Vores uspillede spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
thomassvan
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 226
Joined: Tue May 08, 2012 11:29 am
Favoritspil: Tunge tunge uforskammede Euros
Location: Præstø

Re: Vores uspillede spil

Post by thomassvan »

Goblen, re: amerigo
Tag det da bare med herud. Så spiller vi det en onsdag. Bare fordi jeg ikke synes det er noget specielt, ville det da være en skam at lade det stå uspillet.

Selv har jeg kickstarter udgaven af Fief 1429 med udvidelser stående. Spillet frister som en pendant til Game of Thrones intrigerne, men regelsættet virker komplekst nok til at første spil skal afskrives som et læringsspil. Og jeg tvivler desværre på at jeg kan samle et fuldt hold til at deltage i et så langt spil flere gange.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Blandt mine uspillede spil finder man Bios Megafauna. Det syntes jeg ikke er så underligt. Phil Eklunds spil drager som de drypper af tema og så er de alligevel alle meget intimiderende. Til gengæld er der den fordel ved at have ventet med at spille et af Phils spil, at der jo gerne er et sæt living rules, der nogle år efter udgivelse har fundet en mere stabil form. Det vil forhåbentlig gøre det lidt lettere for mig at komme i gang med spillet (i fald det skulle ske en dag) end for de stakler, der har kæmpet med første version af regelsættet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Blandt de uspillede spil finder man Fire in the Lake. Jeg forudbestilte spillet mest af alt fordi jeg fulgte lidt med i Mark Hermans skriverier om det forud for udgivelsen og min tiltro til hans projekter. Endvidere kunne jeg rigtig godt lide ideen bag COIN spillene, som jeg endnu ikke havde prøvet nogle af. Efterhånden som jeg tyggede mig igennem reglerne syntes jeg nok, det virkede en smule intimiderende. Og ikke mindre intimiderende at skulle lære spillet fra sig. Efter at have stillet spillet op og gennemgået den udmærkede playbook valgte jeg at lade spillet stå indtil jeg på et tidspunkt havde prøvet systemet. Det har jeg så gjort i mellemtiden, men tror nu alligevel ikke jeg er klar til Fire in the Lake. Formentlig bliver jeg det aldrig ... men lad os nu se. I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

På RubiCon 2012 vandt jeg metaturneringen og havde derfor førstevalg på det stor spillebord. Desværre var der ikke rigtig noget som jeg syntes så interessant ud det år, så efter lidt betænkningstid valgte jeg Arcanum som i det mindste så ud til at bruge nogle lidt anderledes mekanismer (bl.a. tarotkort).

Jeg har læst reglerne adskillige gange, men det er et af de spil der bare ikke klikker for mig, og hvis ikke det klikker, så har jeg svært ved at forklare reglerne for andre, og derved kommer det aldrig på bordet. Jeg har ellers en spiller som har efterspurgt det en del gange, men det er åbenbart ikke nok til at der sker noget.

Men nu er jeg nået så langt i min beslutningsprocess, at jeg har besluttet mig for at forsøge at bytte det væk, og det er markeret som "For Trade" på BGG, var med i sidste Danish Math Trade, og kommer også på den kommende.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Gunness »

Dogs of War købte jeg i et letsindigt, man-skal-huske-at-være-rar-ved-sig-selv-øjeblik efter at have set SU&SDs begejstrede anmeldelse. Flot ser det ud, og mekanismerne virker overskuelige og interessante. Desværre fungerer det bedste med fire spillere, og det er lige med at finde fire spillere, der har lyst til et spil, der med iflg. SU&SD giver lyst til at myrde sine medspillere.
Jeg har dog stadig en tro på, at det kan ramme bordet en dag - evt. sammen med The King is Dead, som jeg købte efter Jens Hoppes positive omtale.

Det går ikke så godt, det med at læse anmeldelser ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Jonezy »

Gunness wrote:Dogs of War købte jeg i et letsindigt, man-skal-huske-at-være-rar-ved-sig-selv-øjeblik efter at have set SU&SDs begejstrede anmeldelse. Flot ser det ud, og mekanismerne virker overskuelige og interessante. Desværre fungerer det bedste med fire spillere, og det er lige med at finde fire spillere, der har lyst til et spil, der med iflg. SU&SD giver lyst til at myrde sine medspillere.
Jeg har dog stadig en tro på, at det kan ramme bordet en dag - evt. sammen med The King is Dead, som jeg købte efter Jens Hoppes positive omtale.

Det går ikke så godt, det med at læse anmeldelser ;)
Det der Dogs of War skal vi sgu snart have prøvet eller også tager du det med til Djengis og så råber jeg lige 'shotgun' for en plads ved bordet, for det er et spil som jeg i den grad godt gad at prøve.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Gunness »

Deal!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Tide of Iron står stadig i plast og tynger på mine hylder. Jeg tror, at jeg har tænkt, at jeg kunne komme til at spille det med min søn i en mellem-periode mellem spil som Memoir '44 og tungere krigsspil. Nu har det bare vist sig, at han er uendelig lidt interesseret i brætspil og så tror jeg, at det falder udenfor kategorien af spil, jeg kommer til at finde en helt anden at spille med. Desværre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

Frouvne wrote:<Allans søn> Nu har det bare vist sig, at han er uendelig lidt interesseret i brætspil
Hvordan kan det lade sig gøre? Enten har I overstimuleret ham, ellers må I have troet at det kom af sig selv, ellers er det noget helt tredie :?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
Frouvne wrote:<Allans søn> Nu har det bare vist sig, at han er uendelig lidt interesseret i brætspil
Hvordan kan det lade sig gøre? Enten har I overstimuleret ham, ellers må I have troet at det kom af sig selv, ellers er det noget helt tredie :?
Tja, det er ikke godt at vide, hvor det er gået galt. Han virkede meget interesseret i de tidlige år. Computerspillene har dog været hårde konkurrenter i flere år og med en gevaldig interesse for RPG, er vi sat helt på is, når det kommer til brætspil. Vi forsøger så at vise interesse for rollespillene og det viser mig ret tydeligt, hvor svært det er at gøre en interesse man ikke rigtig har til sin egen. Heldigvis har fortællingselementet en fremtrædende rolle i en del brætspil i disse år og der kan vi i gode øjeblikke forbinde vores interesser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:
Frouvne wrote:<Allans søn> Nu har det bare vist sig, at han er uendelig lidt interesseret i brætspil
Hvordan kan det lade sig gøre? Enten har I overstimuleret ham, ellers må I have troet at det kom af sig selv, ellers er det noget helt tredie :?
Tja, mine unger er heller ikke de store brætspillere, selvom jeg i perioder har haft succes med at spille med dem. Knægten på 11 er til gengæld helt forgabt i computerspil, og kan bruge på halve og hele døgn på at spille LOL, hvis han ellers fik lov til det. Min datter på 13 kan jeg godt spille lidt med en gang imellem, men hun har af uvisse årsager kastet sin kærlighed på abstrakte (dvs. utematiske) spil, så det er mest GIPF-serie spil og den slags vi får spillet, når vi endelig spiller noget.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Taibi wrote:[..] Det første er det der har stået længst på hylden - Pax Porfiriana - og som Phil Eklund fanboy var det jo et must. [...]
Pax Porfiriana står også på mine hylder. Det er dog langtfra at være et af de spil, der har stået længst tid uspillet. Spillet virkede umiddelbart halvkompliceret. Men efter at have set nogle gennemgange og læst reglerne et par gange fik jeg en fornemmelse af, at det hele gav ganske god mening. Desværre kom det aldrig på bordet ... og så er det lidt sværere for mig at skulle starte forfra med at sætte mig ind i reglerne. Jeg er dog stadig positiv overfor, at det godt kan komme til at ske, da jeg syntes, det ser rigtig interessant ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:Blandt de uspillede spil finder man Fire in the Lake. Jeg forudbestilte spillet mest af alt fordi jeg fulgte lidt med i Mark Hermans skriverier om det forud for udgivelsen og min tiltro til hans projekter. Endvidere kunne jeg rigtig godt lide ideen bag COIN spillene, som jeg endnu ikke havde prøvet nogle af. Efterhånden som jeg tyggede mig igennem reglerne syntes jeg nok, det virkede en smule intimiderende. Og ikke mindre intimiderende at skulle lære spillet fra sig. Efter at have stillet spillet op og gennemgået den udmærkede playbook valgte jeg at lade spillet stå indtil jeg på et tidspunkt havde prøvet systemet. Det har jeg så gjort i mellemtiden, men tror nu alligevel ikke jeg er klar til Fire in the Lake. Formentlig bliver jeg det aldrig ... men lad os nu se. I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
Du siger bare til når du vil prøve det. Jeg har selv kæmpet mig igennem manualen og prøvet det solo, med 3 AI robotter, for at lære det. Men det er absolut ikke noget nemt spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

BlueSwan wrote:
Frouvne wrote:Blandt de uspillede spil finder man Fire in the Lake. Jeg forudbestilte spillet mest af alt fordi jeg fulgte lidt med i Mark Hermans skriverier om det forud for udgivelsen og min tiltro til hans projekter. Endvidere kunne jeg rigtig godt lide ideen bag COIN spillene, som jeg endnu ikke havde prøvet nogle af. Efterhånden som jeg tyggede mig igennem reglerne syntes jeg nok, det virkede en smule intimiderende. Og ikke mindre intimiderende at skulle lære spillet fra sig. Efter at have stillet spillet op og gennemgået den udmærkede playbook valgte jeg at lade spillet stå indtil jeg på et tidspunkt havde prøvet systemet. Det har jeg så gjort i mellemtiden, men tror nu alligevel ikke jeg er klar til Fire in the Lake. Formentlig bliver jeg det aldrig ... men lad os nu se. I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
Du siger bare til når du vil prøve det. Jeg har selv kæmpet mig igennem manualen og prøvet det solo, med 3 AI robotter, for at lære det. Men det er absolut ikke noget nemt spil.
Med COIN spillene har jeg slet ikke lyst til solo-modellen med robotterne. Jeg tror, der er lang vej til at jeg kommer til at spille Fire in the Lake ... og måske når jeg aldrig dertil. Første skridt vil være at spille Cuba Libre nogle flere gange (har prøvet det to gange og syntes det fungerer rigtig godt). Næste skridt vil for mig formentlig være Andean Abyss. Og så må vi se, hvad der sker derefter. Hvis du er interesseret i at starte med Cuba Libre kan vi jo starte med at se, om vi kan få arrangeret det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:
BlueSwan wrote:
Frouvne wrote:Blandt de uspillede spil finder man Fire in the Lake. Jeg forudbestilte spillet mest af alt fordi jeg fulgte lidt med i Mark Hermans skriverier om det forud for udgivelsen og min tiltro til hans projekter. Endvidere kunne jeg rigtig godt lide ideen bag COIN spillene, som jeg endnu ikke havde prøvet nogle af. Efterhånden som jeg tyggede mig igennem reglerne syntes jeg nok, det virkede en smule intimiderende. Og ikke mindre intimiderende at skulle lære spillet fra sig. Efter at have stillet spillet op og gennemgået den udmærkede playbook valgte jeg at lade spillet stå indtil jeg på et tidspunkt havde prøvet systemet. Det har jeg så gjort i mellemtiden, men tror nu alligevel ikke jeg er klar til Fire in the Lake. Formentlig bliver jeg det aldrig ... men lad os nu se. I første omgang er min ambition at få spillet et eller to af de andre spil nogle flere gange og så må vi se om det gør mig klar til at prøve Fire in the Lake.
Du siger bare til når du vil prøve det. Jeg har selv kæmpet mig igennem manualen og prøvet det solo, med 3 AI robotter, for at lære det. Men det er absolut ikke noget nemt spil.
Med COIN spillene har jeg slet ikke lyst til solo-modellen med robotterne. Jeg tror, der er lang vej til at jeg kommer til at spille Fire in the Lake ... og måske når jeg aldrig dertil. Første skridt vil være at spille Cuba Libre nogle flere gange (har prøvet det to gange og syntes det fungerer rigtig godt). Næste skridt vil for mig formentlig være Andean Abyss. Og så må vi se, hvad der sker derefter. Hvis du er interesseret i at starte med Cuba Libre kan vi jo starte med at se, om vi kan få arrangeret det.
Helt sikkert. På Djengis måske?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply