Five and Dimes 2015

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Five and Dimes 2015

Post by Frouvne »

Min Five and Dime-liste for 2015 ser således ud:


Spillet 10 eller flere gange...

The Ravens of Thri Sahashri - 101
Crokinole - 69
Magic: The Gathering - 23
Codenames - 20
Spyfall - 16
...and then, we held hands. - 14
T.I.M.E Stories - 12
Hostage Negotiator - 11
VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Eight Epics - 8
Brass - 7
Innovation - 7
PitchCar - 7
Timeline: Historical Events - 7
Twilight Struggle - 7
Pandemic Legacy: Season 1 - 6
Cardline: Globetrotter - 5
Eminent Domain: Microcosm - 5
The Resistance - 5
Terra Mystica - 5
Witness - 5


At et spil bliver spillet over 100 gange i løbet af et år er vist aldrig sket før hos os. Det lykkedes med The Ravens of Thri Sahashri i år. Det lykkes selvfølgelig kun fordi der er tale om et to-personers spil. Det er i mine øjne en geni-streg og der har været en markant udvikling i vores spillestil hen over det år, der er gået. Og den er bestemt ikke gået i stå endnu. Jeg tror ikke, vi kommer til at spille det nær så ofte i det kommende år ... men jeg tror bestemt, at det vil dukke op. Crokinole kom til huse og det er naturligvis blevet spillet. Her overrasker det mig snarere, at det ikke er blevet spillet mere. Der er ikke meget brætspil over det ... men det er et af de få spil, jeg forventer vil følge mig igennem hele livet. At der er et par selskabsspil blandt de mest spillede spil er vel heller ikke så overraskende. Når de kommer til bordet, bliver de gerne spillet flere gange. Og Spyfall og Codenames fortjener bestemt også at blive spillet. T.I.M.E Stories bød på en af årets mest innovative spiloplevelser og så var der da også lige et terningspil af den bedre slags og et solo-spil, der var værd at spille, der fik sig klemt ind i toppen.

Blandt de spil der er spillet fem eller flere gange glæder det mig særligt at se spil som Brass, Twilight Struggle og Terra Mystica. Eight Epics burde nok have været på den første liste ... men det må det så komme til næste år! Endelig fik et spil som Pandemic Legacy: Season 1 fuldt fortjent en del opmærksomhed ... og da vi kun er kommet halvvejs dukker det nok også op på listen igen til næste år.


Mine lister for de to foregående år ser i øvrigt til sammenligning således ud:


2014

Spillet 10 eller flere gange...

Linko! - 25
Splendor - 13
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) - 11
Red7 - 11
Twilight Struggle - 11
Nations: The Dice Game - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Lewis & Clark - 7
Paperback - 6
Quizmysteriet - 6
Patchistory - 5
Qwixx - 5
Skull & Roses - 5
TZAAR - 5


2013

Spillet 10 eller flere gange...

Lost Legacy - 14
Cube Quest - 11
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Agricola - 7
Summoner Wars: Master Set - 6
Urbion - 6
Hanabi & Ikebana - 5
Innovation - 5
Legends of Andor - 5
Love Letter - 5
Nations - 5
Pandemic - 5
Pandemic: On the Brink - 5
Timeline: Historical Events - 5
frouvne, administrator

Image
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Five and Dimes 2015

Post by Da Senzai »

Det her er min;

10 or more plays

Smash Up: 25
Eldritch Horror: 12
Summoner Wars: Master Set: 12

5 or more plays

Magic: The Gathering: 8
Pixel Tactics 3: 8
Sentinels of the Multiverse: 8
Zombicide: 6
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Five and Dimes 2015

Post by Goblen »

Mere end 10:

One Night Ultimate Werewolf 52
Love Letter: Batman 22
10' to Kill 21
Tsuro 18
Coup 15
The Resistance 12
Dungeon Guilds 10

De er alle lette hurtige spil :-)

Mere end 5:

Click Clack Lumberjack 9
The Grizzled 8
The Castles of Burgundy 7
Kingsburg 7
Qin 7
Timeline: Diversity 7
Dungeon Roll 6
Treasure Hunter 6
Il Sesto senso 6
Aye, Dark Overlord! 5
Black Fleet 5
Pandemic: The Cure 5
Steampunk Rally 5
Stone Age 5
Ticket to Ride: Europe 5
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Five and Dimes 2015

Post by chr88 »

Spillet 10 eller flere gange:

