Hvad har du spillet idag? April 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet idag? April 2016
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Goblen »

I går blev det til to af de "gamle", og det var skide hyggeligt.

Backgammon; elsker det spil og er så dårlig til det. Viste sig meget tydeligt da jeg fik røvfuld af min 15 årige søn.

Catan (Settlers of Catan); har en gammel version der aldrig rigtigt er blevet spillet, men mine to drenge og jeg hyggede meget et spil i går. Absolut en god oplevelse, og jeg kan godt se hvorfor folk synes dette spil er sjovt.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Larsine »

Fredag mødtes "Førstefredagimåneden" spilleklubben hos Morten. Vi var kun 4 denne gang, da Martin havde meldt afbud og Mortens søn skulle spille Warhammer.

Vi startede med to spil Jumping Frog. Rune og Henrik havde prøvet det i en tidligere udgave, men alle tre var ret tilfredse med spillet, og især syntes de at det var fedt at der slet ikke er nogen tilfældigheder (bortset fra startopstillingen, hvilket man med ekstraregler kan gøre en del af spillet og derved ikke-tilfældig), og at man rent faktisk kan forudse en hel del af spillet, og at spillet alligevel ikke er 100% gennemskueligt. Jeg vandt det første spil på en tie-break, og Rune vandt andet spil på fuldstændigt overlegent brug af sine power jumps. Det er første gang i alle mine spil at jeg har oplevet at tie-break reglen kom i brug, men så var det jo rart at designeren havde tænkt på det.

Bagefter blev det til 4 spil Ave Caesar hvor jeg mindste vandt to af dem. Nu er det sjove jo ikke nødvendigvis at vinde i Ave Caesar, men derimod at blokere for de andre, eller sørge for at de kører deres heste trætte så de ikke kan gennemføre løbet, og det gjorde vi i stor stil.

Vi sluttede aftenen med 4 spil Las Vegas hvor jeg igen vandt to af dem. Til gengæld blev jeg absolut sidst i de to andre spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Jens_Hoppe »

Tirsdag stod jeg model til den ugentlige afklapsning i Mombasa, hvor KBKs formand som sædvanligt vandt, og hvor jeg næsten lige så sædvanligt blev nummer 2. Terra Mystica-folkene ved næste bord følte sig vist gået lidt i bedene, over at der er ved at være et andet bord hvor det samme eurogame spilles uge efter uge... :)

Bagefter blev det til et spil The King is Dead, Peer Sylvesters remake af King of Siam. Denne gang var jeg faktisk ikke helt sikker på, hvem der vandt! Spiller 2 kunne ikke vinde, men kingmakede så mig i stedet. Men spiller 3 påpegede bagefter at spiller 2 godt kunne have vundet alligevel, og spiller 2 måtte vist i virkeligheden ikke have lavet kingmaker-trækket pga. an lille anti-kingmaker regel i spillet.

Bortset fra forvirringen til sidst, er der dog ingen tvivl om at The King is Dead er et glimrende spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Frouvne »

Brætspil er det ikke rigtigt blevet til i denne måned indtil nu. Har dog fundet mine gamle Icehouse pyramider frem og spillet lidt Egyptian Solitaire, der er et meget interessant lille solospil, der i høj grad kan anbefales. Indtil nu er det blevet til ni spil og jeg er langt fra færdigt med det.
Egyptian Solitaire.jpg
Egyptian Solitaire.jpg (331 KiB) Viewed 8463 times
Regler
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Mik »

Vi var kun 3 spillere til Tzolk'in på mandagsmødet, men det var nu hyggeligt nok alligevel. Vi spillede med de officielle regler for 3 spillere (med 12 dumies), som åbenbart valgte at beslaglægge det meste af det tredie gear, så de forstyrrede ikke rigtigt. Torben vandt stort, foran Eivind - og med mig som det tynde øl. Det tager jeg med igen på mandag. 9/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg spillet T.I.M.E Stories: Under The Mask, det nye scenarie i serien. Jeg og min tre medspillere klarede det i fire "runs".

Scenariet var veldesignet og underholdende. Der er ikke særligt mange kampe eller terninge-tests, så det er mest et scenarie om at "løse gåden", altså finde den rigtige vej gennem de forskellige lokationer, så man får erhvervet sig de ting og oplysninger som er nødvendige for at gennemføre historien.

Temaet i historien (det gamle Ægypten) er jo lige mig, og mekanisk havde scenariet også et par overraskelser oppe i ærmet. 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Larsine »

Sidste onsdag hev jeg Paris Connection, et af spillene som jeg fik byttet mig til i sidste Math Trade, frem og introducerede det fro Michael og Eik.

Første spil spillede vi helt forkert, idet vi glemte at der kun kunne være et tog i hver by. Men halvvejs gennem spillet opdagede vi det, men bestemte os for at spille videre. Jeg vandt i stor stil.

I de tre næste spil spillede vi så efter de rigtige regler, og spillet blev sjovere og sjovere jo mere vi fik afprøvet det, og fik afprøvet forskellige strategier. Det var specielt fornøjeligt at se hvordan vi ragede til os af en bestemt type tog, for senere at bytte dem ud med en anden type tog. Helt sikkert et spil som er de ca. 30 minutters spil værd. At jeg så vandt 2 af de 3 spil gør det ikke dårligere.

Jens var kommer og så blev det til 6 spil Ave Caesar, og igen nogle virkeligt gode spil hvor alle nåede at opleve hvordan det var at blive blokeret på det forkerte tidspunkt, eller ligge forrest med 3 seksere på hånden, blive presset ud på lidt for mange omveje, eller blive forhindret adgang til Kejsergade. Det er altså et spil som jeg aldrig bliver træt af, og slet ikke når man vinder 4 ud af 6 spil.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Goblen »

I dag blev en god dag med spil i onsdagsgruppen. Vi var tre samlet; Thomassvan, Skumle og mig.

Vi startede med et spil Mombasa. Samme spil som var på bordet sidste onsdag, og som mange andre herinde synes jeg det er fantastisk. Valgte en anden strategi denne gang, og det virker til at der er mange forskellige.

Bagefter et spil Discoveries: Lewis & Clarke. Et fedt terningespil.

God måde at bruge sin onsdag aften på :-)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Robert »

Goblen wrote:I dag blev en god dag med spil i onsdagsgruppen. Vi var tre samlet; Thomassvan, Skumle og mig.

Vi startede med et spil Mombasa. Samme spil som var på bordet sidste onsdag, og som mange andre herinde synes jeg det er fantastisk. Valgte en anden strategi denne gang, og det virker til at der er mange forskellige.
Jeg prøvede Mombasa i går. Det er godt, men ikke et spil jeg har brug for at købe. Det mangler den elegance jeg har fundet i flere andre spil (Russian Railroads f.eks.). Specielt reglerne omkring bøger virker tunge og "klunky".
Men som helhed er det godr, og jeg spiller det gerne igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Goblen »

Robert wrote:
Goblen wrote:I dag blev en god dag med spil i onsdagsgruppen. Vi var tre samlet; Thomassvan, Skumle og mig.

Vi startede med et spil Mombasa. Samme spil som var på bordet sidste onsdag, og som mange andre herinde synes jeg det er fantastisk. Valgte en anden strategi denne gang, og det virker til at der er mange forskellige.
Jeg prøvede Mombasa i går. Det er godt, men ikke et spil jeg har brug for at købe. Det mangler den elegance jeg har fundet i flere andre spil (Russian Railroads f.eks.). Specielt reglerne omkring bøger virker tunge og "klunky".
Men som helhed er det godr, og jeg spiller det gerne igen.
Kan også rigtig godt lide Russian Railroads. Er ikke helt enig med dig Robert :-) Spillet har en rigtig fed variation, og jeg kan rigtig godt lide hele konceptet med book keeping. Dummer mig dog når det er den vej jeg forsøger (som i går), og får aktiveret mine varer inden jeg aktiverer book keeperen. Mistede jeg en del point på, men morer mig alligevel - meget :-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Mik »

Spillede Tzolk´in i mandags - med 5-spiller udvidelsen, selvom vi kun var 3 spillere. Torben vandt med dobbelt så mange som Eivind. Jeg var naturligvis sidst. Det var et godt spil fordi vi sjældent har lejlighed til at spille kun tre. 9/10.

Tirsdag var vi tre mand til Allegiance - a Realm Divided, som er et Kickstarted spil. Vi skulle egentlig havde været 4 mand, men Jesper måtte melde afbud, og det var såmænd meget godt, for spillet er bedst med 2 mand, men er formentlig kun spilsjovt med 3-4 mand hvis man spiller med reglen om at man kun angriber spilleren til venstre (eller højre) for en selv. Spillet slutter når en spiller mister livet - hvilket i vores tilfælde blev Eivind. 6/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Mik »

Torsdag fik vi spillet Dynasties. Det nye spil fra Hans im Glück af Matthias Cramer ("Glen More").
Det er et spil for 3-5 spillere, og vi var minimumsantallet (man kan ikke spille 2, da man scorer point for at handle (og gifte sig) med hinanden.

Rigtig godt spil, som jeg glæder mig til at prøve med 4 og 5 spillere.
Det er let at spille, men der er en del kort, som alle kan lave flere handlinger, så vil man bruge kortene til det eller det? 8/10
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Andrea »

Mødtes til noget vennehygge i dag, hvor der også var tid til lidt brætspil. Det blev til to gange King of Tokyo - inkl. Power Up-udvidelsen - samt en gang Keltis The Cardgame.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet idag? April 2016

Post by Gunness »

Fik prøvet mit nyindkøbte Sheriff of Tokyo i torsdags med familien. Det var hyggeligt nok men nok ikke helt det, jeg havde håbet på i første omgang. Men det skal da prøves igen.

Fredag havde vi café på mit arbejde, hvor jeg havde foreslået, at der også skulle spilles lidt. Jeg fik selv nået en omgang Resistance og brugte ellers tiden på at sætte Timeline, Patchwork, Hanabi, Love Letter m.fl. i gang. Men ind imellem er man nok lidt forvænt - når folk igen og igen kan kludre rundt i reglerne til noget så simpelt som Timeline, er det en smule op ad bakke :)

Endelig har jeg haft en lidt spøjs oplevelse med et Kickstarter-spil, der hedder Political Suicide. Jeg blev kontaktet af en australier, der spurgte, om jeg ville have et eksemplar tilsendt til anmeldelse. Jo jo, fint, du sender bare. Så det er blevet spillet et par gange på det seneste.
Spillet er et ultra-simpelt take-that kortspil, hvor man spiller en af fire amerikanske præsidenter (eller wanna-be-ditto: Donald Trump). Der er otte emner i spillet, som kan gøres enten lovlige eller ulovlige (utroskab, krigsførelse, racisme mv). Og hver præsident har tre hemmeligheder, der kan være inden for de otte emner. Hvis modspillerne kan afsløre en hemmelighed, mens denne er ulovlig, er man et skridt tættere på politisk selvmord.

Præsidenterne er Nixon, Bush jr., Clinton og så Trump, og det hele er selvfølgelig bygget op om nogle af de mere eller mindre heldige ting, de har sagt eller gjort. Idéen er faktisk meget sjovt, men spillet er mildest talt kaotisk og alt for langt i forhold til, hvad det er - og man bruger ikke rigtig de forskellige præsidenter til noget. Der mangler tydeligvis også noget mere spiltest.

Spillet er stadig på KS nogle dage endnu, og det mest imponerende er, at der indtil videre er tre personer, der har smidt £1,400 hver efter spillet. For et lille, fjollet og ikke særligt gennemarbejdet spil. Wow. Jeg har skrevet til de to designere (der kun lige har oprettet sig på BGG), at jeg gerne skriver en anmeldelse, men at jeg må være ærlig i den og sige både godt og skidt. Her en uge efter har jeg stadig ikke hørt fra nogen af dem. Go figure :lol:
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply