Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

I eftermiddags fik vi spillet endnu et spil Patchwork. For første gang lykkedes det mig at ende med positive point. Lige nu er jeg ret fascineret af spillet, der kan forklares på et par minutter og som på overfladen er meget simpelt, men som indeholder så mange "økonomier", man hele tiden må veje op imod hinanden. Et spil der nok er mere taktisk end strategisk, men det passer mig nu også meget godt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by BlueSwan »

Fik spillet Terra Mystica igår med Robert og Michael og tabte som vanligt. Er ved at udvikle sig til et af de spil, hvor jeg har den svageste win-rate. Kun én sejr i 7 forsøg. Dog ikke så skidt som mine 0 sejre i 10 forsøg i Ave Caesar.

Bagefter tog Michael og jeg et spil Castles Of Mad King Ludwig, hvor det forholder sig lige omvendt. Her har jeg nu 7 sejre i 7 forsøg.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

En sløv februar indeholder heldigvis nogle fede gode oplevelser.

Familien ville spille her til aften, så det blev til en gang Shakespeare :-) Har en forkærlighed for spil med teater, kunst o.l. Har Shakespeare, The Gallerist og Drum Roll. Er der egentlig andre lignende titler derude?

(Thomas fra spillegruppen har Trickerion, så den er dækket ind).
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Gunness »

Som håbet er det blevet til en del spil med familie og venner her i vinterferien. Det meste i småtingsafdelingen, men lidt har vel også ret :)
Bl.a. 10x Timeline i forskellige varianter, And then we held hands, King of Tokyo, Vye og The Game: Spiel...so lange du kannst!

Mit nyindkøbte 7 Wonders: Duel er blevet spillet 4 gange, og det er ikke et stort spil, men solidt og underholdende.
Højdepunktet var et spil A Few Acres of Snow, som Maibritt og jeg spillede i går. Det trak klart for langt ud, men jeg har også kun prøvet det én gang før for flere år siden, så strategien var helt blank. Det holdt hårdt, men som englænder lykkedes det mig at få placeret alle mine towns til sidst og dermed hive en kneben sejr i land (Frankrig følte sig jævnligt lidt handlingslammet, så der skal justeres på taktikkerne til næste gang).
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Vi fik spillet et par scenarier mere i Imperial Assault i dag.

Stadig ganske underholdende spil, og vil se om ikke jeg kan finde lidt udvidelser til det.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

Lørdag d. 13 var vi til fødselsdag hos min niece, og da den obligatoriske boller, 2 x lagkage, kakao, flødeskum, te og kaffe var overstået blev spillene fundet frem. På et bord blev der spillet Five Crowns medens vi på et andet bord spillede Dixit Jinx. Jeg synes normalt Dixit er et enormt underholdende spil, men Jinx udgaven er på en eller anden måde bare ikke lige så sjov. Valgmulighederne er mindre, og hvis man ikke er først til at spotte det rigtige billeder er det bare ærgerligt, hvor man i det almindelige Dixit stadig kan score point på at andre gætter på dit billede.

Efter Dixit Jinx insisterede min niece på at vi skulle spille Memoir'44, hvilket jo altid er godt. Katrines far havde endda oversat alle kortene til Dansk, så Katrine kunne spille med uden at spørge om hjælp, de kommer op på BGG "real soon now". Vi skulle spille Montélimar - August 25, 1944, som er et af de første scenarier hvor man både har infanteri, artilleri og kampvogne. I første kamp spillede Katrine tysker, og hun fik alle de gode kort, medens jeg som allieret ikke fik de gode kort. På intet tidspunkt var vi i tvivl om hvem der ville vinde, så det var nærmest bare et spørgsmål om hvor lang tid jeg kunne holde stand, og hvor meget jeg kunne indhente. Slutresultatet blev 2 point til de allierede og 6 point til tyskerne, i et scenarie som de allierede i følge statistikken vinder 55% af gangene.

Bagefter byttede vi naturligvis side, og det blev et langt mere interessant spil, hvor det på intet tidspunkt var givet hvem af os der ville vinder. Jeg endte dog med at trække det længste strå, og vandt med 6 point mod de allieredes 5 point.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Mik »

Mandag spillede for anden uge i år, Terra Mystica. Atter med 5 deltagere, og igen med alle udvidelser.
Denne gang var der sat system i tingene, så en terning béstemte hvilke af de tre kort vi spillede på, og hvilken "final score"tile der skulle bruges. Racerne blev udvalgt tilfældigt, med med den klausul at man måtte trække en ny brik, såfremt man trak den samme farve som sidst.
Jeg trak grå, og derfor valgte jeg Ingeniørerne.