The Game: Spiel...so lange du kannst! 56
- tja, spillede det 20 (!) gange de første ti dage... Et fint gateway coop! Super simpelt, men på en eller anden måde fascinerende. En slags nem version af Hanabi. Skal nok få mange flere spil ud af det, så det kravler nok op ad min liste over mest spillede spil nogensinde (p.t. på en 9. plads), da familien ret godt kan lide det, og det er nemt at introducere til andre ikke-brætspillere.
One Night Ultimate Werewolf 43
- jeg er ikke KÆMPE fan af de fleste af denne type spil, men ONUW er sgu noget særligt og bare super godt - og er derfor også mit næstmest spillede spil med 115 spil i alt. En runde tager 10 minutter, og man spiller som regel en del spil i streg med forskellige roller.
(Ticket to Ride på tværs af alle maps: 35)
- TtR er mit mest spillede spil nogensinde med 121 spil. I starten syntes jeg, det var fedt, så fadede det lidt, da jeg syntes, det manglede lidt, men siden er min holdning til det forbedret igen, da jeg fandt ud af, at charmen i virkeligheden er det simple, men hyggelige gameplay. Kan snildt spille et helt spil TtR på 20 minutter, hvis det kun er mig selv og min kone.
Hanabi 29
- Hanabi er mit tredjemest spillede spil nogensinde og fortsætter bare med at være et suverænt coop deduktionsspil... Sluttede endda året af med 25 point - og startede året med 23 og 25 point!
Agricola 19
- Agricola er mit suveræne yndlingsspil og mit fjerdemest spillede spil nogensinde, og det er derfor en fornøjelse at se, at det er blevet spillet 19 gange i år!
Summoner Wars: Master Set 19
- Et af de få skirmish games jeg rigtig godt kan lide! Det og Kemet er nok nogle af de eneste slå-på-hinanden-spil, der for alvor siger mig noget.
Codenames 16
- Kan ikke helt forstå hypen omkring at det skulle være et fantastisk PARTYgame, når nu man er så stille i store dele af spillet… Men uanset hvad er det et ok spil, der kan spilles af mange. Kan dog næsten bedst lide 2p-varianten…
Colossal Arena 16
- Det overraskede mig en del, at det her gamle spil er blevet spillet SÅ meget, men det er ganske enkelt bare solidt.
Loony Quest 16
- Sjovt spil, som dog bliver gradvist mindre og mindre sjovt, når man har prøvet de forskellige baner et par gange (og fået kastet den belastende myggebrik i hovedet tilpas mange gange!) Min bror har dog erhvervet sig et eksemplar, så skal nok få det spillet.
Pandemic Legacy: Season 1 15
- Jeg forstår ikke helt, hvordan så mange kan rate det 10, hvis man følger BGGs guidelines, som indikerer, at man har lyst til at spille det hele tiden… Gameplay experience er muligvis 10, men mekanikkerne og den begrænsede replayability må da hive lidt i den anden retning, eller? Er færdig med season 1 (med konen, og det var super hyggeligt!), men season 2 skal selvfølgelig spilles, når den kommer.
The Resistance 15
- Ikke helt så godt som ONUW imo, men stadig solidt
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia & Legendary Asia 14
- Team Asia er genialt… Altid fedt at kunne spille i hold 2vs2, eller 2vs2vs2 når man er 6 spillere, hvilket er det eneste map, der tillader dette antal.
The Little Prince: Make Me a Planet 12
- Super ond og fin filler! Her kan man virkelig “slå” på hinanden… Det går også ret hurtigt, men er dog ikke sikker på, jeg får spillet det lige så meget fremover.
Taluva 12
- Jeg er vel en af de få, der virkelig elsker Taluva, og jeg spiller det altid med min kone og svigerfar; det er “vores” spil sammen. Kan varmt anbefales, men det er de færreste, der forelsker sig i det, som vi har gjort.
Mysterium 12
- Underholdende nok, men er ikke helt sikker på, jeg behøver at spille det mange gange igen; synes Dixit er et bedre spil til de lejligheder, jeg ville bringe det på banen, selvom jeg har ratet Dixit en del lavere.
Kanban: Automotive Revolution 11
- Heavy logistics game, hvor rækkefølgen man gør ting i virkelig betyder meget, og nok mere end i rigtig mange andre eurogames. Solidt spil.
Orléans 11
- Bag building-mekanismen gør dette spil super interessant, om end der også er en del mere luck i end i et deckbuilding-spil, fordi man i princippet kan være uheldig aldrig at trække bestemte brikker. Den nye udvidelse tilføjer et coop, der er meget anderledes end traditionelle coops. Overvejer stærkt at anskaffe mig det.
Splendor 11
- Simpelt og godt spil!
7 Wonders: Duel 10
- 2p-spillet er super interessant, men virkelig ondt, da det ofte handler om at tage kort, den anden kan bruge (i større grad end i regular 7W). Særligt ift. science. Synes mekanikken med at man kan vinde spillet på tre måder (har prøvet alle tre flere gange) er super fed!
Five Tribes 10
- Jeg kan rigtig godt lide dette spil, både med 2, 3 og 4. Der er mulighed for AP, men det har aldrig været tilfældet i de spil, jeg har spillet, fordi hvis man virkelig skulle analysere alt, kunne spillet jo tage 4 timer…
Lords of Scotland 10
- En positiv spiloplevelse særligt med konen og svigerfar. Spillet fungerer dog bedst med 4, men er også ok med 3 og 2 (med varianten). Et af de bedre og tungere kortspil.
Patchwork 10
- Fremragende 2p-spil fabrikeret af den gode Uwe! Super hyggeligt, men der er også plads til sneaky moves og til at tage brikker, den anden har brug for.

Spillet 5-9 gange:
Animal Upon Animal 9
- Overraskende sjovt dexterity game – synes faktisk det er bedre end flere af de andre versioner af spillet, netop fordi et spil som dette bare skal være simpelt uden alt for mange dikkedarer
Blue Moon Legends 9
- Fint spil, og jeg vil gerne prøve de forskellige faktioner, som har forskellige styrker og svagheder og skal spilles forskelligt. Tager dog kun marginalt kortere tid end SW, som er langt bedre, så måske svært for alvor at få spillet
Incan Gold 9
- Det bedste push-your-luck-spil på markedet! Altid underholdende.
Karuba 9
- En solid filler, der minder lidt om Cities (på en vag måde), men med interaktion. Synes det var sjovt, men som min kone pointerede, er replayabilitien måske ikke helt i top, så jeg tvivler på, jeg behøver at eje det.
7 Wonders 7
- 7 Wonders er altid godt, både med hardcore og casual gamere.
Between Two Cities 7
- Drafting er en fed mekanisme, og her bliver det kombineret med et spatial tile placement-element og partnerships, som gør det sjovt. Tager ikke mere end 20 minutter. Dog havde jeg forventet, at man ville diskutere mere, hvilke brikker skulle i hvilke byer. Tror det bliver spillet en del i 2016, da det er så simpelt og kan spille op til 7 spillere.
For Sale 7
- En af de bedste fillers der eksisterer.
Kemet 7
- Kemet er det bedste ”dudes-on-a-map”-spil, jeg har prøvet – ja, også bedre end fx Nexus Ops, Chaos in the Old World og det hypede Blood Rage. Sindssygt god hybrid. Udvidelsen tilføjer nogle super fede ting, som bl.a. mindsker fordelen af at være sidste spiller sent i spillet.
No Thanks! 7
- Som For Sale er No Thanks en af de bedste fillers på markedet.
Ra 7
- Jeg er helt pjattet med Ra, uden at jeg heeelt ved hvorfor. Der er selvfølgelig en lille smule luck of the draw, men det er ikke noget, der har nogen betydning, da alle selv kan vurdere, hvad det er værd. Elsker at vurderingen og nytten skifter fra spiller til spiller.
Spyfall 7
- Semi-kedeligt bluffing game, vil hellere spille mange andre af den type.
Through the Desert 7
- Reglerne er nogle af de simpleste ift. hvor dybt spillet er. Elsker det, og det gør min kone heldigvis også. Fungerer super med 2.
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland 7
- Indien er nok mit yndlingsmap, da det er så tight! Schweiz er også et fint map, men har dog nogle problemer ift. distributionen af tickets, synes jeg.
Ticket to Ride Map Collection: Volume 5 – United Kingdom & Pennsylvania 7
- Havde nok for høje forventninger, der ikke helt blev indfriet. Hader shares i Pennsylvania, og selve mappet er ikke så fedt designet imo. UK gjorde det til et meget mere komplekst spil, og charmen ved TtR er netop hvor simpelt det er, så det fjernede faktisk lidt af min glæde. Desuden er rutekortene i UK langt, langt mere random, og man skal være meget heldig for at få nogle i lande, man har teknologier til at bygge i…
Agricola: All Creatures Big and Small 6
- Muligvis det 2p-spil, jeg bedst kan lide… Agricola i en meget hurtig udgave.
The Castles of Burgundy 6
- Min kones yndlingsspil, og i min personlige top 5! Klasse.
La Granja 6
- Kunne godt lide idéen, men reelt set var spillet bare less than sum of its parts… Ellers mange gode idéer, og måden man kunne spille kortene på er super fedt, men resten af spillet er ikke synderligt interessant (ift. mine høje forventninger).
Hansa Teutonica 6
- HT er bare sindssygt godt og også i min personlige top 5! Ærgerligt at det kun kom på bordet 6 gange i år - ift. 27 gange i 2014... Det må der laves om på.
Medieval Academy 6
- Light drafting game, som har variabelt setup. Meget nemt at forstå og spille – og generelt bare sjovt.
Nations 6
- Bedre end Through the Ages – fordi det er hurtigere, spiller 4-5 spillere (nej, TtA skal ikke spilles med 4), og man SKAL ikke have militær, som man skal i det originale TtA… Glæder mig til at prøve det nye TtA, som har potentiale til at komme i min personlige top 10/20.
Samurai 6
- Endnu et Knizia-spil, fordi han (sammen med Uwe) er the man! Ville ønske, jeg spillede Samurai endnu mere, for det er simpelthen bare så solidt… Med 4 bliver det dog for random imo.
Seeland 6
- Fint spil med gode mekanikker, men måske lidt for lav replayability pga. den lave variation fra gang til gang.
Tides of Time 6
- Sjovt 2p drafting game på 10 minutter. Faktisk overraskende meget spil der kan puttes i 18 kort (nej, Love Letter har ikke meget spil i sig…)
Timeline: Historical Events 6
- Sammen med Inventions er det nok min foretrukne kategori. Glæder mig til Timeline Challenge, som er et absolut must have! Er ikke kæmpe fan af Timeline selv, men det falder altid i god jord hos nogle af vennerne, familien og endda på arbejdet den gang, jeg havde det med.
The Voyages of Marco Polo 6
- Burde være right up my alley, og selvom det da også er et fint spil, synes jeg, der mangler et eller andet. Uden de forskellige player powers havde spillet nok været dødssygt…
6 nimmt! 5
- Havde kun spillet det et par gange tidligere med få spillere. Har nu prøvet det med op til 5, og det er stadig ikke et specielt interessant spil…
Animal Upon Animal: Balancing Bridge 5
- Denne udgave er den eneste udover det originale, der er fedt, fordi det nu handler om at stable dyrene i en bestemt rækkefølge, så man opfylder sine missionskort! Kom dog i en alt, alt for stor kasse, så har kun beholdt det originale AUA.
Brew Crafters 5
- Eftersom det blev lovprist som en slags Agricola, måtte jeg bare eje det! Jeg synes da også, det er godt, men slet ikke på Agricolas niveau. Det skal udforskes mere i 2016
Deception: Murder in Hong Kong 5
- En blanding af Concept og The Resistance, men væsentligt dårligere end begge.
Linko! 5
- Meh, synes godt nok der manglede noget spil…
Pit 5
- Klassespil der altid bringer skrig, skrål og grin med sig
Star Wars: Imperial Assault 5
- Klart bedre end Descent, og jeg vil da gerne spille det nogle gange i det kommende år, men der skal helst ikke gå så lang tid imellem, så man glemmer reglerne… Udover det er denne type spil generelt ikke helt mig, men en kampagne, hvor vi altid er de samme tre, der spiller, gør det væsentligt sjovere
Ticket to Ride 5
- Fint map, som jeg ofte bruger første gang, jeg skal introducere folk til TtR
Unusual Suspects 5
- Blev spillet første gang d. 30. december, og d. 1. januar har jeg faktisk spillet det 13 gange… Dette ”fordomsspil” faldt i familiens smag, og jeg synes da også, det er helt fint, især når det kun tager max 10 minutter


