Månedens spiloplevelse december 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Frouvne »

Hvilket spil udgjorde månedens spiloplevelse for dig i december 2015?

---

I december fik jeg spillet:

Spyfall - 13
The Ravens of Thri Sahashri - 7
...and then, we held hands. - 5
Timeline: Historical Events - 4
Space Alert - 3
Brass - 1
Dixit Odyssey - 1
Raptor - 1
Ricochet Robots - 1
Roll Player - 1
Steam - 1
Steam: Map Expansion #1 - 1
Timeline Challenge - 1

Det er altid en fornøjelse at få Brass og Steam på bordet. Begge gange var det i to-spillers varianter ... og vel at mærke varianter, der fungerer. Det var også én fornøjelse for alvor at få prøvet Spyfall. Månedens oplevelse var alligevel nok gensynet med Space Alert, der godt nok var famlende, men som er funderet på et super underholdende koncept. Raptor var månedens skuffelse - men jeg håber og tror stadig, at jeg ikke helt havde forstået de finere nuancer i spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Goblen »

One Night Ultimate Werewolf 7
10' to Kill 5
Aye, Dark Overlord! 5
Stone Age 4
The Castles of Burgundy 3
Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men 3
Coup 2
Love Letter: Batman 2
Shakespeare 2
Star Wars: Imperial Assault 2
Ave Caesar 1
Betrayal at House on the Hill 1
Elder Sign 1
Family Business 1
Food Chain Magnate 1
The Gallerist 1
Kingsburg 1
Munchkin Steampunk Deluxe 1
Quarriors! 1
Quarriors! Light vs. Dark 1
Steampunk Rally 1
Vinhos 1

En masse spil i december. De blå er de nye, og grøn er fede oplevelser spillet før. Der er klart to oplevelser der skiller sig positivt ud. The Gallerist er et fantastisk spil med et fedt tema. Det samme kan siges om Shakespeare. Det spil styrer virkelig, og er ved at blive et af mine ynglingsspil.

Flere andre gode oplevelser: Dice Masters viste sig at holde vand, så der er bestilt lidt flere booster packs. Castles of Burgundy synes jeg er skide sjovt. Kan godt lide terningerne gør det lidt uberegneligt. Det samme om Kingsburg. Spillede desuden Aye Dark Overlord med mine unger. De var virkelig glade for det spil, og vi grinte meget af de sindsyge historier der blev opfundet...

Skuffelsen var Food Chain Magnate. Det spil var ikke lige min stil.
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Haekle »

The Resistance: Avalon 27
Timeline: Historical Events 18
Dominion 4
Orléans 4
Innovation 3
Castles of Mad King Ludwig 2
Chess 2
Jungle Speed 2
Fields of Arle 1
Formula D 1
Love Letter 1
Tichu 1
Trivial Pursuit 1
Twilight Struggle 1

De grønne spil var nye for mig i denne måned.

Resistance Avalon tager endnu engang prisen som månedens spil. I denne måned var det en del af kollegaerne på Gl. Hellerup, der faldt i. Ganske interessant at se dramalæreren bluffe :lol:

Jeg var også glad for endelig at få prøvet Orléans og Mad king Ludwig, som jeg begge synes var super. Orléans er klar mest "mig" af de to spil, og jeg glæder mig til at spille det igen. Jeg tror dog, vi skal til at spille med den variant, hvor ikke alle bygninger er tilgængelige fra start, ellers bliver det simpelthen for ensformigt. Jeg kan dog ikke gennemskue, hvordan man kan lave 62 point i det spil medmindre, man nærmest prøver at tabe med vilje :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Larsine »

Kun 24 spil blev det til i denne måned, til dels fordi to af mine onsdagsspilleaftner blev aflyst.

Spillene fordeler sig på følgende:

The City x 7
Cargo Noir x 3
Battlestar Galactica (inkl. diverse udvidelser) x 2
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 2
Sewer Pirats x 2
Unpublished Prototype x 2
Würfel Bohnanza x 2
Family Business x 1
Family Fortunes x 1
SET x 1
Who's Who? x 1

De nye spil er markeret med rødt, og af dem var det helt klart Cargo Noir der var det bedste. De to andre var simpelthen ikke noget at skrive hjem om (selvom jeg gjorde det).
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by BlueSwan »

Hele 83 spil for mig denne måned:

The Resistance: Avalon 33
The Lord of the Rings: The Card Game 22
Castles of Mad King Ludwig 6
Dixit Odyssey 3
Dominion 3
Chess 2
Love Letter 2
Say Anything 2
7 Wonders: Duel 1
Dead of Winter: A Crossroads Game 1
Fields of Arle 1
Friday 1
Mancala 1
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island 1
Tichu 1
Twilight Struggle 1
Quiz Zone 1
Viticulture 1


De blå var nyheder. Af dem skiller Fields Of Arle og Viticulture sig ud som stærke titler. Castles Of Mad King Ludwig var også rigtig fint, omend mere lightweight og det er jo som regel de lidt tungere ting der fanger mig mest. Say Anything var ganske underholdende, Dead Of Winter er nok ikke lige min type spil.

