Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14611
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Frouvne »

Forleden fik vi igen Vinhos på bordet og jeg kan godt mærke, at jeg indtil nu har et meget ambivalent forhold til det spil. På den ene side syntes jeg rigtig godt om at det virker en grad mere abstrakt end Viticulture. På den anden side virker det måske også næsten lidt for abstrakt. F.eks. irriterede det mig en smule, at der kun kan afskibes netop en vin i hhv rød og hvid med en given værdi. Spillet kommer også til at virke lidt som "arbejde", når man skal vælge blandt de mange muligheder ... det er i den grad en optimeringsøvelse, men en øvelse der nok er lige i overkanten til hvad jeg kan overskue konsekvenserne af. Et eller andet drager mig dog ved spillet, så selvom jeg nok var en smule små-irritabel på det efter min seneste ringe præstation i det, er jeg endnu ikke klar til at lade det forlade hylderne. Måske er det en udfordring, jeg skal følge op på. Måske ikke.

For den gode stemnings skyld fik jeg lov til at afslutte aftenen med et par spil Crokinole ...

Da spillet i forvejen stod fremme på spisebordet i aftes kunne min søn lokkes til at spille Crokinole. Han holdt stædigt ud selvom han godt på forhånd kunne se hvilken retning spillet gik i. Vi endte med at få spillet otte spil, hvilket jeg syntes var rigtig sejt fra hans side, da der var runder hvor jeg startede med at smide de første fire sten i hullet og andre hvor over halvdelen af mine sten røg i. Men han var stædig og holdt ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Jens_Hoppe »

De sidste par tirsdage har den i KBK stået på Rio Grandes Tin Goose. Det er et økonomispil, hvor spillerne repræsenterer flyselskaber i USA, der starter små i "gamle dage", men som efterhånden får opbygget større og større imperier. Mekanisk er der tale om dels noget netværksbyggeri (brættet er en stor graf af byer som er forbundet til hinanden), og ikke mindst auktioner. Spillerne starter nemlig med et antal kort på hånden, og i hver af spillets syv runder vil hver spiller spille et af sine kort. Er det en katastrofe, tager den effekt med det samme, og rammer alle spillere, men er det en flåde af fly, bliver kortet bortauktioneret (én gang rundt om bordet, sluttende med spilleren der spillede kortet, man må byde så meget eller så lidt man har råd til), og vinderen af auktionen ender med kortet (pengene bliver altid afleveret til banken).

Efter de syv runder gives penge for de storbyer og udenlandske destinationer som selskaberne besøger, hver spiller får også udbetalt 10x sin indkomst, og flest penge vinder. Et sjovt mekanisk twist er at spillerne alle starter med en række negative effekter i spil, og et af delmålene i spillet bliver dermed at komme af med disse, så man ikke bliver for hæmmet af dem. Men hvordan skal man prioritere? Er det værre at have et kort der giver fire ekstra hazard flames, end et kort der gør at man springer sin indkomstfase over?

Tin Goose er et rigtigt godt spil. Jeg har spillet det tre gange i klubben nu, og langt de fleste spillere har syntes godt om det. Det er også (som jeg godt kan lide det) et spil hvor man ikke bliver "holdt i hånden", men hvor man til gengæld får lov til at ødelægge alt for sig selv med et forkert træk. Lidt lige som jeg plejer at gøre... ;-) 8/10

I tirsdags, efter Tin Goose, blev det til et gensyn med Kraftwagen. Jeg kan vældig godt lide det: Mekanisk er det yderst velfungerende, og der er enormt meget spillerinteraktion. Jeg blev også, ja "sidst" lyder næsten for positivt. Tævet, banket, smadret. På en sjov måde. 8/10

Vi prøvede også det lille japaner-mystikerspil In A Grove. Jeg var vældigt imponeret, og der blev i hvert fald grinet meget fra alle sider. 7/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Gunness »

Vi var på besøg hos et vennepar i går og spillede Blood Rage. Personligt gik det ret elendigt, men alle var nu godt underholdt af de forskellige kampe.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Larsine »

Onsdag var vi igen 5 spillere fra starten af, og vi fik lokket Lea til at deltager i en gang Codenames med samme hold som sidst, så de andre kunne få revanche. Og det gjorde de i den grad, det var bedst af 5 spil og efter 3 spil var det så afgjort. Igen var det rigtig sjovt at se hvordan vi associerer forskelligt. Stadig et af de sjoveste spil længe.

Derefter blev det et spil Steampunk Rally, hvor vi spillede på Aerodromen. desværre misforstod vi et felt, og troede at man kunne aflevere gule terninger for at få 2 Smooth Moves for hver terning, og når nogen spillere så kan aflevere 6 terninger går det bare lidt for hurtigt. Det viste sig at man kun kunne aflevere en gul terning. Alligevel var det et sjovt spil, som dog tager lige lovligt lang tid når spilleren ikke kan hjælpe med at checke de andre samtidig med at andre flytter. Spillet fungere bedst hvis der er lidt tempo IMO. Stadig underholdende.

Derefter to spil Vive il Re!, hvor det gælder om at få sine favoritter så højt op i hierarkiet, uden at de bliver smidt ud. Underholdende med lidt frustrerende når det ikke går helt som forventet.

Jens og jeg sluttede af med to spil San Juan (inkl. udvidelser), og jeg formåede at vinde dem begge.

Lørdag var vi sammen med to andre vennepar, og de er ikke nødvendigvis de store spillere, og slet ikke de mærkelige spil som jeg spillere. Alligevel blev de kastet ud i Spyfall, og det var et kæmpe hit. Altid anderledes når man spiller med nye spillere, men ikke mindre underholdende. Jeg formåede igen at gætte vores opholdssted som spion i et af spillene, men det gjorde Lisbeth også, med da var hun også spion for tredje gang i træk. Det blev til 9 spil i løbet af aftenen.

Derudover hev Lisbeth også deres Hint frem, og det var faktisk et underholdende spil, som blander viden med mime, tegne, tale, nynne. Meget underholdende, og jeg kan godt forstå at det blev nomineret til Guldbrikken i Selskabsspil kategorier og vandt Året Voksenspil (LEG) begge i 2014. Helt klart mange gange bedre end de andre spil i samme kategori. At vores hold så vandt overbevisende gør jo ikke noget.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Larsine »

Mandag d. 20. var vi til et studentergilde, og Bohnanza blev hevet frem. Vi var 6 der spilled, og det var ret tydeligt at Lea ville hive en sejr hjem. Men da vi talte op viste det sig at jeg havde 3 point mere end hun havde.

Onsdag dukkede Jens og Michael op og vi startede med Lords of Waterdeep, incl. Skullport udvidelsen, Jens havde tydeligvis fået den lord der gav bonuspoint for korruptions brikker, og det forsøgte han at udbytte til fulde. Det betød at han hurtigt kom langt foran os andre, og var seriøst i tvivl om det var muligt at hente ham. Da vi skulle tælle de sidste point op, viste det sig at Jens' point for korruption lige gik op med de minusser han fik for korruption, medens Michael og jeg stort set var sluppet af med de fleste korroptionsbrikker, og derfor fik langt flere bonuspoint for vores lords. Slutresultatet blev at jeg endt tre point foran Jens, og Michael endte lidt efter Jens. Jag har læst meget om Xanathar (den lord som jens spillede); enten er han alt for svag, ellers er han alt for stærk, men umiddelbart kunne Jens godt finde ud af at spille ham så han kunne spille lige op med de to øvrige.

Bagefter tog vi et spil Drum Roll, incl. alle miniudvidelserne. Vi har dog valgt at spille Ringmaster udvidelsen lidt anderledes, nemlig at de dukker op på lige fod med andre ansatte. Efter min mening fungerer det rigtig godt, og det gør at det ikke skal være en selvfølge at man skal bruge sin Ringmaster. I dette spil lykkedes det for Jens at skaffe en Ringmaster tidligt i spillet, og alligevel formåede jeg at vinde med få point.

Søndag blev det til et enkelt spil Jumping Frog, primært fordi jeg skulle bruge nogle billeder til en producent :D

Mandag skulle Larna på rigshospitalet, og vi havde taget nogle spil med for at få tiden til at gå. Vi nåede to spil Würfel Bohnanza, hvor vi vandt et hver, og så 1/6 7 Wonders: Duel. Spillet blev afbrudt da det viste sig at der var kludder i rigets planlægning og vi blev sendt hjem uden at få det vi kom efter :( Spild af en hel dag.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg prøvet Asger Granerud's Flamme Rouge. Det er et relativt letvægts cykelløbsspil, hvor hver spiller kontrollerer to ryttere, og sådan lidt Ave Caesar-agtigt spiller talkort for at rykke dem fremad. Et par specialregler (slipstreaming, træthed) giver spillet noget cykel-flavour.

Spillet giver mere end et par associationer til Ave Caesar, men Flamme Rouge er et mere komplekst spil - og sikkert også et dybere spil, omend det er svært at konkludere, da vi blot spillede et enkelt løb på flad bane, hvilket ikke ligefrem var hyperkomplekst. Til gengæld er spillet også mekanisk sådan lidt mere bøvlet at have med at gøre. Ikke meget, bevares, men Ave Caesars hæsblæsende tempo kan man godt vinke farvel til.

Første indtryk var at FR var et OK spil. Det føles cykelagtigt og kører rimeligt hurtigt. Og når man får mere avancerede regler som terræn med, kan det måske endda være at det bliver mere ... interessant. 6/10 for nu, med forbehold for bias, da vi jo ikke ligefrem er i Jens' spil-komfortzone. :)


Bagefter blev det (endelig!) til et gensyn med Martin Wallace-spillet Ships, som jeg desværre kun har fået spillet et par gange. Det var et fint gensyn (jeg klarede mig ikke godt!). Skal jeg kritisere noget må det være at vi var fire spillere, heraf en som spillede temmeligt langsomt - og det giver anledning til massiv nedetid! Årsagen er selvfølgelig spillets design med lange spillerture: Når man sidst i spillet skal planlægge hvordan man skal bruge sine 2 actions + 4 extra actions optimalt, kan det nemt blive en lang affære med megen AP... Måske Ships gør sig bedre som trespiller-spil? 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Larsine »

I går blev det kun til mig, Michael og Jens. Efter en del snak om The Duchess, bestemte vi os for at spille Sun, Sea & Sand. Michael havde aldrig spillet det før, men jeg synes at han klarede sig hæderligt alligevel. Første spil endte med en uafgjort mellem Jens og mig, men jens kunne have vundet på tie-break, hvis han med sin sidste FM havde taget en turist i stedet for et skilt. Andet spil endte jeg to point foran Jens med Michael lige bagefter. Stadig et rigtig godt spil.

Dernæst blev to spil Level X, et terningspil hvor man skal forsøge at kombinere 4 terninger til tal mellem 5 og 10, og jo flere tal man kan lave jo længere kan man rykke frem på de forskellige baner, for derefter at score point efter hvilken bane man er nået i mål på. Hvis man kommer i mål scorer man flere point indtil en anden spille kommer i mål på den samme bane, dertil er der bonuspoint for at samle forskellige pointbrikker. I første spil scorede jeg langt de fleste 10-pointsbrikker på et par heldig slag, men alligevel var det ikke nok til at vinde over Michael. I andet spil slog Michael alle de heldig slag, og jeg slog ualmindeligt dårligt. Michael vandt med ca. 1.000.000 point.

Slutteligt blev det to spil San Juan, inkl. udvidelser, som Jens vandt på mest uretfærdig måde. Jeg følte i hvert fald at jeg burde have vundet et af dem, men sådan skulle det altså ikke være.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by BlueSwan »

Havde en super spil dag igår hos min kollega Jacob (Haekle), hvor to af hans venner var med. Først spillede vi Trains, som jeg kun havde prøvet en enkelt gang før. Hyggeligt nok som en Dominion variant, men når dog ikke originalen til sokkeholderne. Derefter fik vi et spil Mombasa, hvor jeg for første gang prøvede totalt at ignorere bookkeeping. Det fungerede godt så jeg trak sejren hjem, men nu var to af dem også begyndere og Jacob havde kun prøvet det en enkelt gang før. Bagefter blev det til et spil Terra Mystica, hvor det var mig der var mindst erfaren. Jeg fik dog hevet en andenplads hjem med mine svage Auren, hvor jeg dog havde et stort indbygget forspring, da alle bød højt i auktionen for at få fat i de andre racer. Det blev til en stor sejr til Riverwalkers. Darklings og Chaos Magicians måtte tage til takke med de sidste to pladser. Efter lidt pizza til aftensmad tog vi et spil Caylus. Jeg havde før prøvet det med 2 (fint) og med 5 (frygteligt) og ville gerne prøve det med 3, hvilket passede da en af de andre tog hjem. Jeg synes det var rigtig godt med 3, men jeg vandt måske lidt for stort, hvilket ikke var så pænt af mig, da de to andre ikke havde prøvet det før. Så en fed spildag med mine typer spil.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:Havde en super spil dag igår...
Hører det så ikke til i juli måned?
Tommy Champione
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 103
Joined: Thu May 19, 2011 12:11 am
Location: Brønshøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Tommy Champione »

I går spillede jeg Battles of Westeros...
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2016

Post by Foppwin »

Frouvne wrote:Forleden fandt vi efter længere tids pause The Ravens of Thri Sahashri frem igen. Det var et kært gensyn. Selvom vi har spillet det 100+ gange, var vi begge lidt rustne og det afspejlede sig i en sløv start med få point efter første runde. Særligt i tredje runde kom vi stærkt igen, da rutinen satte ind og vi endte med en hæderlig - ja, næsten god - score. Fedt spil ... og det er vist snart ved at være tid til at genoptrykket kommer i handlen!
På dine utallige opfordringer har jeg købt dette spil. Vi har spillet det 2 gange indtil videre, men det er stadig ikke nok til at kunne give en ærlig bedømmelse.

Det er Osprey versionen fra bookdepository og kostede vist 130 inkl. fragt
Danny

Image
Post Reply