Phil Eklunds nyeste spil kontra dem fra de forrige år

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Phil Eklunds nyeste spil kontra dem fra de forrige år

Post by Frouvne »

Jeg spillede Greenland nogle gange, da det udkom og nød det meget. Bl.a. grundet dets tema. Pax Porfiriana fik jeg først fat i noget senere og satte mig med stor fornøjelse ind i reglerne, men fik det aldrig på bordet. Phils nye spil Neanderthal og Pax Pamir ser umiddelbart ud til at være videreudviklinger af de to titler. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg har behov for både at have Greenland og Neanderthal (selvom begge temaer er tilpas interessante til at jeg nok kunne finde på det) og jeg tænker ligeledes, at det måske ikke er nødvendigt at have både Pax Porfiriana og Pax Pamir. Særligt sidstnævnte par kunne det være interessant at få nogle kommentarer til, da det altid er en tidsmæssig og mental investering at sætte sig ind i Phils spil. Er der nogle, der har erfaringer med spillene og som har gode argumenter for / imod at springe de nye spil over, udskifte de gamle ... eller måske at de alle er fuldkommen uundværlige?

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Phil Eklunds nyeste spil kontra dem fra de forrige år

Post by Gunness »

Jeg lytter meget interesseret med :)
Har kun prøvet Greenland en enkelt gang, men var meget fascineret. Jeg er også fascineret af den kommende udgave af High Frontier, som jeg har backet.

... og jeg har lidt svært ved at gennemskue, om det mon mere bliver idéen om spillene end spillene selv, jeg kommer til at holde af. Jeg mener: et spil om sprogudvikling hos neanderthalere - hvor nørdet (i ordets bedste forstand) er det lige? :D Men er det også underholdende eller bare forvirrende og frustrerende? Og kan jeg overskue at investere den nødvendige tid i det?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Phil Eklunds nyeste spil kontra dem fra de forrige år

Post by Tigrillo »

Pax Porfiriana bør du nu spille for det er vildt godt. Pax Pamir er ganske rigtigt en videreudvikling af det af Cole Wehrle men det føles meget anderledes at spille det synes jeg. Der er mere geografi involveret, økonomien er stram og der er et fedt element i at man kan flytte spioner rundt på hinandens tableauer - og dræbe de andres på sit. Det er dog ikke så godt ved to spillere og nogle mener man skal helt op på fire for at blive rigtigt godt. Under udviklingen spillede jeg det nu med glæde med tre også.

Greenland og Neanderthal er ganske vist lavet så de kan spilles ud i ét men de er nu ret forskellige i deres mekanismer og Neanderthal har ikke helt den samme store heldfaktor som Greenland har.
Post Reply