Månedens spiloplevelse må næsten gå til Fields Of Arle. Jeg ER bare glad for tungere spil der kan spilles 2 spillere. 3-6 spillere er fint til mange spil. Rigtig fint. Men de virkelig fede spiloplevelser får jeg oftest når det er mand imod mand.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Da Senzai »

Min December bød på;

Arcadia Quest: 3
Smash Up: 2

Smash Up er altid fedt. Arcadia Quest lagde rigtigt stærkt ud, men blev lidt kedeligt henad mod slutningen. Og så blev der slået ridiculous mængder af terninger til sidst. Faktisk så meget, at jeg blev småtræt af det. Det er fint nok, at vi har fået flere terninger, men, når Monstrene også har så bliver slut-resultatet noget af det samme.

Jeg synes stadig, at det er sjovt spil, det skal nok bare ikke spilles 3-4 spilledage i streg som det blev gjort :P. Vi spiller en gang om ugen. Nogle gange mindre, så det var en hel måned bare med det spil. Vi skulle jo igennem campagnen :P
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by digter »

Pandemic Legacy: Season 1 8
PitchCar 2
Tactilo Loto 2
Unusual Suspects 2
Age of War 1
Blueprints 1

Firenze 1
Merchants & Marauders 1
T.I.M.E Stories 1
Takenoko 1
The Voyages of Marco Polo 1

Røde spil er nye oplevelser.


Jeg fik ikke spillet så forfærdelig meget i december, men det skyldes også at jeg har gang i et projekt der stjæler al min tid og overskud

Månedens oplevelse går endnu en gang til Pandemic Legacy. Jeg synes det er utrolig spændende og virkelig godt skruet sammen. PL's styrke er helt sikkert de fortællinger der opstår gennem de forskellige spil og det narrativ du gennemgår sammen med dine medspillere. Hvor mange andre tematiske og historiefokuserede spil som fx. TIME Stories ligger sig ret fast i, hvordan historien skal fortælles gennem komponenterne, primært vha en masse tekst, så giver Pandemic Legacy meget større mulighed for spillerne SELV at skabe deres egen historie gennem deres handlinger og ageren i spillet. Jovist, der er selvfølgelig nogle tematiske finurligheder, ved at du resetter en stor del af boardet fra spil til spil, men rent narrativt giver det en meget bedre spiloplevelse at lade spillerne fortælle deres egen historie end at designeren fortæller en historie TIL spillerne. Egentlig godt have tænkt mig noget mere fluff-tekst og en stærke historiefortælling i Pandemic Legacy, the best of both worlds kan man sige, men der skal jo også være plads til forbedringer :) Jeg håber mine tanker giver mening for jer :)

Blueprints er en fin filler, faktisk bedre end jeg havde forventet, Pitchcar er som dextery games er flest: Geniale i det rigtige selskab. Unusual Suspects var også ret sjovt og det kunne jeg sagtens finde på at spille noget mere.

Månedens skuffelse må gå til Merchants & Marauders. Med alle de regler, så havde jeg godt nok håbet på et stærke spil med noget mere indhold. Det karabiske øhav kom aldrig rigtig til live og jeg synes man gentog mange af de samme ting igen og igen. Skal nok lige prøve det en enkelt gang mere, men umiddelbart er jeg mere til Xia, Merchant of Venus og måske endda Firefly
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse december 2015

Post by Sveinmain »

Her er spillene jeg spilte i desember(nyheter i rødt)
7 Wonders: Duelx2
Jaipurx2
Patchwork x2
Carcassonne: Winter Editionx1

Hanabix1
Speed Snacksx1
Villagex1
Cacaox1
Mangroviax1

1. Plass: 7wonders duell - gjør 7 wonders til et fantastisk spill. Rask spilletid og stor dybde. Løp og kjøp!
2. plass: mangrovia - meget behagelig å spille og passe dybde og valg gjør dette til en vinner!
3. plass: Cacao - enkle regler og rask spilletid, likevel utfordrende nok!
11. plass: Hanabi - not my cup of tea
12. plass: Speed snack - sikkert bra for deg som liker stressespill...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply