Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

I aftes spillede jeg mine første spil Baseball Highlights: 2045 mod en rigtig medspiller og ikke iOS. Det blev en kold dukkert efter omkring 30 spil på iOS endte min første kamp 0 - 4! Ouch! Det må simpelthen være fordi det er svært at spille Los Angeles ... der kan ikke være andre forklaringer på det! :roll: I andet spil hev jeg en spinkel sejr hjem med Boston: 4 - 3. Spillet fungerer rigtig godt. En simpel deck-builder, hvor man reelt er interesseret i, hvad modspilleren foretager sig for at forbedre sit hold/deck. Jeg tror dog lige mange spillere vil skulle vænne sig til rytmen i spillet. Når jeg spiller et kort aktiverer jeg spillerens umiddelbare effekt hvorefter modspilleren rykker sine spillere. Derefter placerer jeg mine spillere på banen. Når så modspilleren får tur spiller han et kort og aktiverer dets effekt, der f.eks. kan annullere det angreb, jeg har afsluttet min tur med at true med. Og det er så først nu - midt i min modspillers tur - at mine spillere bevæger sig og evt. scorer point til mit hold. Proceduren giver sådan set rigtig god mening, men jeg kan godt forstå den ikke umiddelbart virker intuitiv på alle spillere. Spiller man spillet på sin iOS device når kameraet da også at fare frem og tilbage mellem spillernes skærme flere gange inden et kort er blevet afviklet. Men når først flowet sidder der, er det på ingen måde kompliceret og tematisk giver det i mine øjne god mening. Jeg er meget begejstret for spillet. Mine eneste reelle indvendinger er manualen, der på overfladen er meget fint opbygget, men som når det kommer til klare definitioner er decideret mangelfuld. Kan man nøjes med basisspillet, kan det erhverves til en rimelig penge - og det vil jeg anbefale at man gør! Vil man have alle små-udvidelserne med koster det en mindre formue. Det kan jeg endnu ikke vurderer om det er værd. Det har dog ikke holdt mig tilbage...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har fra jeg først hørte om det syntes, at BH:2045 lød spændende, men den måde det sælges på, med en million småudvidelser, har i den grad skræmt mig væk...

Kan være jeg skal prøve den elektroniske version først, den kan trods alt erhverves for rimelige penge.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har fra jeg først hørte om det syntes, at BH:2045 lød spændende, men den måde det sælges på, med en million småudvidelser, har i den grad skræmt mig væk...

Kan være jeg skal prøve den elektroniske version først, den kan trods alt erhverves for rimelige penge.
Ang. små-udvidelserne kan jeg godt forstå dig. Jeg tror dog, at der er rigtig mange timers underholdning i grundspillet. Det kan man finde til godt 250,- leveret eks. her, hvor de dog kun har et enkelt eksemplar tilbage:

http://www.365games.co.uk/strategy-card ... =affiliate

iOS-versionen kostede mig omkring 50,- hvilket vel må siges at være små-dyrt. For mig har det været alle pengene værd, men hvis man istedet kaster dem efter den fysiske version, får man den jo nærmest foræret, Jens! :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

Vi fik spillet en spil Oh My Goods! i eftermiddags. Det er som om spillet ikke rigtig kan nå at udvikle sig inden det er forbi. Et spil der umiddelbart er meget sympatisk, men som nok er ved at have fået de gennemspilninger, jeg er villig til at give det. Og det bestod ikke rigtig testen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

I Går startede Michael, Eik og jeg med to spil Las Vegas. Michael havde selv set på det i Bog og Idé, og efter han havde prøvet det var han helt klar over at til kr. 100 skal det da anskaffes. Michael vandt første spil, med Eik som nummer to og mig som nummer tre. Men i andet spil vandt jeg til gengæld så overbevisende at jeg personlig helt glemte første spil.

Derefter tog vi et spil Red Dragon Inn, hvor vi alle valgt personder fra set 5. Jeg valgte Lizwick the Collector, Eik valgte Zakhan the Drunken Master og Michael valgte Joran the Trickster. Jeg fik dog aldrig rigtig gang i min Bag of Holding, da jeg havde en masse interessante kort som dog ikke lod mig trække ting ud af tasken. Da jeg endelig fik lov til at trække noget ud, var det mildest talt ikke særlig brugbare ting. Eik fik til gengæld rigtig gang i hans Drunken Master, der kunne alle mulige former for Drunken Kung-Fu, og alle mulige andre tricks. Joran var til gengæld ret god til at lave illusioner og undgå ret meget af den skade som Zahkan uddelte. Alligevel var det Joran der udgik først, og da Zahkan var mere end fordrukken, var det en smal sagt for Lizwick at straffe ham for at rode i hendes Bag of Holding. Kanon underholdende spil, som dog helst skal spilles med et glimt i øjet og en smule hurtigt.

Jens var ankommet og vi tog endnu to spil Las Vegas, og med 4 spillere var der igen mere kamp om alt. Første spil gik ikke specielt godt for mig, men det gik endnu dårligere for Jens. I andet spil gik det til gengæld over al forventning og jeg strøg forbi alle andre med en rekord fortjeneste. Jens ville købe et spil, og Eik bad ham om at tage to eksemplarer med til ham.

Vi sluttede aftenen med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg næsten ikke så nogen 6'er bygninger, og derfor syntes at det var svært at lægge en strategi. Det betød jo at alle andre måtte have 6'er bygninger, og jeg byggede derfor katedralen. Desværre blev der kun bygget 2 6'er bygninger, så den scorede kun 7 point, men sammen med min residense og lidt andet småtteri endte jeg alligevel på 39 point, med Jens på 38, Michael på 35 og Eik på 32 point. Altid et godt spil, og fedt når det ikke bliver afgjort før sidste kort er spillet.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by APK »

Ved ikke om du har fulgt debatten om netop det problem du nævner på BGG? Alexander Pfister skriver at der er et nyt regelsæt på vej (er under oversættelse til engelsk)... Jeg venter på de nye regler, og tager hul på spillet derefter...
Frouvne wrote:Vi fik spillet en spil Oh My Goods! i eftermiddags. Det er som om spillet ikke rigtig kan nå at udvikle sig inden det er forbi. Et spil der umiddelbart er meget sympatisk, men som nok er ved at have fået de gennemspilninger, jeg er villig til at give det. Og det bestod ikke rigtig testen.
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

Nej, det har jeg ikke. Men det vil jeg da holde øje med, da spillet har potentiale og vi begge egentlig godt ville kunne lide det. Det skal blive spændende at se, om han lige kan højne niveauet lidt. Ærgerligt at man ikke fangede det før man sendte spillet på gaden.
APK wrote:Ved ikke om du har fulgt debatten om netop det problem du nævner på BGG? Alexander Pfister skriver at der er et nyt regelsæt på vej (er under oversættelse til engelsk)... Jeg venter på de nye regler, og tager hul på spillet derefter...
Frouvne wrote:Vi fik spillet en spil Oh My Goods! i eftermiddags. Det er som om spillet ikke rigtig kan nå at udvikle sig inden det er forbi. Et spil der umiddelbart er meget sympatisk, men som nok er ved at have fået de gennemspilninger, jeg er villig til at give det. Og det bestod ikke rigtig testen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

ENDELIG...

Så kom der gang i lidt brætspil. Onsdagsgruppen var en gruppe på to; jeg var den ene.

Derfor skulle vi finde spil der passede til to personer, og det lykkedes rigtig godt. Jeg havde medbragt Memoir '44 og Dice Masters. Thomas kendte allerede Memoir '44 og fik med kommentaren "Har haft det og solgt det" lukket for at det var det vi skulle spille. Vi startede derfor med en indledende Dice Masters. Vi valgte at spille intro-spillet med to helte hver hvor hans Storm og Captain America tværede mine Beast og Iron Man. Jeg kan rigtig godt lide spillet. Aner ikke om Thomas synes godt om det. Det kræver flere kort og terninger end det jeg har, men det kommer nok.

Derefter spillede vi Isle of Skye som Thomas har købt brugt (og hvis du nogensinde vil af med det køber jeg det). Det var fandme et godt spil. Simpelt med masser af valg og at de forskellige scorings-brikker aktiveres i en blanding i forskellige ture virker rigtig godt. Tror der kommer mere kaos når der er flere spillere, men det tror jeg ikke gør noget.

Vi sluttede af med et spil Citrus. Det har jeg længe gerne ville spille, og selvom jeg troede jeg fik mega tæsk havde jeg et OK end-game. Tabte stadig, men igen et bag-drawing game. En mekanik jeg bare synes er fantastisk. Det vil jeg også gerne spille igen.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Foppwin »

Jeg fik prøvet Xcom the boardgame som 1-persons spil, og der er godt nok knald på. Jeg valgte at bryde reglerne lidt, og trække de 6 scientist kort før starten af runden. Alt andet blev spillet på tid, og det gik faktisk rigtig godt.

Madeline blev indlagt til vores nye Hanabi spil, og det blev en stor succes hvor vi endte på 17 points.
Danny

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

[quote="APK"]Ved ikke om du har fulgt debatten om netop det problem du nævner på BGG? Alexander Pfister skriver at der er et nyt regelsæt på vej (er under oversættelse til engelsk)... Jeg venter på de nye regler, og tager hul på spillet derefter...

Det er nok en god ide at vente - min oplevelse af de gamle regler var ligesom Frouvnes.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

Mik wrote:Trickerion var på tapetet i går for første gang siden jeg fik spillethjem fra Essen.
Martin havde godt nok spillet det før, så måske var det derfor han vandt? Så Jesper måtte nøjes med en en andenplads, medens Eivind blev nummer tre, selvom han fejllæste et trick og købte de forkerte komponenter - men jeg misbrugte en forestilling, så det var fortjent at jeg kom på sidstepladsen (jeg var den første til at sætte ind, og besatte søndagsforestillingen, men kunne ikke udnytte mine hjælpere, så udbyttet blev ikke helt som forventet.

Bortset fra det, var spillet sådan set bedre end forventet, så det kommer snart på bordet igen!
Jeg har læst reglerne 4 gange, og jeg er stadig ikke klar over hvordan spillet skal spilles. Normalt synes jeg at jeg kan finde hoved og hale i selv de dårligst skrevne regler, og jeg synes sådan set ikke at de er dårligt skrevet, jeg forstår dem bare ikke.

Ærgerligt for jeg synes at spillet ser interessant ud :cry:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

[Trickerion]
Jeg kan ikke selv påstå at have forstået reglerne, hvilket bl.a. var årsagen til at det først kom på bordet i tirsdags, selvom jeg købte det i oktober 2015. Men Jesper havde set videoer og Martin havde prøvet det før, så vi andre fik hurtigt god hjælp, og det viste sig at ikke er så svært endda.

VI glæder os til at prøve spillet igen - med Dark Alley-udvidelsen
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Mik wrote:[Trickerion]
Jeg kan ikke selv påstå at have forstået reglerne, hvilket bl.a. var årsagen til at det først kom på bordet i tirsdags, selvom jeg købte det i oktober 2015. Men Jesper havde set videoer og Martin havde prøvet det før, så vi andre fik hurtigt god hjælp, og det viste sig at ikke er så svært endda.

VI glæder os til at prøve spillet igen - med Dark Alley-udvidelsen
Det skal snart på bordet i vores spillegruppe, så jeres anbefaling er at der ses videoer inden? Og så bruger reglerne mere som opslagsværk?
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Goblen wrote:
Mik wrote:[Trickerion]
Jeg kan ikke selv påstå at have forstået reglerne, hvilket bl.a. var årsagen til at det først kom på bordet i tirsdags, selvom jeg købte det i oktober 2015. Men Jesper havde set videoer og Martin havde prøvet det før, så vi andre fik hurtigt god hjælp, og det viste sig at ikke er så svært endda.

VI glæder os til at prøve spillet igen - med Dark Alley-udvidelsen
Det skal snart på bordet i vores spillegruppe, så jeres anbefaling er at der ses videoer inden? Og så bruger reglerne mere som opslagsværk?
Jeg har ikke selv set videoerne. Jeg læste de trykte reglerne, og lod så Jesper Noer om at forklare regler.
det gjorde han så godt at han ikke havde noget problem med at forklare spillet.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by JoelP »

Jeg fattede heller ikke umiddelbart Trickerion reglerne, men det er der en løsning på: sæt spillet op og prøv fra en ende af, mens du gennemgår reglerne. De giver mere mening når man har spillet som reference og kan prøvespille en runde eller to med sig selv
Post Reply