Bedste spil om naturvidenskab og opdagelser

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Bedste spil om naturvidenskab og opdagelser

Post by Gunness »

Jeg plejer at være ret begejstrede for teknologitræer i diverse spil - altså hvordan man starter med en stenøkse og slutter med en nano-robot. Men det er også spændende at følge, hvordan opfindelser og opdagelser inden for en mindre skala foregår. Hvordan opdagede Ole Rømer lysets hastighed? Hvordan blev Newton klogere på tyngdeloven?
Ergo har jeg ledt efter nogle gode og overkommelige spil, der dækker naturligvidenskabelig udvikling og opdagelser på en interessant måde. Jeg er ikke helt afklaret med, hvad jeg leder efter, men måske nogen kunne komme med lidt input alligevel.

Først og fremmest melder jeg på forhånd pænt farvel til Phil Eklund-style simulationer. Jeg gruer stadig for fornuften i at backe seneste High Frontier, og jeg tror ikke, at jeg har brug for flere spil af den tyngde :)

For et par år siden kom The New Science: Players control one of the great scientists during the 17th century Scientific Revolution in Europe. Use your limited time and energy to make discoveries, test hypotheses, publish papers, correspond with other famous scientists, hire assistants into your laboratory and network with other people who can help your progress. Discoveries follow historical tech trees in the key sciences of the age: Astronomy, Mathematics, Physics, Biology and Chemistry. The scientist who accumulates the most prestige will be appointed the first President of the Royal Society.

Se, det lyder som just what the doctor ordered. I praksis er det åbenbart lidt for tilfældigt og fungerer under alle omstændigheder bedst med fem spillere. Samme designer, Dirk Knemeyer, der har det ret hypede Chronicles: Origins undervejs, lavede Tesla vs. Edison: War of Currents, men svjv går spillet mest på at opbygge et netværk og at handle. Det er selve opdagelsesdelen, jeg synes er interessant.

Jeg ved heller ikke, hvad jeg skal søge efter på BGG - alle søgninger på "science" havner på noget, der slutter på "fiction" :?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Bedste spil om naturvidenskab og opdagelser

Post by Gunness »

Jeg prøver lige at bumpe tråden :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Bedste spil om naturvidenskab og opdagelser

Post by Jens_Hoppe »

Det er svært, når man ikke må nævne Phil Eklund... :)

Hvad med Leaving Earth? Det er et sjovt og velfungerende spil om at bygge raketter og sende dem til Månen, Mars, den slags.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Bedste spil om naturvidenskab og opdagelser

Post by Gunness »

Haha, det er selvfølgelig også strengt, men selv om jeg tager hatten af for Eklunds uortodokse måde at designe på, vil det i praksis nok bare være svært at få tingene på bordet.

Jeg kender ikke Leaving Earth, men det vil jeg straks læse op på - min umiddelbare tanke var nok mere noget, der lå lidt længere tilbage i tiden. Det var bl.a. derfor, jeg faldt for idéen om The New Science. At få lov til at være Arkimedes, Newton, Einstein, Galilei eller en af de andre kloge hoveder og så se, hvor langt man kunne komme med sine opdagelser. TNS dækkede så kun en lille del af det og var åbenbart ikke så godt ;) Nå, men jeg starter i alt fald med LE. Takker!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply