Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag? Marts 2016

---

Jeg håber at have noget at skrive om allerede i aften! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Goblen »

I går i onsdagsgruppen blev det til to spil. Vi var fire personer, og det første spil på bordet var bestemt.

Vi startede med en gang Puerto Rico. En gammel kending jeg tror alle herinde har spillet. Det kan være I kan lide det, det kan være I ikke kan. Det var mit andet spil og det var skide godt. Spillet flød for alle, og det var utrolig tæt. Det var sidste omgang der afgjorde det, og hvem som helst kunne have vundet. Et point skilte vinderen fra #2. Ingen af os havde valgt samme strategi, og de virkede alle fire.

Har hørt at er man erfaren Puerto Rico spiller er der en strategi der følges og first picks der SKAL gøres. Der er jeg heldigvis ikke endnu :-) Nyder det casual element jeg har oplevet indtil nu.

Efterfølgende et lille tile laying game - vi rejste til det skotske højland. Vi spillede Isle of Skye fire personer. Det er faktisk lige så godt som to personer. En lidt anderledes tilgang til opbygningen af ens område i forhold til når man kun er to. I to spilleren er du jo garanteret en af dine egne tiles. Det er du ikke med fire spillere.

Samtidig var stemningen hyggelig og sjov; det er utroligt hvad man kan løse henover et brætspil. Vil se om jeg kan få drengene med på et spil i weekenden.

Nu står den også snart på heldags-event med masser af brætspil med onsdagsgruppen. Påsken bliver skide god.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Larsine »

I går kom der en ny deltager til onsdagsgruppen, nemlig Rune som jeg jo har spillet med de sidste ca. 10 år men kun en fredag om måneden. Rune har længe (ca. 5 år) snakket om at komme om onsdagen, og endelig lykkedes det.

Rune havde taget Dead of Winter med, og vi stillede op til start scenariet "We need more samples" i den nemme udgave. Men det blev slet ikke så nemt. Jeg brugte alt for mange af mine kort på at hjælpe alle de andre, og hjælpe til med at løse kriser og missioner. Igen glemte jeg helt at tænke på min egen mission. Vi havde 6 runder til at samle døde zombier inde, så vores læge kunne bruge dem til at finde en kur. Desværre var der kun 50% chance for at hun kunne bruge en død zombie, og vi skulle bruge 12 brugbare zombier. Det havde vi 6 runder til at fuldføre, og først i 6. runde havde vi nok zombier. Til gengæld manglede jeg at finde noget brændstof og bygge 4 barrikader for at have løst min egne mission. Så jeg brugte mine sidste krampetrækninger på at bygge barrikader, så der var 4 omkring kolonien, og lede efter brændstof. Desværre fandt jeg ikke noget brændstof i første omgang, så jeg rodede lidt videre og kom til at larme, men fandt til gengæld det jeg havde brug for. Men det viste sig at min larm havde tiltrukken en extra zombie, denne zombie var skyld i at den lokation jeg var på blev stormet af zombier, og jeg døde så vi mistede en loyalty, og tabte scenariet. Det viste sig at Eik var forræder, men han havde glemt at bruget sit våben, og derved kunne han heller ikke vinde.

I det mindste var det spændende til det sidste, selvom det endte med at scenariet tog alt for lang tid (ca. 2½ time). Næste gang vil jeg dog fokusere langt mere på at løse min egen opgave før jeg ofre alt på de fælles problemer.

Jens var ankommet, og Las Vegas blev fundet frem, og vi nåede 2 spil, et spil med 5 spillere og et spil med 4 spillere. Jeg vandt begge spil, dels fordi jeg var lidt heldig, men ikke mindste fordi jeg i det ene spil gik efter at score lidt mange gange frem for meget få gange.

Afslutningsvis spillede Jens Michael og Jeg et spil San Juan inkl. udvidelser, og Jens lagde stærk ud, men pludselige gik han i stå, medens Michael og Jeg fik gode bygninger på bordet. Det endte rimeligt tæt med mig først, Michael bagefter og Jens sidst. Et spændende og interessant spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Frouvne »

Tirsdag aften blev der spillet brætspil. Imens der blev puttet børn, fik vi klemt et spil Patchwork ind. Derefter var det tid til aftenens hovedspil: La Granja. Jeg har længe haft et lunt øje til spillet, så jeg var positivt stemt på forhånd. Efter introduktionen blev det nogle meget famlende første runder ... og da der kun er seks runder gør man sig dermed nogle dyre erfaringer i første spil. I løbet af spillet kom det dog til at glide meget mere flydende og vi fik vist alle nogenlunde fornemmelse for spillet. Point-salaten og de mange valgmuligheder ved kortenes fire anvendelsesmuligheder begejstrede mig dog mindre end jeg havde forventet. Jeg tror egentlig spillet er udmærket ... og jeg mener udmærket ... men jeg tror ikke, jeg orker at investere den nødvendige tid i det og tror såmænd heller ikke jeg ville få tilpas mange lejligheder at prøve det ved til at jeg ville få den nødvendige erfaring med kortene. Godt at have prøvet. Spil med potentiale. Men ikke et spil jeg kommer til at investere i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Goblen »

Min weekend har været tilsvarende onsdagen - stort set.

1. Puerto Rico x1.
2. Isle of Skye x1.

Begge spil sjove, men denne gang spillet med familien. Vi var fem til Isle of Skye. En masse dejlig kaos :-)

Derudover fik jeg strøget et uspillet spil fr alisten. Drengene og jeg fik spillet Swinging Jivecat Voodoo Lounge. En Kickstarter jeg ikke havde fået prøvet, men som nu er spillet. Ganske underholdende spil om at hænge ud med de rigtige via en form for area control.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Larsine »

I går var jeg på Bastard Cafe for at mødes med en af mine Fastaval dommere (Jakob) og prøvespille Jumping Frog. Jakob havde lokket en af de andre dommere (Ellias) med, så nu er der i det mindste to af dommerne som har prøvet det.

Efter spillet, som jeg i øvrigt vandt, var de var meget positive, og sagde begge at der var langt mere strategi i spillet end de havde forestillet sig, og at det efter deres mening var så færdigt at de synes, ligegyldigt hvordan det gå til Fastaval konkurrencen, at jeg skal lave en pitch til nogle brætspilsforlag. Det kan godt være at de bare er flinke, men hold kæft hvor var jeg tændt da jeg forlod Bastard Cafe :mrgreen:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi The Castles of Burgundy, som det nu efterhånden er nogle år siden, jeg har prøvet sidst. Da vi havde det fremme sidst nød Helle og jeg en håndfuld to-spillers spil, hvilket jeg syntes det egnede sig meget fint til. Fornøjelsen blev dog fuldkommen fjernet fra spillet efter et spil med fuld besætning og al for lang betænkningstid. Selvom vi i aftes også spillede med fuld besætning blev der ikke tale om en lignende traumatisk oplevelse. Jeg kan sagtens se problemet opstå igen, men vi var opmærksomme på problematikken og forsøgte at udvide pli omkring ikke at trække spillet ud. Mekanisk fungerer spillet og jeg kan godt forstå den positive modtagelse. Men det er og bliver en super-abstrakt omgang point-salat, så selvom jeg sagtens ville kunne spille spillet igen har jeg ikke behov for det.

Da hovedspillet ikke blev trukket i langdrag, var der mulighed for at prøve Stonys nye eksemplar af Tokaido Collector's Edition. Rent æstetisk er det super-lækkert. Et hyggeligt spil, som jeg tænker man vil kunne lokke både gamere og langt mere uerfarne spillere til at spille - særligt i denne lækre udgave. Min umiddelbare fornemmelse var, at nogle af de sær-egenskaber, der knyttede sig til brikkerne var meget stærkere end andre (jeg skulle i hvert tilfælde ikke klage over min!), men det må fremtidige gennemspilninger afsløre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Tigrillo »

I går blev det til to spil i min gruppe på arbejdet: MarraCash og Neue Heimat. Begge to spil der for længst er OOP og kun udgivet på tysk, men der er så absolut ingen tekst i spillet så det gjorde ingenting. Vi var 8 til stede så vi splitted op i to grupper og byttede efter endte spil. Begge var nye for gruppen, MarraCash også for mig. På nær en anden og mig selv er alle nybegyndere med vekslende mængder talent for brætspil så vi plejer at holde os til spil med simple regler og stor interaktion, så german games passer perfekt ind her. MarraCash var præcis ligeså god til gruppen og generelt som jeg havde forventet og håbet på. Vildt at det er 20 år gammelt og aldrig rigtigt blevet populært nok til at blive udgivet på andet end tysk.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Jens_Hoppe »

Hvordan var Neue Heimat så? Jeg prøvede at finde et eksemplar for en måneds tid siden, men uden held...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Goblen »

I går i onsdagsgruppen skulle have stået på Dead of Winter. Desværre måtte en melde fra, og med kun tre personer var det ikke længere et godt valg.

Vi var ligesom i co-op mode, så vi valgte et spil Ghost Stories. Vores munke skulle tæve spøgelserne tilbage fra den kinesiske by vi havde svoret at forsvare. Det viste sig at vi ikke var de bedste munke i området. Nok nærmere munke-i-træning. Vi fik en sindsyg mængde tæsk af de spøgelser.

Bagefter kastede vi os over en gang Village. Vi skulle bruge vores fire generationer til at skabe det bedste navn for vores familie i byen. Der var mange måder at gøre det på, og det virkede faktisk rigtig godt. Ingen af os havde prøvet det før så det var lidt at finde sin strategi efterhånden som vi spillede. Godt spil som jeg gerne ser på bordet igen.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Gunness »

I går fik vi taget hul på Burgle Bros. - efter en lidt for let start fungerede det faktisk rigtig godt, og der var massivt pres på for at snige sig uden om vagterne. Jeg kan godt lide, at spillet glidende rykker sværhedsgraden opad. Vi tabte til allersidst, men kun pga. en fejllæsning af en af reglerne - så vi har da en moralsk sejr i hus :)
Jeg er ikke sikker på, hvor lang holdbarheden er, men indtil videre er vi godt underholdt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Larsine »

I går var det kun Eik, Michael og mig der dukkede op. Vi startede med to spil Klunker, som jeg har fået i den nye Lookout udgave fra 2005. Jeg har kun tidligere spillet den originale udgave fra Hans im Glück, og der er lavet en smule om på spillet og reglerne. For det første er smykkerne blevet udskiftet med ædelsten. I den gamle udgave var der 6 forskellige smykker med 14 kort af hver, og så 10 af de specielle halskæder. I den nye udgave er der ingen af kortene der er specielle, de scorer alle på samme måde, og der er 15 af en type, 14 af 5 typer og 12 af en type. Det gør at det ikke er specielt farligt at samle på nogen af dem, i modsætning til de originale regler hvor halskæderne var lidt af en satsning. Desuden er der to af ædelstenen hvor kortene i dårlig belysning ligner hinanden lidt for meget (lyserød og rød), og det påvirkede i hvert fald vores først spil, hvor vi kom til at spille de to typer som den samme type. Men ellers er spillet stadig sjovt og interessant, også selvom jeg blev nummer 2 i det første spil og sidst i det andet spil. Eik vandt selvfølgelig begge spil, men han var heller ikke uheldig.

Bagefter blev det et spil Lap Dance, hvor vi spiller assistenter i en stripklub, der skal forsøge at tilfredsstille kunderne efter deres ønsker og behov. Spillet skal ikke tages alt for alvorligt, og skal nok mest ses som en parodi på stripklubber, dem der arbejder der og dem der besøger dem. I hvert spil kommer der 5 besøgende, som man skal hjælpe til at få opfyldt deres behov, ved hjælp at kort af den type som de foretrækker. Vi fik besøg af en racerkører, en brud, en fulderik, en genert pige og en politiker. Vi fandt ud af at man som udgangspunkt ikke skal være sparsom med at spille kort på de besøgende, for ved hjælp af kortene kan man opfylde deres krav, og derved tjene penge, favors og nye kort. Favors kan man så bruge til at forbedre sine muligheder for at opfylde kundens krav, som igen giver flere penge og kort. Når alle 5 kunder er betjent, slutte spillet, og den spiller der har flest penge har vundet. Jeg var ret sikker på at jeg ville vinde, for i en runde tjente jeg 11 penge, hvor Eik og Michael tjente en del mindre. Michael var da også sidst, men både Eik og jeg havde 32 penge, og jeg vandt så på tiebreak, da jeg stadig havde en favor token i overskud. Spillet tager kun ca. 1 time, så det skal sikkert spilles et par gange mere.

Vi sluttede af med to spil The City, som Michael vandt i stor stil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet Quadropolis med datteren den anden dag. Vi spillede med "begynderreglerne".

Spillet var faktisk OK underholdende. Vi er selvfølgelig i den lette ende, men der var masser at overveje undervejs, og den fælles draft af bygninger fra det centrale bræt gav en del interaktion - og det var kun med to spillere!

Jeg glæder mig til at prøve det igen - gerne med ekspertreglerne og med flere spillere. 7.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Goblen »

I går var en god dag :-) Jeg må tage en mening om et spil i mig igen.

Det var onsdag, det var spillegruppedag, og det var sjovt.

Vi startede med et spil jeg holder meget af, men som ingen andre omkring mig helt er med på. Vi spillede Tokaido. Det er et mega flot spil, med meget anderledes oplevelse. Det kan spilles ben hårdt og kompetitivt, eller det kan spilles for oplevelsen. Er tilhænger af begge approaches. Tror ikke resten af gruppen brød sig rigtig om det, men jeg hyggede mig :-)

For et stykke tid siden prøvede jeg Orleans efter en review fra Rahdo. Det var, synes jeg bagefter, et forfærdeligt spil. I går foreslog jeg det selv som spil II til aftenen, alene fordi alle synes det er skide godt. I går havde jeg en super fed oplevelse med det. Også selvom jeg tabte. Det spillede meget bedre end første gang, og der er mange tilgange der kan sikre sejr (og nederlag). Det kan jeg godt lide. Vi talte lidt om hvad der skete første gang, og jeg blev totalt hægtet af første gang, for jeg mistede min først-købte person i tur to til pest, mens alle andre trak personer der ikke døde. Lidt det sammen jeg oplevede med Food Chain Magnate, hvor jeg traf et andet valg end de andre og derefter ventede tre timer på at tabe, og stort set ikke kunne deltage.

God spilleaften og det lover godt for lørdag hvor jeg skal ud og spille med Red Barnet, og søndag hvor vi har heldags-event i Skibinge-gruppen.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2016

Post by Goblen »

Så blev det lørdag, og en dag jeg havde glædet mig til. Er frivillig i Red Barnet og skulle ud og spille brætspil med dem i dag; En rigtig fed oplevelse.

Den stod på to spil for mit vedkommende.

1. Ave Caesar. Kender vi vist alle? Fik selv den ældre pensionerede frivilligleder til at spille med, og hun morede sig strålende. Det skyldes måske at hun var ganske god til spillet, og fik møflet os andre på plads :-)
2. Tsuro var det næste spil. Lige så nemt at lære, og det virker bare. Fed dag.

---------------------
EDIT:

Søndag var heldagsevent i Skibinge. Det blev til et enkelt nyt spil, og ellers gengangere :-)

Orleans. Spillede det med mine to drenge, og fik klø. De fanger bare de spil lige en tand for hurtigt :-) Skide hyggeligt.
Terra Mystica. Så fandt vi, for drengene om mig, en klassiker frem. Et fantastisk spil. Er en af dem der synes at standard-udgaven uden udvidelsen er det bedste spil. Spillede dog med et nyt map. Det er stadig et fantastisk spil der holder meget vand, og af ikke party games er det mit absolut mest spillede spil nogensinde.
Dead of Winter. Får ikke spillet dette spil nok, og det er jeg ked af. Det er faktisk rigtig godt. Vi fik kamp tæv af spillet da en af deltagerne fik ædt sine tre første karakterer af zombier i lige så mange slag :-( Vi skulle samle medicin men kortene til hospital indeholdte ikke noget medicin da de var blandet med andre bunker ved en fejl.
Village. Efter samarbejde var vi tilbage til konkurrencen med Village; et ganske fornøjeligt spil. Vi fik lavet en lille regelfejl der kunne have betydning for afgørelsen. Men stadig underholdende spil.
One Night Ultimate Werewolf. Lige op til vi skulle spise stod den på lidt One Night. Et sjovt spil. Vi var 10 spillere, og det er lidt for mange imo. Det skaber for meget kaos.
Survive: Escape from Atlantis. Dette blev det eneste nye spil for mig denne aften. Totalt random og fantastisk at spille. Det kommer klart på som et spil jeg skal finde til brug med mine brætspilsevents med Red Barnet o.l. Det egner sig godt til den slags arrangementer, og alle kan være med.
Love Letter. Sluttede af med lidt let Love Letter :-) Fedt.

Mandag:

Ungerne kom og spurgte om jeg ville spille Alchemists. Det sker ikke tit, så jeg sagde ja med det samme. Rigtig sjovt spil der ikke er mange der gider. Som om nyhedsværdien har lagt sig. Fedt tema.

Fik også et par spil Backgammon med Eva mens ungerne stenede fjernsyn. Fed dag
Post Reply