Vores uspillede spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

BlueSwan wrote:
Frouvne wrote:
BlueSwan wrote: Du siger bare til når du vil prøve det. Jeg har selv kæmpet mig igennem manualen og prøvet det solo, med 3 AI robotter, for at lære det. Men det er absolut ikke noget nemt spil.
Med COIN spillene har jeg slet ikke lyst til solo-modellen med robotterne. Jeg tror, der er lang vej til at jeg kommer til at spille Fire in the Lake ... og måske når jeg aldrig dertil. Første skridt vil være at spille Cuba Libre nogle flere gange (har prøvet det to gange og syntes det fungerer rigtig godt). Næste skridt vil for mig formentlig være Andean Abyss. Og så må vi se, hvad der sker derefter. Hvis du er interesseret i at starte med Cuba Libre kan vi jo starte med at se, om vi kan få arrangeret det.
Helt sikkert. På Djengis måske?
Lad os se om det kan lade sig gøre. Den kan vi nok klare vi pb.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:[...] I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre [COIN] spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
... og det er da i hvert tilfælde ikke spillene der mangler. Cuba Libre står allerede klar ... men det er allerede spillet et par gange og det var jeg ret vild med. Klaustrofobisk kort og et for mig fantastisk tema. Det næste skridt på vejen må være Andean Abyss, der står uspillet. Temaet siger mig ikke umiddelbart noget, men som jeg husker det, fik det en meget begejsret modtagelse og det er min fornemmelse, at det overordnet nok er det COIN spil, der har flest tilhængere. Og da det også virker som om det rent kompleksitetsmæssigt er det næste skridt efter Cuba Libre, regner jeg med, at det bliver det næste COIN spil, jeg kaster mig over, hvis jeg ikke i stedet vælger at fordybe mig lidt mere i Cuba Libre.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:
Frouvne wrote:[...] I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre [COIN] spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
... og det er da i hvert tilfælde ikke spillene der mangler. Cuba Libre står allerede klar ... men det er allerede spillet et par gange og det var jeg ret vild med. Klaustrofobisk kort og et for mig fantastisk tema. Det næste skridt på vejen må være Andean Abyss, der står uspillet. Temaet siger mig ikke umiddelbart noget, men som jeg husker det, fik det en meget begejsret modtagelse og det er min fornemmelse, at det overordnet nok er det COIN spil, der har flest tilhængere. Og da det også virker som om det rent kompleksitetsmæssigt er det næste skridt efter Cuba Libre, regner jeg med, at det bliver det næste COIN spil, jeg kaster mig over, hvis jeg ikke i stedet vælger at fordybe mig lidt mere i Cuba Libre.
Efter min mening er Andean Abyss klart det bedste COIN spil. Cuba Libre er lige en tand for simplificeret for min smag, og Fire In the Lake er omvendt meget overkompliceret på sådan en rigtig Mark Herman-agtig måde. Der er et engelsk ord: "Convoluted", men jeg kan ikke rigtig finde et dansk ord der beskriver det.
Jeg tror en stor del af problemet med FItL er at man forsøger at beskrive noget som trods alt er meget tættere på en "traditionel krig", i forhold til AA og CL, og det holder COIN systemet altså overhovedet ikke til. Eksempel: Jeg havde et spil hvor stort set hele den Nord Vietnamesiske hær rykker ned gennem Cambodia, og stiller sig foran Saigon, som de (som jeg husker det) ifølge reglerne slet ikke må invadere. Øh?
COIN systemet er fint til at beskrive guerillas, manipulation af befolkning, terror og så videre. Men når der begynder at komme for mange hærenheder på, ja så falder det sammen synes jeg. Det er det slet ikke designet til.

Noget andet er så at spillet virker meget højre orienteret pro-militaristisk, på en nærmest ubehagelig måde. Men det kan man jo så synes om hvad man vil. Jeg tænker især på deres noter til kort events, for eksempel (og især) kort 119 omkring My Lai masakren: ""Background. On March 16, 1968, a platoon of the 23rd Infantry Division under the command of 2nd Lt. William Calley Jr. massacred 22 villagers during a combat mission.[...]"
Der er diskussion omkring tallet, men der kan vist ikke være tvivl om at det er mere end 300.
Men igen, det behøver jo ikke ødelægge spillet for en.

Andean Abyss vil jeg derimod gerne anbefale, selvom jeg dog synes det er for tungt solo. Jeg synes man mærker nogle af de udfordringer regeringen stod overfor, og reglerne er nogenlunde "streamlinede". Det er til at finde ud af hvad hver faktion vil, og hvordan de gør det.
Det er dog et noget større kort end CL, og kan derfor godt føles en smule overvældende ("hvor pokker skal jeg starte...").

Bare mine 2 ører...
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Taibi »

Vi har den seneste uge fået spillet to af vores uspillede spil, men de er også max 6 måneder gamle, så tæller næsten ikke.

Det har drejet sig om Kashgar: Händler der Seidenstrasse og Seeland.

Vi sidder ofte og kigger på For the Crown som kommer varmt anbefalet af flere geekbuddies. Jeg har også læst reglerne og alle kortene er i lommer. Selv kanterne på brikkerne er tørret af for sod fra udskæringen. Det er vel egentlig bare at sætte sig ned og spille?

Men jeg forestiller mig lidt, at det vil have bedst af at bliver spillet et par gange eller fire indenfor kort tid for at få det ind under huden. Den tid synes jeg ikke lige vi har kunnet finde, men måske det hjælper når dagene bliver længere og energien stiger.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

For nogle år siden, på en Fantask Spilfestilval, faldt jeg over Aye, Dark Overlord!, som jeg bare syntes så interessant ud, og lød tilpas som en blanding af rollespil og kortspil. Men efter jeg fik læst reglerne, indså jeg at det hverken er fisk eller fugl. Der er simpelthen ikke nok kortspil i det, og hvis jeg vil spille free-form rollespil, så har jeg ikke brug for nogle kort til at understøtte det.

Faktisk var jeg så skuffet over reglerne, at jeg fortrød det hurtigere end noget andet spil jeg har købt, og det ligger derfor fuldstændig uspillet i min kælder. Spillet er røget på min tradelist, og jeg håber enten at kunne sælge det eller bytte det for noget andet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

El Caballero har efterhånden stået i alt for mange år på mine hylder. Det har ofte ærgret mig, da jeg blev temmelig nysgerrig på det efter at have spillet El Grande i tidernes morgen. Jeg kan huske, at der varnoget i reglerne jeg ikke fandt intuitivt og da der aldrig rigtig har været nogen positiv respons, når jeg har foreslået spillet, har det fået lov at blive stående. Men det er nu en skam. Jeg er slet ikke sikker på, det vil være en succes, men jeg er ret sikker på, at det vil være en oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

Frouvne wrote:El Caballero har efterhånden stået i alt for mange år på mine hylder. Det har ofte ærgret mig, da jeg blev temmelig nysgerrig på det efter at have spillet El Grande i tidernes morgen. Jeg kan huske, at der varnoget i reglerne jeg ikke fandt intuitivt og da der aldrig rigtig har været nogen positiv respons, når jeg har foreslået spillet, har det fået lov at blive stående. Men det er nu en skam. Jeg er slet ikke sikker på, det vil være en succes, men jeg er ret sikker på, at det vil være en oplevelse.
Jeg har også El Caballero stående uspillet, og har samme følelse om at der er noget som ikke er så intuitivt som det burde være. Det har været foreslået en enkelt gang, men blev ikke til noget, og siden er det ikke blevet nævnt.

Ærgerligt for det er faktisk blevet anbefalet af flere som jeg ved jeg deler spilsmag med.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Goblen »

Larsine wrote:
Frouvne wrote:El Caballero har efterhånden stået i alt for mange år på mine hylder. Det har ofte ærgret mig, da jeg blev temmelig nysgerrig på det efter at have spillet El Grande i tidernes morgen. Jeg kan huske, at der varnoget i reglerne jeg ikke fandt intuitivt og da der aldrig rigtig har været nogen positiv respons, når jeg har foreslået spillet, har det fået lov at blive stående. Men det er nu en skam. Jeg er slet ikke sikker på, det vil være en succes, men jeg er ret sikker på, at det vil være en oplevelse.
Jeg har også El Caballero stående uspillet, og har samme følelse om at der er noget som ikke er så intuitivt som det burde være. Det har været foreslået en enkelt gang, men blev ikke til noget, og siden er det ikke blevet nævnt.

Ærgerligt for det er faktisk blevet anbefalet af flere som jeg ved jeg deler spilsmag med.
Ved I hvad? Det skal I ikke tænke på. Jeg henter det og prøver det med onsdagsgruppen, og så afleverer jeg et referat ;-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

Goblen wrote:
Larsine wrote:
Frouvne wrote:El Caballero har efterhånden stået i alt for mange år på mine hylder. Det har ofte ærgret mig, da jeg blev temmelig nysgerrig på det efter at have spillet El Grande i tidernes morgen. Jeg kan huske, at der varnoget i reglerne jeg ikke fandt intuitivt og da der aldrig rigtig har været nogen positiv respons, når jeg har foreslået spillet, har det fået lov at blive stående. Men det er nu en skam. Jeg er slet ikke sikker på, det vil være en succes, men jeg er ret sikker på, at det vil være en oplevelse.
Jeg har også El Caballero stående uspillet, og har samme følelse om at der er noget som ikke er så intuitivt som det burde være. Det har været foreslået en enkelt gang, men blev ikke til noget, og siden er det ikke blevet nævnt.

Ærgerligt for det er faktisk blevet anbefalet af flere som jeg ved jeg deler spilsmag med.
Ved I hvad? Det skal I ikke tænke på. Jeg henter det og prøver det med onsdagsgruppen, og så afleverer jeg et referat ;-)
Det er du velkommen ti, som jeg har skrevet i (den ret døde) viewtopic.php?f=46&t=3551 tråd, så er alle mine spil principielt til udlån. Aftal hvornår du henter og hvornår du aflevere igen, og alt er Ok med mig. Pt. er 12 af mine spil udlånt til diverse venner og bekendte.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Goblen »

Larsine wrote:
Goblen wrote:
Larsine wrote: Jeg har også El Caballero stående uspillet, og har samme følelse om at der er noget som ikke er så intuitivt som det burde være. Det har været foreslået en enkelt gang, men blev ikke til noget, og siden er det ikke blevet nævnt.

Ærgerligt for det er faktisk blevet anbefalet af flere som jeg ved jeg deler spilsmag med.
Ved I hvad? Det skal I ikke tænke på. Jeg henter det og prøver det med onsdagsgruppen, og så afleverer jeg et referat ;-)
Det er du velkommen ti, som jeg har skrevet i (den ret døde) viewtopic.php?f=46&t=3551 tråd, så er alle mine spil principielt til udlån. Aftal hvornår du henter og hvornår du aflevere igen, og alt er Ok med mig. Pt. er 12 af mine spil udlånt til diverse venner og bekendte.
Vi skal heldagsspille d. 20 marts. Kan godt blive relevant Lars. Mener at huske du bor i Sorø. Ikke særlig langt fra os :-) Tjekker lige om der er spil på agendaen endnu. Skriver dig en PM eller i låne-tråden.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Thunderbolt Apache Leader har nu stået i godt et år på mine hylder. Kunne godt tænke mig at prøve et lidt dybere solo-spil og dette virkede som et passende sted at starte. Endnu er jeg dog ikke kommet længere end de hode intentioner. Solo-spil fylder ikke så meget for mig og jeg har egentlig svært ved at forestille mig, hvornår det er, jeg havde tænkt mig at sætte mig i halvanden time for mig selv og fordybe mig i et spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

Tror de eneste uspillede spil jeg ikke har nævnt endnu er Madeira og Mombasa, men dem har jeg stort set lige fået, så det er naturligt nok. Regner med at få dem spillet i løbet af de kommende uger.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Da jeg først hørte om Pax Baltica, blev jeg meget begejstret for ideen om et krigsspil, der omhandlede noget for os danskere så historisk nærværende som Den Store Nordiske Krig. Da jeg således forudbestilte spillet var det som udgangspunkt dels for at støtte projektet og dels i håb om, at det kunne motivere mig selv til at læse lidt op på denne epoke. Om jeg nogensinde skal spille spillet står nok lidt mere hen i det uvisse. Det er ikke umiddelbart et spil, der oplagt har min interesse, men hvis jeg en dag finder et par stykker, der også kunne tænke sig at se lidt nærmere på epoken kunne det da være sjovt at give det et forsøg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Da jeg først hørte om Pax Baltica, blev jeg meget begejstret for ideen om et krigsspil, der omhandlede noget for os danskere så historisk nærværende som Den Store Nordiske Krig. [...]
Det er ikke den helt samme historie, men da jeg erhvervede mig Kogge, tror jeg mini-udvidelsen Kogge: Bornholm var med til at afgøre købet. Spillet er dog meget mere abstrakt ... men også meget oplagt som et spil, jeg burde få spillet tyngde og abstraktionsgrad taget i betragtning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

Larsine wrote:For nogle år siden, på en Fantask Spilfestilval, faldt jeg over Aye, Dark Overlord!, som jeg bare syntes så interessant ud, og lød tilpas som en blanding af rollespil og kortspil. Men efter jeg fik læst reglerne, indså jeg at det hverken er fisk eller fugl. Der er simpelthen ikke nok kortspil i det, og hvis jeg vil spille free-form rollespil, så har jeg ikke brug for nogle kort til at understøtte det.

Faktisk var jeg så skuffet over reglerne, at jeg fortrød det hurtigere end noget andet spil jeg har købt, og det ligger derfor fuldstændig uspillet i min kælder. Spillet er røget på min tradelist, og jeg håber enten at kunne sælge det eller bytte det for noget andet.
Og så ud af det blå, var der en russer der skrev og spurgte hvilken version det var, og nu har han købt det, og jeg skal sende det i morgen.

Endelig en nedbringelse af antallet af spil :-)
Post Reply