Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Juli 2016
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

Juli startede meget godt.

Fredag var jeg alene hjemme, så jeg havde inviteret til spil. Jens og Michael dukkede op og Larna og Tim var på besøg og ville gerne spilel med, så vi endte med at være 5.

Michael havde taget Mysterium med, som han havde i den Polske udgave. Jeg startede med at være spøgelset, og det gik strygende, i hvert fald for nogen af de andre. Vi spillede på nemmeste niveau, men med bytte kort reglen fra næste niveau (3 gange per spil), og da vi nåede 7. dag havde de gætte alle spor, og vi troede at vi havde vundet.

Dernæst fik Jens lov til at være spøgelset, og det gik knap så godt. Vi nåede at gætte mine spor hurtigt, men han lidt med de andre, og efter 7 dage manglede vi desværre nogle spor og tabte derfor.

Men jeg kiggede i reglerne, og så at Michael havde overset at ikke blot skal man finde sporene for alle spillerne, man skal også afsløre hvem af spillerne der er den rigtige skyldige, så¨det viste sig at vi heller ikke havde vundet det første spil.

Helt sikkert et spil som jeg gerne vil prøve igen, for det må kunne lade sig gøre at vinde spillet.

Så introducerede jeg regler til 011, et spil i et steampunk inspireret univers, men jeg synes ærlig talt ikke at temaet skinder særligt meget igennem. Det er meningen at man skal bevæge sig rundt i byen for at finde spor til hvem den udvalgte er, hvor orglet er, får skrevet sangen, og til sidst flytte den udvalget over til orglet og spille sangen for at stoppe ragnarok. Potentielt er der også en forræder, som i stedet for skal samle noget af sangen, finde ud af hvem den udvalgte er, få to ulvesymboler og så ofre den udvalgte. Efter regelforklaring valgte Tim dog at springe fra, så vi kun var 4 spillere.

Desværre synes jeg at der ofte slet ikke var grund til at bevæge sig rundt i byen, og den del kom til at føles lidt kedelig. Man skulle også bruge tid til at byde på turrækkefølge, og til at bevæge sig rundt, men det var aldrig en rigtig knap ressource, bortset fra sidste runde hvor spilleren med mest tid kunne blive førstespiler og vinde spillet. Derudover var det enormt svært at skelne de 8 forskellige figurer fra hinanden, da de ligner hinanden meget og symbolet på figurens base ikke stod tydeligt frem, noget der måske kan orden med lidt drybrushing.

Og så kom vi lige til spiltiden, som i følge kassen skulle være 90-120 minutter, men i vores tilfælde nærmede sig 180 minutter. Noget af tiden kan sikkert skæres væk ved flere gennemspilninger, men jeg tror at de 120 minutter nok er mere sandsynlige en de 90 minutter. Selve afslutningen føltes også som et antiklimaks, for både Jens, Michael og Larna kunne have vundet, men da Jens havde flest tidspoint i overskud, fik han første tur, og vandt derved. Man kan selvfølgelig argumentere at det bare var fordi han havde set at det var en vigtig del af spillet, men sådan føltes det ikke.

Spillet skal spilles igen, men umiddelbart var jeg ikke så imponeret som jeg havde forventet.

Jens og jeg sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg trynede Jens med masser af point under min havn og under mit kapel.

Lørdag tog jeg ud til en anden Jens, hvor vi var 8 der mødtes for at spille. Jegstartede med at introducere Jumping Frog for tre andre spillere, og som den gode regelforklarer jeg er tabte jeg stort, men jeg fik stor ros for designet og mekanismerne i spillet :oops:

Da vi jo var 8, var det oplaget at finde spil som vi alle kunne spille, og vi startede med Spyfall. Jeg var den eneste der havde prøvet det før, men jeg syntes at de andre klarede det ret godt; gode spørgsmål og gode svar, og ind imellem nogle som var meget kryptiske. Det blev til 3 spil, et hvor spionen afslørede sig selv men gættede forkert, og to spil hvor vi gættede den forkerte spion. Vældig underholdende, men jeg synes stadig at spillet fungerer bedst med 5-6 spillere. Det er lidt for nemt at skjule sig som spion med 8 spillere.