Jeg valgte at bygge et sted hvor jeg nemt kunne bygge en bro i første turn, så jeg blev var i stand til at score bro-point fra første færd. Men det var desværre ikke nok til at holde mig ræset. Det var næsten hele spillet før jeg fik naboer, og til den tid var jeg håbløst bagud.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

I vinterferien var vi i Sverige sammen med et par venner, og efter lange skiturer og varme saunaturer, blev der heldigvis også spillet en del.

Søndag aften blev det til to spil San Juan (inkl. udvidelser). Thomas og Jane ejer selv San Juan, men havde aldrig spillet med udvidelserne, så der var nye kort og strategier de skulle forholde sig til, og jeg endte da også med at vinde begge spil. Medens saunaen varmede op for første gang spillede Thomas og Jeg 7 Wonders: Duel, som jeg vandt stort.

Næste eftermiddag fik Lisa så fornøjelsen af at blive udtværet i 7 Wonders: Duel, selvom jeg på et tidspunkt frygtede at tabe til Lisas militære overmagt.

Om aftenen fik vi spillet Jumping Frog to gange. Det kan vel nærmest siges at være den sidste spiltest, for jeg afleverede reglerne til Fastaval i søndags. Der blev ikke ændret noget, men nogle få uklarheder blev pointeret og skrevet med i reglerne. Som den gode designer lod jeg naturligvis de andre vinde :?

Tirsdag aften blev det igen til to spil San Juan (inkl. udvidelser). Jeg vandt det først stort, og Lisa formåede af vinde sidste spil på en tiebreak.

Onsdag eftermiddag spillede jeg igen 7 Wonders: Duel mod Lisa, og jeg formåede at vinde med militær overmagt.

Om aftenen blev det til et spil Lords of Waterdeep hvor temaet åbenbart var "Spil Mandatory Quests på Lars". På trods af dette formåede jeg at få en andenplads efter Jane.

Torsdag eftermiddag udfordrede Thomas mig igen i 7 Wonders: Duels, men selvom han klarede det bedre end første spil trak jeg alligevel en sikker sejr i land.

Om aftenen blev det til endnu et spil Lords of Waterdeep hvor temaet stadig var "Spil Mandatory Quests på Lars". Det eneste betydning det fik, var at jeg igen blev nummer 2, 3 point efter Jane, hvorimod dem der spildte deres tid på at gå efter mig blev nummer 3 og 4.

Fredag aften sluttede vi skituren af med et sidste spil Lords of Waterdeep. Thomas syntes at det var så sjovt at han fortsatte med "Spil Mandatory Quests på Lars". Jeg syntes at det var lidt trættende, men gik med på legen, og gik 100% efter at genere Thomas, uden hensyn til mig selv eller de andre. Slutresultatet blev at Thomas kun fik 67 point, med mig på 94, Jane på 123 og Lisa på 148. Jeg pointerede at med den spillestil som Thomas syntes vi åbenbart skulle spille, så kunne vi jo lige så godt drikke rødvin og snakke socialrealisme i Kirkegårds værker, for det havde ikke ret meget med spil at gøre når man går efter manden i stedt for at gå efter at vinde spillet. :x

Men ellers var det en fantastiks skitur.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Jonezy »

Min kammerat Lars var forbi søndag aften, så vi kunne nappe endnu et scenarie i vores Arcadia Quest kampagne.

Jeg startede super sløvt, da terningerne var top åndsvage. Derfor fik Lars et forspring og da han nakkede trolden og den ene quest i første hug kunne jeg godt se, at jeg måtte bruge energien på at samle mønter ind og undgå at dø imens han nappede sejren i scenariet. Planen lykkedes og jeg vandt flest penge- og least deaths kategorierne på en dårlig dag... Sgu altid hyggeligt med noget terninge fjol med fede minier, selvom terninger til tider er åndsvage... :D Er ikke helt tilfreds med mit hold af to magikere (Maya og Hobsbawn) og så min tonser Diva, da magi ikke er så effektivt som melee våben, men det må være en lærestreg til næste kampagne.

Vi var lidt trætte så vi droppede at nappe et scenarie mere og istedet fik vi lokket Mani med til en omgang Valeria: Card Kingdoms. Her kørte Mani og jeg med klatten imens Lars lige skulle lære spillet at kende og jeg endte takket være et boss drab med en kneben sejr. VCK er langt langt sjovere (og meget mindre frustrerende) end Machi Koro, men man får hurtigt mange ressourcer, så man bruger ikke så meget tid på at bygge sin engine op, hvilket er en smule ærgerligt i mine øjne. Til gengæld føles det godt at man hele tiden får noget og spillet er stadig virkelig underholdende med noget artwork, som jeg synes er vildt fedt. God filler/letvægter.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Frouvne »

Tirsdagens spilaften var aflyst. Heldigvis havde Helle og jeg indledt dagen med et spil Patchwork. Det lykkedes os begge at score negative point... Jeg fik dog flest! :D Altså negative... :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

Lilli har vinterferie fra efterskolen, så hun var hjemme mandag aften, og spurgte om vi skulle spille et spil. Resten af familien var med på det, og vi "tvang" vores udvekslingsstuderende til at være med til Ticket to Ride: Europa. I løbet af hele spillet trak jeg kun et enkelt lokomotiv kort, og det er altså svært når man skal ud og sejle flere gange. Slutresultatet blev da også derefter, og jeg måtte nøjes med en skuffende 4. plads.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Larsine wrote:Lilli har vinterferie fra efterskolen, så hun var hjemme mandag aften, og spurgte om vi skulle spille et spil. Resten af familien var med på det, og vi "tvang" vores udvekslingsstuderende til at være med til Ticket to Ride: Europa. I løbet af hele spillet trak jeg kun et enkelt lokomotiv kort, og det er altså svært når man skal ud og sejle flere gange. Slutresultatet blev da også derefter, og jeg måtte nøjes med en skuffende 4. plads.
Hvis du har hygget med familien kan en fjerdeplads vel ikke være skuffende?

Jeg skriver dette af to årsager:

1. Jeg elsker at hygge med familien og spille brætspil.
2. Ender altid selv sidst.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

Goblen wrote:Hvis du har hygget med familien kan en fjerdeplads vel ikke være skuffende?

Jeg skriver dette af to årsager:

1. Jeg elsker at hygge med familien og spille brætspil.
2. Ender altid selv sidst.
Jo det er skuffende, når jeg ved at vi alle i familien gør vores bedste for at vinde, og når så man ender dårligt pga. uheld, så er det heller ikke sjovt for den der vinder. Spil skal spilles for at vinde, ellers synes jeg man skal lave noget helt andet.

De bedste spil er altså dem hvor vi alle kæmper til det sidste, og hvor vinderen fortjener det pga. godt spil, og ikke pga. held eller uheld.

Men at vi spiller for at vinde, betyder ikke at det er det eneste der betyder noget.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Goblen »

Larsine wrote:
Goblen wrote:Hvis du har hygget med familien kan en fjerdeplads vel ikke være skuffende?

Jeg skriver dette af to årsager:

1. Jeg elsker at hygge med familien og spille brætspil.
2. Ender altid selv sidst.
Jo det er skuffende, når jeg ved at vi alle i familien gør vores bedste for at vinde, og når så man ender dårligt pga. uheld, så er det heller ikke sjovt for den der vinder. Spil skal spilles for at vinde, ellers synes jeg man skal lave noget helt andet.

De bedste spil er altså dem hvor vi alle kæmper til det sidste, og hvor vinderen fortjener det pga. godt spil, og ikke pga. held eller uheld.

Men at vi spiller for at vinde, betyder ikke at det er det eneste der betyder noget.
Spiller da også for at vinde :-) Og når jeg ikke vinder så har jeg stadig haft det skide hyggeligt (især når jeg spiller med familien). Men det er jo forskelligt ved os alle.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Februar 2016

Post by Larsine »

Goblen wrote:Spiller da også for at vinde :-) Og når jeg ikke vinder så har jeg stadig haft det skide hyggeligt (især når jeg spiller med familien). Men det er jo forskelligt ved os alle.
Men på intet tidspunkt skrev jeg at det ikke var hyggeligt, blot at min placering i spillet var skuffende. Hvis jeg udelukkende spillede for at vinde, så tror jeg at jeg skal finde mig en anden hobby.
Post Reply