Alt i alt:
Et fremragende år, hvor mange af mine yndlingsspil blev spillet meget. Jeg er dog meget overrasket over, at et af de spil, jeg har spillet mest, Telestrations, kun sneg sig op på 4 spil i år…! Det er jeg 100 % sikker på, bliver lavet om i 2016. Derudover må jeg til min gru erkende, at det kun blev til ET sølle spil Terra Mystica i hele 2015?! Det spil skal sgu spilles meget mere i 2016, når nu det er mit yndlingsspil efter Agricola…Ligeledes blev klassespil som Goa og Ghost Stories blot spillet 4 gange (som 15 andre spil), og også disse vil jeg forsøge at få spillet mere i 2016. Til gengæld super at se spil som Burgundy, Ra, Samurai, Kemet, Nations, Through the Desert, Agricola ACBAS, Hansa Teutonica m.fl. få en masse (men ikke nok!) spilletid. :)
Nye spil der for første gang blev spillet i 2015, og som jeg er sikker på, jeg kommer til at spille mere fremover, er bl.a. Orleans, Kanban og en gammel klassiker som Colossal Arena. Glæder mig til 2016, hvor jeg dog forventer at få mindre tid til at spille.
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Five and Dimes 2015

Post by Logos32 »

10 or more plays

One Night Ultimate Werewolf 111
Spyfall 44
A Game of Thrones: The Card Game (Second Edition) 33
Agricola 29
Splendor 28
7 Wonders 16
For Sale 16
Tales & Games: The Grasshopper & the Ant 16
Містеріум 14
Hanabi 11
Jaipur 11
Lost Cities 11
Orléans 11
Telestrations 11
BANG! The Dice Game 10
Blue Moon Legends 10
Dungeons & Dragons Dice Masters: Battle for Faerûn 10
Star Realms 10
Timeline: Music & Cinema 10

5 or more plays

Dominion 9
Tides of Time 9
7 Wonders: Duel 8
Love Letter 8
Ticket to Ride: 10th Anniversary 8
Dixit Odyssey 7
Machi Koro 7
Mage Wars Arena 7
Summoner Wars: Master Set 7
Dungeon Fighter 6
Kemet 6
Thunderstone: Dragonspire 6
Twilight Struggle 6
Yardmaster 6
Ashes: Rise of the Phoenixborn 5
The Little Prince: Make Me a Planet 5
Loony Quest 5
Mage Knight Board Game 5
Star Wars: Imperial Assault 5
Takenoko 5

Det har været et rigtig godt år hvor jeg har fået spillet en masse såvel familie som mere hardcore games.
ONUW har været det helt store hit i familien sammen med Spyfall og pigernes evige farvorit Dixit. Tre spil der nok skal komme på bordet igen til næste år. Agricola har fået en masse spilletid i år mest fordi det er blevet spillet en masse som 2 player. Det vil altid have en stor plads i mit hjerte, men 4 player er efterhånden blevet lige langt nok live for min smag.
A Game of Thrones: The Card Game er årets hit for mig. Jeg elsker temaet (har læst bøgerne og set serien flere gange) og jeg elsker at bygge deck. Det er et spil jeg forventer mig rigtig meget af i det nye år når mængden af kort bliver mere interessant.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Five and Dimes 2015

Post by Jonezy »

chr88 wrote: (Ticket to Ride på tværs af alle maps: 35)
- TtR er mit mest spillede spil nogensinde med 121 spil. I starten syntes jeg, det var fedt, så fadede det lidt, da jeg syntes, det manglede lidt, men siden er min holdning til det forbedret igen, da jeg fandt ud af, at charmen i virkeligheden er det simple, men hyggelige gameplay. Kan snildt spille et helt spil TtR på 20 minutter, hvis det kun er mig selv og min kone.
Lige præcis. Gameplayet er så hurtigt, simpelt og vanedannende, hvilket gør at jeg bliver ved med at vende tilbage til TtR og ejer stort set samtlige udvidelser og kort.
chr88 wrote: Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia & Legendary Asia 14
- Team Asia er genialt… Altid fedt at kunne spille i hold 2vs2, eller 2vs2vs2 når man er 6 spillere, hvilket er det eneste map, der tillader dette antal.
Det er nemlig super unikt at kunne spille i hold på den måde, men hver gang chancen er der og jeg forslår TtR team-up er der altid een med en TtR fobi som nedlægger veto...
chr88 wrote: Karuba 9
- En solid filler, der minder lidt om Cities (på en vag måde), men med interaktion. Synes det var sjovt, men som min kone pointerede, er replayabilitien måske ikke helt i top, så jeg tvivler på, jeg behøver at eje det.
Jeg synes at der er god replay her, da eventyrerne og templerne altid står forskelligt og derfor skaber nye puzzles hver gang, men forstår godt, hvis folk synes at det bliver samey. Jeg elsker puzzles og tiles, så her er samey for mig helt perfekt...:)
chr88 wrote: Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland 7
- Indien er nok mit yndlingsmap, da det er så tight! Schweiz er også et fint map, men har dog nogle problemer ift. distributionen af tickets, synes jeg.
Også mit! :) Elsker det er så tight og at rute bygning er mere i fokus end at samle rigtige kort, og så er der farver og en cool bonus mekanik.
chr88 wrote: The Castles of Burgundy 6
- Min kones yndlingsspil, og i min personlige top 5! Klasse.
Åse har god smag! ;)
chr88 wrote: Hansa Teutonica 6
- HT er bare sindssygt godt og også i min personlige top 5! Ærgerligt at det kun kom på bordet 6 gange i år - ift. 27 gange i 2014... Det må der laves om på.
Det vil jeg godt hjælpe med til...;)
chr88 wrote: The Voyages of Marco Polo 6
- Burde være right up my alley, og selvom det da også er et fint spil, synes jeg, der mangler et eller andet. Uden de forskellige player powers havde spillet nok været dødssygt…
Kan trøste dig med at din udgave af spillet står flot på min hylde og er blevet spillet nogle gange allerede til stor fornøjelse! :)
Image
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Five and Dimes 2015

Post by Haekle »

Dimes

The Resistance: Avalon 120
Timeline: Historical Events (og inventions) 57
Dominion 55
Lost Cities 37
Imperial Settlers 18
Jungle Speed 17
Star Realms 17
Terra Mystica 16
For Sale 15
Innovation 13
Timeline: Diversity 13
Bezzerwizzer 12
Trivial Pursuit 12
Hanabi 10

Fives

Chess 7
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) 7
Formula D 7
7 Wonders: Duel 5
Deus 5
Fields of Arle 5
Ticket to Ride: Nordic Countries 5
Twilight Struggle 5

Dertil et grotesk antal spil Seasons (på boardgamearena) og en del dominion på goko i foråret : -).

De største spiloplevelser for mig i år: Naturligvis Avalon (ellers ville det være dumt, at spille så meget...), Dominion (Som jeg stadig er vild med) og Terra Mystica. TM havde jeg kun spillet ca. 5 gange før i år, og det med forskellige forkerte regler, men i år så jeg (og mine venner) virkelig lyset i TM. Halvvejs gennem året tilføjede vi udvidelsen, som jeg synes er virkelig god. TM er nu nr.2 to på min liste over favoritspil efter Agricola. Jeg tror desuden, at det var første gang siden 2008, at jeg spillede mindre end 5 spil Agricola på et år. Jeg fik kun spillet 2 gange i år, og selvom det også blev til 3 spil med børneudgaven Caverna, er det stadig en skandale, som der må rettes op på i 2016! : -)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Five and Dimes 2015

Post by Gunness »

Det mest spillede i år har klart været Vinci, som nogle af mine gamle venner er vild med at spille på Yucata - men det gælder jo ikke rigtig.
Resten er mest i småtingsafdelingen:

Dimes:
Vye: The Card Game of Capture and Control - 12
Timeline: Historical Events - 10

Five:
Hey, That's My Fish! - 6
Timeline: Discoveries - 6
Alien Frontiers - 5
Dixit Odyssey - 5
The Resistance - 5
Sleeping Queens - 5
Містеріум (polske Mysterium) - 5

Jeg håber, at 2016 bliver lidt bedre :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Five and Dimes 2015

Post by Jonezy »

Mine Five and Dimes for 2015

Dimes:

Rise of Augustus - 15
- Tænk at jeg har spillet romer bingo mest af alt i 2015, men jeg synes altså også at det er en både sjov og god filler/letvægter, og så er det et af de spil kæresten næsten altid forslår.

Mysterium - 14
- Mysterium er blevet et kæmpe hit herhjemme og tror måske at det har overhalet Thebes, som Mani's yndlingsspil (hendes Thebes mojo er dog efterhånden også blevet noget mere hit 'n' miss i forhold til tidligere). Elsker de diskussioner og det samvær, som det skaber.

No Thanks - 13
- Nok min yndling blandt de helt hurtige fillere og man nøjes jo aldrig med kun et spil.

Spyfall - 13
- Alle 13 spil var over én session her i December. Ganske fornøjeligt, men det bliver hurtigt mange af de samme spørgsmål hver gang. Tror faktisk ikke at jeg er så hot på de her social deduction/hidden roles spil, som så mange andre er.

Ave Caesar - 11
- Klassiker. Nok blandt de aller bedste 'drille' spil, især da et spil kun tager 10 minutter og man derfor altid tager en tur mere hvor man kan få hævn. Jeg ender meget sjældent med at vinde, da jeg altid har for travlt med at drille og blokere lige meget hvor på banen jeg ligger.

Karuba - 11
-Tile laying, puzzles og minimum nedetid er lige mig, så da jeg opdagede Karuba på Eric Martins Essen spil liste vidste jeg at det var instant kærlighed og det holdt vand. Er røget ind i filler/letvægter rotationen og klart det som jeg forslår først. SdJ kandidat...?

Orléans - 11
- Eneste 'rigtige' brætspil i årets dimes. Helt klart årets euro hit hos mig. Elsker elsker bag building mekanikken. Ikke fordi jeg elsker at optimere en bag, men fordi at hver tur bliver en puzzle, hvor du skal have de trukne brikker til at gavne dig bedste muligt på både den korte og lange bane; og jeg elsker spil, hvor ens ture føles som en puzzle. Det har nogen flaws og jeg gad faktisk godt at det var endnu mere point salat, så man ikke er afhængig af handelsstationer og udviklings tracket for at vinde. Min Invasion udvidelse står stadig på hylden uspillet... Det skal der edderbakme laves om på snarest for Orléans er blandt mine helt store favoritter.


Fives:

Summoner Wars (i forskellige former og udgivelser) - 9
- SW er mit go-to 2 spiller skirmish spil og det bliver bare spillet for lidt. Variationen af alle de forskellige faktioner og balanceringen er bare top notch. Det her er skak på den helt fede måde.

Ticket to Ride (på forskellige maps) - 9
-Elsker TtR for det simple og vanedannende gameplay. Det er perfekt til når jeg ikke gider en krævende brainburner og har tid til lidt mere end en filler, og så giver alle de forskellige maps en masse variation.

The Game - 8
- En rigtig god samarbejdsoplevelse og et spil, som jeg tror, at jeg kommer til at spille rigtig meget i 2016.

Hansa Teutonica (på alle 3 maps) - 8
- Jeg har spillet Hansa Teutonica 8 gange i år og jeg synes stadigvæk ikke at jeg har spillet det nok. Mit favoritspil sammen med Castles of Burgundy. Der er interaktion, benhårde beslutninger og mange veje at gå. En klassiker i min bog!

Monza - 8
- Et par besøg på Bastard Café har bragt det op på listen. Okey lille børnespil, men uden beslutninger. Dur fint til en kop kaffe imens man venter på sidste manden.

Qwixx - 8
- Solid lille terninge filler, som vinder på ingen nedetid og solid push your luck.

Splendor - 8
- Jeg er stadig Splendor fan, men det ser mindre og mindre spilletid når andre filler/letvægtere dukker op. Stadig med i toppen dog.

Arcadia Quest - 7
- Hvorfor er det så sjovt? Det er svært at sætte ord på, men jeg er ihvertfald top underholdt og har allerede lokket Mani igennem een kampagne efter mit nylige indkøb af spillet, hvor min Grom endte som den helt stor Lord Fang bøddel. Elsker det helt simple terninge system og den vilde overproduktion.

Deus - 7
- Rigtig fint spil, som jeg alligevel endte med at sælge videre, da det var godt uden at være prangende. Nåede dog at få spillet det en del og vil nok også altid sige ja til at spille igen.

Unusual Suspects - 7
- Det var 7 spil i træk, da vi gav det som gave til nogle venner her hen over julen. Ganske fornøjeligt og man finder hurtigt ud af at man IKKE deler de samme fordomme hele tiden....

The Voyages of Marco Polo - 7
- Positiv overraskelse, hvor især de helt vilde special abilities gør spillet interessant. Blandt mine yndlings euro'er.

Cardline: Globetrotter - 6
- Tror faktisk at alle 6 spil blev spillet sammen med Carsten (Carlei) imens vi ventede på nogle andre. Det er godt til lige netop det og et fint lille alternativ til Timeline spillene, hvor det ikke er årstal som er i fokus.

For Sale - 6
- God filler og gatewayer, men jeg har fundet ud af at jeg faktisk bedre kan lide No Thanks efter at have spillet de to spil lige efter hinanden.

Machi Koro (inklusiv et par spil med udvidelse) - 6
- Jeg ville gerne holde af Machi Koro, da jeg faktisk godt kunne lide Settlers mekanikken med terningerne i en anden kontekst, men det blev især med udvidelsen al for random og uden reelle beslutninger. Jeg har Kickstartet Valeria: Card Kingdoms, som kommer her i denne måned og det kommer til at afløse Machi Koro totalt, da det bruger samme mekanik bare meget meget bedre og sjovere.

King of Tokyo m. Power Up udvidelse - 6
- Jeg kan faktisk rigtig godt lide KoT, men det er blevet spillet noget mindre i år. Det må jeg få lavet om på, da min Mecha Dragon har en ret høj win rate og snart bør luftes igen... :twisted: By the way så er KoT>>>>>>>>>>>>KoNY, da King of New York simpelthen er for fiddly i forhold til hvad spillet egentligt er. Power Up er i 'spiller aldrig uden' -kategorien af ekspansions.

Ticket to Ride: 10th Anniversary - 6
-Tæller også med i TtR spillene højere oppe i sektionen, men ville lige påpege at luksus udgaven altså endte med at være den mest spillede udgave for mig, hvilket nok er meget naturligt, da jeg fik det til jul forrige år. I år må det være tid til noget mere India, UK og Nederland...

Sushi Go - 5
- Top hyggeligt lille drafting spil, som jeg ikke selv ejer, men nok egentlig burde.

Zombicide (med forskellige udvidelser) - 5
-Troede jeg faktisk havde spillet det meget mere, men jeg har åbenbart set al for lidt til tegneserie gutterne i år, da det er vores go-to spil. Vi spiller, nakker zombier, laver lyd effekter, drikker et par øl, snakker om kærester, nakker zombier, jubler, snakker om arbejde, spiser nogle snacks, nakker zombier, laver lydeffekter, nakker zomb....

Og derfor har Zombicide en stor plads i mit hjerte og det vil nok også blive spillet en del i 2016, dog i Black Plague udgaven, som er indkøbt af vores Zombicide samler.


Lidt løst:

Mit andet yndlingsspil Castles of Burgundy er kun blevet spillet 4 gange, men jeg har heldigvis snydt og spillet det en del på Yucata.da, men det er sgu ikke det samme. Det skal prioriteres.

Mit Wok Star er ikke blevet rørt i år og efter at have prøvet Space Alert for nyligt til stor fornøjelse tror jeg, at jeg skal have udforsket ikke mindst mit eget Wok Star men også andre realtime spil i år.