Endnu et 8-spiller spil kom på bordet: Steampunk Rally. Jeg forklarede regler og vi begyndte vores ræs gennem de østrigske alper (eller er det de schweiziske?) Feltet var ret godt samle det meste af spillet og efter 7 omgange kom den første spiller over målstregen, så vi skulle spille sidst omgang. I sidste omgang kom jeg rimeligt langt og var ret sikker på at jeg ville vinde, men Toke som næsten havde sprunget sin maskine i luften omgangen før, havde beholdt de mest effektive dele, og formåede at køre et felt længere end mig.

Jeg sluttede dagen af med et spil Race, et spil som jeg har spillet meget for mange år siden, men ikke ret meget de sidste mange år. Det kunen man også se på mit slutresultat, for jeg endte absolut sidt, med færre penge end dem vi startede med. Jens havde til gengæld formået at købe den bil han ønskede for 10.000 i hver omgang, få den først i mål, og have sat den som vinder i alle tre omgange og endte derfor med det absolut maksimum man kan i dette spil 1.270.000 :shock:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Jens_Hoppe »

Det var dejligt! I går i KBK fik jeg spillet High Frontier, og det er jo altid en fornøjelse. :) Vi var fire spillere, og vi valgte specifikt at spille med "old school" regler, dvs. stort set med de trykte regler fra det oprindelige spil (med et par enkelte småundtagelser fra A&C reglerne). Derudover var det vores sædvanlige regelniveau: Basic regler + support cards, radiation hazards og slingshots, men uden events og politik.

Jeg fik faktisk uden de store problemer sat et sejt rumskib sammen (5-2 thruster med project orion's +8 til thrust reactor, så 13-2 i alt, vægt 9 inklusive robonaut og refinery). Det kunne suse ubesværet rundt hvor det ville, men var ikke ideelt i forhold til brændstoføkonomi.

Jeg var dog ikke helt fokuseret nok i mine opdagelser: Jeg fik prospected de to nemme "M" sites i det indre solsystem (Hertha og Lutetia), men kunne ikke finde noget tredie "M" site, så jeg fik aldrig snuppet Space Elevator achievement'en. Jeg brugte også en masse tid på at samle vand til mit rumskib, og det betød at jeg faktisk kun lige kunne følge med de andre. Spillet endte meget lige; 21-18-16-10 eller noget i den stil, med mig på andenpladsen.


Aftenen blev sluttet af med et hyggedruknespil (aka Deep Sea Adventure), som jo nærmest er blevet en obligatorisk finisher i KBK. Jeg var bedst til ikke at drukne så meget, og kunne løbe med sejren.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

Onsdag var både kom Laban, Eik og Michael og både Lilli, Lisa og Larna havde lyst til at spilel med, så vi startede med nogle spil Codenames. Det blev Hansen familie mod de andre, men jeg tror at vi havde en lille ulempe i at de tre andre ikke havde prøvet det før, og vi tabte da også de tre første spil, selvom vi flere gange val foran. Først i fjerde spil lykkedes det for Hansen familie at vinde over de tre fremmede, og så holdt vi op med at spillet det spil.

Race kom på bordet, inspireret af at jeg lige havde spillet det lørdag. Desværre gik det kun lidt bedre end om lørdagen, og jeg endte ca. midt i feltet, selvom jeg havde et enkelt godt løb.

Til sidste blev det et spil Las Vegas, hvor jeg heller ikke formåede at klare det særligt godt.

Fredag aften var vi på besøg hos nogle venner, som tilfældigt havde nævnt at de godt kunne lide at spille spil. Vi havde taget Spyfall med og det faldt i god jord. Vi var 6 spillere og bortset far mig og Lisa havde de andre ikke prøvet det før, og det er jo aldrig nemt. Det endte med 4 spil, hvor spionen blev afsløret i to af dem, men formåede at skjule sig i de to andre.

Efter desserten blev det et spil Bohnanza (inkl. udvidelse). Det gik rigtig dårligt for mig, og jeg endte på 6 point, medens Lisa formåede at skrabe 14 point sammen og vinde overlegent.

Fedt at finde ud af at andre venner også kan lide at spilel de samme spil som os.

Lørdag spillede Larna og jeg 7 Wonders: Duel, som vi jo aldrig fik afsluttet på rigshospitalet. Jeg satsede på krig og handel, og da jeg fik alle de gule kort var der stort set ikke noget Larna kunne gøre da hun konstant manglede penge, og mine krigere kom stormende ind af hendes byport.

Om aftenen skulle vi passe nogle naboers børn, og vi fik et enkelt spil Vildkatten. Det var tydeligt at børnene havde spillet det mange gange før, for de vidste stort set hvor alle tingene var inden brikkerne blev vendt, men det var nu meget underholdende alligevel. Tydeligt at det er populært blandt børn.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Frouvne »

Der hersker i den grad brætspils-tørke for tiden i Hellerup. I formiddags lykkedes det at få månedens første spiloplevelse, der blev et spil Archaeology: The New Expedition. En solid lille filler, der i den nye version har fået tilføjet lidt mere variation uden at det i øvrigt ender med at gøre den store forskel. Jeg opgraderede mit eget eksemplar, men vil ikke sige, det er nødvendigt, hvis det er et spil, man blot en sjælden gang finder frem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

I går aftes foreslog Lilli at vi skulle spille et spil, men vi blev enige om at gå en tur først. Men inden vi fik taget os sammen begyndte det at regne, så spillene kom hurtigt på bordet.

Vi startede med en gang Ticket to Ride: Pennsylvania. Lisa er rigtig glad for spil med aktier, så hun syntes at det var en interessant vinkel på T2R. Lilli satsede helt vildt på billetter. Jeg satsede på aktier medens Lisa lagde sig midt imellem. Jeg fik dog afsluttet spillet lige da både Lisa og Lilli havde taget nye billetter, hvilket indkasserede dem begge minuspoint. Men med Lillis mange billetter fik hun også mange point, og bonus for flest billetter. Alligevel formåede jeg næsten at indhente hende med mine aktier, men desværre kun næsten. Dette er efter min mening en af de bedste varianter af T2R.

Bagefter blev det et spil Jumping Frog, som hverken Lisa eller Lilli havde spillet i den endelige version. Det endte med at vi vandt et heat hver, så pointene var meget tæt. Lilli endte på 40, mig på 38 og Lisa på 37, men jeg er ret sikker på at Lillis sejr skyldtes at Lisa gjorde alt for lidt for at forhindre hende i at komme først i mål i sidste heat.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

I går aftes blev det til et spil San Juan (inkl. udvidelser) sammen med Lilli og Lisa. Det blev et tæt løb, men det lykkedes for mig at score lige så mange point som Lisa, og sidde tilbage med flere kort. Lilli indså dog at hun kunne have bygget katedralen i sidste omgang og derved scoret 5 point mere og derved have vundet, men det gjorde hun ikke.

Bagefter spillede jeg , Lilli og Louise en gang Ticket to Ride: Pennsylvania. Lilli spillede stort set på samme måde som dagen før, nemlig at lave alt for mange billetter, og stadig score sin del af aktierne, og igen vandt hun en overlegen sejr. En eller anden dag finder jeg vel ud af hvordan dette kort skal besejres.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Frouvne »

I den forløbne uge fik jeg en enkelt dag lejlighed til at spille en god omgang sommer-spil med min bror, min søn samt min guddatter og hendes søster. Vi startede med to spil Bang!, som det efterhånden er mange år siden jeg har spillet. Jeg kan huske, at jeg var lidt lunken på det sidst jeg spillede det, så det endte faktisk med at være en positiv overraskelse, da jeg syntes den gled virkelig fint og vi samtidig havde det rigtig hyggeligt undervejs. Imens vi ventede på at grillen blev helt klar spillede vi et par spil The Game: Are you ready to play The Game? Det er helt sikkert første gang jeg har prøvet det med fem spillere og selvom jeg syntes man mister meget af kontrollen over spillet, syntes jeg alligevel at det bestemt var værd at spille med det spillerantal omend det ikke var optimalt. Senere på aftenen blev det til et par spil Age of War og med en genopfriskning af reglerne til tre spil tror jeg at min brors familie følte sig nogenlunde klar til at inkludere disse spil i deres kufferter, når de tager afsted på sommerferie.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Goblen »

Får ikke postet så meget i øjeblikket. En stor del af min spilletid går med world of tanks på Mac, men i lørdags tog jeg til min mor der har min nevø på ferie. Min bror kiggede også forbi. Vi fik spillet lidt spil, og det var skide hyggeligt.

1x Patchwork. Det spil har jeg spillet sindssygt meget siden DC :-)
2x Yardmaster. Faktisk et ganske underholdende lille spil. Morede vi os meget med.
2x Dungeon Roll. Et ret sjovt simpelt spil.
1x RoboRally. Klassiker.
2x Love Letter.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

Onsdag aften, og alle mine brætspilsvenner var enten på ferie, eller meldte afbud pga. andre gøremål. Heldigvis forbarmede Lisa og Lilli sig, og tilbød at spile med mig. Valget faldt på Colosseum. Det blev et spil hvor jeg spillede meget anderledes end jeg plejer. For det første købte jeg ikke en loge i første runde, men en sæsonbillet. Det betød at jeg vandt første runde og måtte afstå en brik til Lilli, til gengæld havde jeg fleste penge i runde to og styrede auktionen lige som jeg ønskede. Jeg vandt også runde to, og måtte igen afstå en brik, men havde flest penge til runde 3, som jeg igen vandt. Det betød dog at jeg nu havde mistet tre brikker og da vi startede runde 4 havde jeg kun 7 brikker, da jeg havde været tvunget ud i handler hvor jeg havde afleveret 2 brikker for 1. Så i runde 4 lå jeg absolut bagerst, men havde til gengæld lagt op til det helt stor finaleshow med Isis' Revealed Secrets, et af mine absolutte favoritshows. I runde fem fik jeg også handlet så Lilli tjente 6 point, jeg tjente 8 point medens Lisa tabte 4 point. Ikke ligefremt populært med Lisa, som mente at det var decideret ondskabsfuldt. Mine handler og dispositioner viste sig at bære frugt, for jeg endte på 106 point, med Lilli på 82 og Lisa på 78.

Lørdag var vi I sommerhuset, sammen med min mor og far, deres naboer og naboernes tre børn. Jeg fik introduceret børnene og deres forældre til nogle lidt mere interessant spil end dem jeg viste de havde derhjemme. Det blev til to spil Klondike, to spil Muldvarpekompagniet, et spil Poison og et spil Haren og Skildpadden. Det sidste var dog lige en tak for svært, og Poison var nok lidt for abstrakt, men de endte med at låne de to andre med hjem.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Gunness »

Vanen tro havde vi taget diverse småspil med på sommerferie (bordene på de billige hotelværelser er ikke altid lige store, og ungerne gider ikke noget langvarigt), og det er blevet til lidt Mr. Jack Pocket, Urbion (solo) og Decktet. Urbion havde jeg haft liggende i en længere periode, og det er sgu en tør, kedelig omgang. Til gengæld har jeg endelig fået luftet mit Decktet grundigt, og det er herefter fast inventar til ferier og lignende. Nogle af spillene er klart bedre end andre, men når man kan opnå både area control, auktion, push your luck og andet godt med kun 45 kort, er man ganske godt kørende med meget lidt plads. Nogle af spillene er lige så interessante som andre, unikke småspil, så jeg glæder mig til at komme mere rundt i regelhæftet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Frouvne »

