Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Gunness »

Mødtes med nogle gymnasievenner i går og kan nu langt om længe strege Dogs of War fra "skal spilles"-listen.
Når man læser om mekanismerne, virker spillet lidt vel simpelt, men i praksis gør forhandlingsaspektet hele forskellen.
Spillet er egentlig bare en omgang tovtrækkeri, hvor der hele tiden er tre forskellige krige, man kan kaste sine styrker ind i. Finten er bl.a., at jo flere enheder, der er på tabersiden, desto flere point får vinderen. Så der er et kæmpe aspekt af timing - hvis man fx lurepasser, kan man jo håbe på, at nogle andre stiller sig på den anden side i kampen, og man så lige kan komme til sidst og vinde slaget over på sin side :)

Jeg manglede konstant penge, men der var alligevel tæt løb hele vejen. Jeg ser frem til at prøve det igen, men det skal afgjort spilles med folk, der synes om forhandlinger.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Andrea »

Påske er også brætspilstid hos os... eller... det er det i hvert fald i år. Vi havde venner på besøg den anden dag og fik spillet Among the Stars. Fint lille spil men jeg savnede lidt mere udvikling i spillet på samme måde som i 7 Wonders (som det minder en del om). Vi overvejer at skære spiltiden ned ved at skære spilrunderne ned til tre i stedet for fire.

Vi introducerede gæsterne til Splendor og spillede det to gange, inden vi sluttede aftenen af med Carnival Zombie. Vi har kun spillet det 1-2 gange før og var dengang ikke så begejstrede for det, men denne gang gik det noget bedre, så jeg håber, det er et spil, der vil blive spillet lidt oftere i fremtiden.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Frouvne »

I løbet af påsken er det lykkedes mig at få spillet et (1!) spil Patchwork... Det tegner virkelig til at blive en måned uden mange spiloplevelser! :cry:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:I løbet af påsken er det lykkedes mig at få spillet et (1!) spil Patchwork...
Jeg stiftede for første gang bekendtskab med Patchwork via appen her i påsken. Og det er faktisk godt skruet sammen, det spil! Jeg viste også spillet til datteren, som først var skeptisk (default reaktion nu om dage :) ), men som endte med at spille det mange, mange gange i påskedagene, og som nu insisterer på at jeg skal købe det som brætspil også. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by APK »

Har siden sidst spillet tre spil Letters from Whitechapel. Det er virkelig blevet et hit i familien. Hvem kan ikke li' at se ens børn slå prostituerede ihjel... :-)
Fik også prøvet Glass Road for første gang i lørdags, og Hr. Rosenberg skuffede ikke! Virkelig et godt spil, som jeg nok også må anskaffe til mig selv.

Desuden spillede jeg Viticulture og Glen More i forrige uge.
/APK
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Gunness »

Frouvne wrote:I løbet af påsken er det lykkedes mig at få spillet et (1!) spil Patchwork... Det tegner virkelig til at blive en måned uden mange spiloplevelser! :cry:
Ok, den kan jeg for en gangs skyld godt stikke :)
Fire gange Patchwork, to gange Dixit, to gange Qwirkle og (heldigvis) også et spil Viticulture. Der var tæt løb, ikke mindst fordi jeg havde klokket gevaldigt i det og forvekslet champagne og hvidvin på nogle af mine ordrekort :lol: Men det lykkedes mig heldigvis at få det indhentet.
Vi satser på at få det på bordet igen i aften.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Frouvne »

Gunness wrote:
Frouvne wrote:I løbet af påsken er det lykkedes mig at få spillet et (1!) spil Patchwork... Det tegner virkelig til at blive en måned uden mange spiloplevelser! :cry:
Ok, den kan jeg for en gangs skyld godt stikke :)
Fire gange Patchwork, to gange Dixit, to gange Qwirkle og (heldigvis) også et spil Viticulture. Der var tæt løb, ikke mindst fordi jeg havde klokket gevaldigt i det og forvekslet champagne og hvidvin på nogle af mine ordrekort :lol: Men det lykkedes mig heldigvis at få det indhentet.
Vi satser på at få det på bordet igen i aften.
... så har du spillet mere i påsken end jeg har spillet i hele marts måned ... [*snøft*]
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by APK »

Hov! Jeg glemte mit besøg på Århus Brætspilscafé i lørdags hvor børnene og jeg fik spillet to rigtig gode spil for første gang: Between two cities og Nations: the Dice Game (med Loopin' Louie som pauseunderholdning).
Hvis man bor (eller kommer) på de kanter kan jeg absolut anbefale at tage forbi Brætspilscaféen i Vestergade. De har et godt udvalg af spil, og der er en rigtig god stemning og behagelig betjening!
/APK
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Larsine »

Man skulle næsten ikke tro jeg havde spillet i denne måned, men det er bare fordi jeg ikke har nået at skrive om det, da jeg har haft travlt med at blive færdig med mit Fastaval spil.

Fredag d. 11. mødtes jeg med Henrik og Rune, og vi startede med to spil Las Vegas som jeg vandt I stor stil.

Bagefter tog vi to spil Dead of Winter og vanen tro tabte vi begge spil. Jeg har endnu ikke prøvet at vinde et eneste af mine Dead of Winter spil, hverken som forræder eller som overlever.

Onsdag d. 16. kom Michael med sit nye My Village, og da jeg havde spillet det før var det mig der forklarede regler, og det gik vist rigtig godt. Eik og Michael havde i hvert fald ikke nogen problemer med at finde ud af at spille. Men i et spil hvor der bliver slået 8 terninger, og man skal vælge to fa dem, og samtidig synes man skal overskue hvilke terninger man efterlader til de andre spillere, og hvad de kan gøre med dem, så kan man godt gå i Analyse Paralyse, og det gjorde Eik i stor sti. Spillet endte med at tage over 2 timer, og det holder bare ikke. Spillet kan, og skal, spilles på under 1½ time.

Vi sluttede med en gang Würfel Bohnanza, og så blev Michael introduceret til endnu en klassiker: No Thanks!, som vi nåede tre spil af.

Fredag d. 18 havde Lea veninder til fødselsdag, og Lisa og jeg besøgte Eik, hvor vi fik spillet to spil Ticket to Ride: Märklin. Vi havde spillet det to gange før for en del år siden, men uden passagerer og varer, og det skævrider kortet. Med de fulde regler giver kortet og billetterne meget mere mening. Eik vandt det første spil stort, da han fik nogle billetter der passede usandsynligt godt sammen. Jeg vandt andet spil, ikke lige så stort, men dog stort nok til at sætte Eik på plads.

Søndag d. 20. fik vi igen introduceret vores udvekslingsstudent til et spil. Denne gang Las Vegas med ekstra terninger så vi kunne spille 6 spillere. Leas kæreste Anton trak det længste strå og vandt.

Onsdag d. 23. var det kun mig og Michael, og vi spillede først et spil Catan Card Game hvor jeg fik bygget den bedste engine og løb fra Michael. Bagefter blev det to spil Rosenkönig, som Michael til gengæld vandt.

Torsdag d. 24 var jeg på Fastaval. Jeg startede med at spille Café Life af Kåre Werner Storgaard. Hans regelforklaring sad lige i skabet, og jeg var slet ikke i tvivl om hvordan spillet skulle spilles. I vores spil var jeg heller ikke et sekund i tvivl om hvad jeg mente var det bedst for mig, og jeg var ret sikker på at jeg ville vinde. Men en anden spiller nåede at stoppe spillet lige inden jeg skulle lave mit afsluttende træk, så jeg endte med at blive nummer to. Et fantastisk spil, som med 4 spillere tog lige under en time.

Jeg fik mulighed for at spille med i endnu et spil, men denne gang med 5 spillere, hvilket desværre gave lidt for meget downtime og lidt længere spiltid (ca. 1½ time). Til gengæld vandt jeg stort. Jeg synes simpelthen at det var det bedste spil jeg fik prøvet til Fastaval, og var sikker på det ville vinde som Bedste Brætspil, men det blev ikke en gang nomineret. Et spil som jeg helt sikkert skal have fingrene i hvis/når det bliver udgivet.

Om eftermiddagen fik jeg introduceret Jumping Frog til 4 spillere, og de tre af dem bad om endnu et spil hvor jeg så valgte at spille med, hvor jeg viste mig fra den gode designerside og lod en af de andre vinde... Gu' gjorde jeg ej, jeg kæmpede med næb og klør og blev ydmyget.

Om aftenen spillede jeg A Dishonest Adventure af Stefan Nordborg Eriksen, Sarah Iversen Damm, Jonas Boel og Christian Kajsing, hvor 6 tvivlsomme venner drager ned i en dungeon, for at dræbe monstrene, undgå fælderne, plyndre skattekisterne, og stikke hinanden i ryggen. Det gælder om at overleve alle 6 niveauer, og være den der kommer ud med flest skatte (og andre gode ting). Vi havde to af ottodommerne med i vores spil, og den ene døde i hans første tur, hvorefter han fik fornøjelsen af at styre monstrene mod os andre. Men han var ikke imponeret, idet monstrene skulle flytte efter bestemte regler, og som han sagde: Jeg er endt som en glorificeret terningruller. Vi andre overlevede første niveau. Men da vi skulle lave andet niveau af vores dungeon, valgte de to krigertyper at proppe den med monstre, da de havde set at det var deres styrke. Først døde vores troldmand, og derefter vores ranger. Jeg kunne enten forsøge at styre vores gruppe forbi monstrene, men ville sandsynligvis dø i forsøget. Derfor trak jeg vores gruppe baglæns, hvilket betød at vi alle blev omringet af monstre, og hele gruppen døde. Designerne sagde at normalt tager spillet 2-3 timer, men vi var færdige efter 1 time. Meget sjovt, men ikke noget jeg har brug for at spille igen.

Jeg sluttede aftenen af med at introducere 7 Wonders Duel for Jens. Først vandt jeg med Militær, dernæst en almindelig sejr, og til sidst vandt Jens så endelig.

Fredag startede med et spil Orbit af Troels Vastrup. Et solidt eurogame, men mulighed for at sabotere de andre. I vores spilgruppe blev sabotagen udpræget, og det betød at vores spil blev længere end de andres. Desuden var det en reel mulighed at sabotage i den sidste runde kunne være med til at bestemme hvem der ville vinde, og det synes jeg er en uelegant mekanisme. Men ellers et godt spil som jeg gerne spiller igen.

Om eftermiddagen spillede jeg Ia! Ia! af Martin Bødker Enghoff. Et spil hvor man er efterkommere af tidligere tiders store troldmænd fra Cthulhu mytologien. Desværre er spillerne ikke helt så dygtige, og samtidig med at de bliver dygtigere bliver de også mere og mere mærkelige. Et ret sjovt og anderledes spil.

Jeg fik spillet Jumping Frog med endnu tre spillere, som alle var overraskende positive i deres tilbagemeldinger.

Om aftenen fik jeg introduceret Jumping Frog til fire spillere, som igen var meget positive i deres tilbagemeldinger.

Jens og jeg var nærmest på vej ud af døren, da der kom to spillere og spurgte om de måtte prøve mit spil, hvilket jeg ikke kunne sige nej til, så Jens og jeg spillede med i det sidste spil Jumping Frog.

Efter sigende blev Jumping Frog også spillet om lørdagen og om søndagen, men da var jeg ikke selv til stede.

Lørdag aften kom så nomineringerne: Jumping Frog blev nomineret som Bedste Brætspil og Jens' Counter Defence blev nomineret som Bedste Innovation. Resten af nomineringerne kan ses her: https://www.facebook.com/notes/fastaval ... 4360510621

Desværre var der ingen af os der vandt, men jeg er personligt sindssyg stolt af min nominering, og jeg kan ikke forestille mig at Jens er mindre stolt af sin.

Søndag og mandag fik jeg spillet Steampunk Rally med Larna, primært så vi kender det lidt inden Djengis Con, så vi har mest spillet det for at forsøge at finde ud af hvordan det fungerer. I begge spil var det desuden Larna der vandt da vi kom lige langt og hendes opfindelse var den største.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Gunness »

Midt i den energiske planlægning af DC2016 bliver der også plads til lidt spil.
Maibritt og jeg nåede to omgange Patchwork i går (og jeg kan stadig ikke påstå, at jeg er god til det) efterfulgt af Viticulture. Sidstnævnte er et godt spil, men det trækker lidt ned, at heldet kommer til at fylde så meget (i form af de kort, man trækker). Får man en god combo af vinstokke og ordrer tidligt i spillet, har man fx. bedre råd til at købe sig en arbejder og skabe sig en fordel på den måde.
TIl gengæld er det overskueligt og intuitivt, og det fungerer fint til to spillere, så det skal vi nok få en del sjov ud af.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Larsine »

Marts sluttede onsdag af med et spil Steampunk Rally med Eik, Laban og Michael. Jeg havde, syntes jeg selv bygget en ret effektiv maskine, bortset fra at det var svært for mig at slippe af med mine terninger når først de blokerede maskindelene. Eik havde en maskine der lave tonsvis af tandhjul, faktisk så mange at han aldrig nåede at bruge dem alle. I næstsidste runde kørte jeg min maskine så hårde at jeg tabte tre maskindele, men havde også Mass Ejection, så jeg fløj over slutlinjen uden at skulle tage hensyn til de to bjerge. Eik var også nået over slutlinjen og lå et enkelt felt foran mig, men jeg havde klart den maskine der kunne køre længst i sidste runde. Desværre fik Eik et kort (noget med dårligt vejr), der betød at vi tog en skade for hvert felt vi flyttede, og det betød at de 11 felter jeg potentielt kunne flytte, ville få min maskine til at eksplodere, så jeg nøjedes med at flytte meget mindre for dog at overleve. Desværre kunne Eik flytte lige så langt, og han førte derfor stadigvæk efter slutrunden. Så ligegyldigt hvor god en maskine og plan man har, kan et enkelt kort ødelægge det hele :-(

Bagefter blev Michael introduceret til Mamma Mia, og jeg endte med at få lavet alle mine pizzaer, medens Eik og Michael stadig havde pizzaer til salg i deres pizzeriaer.
Post Reply