Jeg troede at Arcadia Quest kunne erstatte mit Runebound, men det er altså ikke den samme episke progression man får i AQ, så Runebound får plads på hylden lidt endnu tror jeg.

2015 var et fedt spil år for mig og jeg havde stort set en spil aftale om ugen hele året (det er meget for mig), så tak til alle dem som kunne holde mig ud og gad at spille med mig. Det har været en fornøjelse! :D
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Five and Dimes 2015

Post by BlueSwan »

1. Resistance: Avalon - 148 plays
Helt åndssvagt at spille et spil så meget, men mine elever er vilde med det og det er jeg også!

2. Lord Of The Rings: The Card Game - 50 plays
Alle solo. Er blevet LANGT gladere for spillet på det seneste. Det vokser når man har flere udvidelser og så ER jeg bare glad for deck-building.

3. Dominion - 38 plays
Stadig fænomenalt og Adventures pustede nyt liv i det.

4. Chess - 34 plays
Alle speed-chess og næsten alle med elever som er langt under mit ellers ret beskedne niveau. Men et fantastisk spil.

5. Android: Netrunner - 25 plays
ALT for lidt. Et fantastisk spil, men jeg bor langt væk fra Netrunner miljøet. Mine håndledsproblemer har endda betydet at jeg heller ikke har kunnet spille det online. Suk.

6. Mage Knight Board Game - 21 plays
Fik færdiggjort min personlige challenge med at spille solo conquest 10 gange med hver Mage Knight. Det bedste solospil på planeten!

7. Splendor - 16 plays
Fin filler.

8. Robinson Crusoe - 13 plays
Jeg er ikke helt solgt på det endnu, men min svoger har nu lovet at spille det med mig én gang hver juleaften mens de andre er i kirke, så det tyder på at det da fortsat vil komme på bordet.

9. Star Realms - 12 plays
Det er ikke Dominion, men kan er fint når der ikke er tid til Dominion. Dem der siger at Star Realms er bedre end Dominion har misforstået et eller andet helt grundlæggende.

10. Twilight Struggle - 11 plays
Stadig helt fantastisk. Bliver kun bedre med tiden.

10. Friday - 11 plays
Meget (solo)-spil i en lille boks, men når ikke Mage Knight eller Lord Of The Rings til sokkeholderne, når det handler om solospil.

---------------------------
12. Warhammer 40k Conquest - 9 plays
Fin LCG med superflot artwork, men jeg kan ikke retfærdiggøre at investere i flere LCG'er med mindre folk jeg spiller med gør det samme - det skal jo på bordet for at kunne retfærdiggøres.

13. For Sale - 9 plays
Super gateway filler, der altid virker, selvom jeg selv er lidt træt af det.

14. Love Letter - 7 plays
OK filler.

14. Dixit Odyssey - 7 plays
Siger mig egentlig ikke så meget, men familien er glade for det.

16. Coup - 6 plays
Har svært ved at se hvorfor man skulle spille det her istedet for Resistance Avalon.

16. Castles Of Mad King Ludwig - 6 plays
Fin letvægtseuro, hvor man i det mindste har bygget et fint slot, hvis man taber, hvilket jeg tilsyneladende er ude af stand til i det spil (6 sejre ud af 6 mulige indtil videre).

16. No Thanks - 6 plays
Stadig en fin filler.

19. Rat Hot - 5 plays
Kanon spil til børn. Ved ikke hvorfor det ikke er blevet spillet mere iår. Kan varmt anbefales, hvis man har børn.

19. Istanbul - 5 plays
Grundspillet er fint, med udvidelsen bliver det rigtig godt!

Så 20 spil er spillet mindst 5 gange og 11 spil mindst 10 gange. Det er jeg fint tilfreds med, selvom jeg godt kunne tænke mig at få spillet nogle af de lidt tungere spil noget mere.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Five and Dimes 2015

Post by Tigrillo »

Dimes:

Splendor: 14
Deep Sea Adventure: 12
Greed: 11
KLASK: 11
TROLL: 11
Patchwork: 10

Fives:
Pandemic Legacy: Season 1: 9
Hey, That's My Fish!: 8
Jaipur: 7
Red7: 7
Samurai: 6
ZÉRTZ: 6
Fresh Fish: 5
Glory to Rome: 5
Kobayakawa: 5
Shephy: 5

Ikke så mange men til gengæld fik jeg spillet 308 gange, 146 spil hvoraf de 103 var nye. Det er min plan at få ændret på mine spillevaner i år så det bliver mindre forskelligt og mere af det gode. Og så håber jeg at Virgin Queen får flere spil end de 4 der lige nøjagtigt holder den ude af denne liste.
Post Reply