret 16 point (i stedet for at tabe dem), fået 15 point for strækningen, fået ekstra aktier, og været alene om at score point for flest billetter. Sandsynligvis ville det have betydet, at jeg kunne have været med blandt de forreste :-(

Så snuppede vi et spil The City, hvor jeg gik en helt ny vej, og fik mange kort hurtigt, hvorefter jeg blot byggede det ene store pointkort efter det andet, og vandt inden de andre rigtig kom i gang med deres spil.

Slutteligt et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg både fik en Residence og en City Hall, scorede jeg super mange point. Havde jeg blot fået et Palace som min sidste bygning, var jeg kommet op over 60 point, men nu måtte jeg "nøjes" med 48 point, medens Michael endte på 32 og Jens på 31.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Jonezy »

Har ikke spillet noget endnu i dag, men venter bare på min kammerat Lars, så vi kan fjolle med terninger.... :D (Det er Arcadia Quest, hvis nogen er i tvivl....)

Image
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Jonezy »

^Og det endte med en scenarie-sejr til hver... :) Top hyggeligt!
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Goblen »

I går var jeg ude og spille brætspil med en af Red Barnets børnegrupper der gerne ville give børnene en anderledes oplevelse. Jeg havde allieret mig med to af mine fire børn, da der kom en del.

Vi fik spillet nogle spil hvor der enten var fokus på humoren, eller en historie hvor der ikke var brutal en baggrund bag, eller hvor de skulle arbejde sammen.

Selv fik jeg spillet:

1. Walk the Plank. Lille piratspil hvor man skal skubbe de andre dumme pirater i vandet.
2. Tsuro. Et spil som alle kender?
3. Ticket to Ride Europe. Blev tævet af den yngste deltager på otte år :-)

En god måde at bruge sin søndag på.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Kan du skrive lidt mere om The King is Dead? Det lyder jo på alle tænkelige måder som et sjovt, lille spil :) Jeg tænker især på sådan noget som variation og "holdbarhed" - netop fordi man kun har de otte kort hver gang.
Tja, altså spillet er jo kun en hurtig, abstrakt omgang area majority, så jeg ved ikke om man kan tale om "variation" i spillet - vi snakker jo heller ikke om, hvorvidt der er variation nok i spil som For Sale eller Modern Art. Om TKiD så har "holdbarhed" nok, er et lidt andet spørgsmål. Jeg tror ikke det er et spil der kan "solves" som sådan, men man kan sikkert godt få nok af det, da det rent mekanisk er meget det samme man gør hele tiden. Jeg ser det som en filler der er sjov at spille en gang imellem, men det bliver ikke et spil jeg dyrker intensivt hver uge det næste halve år...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Larsine »

I går var vi på besøg hos Curt og Lisbeth, og fik spillet lidt Mahjongg. Selvom jeg fik ind til flere gode scoringer, måtte jeg dog nøjes med at blive nummer 3. Til gengæld var det en fantastiks frokost med sushi (og ind til flere jeg aldrig havde smagt før), god øl, te og småkager.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Gunness »

Tak for tilbagemeldingen, Jens - jeg tænkte nu også mest variation i forhold til, om der var en åbenlys strategi hver gang. Men det har du jo svaret på. Nå, hvis det kan købes billigt, ryger det nok i kurven :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by Frouvne »

The Game: Spiel...so lange du kannst! er fortsat det mest spillede spil herhjemme. Vi har nu spillet det 28 gange, så det må efterhånden siges at have været en god investering.

I week-enden fandt vi igen T.I.M.E Stories frem. Og selvom vi sidst vi spillede kun nåede at få snuset til Asylum-scenariet valgte vi alligevel at kaste over den nye udvidelse T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons, da vi vidste at vores søn har glædet sig til den. Selvom jeg på forhånd ville have troet det modsatte, blev jeg meget mere grebet af dette scenarie end Asylum. Vi nåede kun at afdække de yderste lag af fortællingen men der var f.eks. mange flere objekter i spil end i de andre scenarier ... og der ligger stadig en stor bunke kort og venter på os, som jeg forventer vil give en interessant twist til fortællingen. Så jeg har store forventninger til fortsættelsen!

Til formiddag fik jeg kort introduceret Helle for Oh My Goods!, som jeg tror kunne udvikle sig til et godt lille hygge-spil, når man har en halv time, der skal fyldes ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2016

Post by BlueSwan »

Jens_Hoppe wrote:Sjette gang må være lykkens gang! I går i KBK lykkedes det mig faktisk at vinde et spil Mombasa.
Har luret en del på det spil. Hvad er din endelige vurdering af det efter nu at have spillet det en del gange?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply