Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Gunness »

Jeg synes egentlig, at reglerne er ganske fine. Det, der forvirrede mest, var performance-delen i teatret. Når man har prøvet to runder, er meget af det ret intuitivt.

Den ultrakorte version:
Du har en tryllekunstner og forskellige hjælpere.
Det, du skal:
1. Lære nye tricks (Downtown)
2. Købe de nødvendige materialer (Market Row)
3. Forberede tricket hjemme i din Workshop
4. Gå backstage i teatret og placer dine tricks på de forskellige performancekort
5. Få din tryllekunstner til at optræde med en performance.

Alle handlinger er bygget op om action points (AP)

Din tryllekunstner har 3 AP
Dine assistenter har 2 AP

Dine apprentices har 1 AP

Du sender dem hen til et sted på brættet, og personens AP + de AP, der er på den valgte plads = det # AP, du kan bruge på stedet.

Hvad kan man så:
Downtown: Hyre nye medarbejdere, tjene penge, lære nye tricks (kig i din oversigtsguide om hvad du kan lære inden for de fire kategorier, og vær klar over, at hvis du ikke har Fame nok til at lære et trick, kan du betale differencen i penge) - når du har brugt en terning, vender du den så krydset (= "brugt") vender op
Market Row: Købe ressourcer (1 AP for at købe op til 3 ens ressourcer), bestille nye ressourcer hjem til næste gang, lave en lynbestilling (varerne bliver dyrere), forhandle prisen ned
Workshop: Forberede tricks - på hvert trickkort fremgår, hvor mange AP det koster at forberede og hvor mange "eksemplarer" af tricket, du laver. Dette markeres med en valgfri af de fire hjerter/ruder/spar/klør-markører og X tilhørende brikker (= # eksemplarer). OBS: Dette forbruger ikke ressourcer - du skal bare have dem.
Theatre: Når du sender folk backstage, kan de placere dine tricks på et af performancekortene. Bemærk, at det valgte symbol (hjerter/klør etc) skal vende ind i en cirkel på kortet. Hvis du kan gøre sådan, at to ens symboler vender ind i samme cirkel, betyder det, at der er ekstra god sammenhæng i showet, og du får bonus.
Foran scenen. Her kan kun tryllekunstneren være. Torsdag giver ekstra AP men færre point. Søndag er lige omvendt. Du vælger et performancekort med mindst et af dine tricks på. Udfør det = alle spillere får point (jf. deres trickkort) for deres tricks. Tryllekunstneren for bonus: for performancekortet, for sammenhæng i showet og for at have assistenter backstage.

Det var den ultrakorte udgave. Har du konkrete spørgsmål, må du endelig sige til.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Terra Mystica kom på bordet tirsdag, med alle udvidelser og 5 spillere.
Martin vandt, naturligvis. Men det var dejligt at spille det igen.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Tirsdag spillede vi Nippon.
Det blev naturligvis Martin som vandt, og mig der blev sidst...

Genialt spil, som heldigvis snart får en udvidelse...
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Mik wrote:Tirsdag spillede vi Nippon.
Det blev naturligvis Martin som vandt, og mig der blev sidst...

Genialt spil, som heldigvis snart får en udvidelse...
Mik: Kan du ikke skrive lidt mere om Nippon. Det skal snart på bordet i vores onsdagsgruppe :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Goblen wrote:
Mik wrote:Tirsdag spillede vi Nippon.
Det blev naturligvis Martin som vandt, og mig der blev sidst...

Genialt spil, som heldigvis snart får en udvidelse...
Mik: Kan du ikke skrive lidt mere om Nippon. Det skal snart på bordet i vores onsdagsgruppe :-)
Jesper havde læst om spillet, og dowloadet regler fra forlagets webside, og Martin meddelte mig at han havde set en video på BGG, så han behøvede heller ikke yderligere introduktion. Eivind og jeg havde prøvet spillet to gange tidligere.

1) Det er et worker-placement-spil som virker lidt anderledes end normalt: Man tager en Meeple fra en kolonne, og sætter den på sit display, og udfører en af de to handlinger som tilhører kolonnen.

2) Eller også nulstiller man sit bræt:
- man afleverer alt kul man ikke har fået brugt
- man afleverer alle sine kontanter
- man får indkomst (kul og kontanter)
- man betaler 3000 Yen for hver farve arbejder man har hyret.

For at holde prisen nede, forsøger man at hyre arbejdere i så få farver som muligt, men det er sjældent at man kan nøjes med en enkelt eller to farver.

Selve spillet er et økonomi-spil. Japan er netop åbnet op, og de er meget interesserede i at tiltrække udenlandsk kapital. Så vi investerer i fabrikker og producerer varer. Desværre er vi ikke alene på markedet, så vi skal også konkurrere med spillet (udlandet).

Modsat de fleste andre WYG (What's Your Game)-spil er spillet intuitivt og let at forstå. Men naturligvis er det ikke ensbetydende med at man kommer let til sejr.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Mik wrote:
Goblen wrote:
Mik wrote:Tirsdag spillede vi Nippon.
Det blev naturligvis Martin som vandt, og mig der blev sidst...

Genialt spil, som heldigvis snart får en udvidelse...
Mik: Kan du ikke skrive lidt mere om Nippon. Det skal snart på bordet i vores onsdagsgruppe :-)
Jesper havde læst om spillet, og dowloadet regler fra forlagets webside, og Martin meddelte mig at han havde set en video på BGG, så han behøvede heller ikke yderligere introduktion. Eivind og jeg havde prøvet spillet to gange tidligere.

1) Det er et worker-placement-spil som virker lidt anderledes end normalt: Man tager en Meeple fra en kolonne, og sætter den på sit display, og udfører en af de to handlinger som tilhører kolonnen.

2) Eller også nulstiller man sit bræt:
- man afleverer alt kul man ikke har fået brugt
- man afleverer alle sine kontanter
- man får indkomst (kul og kontanter)
- man betaler 3000 Yen for hver farve arbejder man har hyret.

For at holde prisen nede, forsøger man at hyre arbejdere i så få farver som muligt, men det er sjældent at man kan nøjes med en enkelt eller to farver.

Selve spillet er et økonomi-spil. Japan er netop åbnet op, og de er meget interesserede i at tiltrække udenlandsk kapital. Så vi investerer i fabrikker og producerer varer. Desværre er vi ikke alene på markedet, så vi skal også konkurrere med spillet (udlandet).

Modsat de fleste andre WYG (What's Your Game)-spil er spillet intuitivt og let at forstå. Men naturligvis er det ikke ensbetydende med at man kommer let til sejr.
Thanks :-) Det er et af de spil jeg virkelig ser frem til at prøve. Der er vel stort set ikke nogen der har negative kommentarer om det. Tyder godt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

I går var vi samlet i onsdagsgruppen. Valget stod inden vi samledes på enten Power Grid eller Liberté. Valget faldt ud til fordel for Liberté; et gammelt Martin Wallace spil (2001).

Har købt min version brugt, og det er version 1.0. Lidt farve-"fuck-up" mellem bræt og kort, og kuberne på kortene er lidt utydelige, men det overlever man når spillet er så skide godt. En Ticket to Ride lignende mekanisme der bestemmer de kort du kan spille, et koncept hvor du ikke er hverken radikal bonde, moderat eller royalist. Du er manden der trækker i trådende, og så skal støtte det vindende hold for at få mest magt. Det vindende hold skifter så fra runde til runde alt efter hvad der sker.

Mere direkte konflikt end vi plejer at spille.

Det glæder jeg mig sgu til at spille igen :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Goblen wrote:I går var vi samlet i onsdagsgruppen. Valget stod inden vi samledes på enten Power Grid eller Liberté. Valget faldt ud til fordel for Liberté; et gammelt Martin Wallace spil (2001).

Har købt min version brugt, og det er version 1.0. Lidt farve-"fuck-up" mellem bræt og kort, og kuberne på kortene er lidt utydelige, men det overlever man når spillet er så skide godt.
Det var det første spil som Martin selv fik professionelt produceret, og der gik en del kludder i trykningen af spillekort og trykningen af bræt, da "lilla" ikke er entydig farve - medmindre man bruger de rigtige pantone-henvisninger. Det lærte han! :mrgreen:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by BlueSwan »

Synes også at Nippon lyder ret interessant. Men nu har jeg lige bestilt Madeira fra samme designer, så vil lige afprøve det først.

Spillede iøvrigt to spil My Village og ét spil 7 Wonders Duel imod Robert igår og det lykkedes mig at tabe alle tre spil. I begge spil My Village tabte jeg med ét point og i 7 Wonders Duel vandt Robert på 6 forskellige grønne kort.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Mik wrote:
Goblen wrote:I går var vi samlet i onsdagsgruppen. Valget stod inden vi samledes på enten Power Grid eller Liberté. Valget faldt ud til fordel for Liberté; et gammelt Martin Wallace spil (2001).

Har købt min version brugt, og det er version 1.0. Lidt farve-"fuck-up" mellem bræt og kort, og kuberne på kortene er lidt utydelige, men det overlever man når spillet er så skide godt.
Det var det første spil som Martin selv fik professionelt produceret, og der gik en del kludder i trykningen af spillekort og trykningen af bræt, da "lilla" ikke er entydig farve - medmindre man bruger de rigtige pantone-henvisninger. Det lærte han! :mrgreen:
Meget fedt med det element af historien også. Man skal bare se gennem fingre med det.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 310 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Jonezy »

Sgu ikke så god, som jeg har været til at skrive i de her tråde, men en hyggelig aftale med en kammerat om noget brunch i KBH og så en tour igennem byens tegneserie- og brætspils butikker endte (som man kunne have forudsagt...) på Bastard Café og dagens spiloplevelse.

Vi satte os i en sofagruppe lige ved Cowboy/Western tema hylden, hvor jeg hurtigt spottede Gold West, som har været på min radar siden Essen. Efter en kop kaffe og en tur igennem reglerne var vi klar og Gold West viste sig præcis som den gateway-agtige oplevelse med simpelt gameplay, en smule dybde og en cool puzzlely mancala mekanik, som jeg håbede på. Min større brætspils erfarenhed gav en sejr i alle de 3 spil, som vi nåede; og når det ikke koster 400 kr. fra nyt kunne det godt dukke op på indkøbssedlen. Fin letvægter med en smule dybde som kan anbefales.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i tirsdags blev det for anden uge i træk til et spil Inhabit the Earth, Richard Breeses spil fra sidste Essen. Spillet er ikke nogen personlig favorit, men nu begynder jeg i det mindste at forstå det i en sådan grad, at jeg kommer nogen vegne med mit spil... Det rakte næsten til en sejr denne gang, ét point efter vinderen. :) 7/10.

Dernæst fik jeg for første gang spillet Castles of Mad King Ludwig, som jeg ellers bevidst har undgået ud fra en vag idé om, at det ikke ville være et spil for mig. Nu har jeg så prøvet det, og det var slet ikke så slemt, som jeg havde forestillet mig. Faktisk var jeg rimeligt godt underholdt, men så stopper festen også, tror jeg. Første indtryk rækker til 7/10 eller deromkring...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

Tirsdag var vi to mand til spilaften. Det gav mulighed for igen at få Baseball Highlights: 2045 på bordet. Det blev også til en introduktion til Shephy og et enkelt spil Oh My Goods! før aftenens største spilmæssige oplevelse: Crokinole! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

... idag spillede Helle og jeg Patchwork. Det blev til to spil og i begge spil endte jeg med negative point! :oops: :lol: Det har nu ikke givet mig mindre blod på tanden, så det skal vi nok få kigget nærmere på i den nærmeste fremtid! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

I går fik vi endelig prøvet Eldritch Horror: Under the Pyramids.
Ja, dvs. at Martin havde allerede prøvet udvidelsen solo - og tabt.

Med tre spillere og Mumien nåede vi at løse de tre Mysterier inden spillet vækkede den gamle!

Udvidelsen er den bedste til dato - nye kort er altid velkomment, men de nye pyramide-bræt er er langt mere underholdene end Antarktisk var, så jeg tøver ikke med at uddele en 10/10
Image
Post Reply