Tirsdag lykkedes det os at gennemføre en brætspilsaften på trods af den undtagelsestilstand man i en sommerperiode er hensat til. Det gav mulighed for at mit nye Defenders of the Last Stand kunne komme på bordet. Defenders of the Last Stand er i bund og grund en videreudvikling af Defenders of the Realms, hvor der i den nye udgave er lagt mere vægt på historiefortællingen og så er det naturligvis iklædt et andet tema. De gange jeg har spillet Defenders of the Realms har jeg haft nogle fine oplevelser; det er et spil, der mekanisk fungerer men det har en tendens til at blive lidt for langt. Spilletiden tror jeg ikke har ændret sig stort med den nye udgave til gengæld så tiltaler Mad Max-tematiseringen mig meget mere end den oprindelige. De mange nye muligheder i Defenders of the Last Stand syntes jeg også var underholdende. Min fornemmelse er, at det nok har tilføjet endnu et lag af tilfældigheder til spillet og det gør også at man let bliver distraheret fra det egentlige formål med den igangværende mission. Og det kan man jo så vælge at se som noget negativt eller sige at det blot er en del af historiefortællingen i samarbejdsspillet. Vi var meget lidt presset i vores spil, da lederne rykkede meget langsomt frem - det gjorde spillet også og vi valgte at afbryde, da vi endnu manglede at slå den sidste leder ihjel, da klokken nærmede sig midnat. Vi følte os dog på ingen måde presset, så jeg tror, det havde været et spørgsmål om relativt kort tid før vi havde afsluttet spillet selvom man dog også kunne mærke, at der kom lidt mere aktivitet på brættet fra vores modstandere, så vi godt kunne være blevet lidt mere presset i afslutningen. Jeg var godt underholdt. Rigtig godt, faktisk. Men jeg kan også rigtig godt lide ind imellem at få et samarbejdsspil på bordet, da det giver noget mere tabletalk og en anden stemning, som jeg syntes er rigtig hyggelig. I forhold til historiefortællingsdelen er jeg lidt mere i tvivl om, hvor meget det bidrager til spillet. Jeg sad ikke efterfølgende tilbage med fornemmelsen af en samlet fortælling - men måske det vil hjælpe at leve sig endnu mere ind i universet, hvilket yderligere gennemspilninger forhåbentlig kan hjælpe til med. Jeg syntes den større variation i hvad folk foretog sig passede sig rigtig godt til samarbejdstemaet. Vi var ikke så hårdt presset og det betød også at det ikke var et af den slags spil, der umiddelbart lagde op til behov for kæmpe optimering og dermed giver alfa-spillere gode betingelser for at gennemtvinge deres plan for spillet. Alt i alt en positiv oplevelse. Tendentielt et spil der kunne komme en del på bordet - men nok mest hvis et andet scenarie har en noget kortere spilletid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Goblen »

Har ikke været til onsdagsbrætspil et stykke tid, så glædede mig sgu til i går. Der kom to spil jeg synes rigtig godt om på bordet, så jeg kan ikke brokke mig.

Vi var tre, og først et spil Nippon. Kan rigtig godt lide hele den arbejdermekanisme der er i det spil, og der er så mange forskellige ting at gå efter. Efter det spillede vi La Granje. Det spil synes jeg rigtig godt om. Terninger der bestemmer hvad kan, og som gør du må tilpasse din strategi hele tiden.

Der skal spilles næste onsdag igen, og glæder mig sgu allerede.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Larsine »

Tirsdag eftermiddag var min niece Katrine forbi for at ordne noget praktisk i forbindelse med en tur til England, men når nu hun alligevel var her og vi leger vi har ferie, så kunne hun da lige spillet et spil San Juan (inkl. udvidelser) med Lisa og mig. Katrine havde kun spillet det en gang før for længe siden, så hun skulle lige have forklaret reglerne . Lisa prøvede en produktionsstrateg og fik da også en Guild Hall, Katrine fik kun et palads og uden mange point fra andre bygninger så er det svært at vinde, men jeg fik både flest bygninger, katedralen og en City Hall, og det er altså en kombination der giver mange point, så jeg vandt lange foran de andre.

Om aftenen spillede Lisa, Larna, Lilli og jeg et spil San Juan (inkl. udvidelser) og igen fik jeg det til at fungere rigtig godt. jeg var godt nok bagud på bygninger, men det var bare fordi jeg havde bygget dyre bygninger (bibliotek og guldsmed), som til gengæld gav rigtig mange indtægter eller besparelser. Igen lykkedes det mig at få både City Hall og katedral bygget og jeg vandt langt foran de tre andre.

Onsdag var det kun Michael der dukkede op, da de andre er på ferie. Vi startede med to spil 7 Wonders Duel. I det første var jeg lidt på hælene, og Michael var lige ved at vinde med militær, men jeg fik stoppet ham. Til gengæld kunne jeg ikke stoppe ham i at vinde en civil sejr. I andet spil var det mig der var lige ved at vinde med militær, og Michael måtte bruge ressourcer på at stoppe mig. Det endte dog med en civil sejr til mig.

Derefter blev det til to spil Carcassonne The Castle. Michael har spillet rigtig meget Carcassonne, men aldrig denne 2-personersudgave. I første spil tog jeg føringen, og udvidede den gennem hele spillet, og vandt med alt for mange point. Michael havde lært af det, for i andet spil var det langt mere lige, og vi skiftedes til at føre. Til sidst fik jeg dog scoret nok point til at trække fra Michael, og fik forhindret ham I at score for største keep, så jeg vandt endnu en gang.

Så kom Red Dragon Inn på bordet. Michael valgte Gog the Halg-Ogre og jeg valgte Zariah the Summoner. Gog er brutal, og man skal absolut ikke komme til at danse med ham, for han har en tendens til at træde sine partnere over tæerne, og det gær mere end ondt. Zariah er en shaman der kan fremmane sine tre venner; løven Scrappy, fritten Bandit og ølementalen Amber, og hvis det lykkedes for hende at fremmane alle tre, kan de kombineres til en Chimera, som enten kan angribe modstanderne, eller booste de fleste af Zariahs kort. Det blev et kort og brutalt spil, for Zariah kunne slet ikke stå mål med Gogs brutalitet.

Michael skiftede Gog ud med Halden the Unhinged, Halden er en totem shaman, der kan fremkalde totemånder, der kan kombineres til at lave lange kæder af effekter, der kan påvirke modstanderne og/eller Halden. Det gode er at disse ånder kan aktiveres udover hvad Halden selv kan gøre, men hvis modstanderne kan stoppe en del af kæden, bliver hele kæden stoppet. Halden og Zariah viste sig at være omtrent lige gode, og vi nåede begge faretruende tæt på at falde omkuld, Halden mest på grund af aklohol, og Zariah på grund af en kombination af alkohol og manglende fysik. Jeg lå lige til at vinde, da Michael spillede et kort som jeg desværre ikke kunne stoppe, og Zariah måtte overgive sig.

Man skal aboslut ikke spille RDI for at finde et afbalanceret spil, men bare for at have det sjovt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2016

Post by Frouvne »

Henover week-enden fik jeg støvet solo-spillet Shephy af og det er i mine øjne et af de mest elegante små dedikerede solo-spil. Hyggeligt og det fungerer bare!

Det er også lykkedes mig at få introduceret Helle til Beyond Baker Street og det er såmænd mere interessant, end jeg havde turdet regne med. Spillet tager sin grundidé fra Hanabi (der iøvrigt er et af de få spil, der ikke bliver krediteret i reglerne som inspirationskilde :roll: ) men der er tilstrækkeligt med små drejninger, der gør, at der er tale om et helt andet spil. Beyond Baker Street er også abstrakt ... men tematiseringen giver mening og den kan godt bruges til noget. Særlige spiller-egenskaber man får via person-kort giver stor variation og nogle af dem tvinger spillerne til at revidere deres spillestil. Meget tyder på, at det kan gå hen og blive sommerens spil hos os. I hvert tilfælde er det blevet til fire spil de seneste dage og vi er begge motiverede og har fornemmelsen af, at vi kun lige har skrabet i overfladen af spillets muligheder.
frouvne, administrator

Image
Post Reply