Hvad har du spillet i dag? August 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Larsine »

Så starter en ny måned.
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Cosworth »

På ferie i USA fik vi spillet Codenames i aftes. Spillet lever op til sin kategori som partyspil og er ret skægt. Spymasteren kæmper konstant med ikke at komme til at give ekstra hints og helt kan det ikke undgås så det skal spilles med en afslappet attitude.
Det ulmede lidt på mit hold efter vi tredie gang i træk ramte en assassin som koster os spillet med det samme. Det andet hold gjorde dog det samme i de næste 3 spil og så var der karmabalance igen :-)
Sidst spillet
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Frouvne »

I aftes var vi to mand og det udnyttede vi til at få Steam på bordet. Vi startede med Belgiens-kortet, som vi tidligere har prøvet og vidste fungerede fint. Derefter fandt vi Hokkaido-kortet, som ingen af os havde prøvet før. Det var om muligt en endnu mere trang oplevelse - men det skal nok også til, hvis spillet skal være rigtig interessant for to. Det betyder dog også, at man på begge kort skal være vågen fra start af, hvis man ikke allerede efter første runde skal have malet sig selv op i et hjørne, som man aldrig slipper ud af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Goblen »

Vi skulle have spillet Shipyard i går med spillegruppen, men en sen tilmelding betød vi blev fem personer. Så Scythe kom på bordet i stedet. Det var en rigtig fed oplevelse. Læste en oplevelse fra en der syntes man "bare" gjorde det samme uden at se hvad de andre gjorde. Det var ikke min oplevelse, men det kan skyldes vi var fem, og området meget hurtigt blev fyldt med mechs og bygninger. Der er så mange forskellige strategier og du skal hele tiden tilpasse dig alt efter hvad der sker og hvad du trækker af kort, har fået af objectives osv.

Har nu pakket min egen Scythe ud og skal spille med familien i aften. Et virkelig fedt spil.

Vi sluttede af med Ra. Mega fedt spil, som jeg rigtig gerne vil finde et sted, men det er ikke lige så nemt.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Stony »

Goblen wrote:Vi sluttede af med Ra. Mega fedt spil, som jeg rigtig gerne vil finde et sted, men det er ikke lige så nemt.
Jeg ligger inde med et, du evt kan komme forbi og hente. Vil 150 være acceptabelt?

/Steen
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Jens_Hoppe »

Goblen wrote:Vi sluttede af med Ra. Mega fedt spil, som jeg rigtig gerne vil finde et sted, men det er ikke lige så nemt.
Det er da lige blevet genudgivet, ikke?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Larsine »

I går blev flere af spillene fra Guldbrikken testet.

Annemette og jeg startede med en gang 13 Days: The Cuban Missile Crisis . Det var nok tydeligt at vi nærmest ikke anede hvad vi gjorde, for ved slutningen af anden runde (ud af tre) formåede vi begge at starte en atomkrig, og tabte dermed begge to. Sikkert et godt spil for folk der kan lide Twilight Struggle og lignende spil, men jeg kedede mig og syntes hverken temaet eller mekanismerne var interessante.

Bagefter blev det til en gang Skylines, et spil om at bygge den bedste udsigt ved hjælp af etageejendomme, tage og parker. Vi spillede basisversionen, hvor hver spiller kun har et mål som kan give 3 point ekstra, ud over de point man får for udsigten og antenner man får afleveret. Jeg fik flest point på udsigt, Annemette fik flest på antenner og fik opfyldt sit mål, så vi endte med at stå lige, og tiebreak var at have færrest antenner tilbage, så det endte med en sejr til Annemette. Jeg var mere begejstret for spillet efter at have læst reglerne, end jeg var efter at have spillet det, men jeg er sikker på at det også vil være bedre med 4 spillere end med 2-3 spillere. Ikke helt afskrevet, men der er så mange bedre spil.

Inden aftensmad spillede Lisa et spil Port Royal sammen med os. Annemette og jeg kendte det, men alligevel endte Lisa med at spille, specielt fordi jeg åbenbart tror at man skal score 3 point for at rykke fra 10 til 12. Umiddelbart et interessant push-your-luck spil, som jeg dog synes man skal spille til f.eks. 15 point i stedet for de 12 der står i reglerne. Med 12 point kommer sejren lidt for pludselig, og føles lidt antiklimatisk både for vinderen og taberne.

Så var det slut med at teste spil til guldbrikken.

Efter aftensmad introducerede jeg Steampunk Rally. Lisa havde lidt svært ved at overskue hvad de forskellige symboler betød, og ved at se sammenhængen og formålet i at udbygge sin opfindelse. Men alligevel lå hun ikke bagerst på noget tidspunkt. Vi lå faktisk alle tre to felter fra slutlinjen, da Annemette endelig trak fra os, hun endte den næstsidste runde et flet foran mig, og selvom jeg fik indhentet hende, kunne hun lige præcis rykke sig et felt i sidste runde og derved indtage sejren. Jeg synes stadig det er et fornøjeligt racer-spil, men de to andre var ikke begejstrede for det, og spiltiden blev da også længere end den burde have været.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Goblen »

Jens_Hoppe wrote:
Goblen wrote:Vi sluttede af med Ra. Mega fedt spil, som jeg rigtig gerne vil finde et sted, men det er ikke lige så nemt.
Det er da lige blevet genudgivet, ikke?
Det har jeg hørt, men det er vist lidt dyrt :-)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Goblen »

Weekenden var to ekstra spil Scythe :-)

Jeg synes faktisk at spillet holder 100%. Vi trækker random characters og jeg er blevet Bjorn hver gang, men det gør ikke noget. Vi hygger meget når vi spiller det her spil, og det er nok det mest komplekse jeg har fået familien med på endnu.

Det skal spilles meget mere for det er ret så fedt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Goblen »

Stony wrote:
Goblen wrote:Vi sluttede af med Ra. Mega fedt spil, som jeg rigtig gerne vil finde et sted, men det er ikke lige så nemt.
Jeg ligger inde med et, du evt kan komme forbi og hente. Vil 150 være acceptabelt?

/Steen
Det kan vi da sagtens sige Steen :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Larsine »

Onsdag I sidste uge var det kun Eik og mig der spillede.

Vi startede med at afprøve Flamme Rouge. Jeg havde spillet det som 4-spiller spil men var ærlig talt ikke blevet så begejstret for det som jeg havde forventet. Nu skulle det så testes som 2-spiller spil, dog stadig kun med den første bane, da det desværre er en prototype jeg har til rådighed. Eik vandt det første spil dag jeg havde regnet forkert, medens jeg vandt det andet spil på at spare al energi op til min sprinter, som overlegent vandt. Jeg er stadig ikke helt sikker på at spillet er så fantastiks som andre påstår, men måske skyldes det at jeg ikke har mulighed for at prøve at cykle på en bane med stigninger.

Bagefter testede vi ******, et spil som jeg er blevet alpha-tester på for et udenlandsk firma. Jeg kan af den grund ikke skrive ret meget om det, andet end at Eik syntes at det var bedre end Flamme Rouge, og det på trods af at han tabte med et enkelt point. Personlig syntes jeg det var lidt kedeligt, og var ikke så mange beslutninger som jeg havde håbet på. Heldigvis tager spillet ikke mere end 20-30 minutter.

Vi sluttede aftenen med et spil 7 Wonders Duel, hvor jeg var meget tæt på at indtage Eiks by, men han formåede alligevel at holde med fra dørene. Desværre havde han også fået samlet alt for mange af de blå kort, og han vendt en kneben sejr på point.

Fredag var jeg til spilaften i præstegården sammen med Morten, Rune, Povl og Henrik. Vi startede med et spil Steampunk Rally, som jeg havde introduceret for 2 måneder siden. Povl var blevet så glad for det, at han selv havde købt det, og det var blevet spillet flittigt i præstefamilien. Henrik havde aldrig prøvet det før, men han fattede det ret hurtigt. Jeg fik lavet en lille men ret effektiv maskine, som kunne flyve, og fjeren terninger ret effektivt, så jeg hele tiden var parat til et flyve igen næste runde. Jeg kom første over målstregen, og i runden efter fik jeg afsluttet min maskine så jeg slet ikke havde nogen udadgående samlinger, og med 3 kort der gave 2 moves hver hvis maskinen var komplet, storemede jeg langt foran de andre. En kæmpe sejr.

Bagefter blev det en gang Ticket to Ride Pennsylvania. Igen var Henrik den eneste der ikke havde prøvet Ticket to Ride, og bortset fra mig var der ingen andre der havde prøvet Pennsylvania. Det blev en kæmpe succes, alle der havde prøvet T2R syntes at aktierne var fantastiske, og at de virkelig gav noget andet at gå efter. Henrik bad specifik om at vi skulle spille det igen en anden gang. Det endte med at jeg havde flest færdige togbilletter, og mange der gav store point, og da jeg også var med i mange af aktierne endte jeg med 100 point flere en den bagerste. Min første sejr i Pennsylvania.

Vi sluttede med to spil Citadels. Efter spiltesten af den nye udgave var Rune blevet så glad for spillet at han måtte eje det, men han kunne ikke vente til den nye udgave kom, og havde købt den gamle udgave, dog med Dark City udvidelsen. Første spil blev ekstremt hurtigt, og jeg var langt bagude. Andet spil blev længere og vi lå meget tættere, men jeg måtte dog nøjes med en placering som førstetaber.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Frouvne »

Vi har genfundet The Ravens of Thri Sahashri. Det har medført et par spil, der har haft en truende indledning, men som alligevel har fået en lykkelig udgang ... for når man først kommer i gang, så dæmrer det jo trods alt. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 309 times
Been thanked: 184 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Jonezy »

Havde en forrygende weekend med særligt oplevelsesrige brætspil...

Fredag kom Carsten over, så vi kunne fortsætte vores eventyr i Time Stories. Vi var nået til 3. scenarie, som hedder Prophecy of Dragons. Mani gad ikke at være med denne gang, så vi spillede den i Rahdo's øjne dårlige 2-spiller variant, hvor vi styrede 2 karakterer eller receptacles hver, og vi syntes bestemt ikke at det gjorde oplevelsen dårlig. Tværtimod var vi igen top underholdt, og tror næsten at det var yndlings scenariet indtil nu (men Asylum er tæt på...), da de forskellige receptacles virkelig var forskellige og så var nogle af de sidste locations blandt seriens bedste. Vi er typerne som SKAL udforske alt og derfor måtte vi stoppe midt i 3. run, som så blev genoptaget lørdag formiddag, hvor vi gennemførte scenariet i netop 3. run.

Jeg er seriøst tosset med det her koncept; synes virkelig at man få en fed oplevelse med at gå på eventyr i de forskellige scenarier og glæder mig allerede vildt til næste udflugt (til det gamle Egypten...), som allerede ligger klar på hylden. Vi venter dog lidt, så vi ikke kommer til at binge spille scenarierne for hurtigt; det ville være syndt.

Igår tog jeg så til hjem til Joel, hvor der var sket det mindre mirakel, at vores kickstartede Millennium Blades spil endelig var dukket op (sådan cirka 3½ måned efter alle andre...:() og så kunne vi jo lige så godt få det afprøvet med det samme. Millennium Blades er et meget ambitiøst spil, hvor man spiller et fiktivt CCG (kaldet Millennium Blades), som man deckbuilder til 3 turneringer i løbet af spillet. Der er 3 runder, som hver er delt op i en real-time deckbuildning fase, hvor man køber boosters, bytter, sælger og får promoer til sit deck; og en turnerings fase, hvor man laver et deck ud af alle sine kort og konkurrerer mod de andres decks.

Kim og David joinede os og vi gik i gang. Der gik ikke lang tid før følelsen af overvældelse tog over og man febrilsk prøvede at finde en eller anden synergi i sine kort. Heldigvis starter man med et starter deck, som spiller nogenlunde sammen og jeg holdt mig meget til mit. Det var så et deck, som scorede løbende i turneringen, hvilket så blev straffet, da Kim den skiderik havde sådan nogle åndsvage 'nu taber alle en masse point'-kort. Det blev til en tredje plads i første turnering. Anden omgang og jeg fik skiftet mit ild-deck ud med et luft-deck, som dog igen havde den svaghed at have mange 'scor point nu' kort, som Kim igen fik pænt ødelagt. Delt sidste plads i anden turnering. Så gad jeg ikke det fis mere og havde fået samlet en masse 'scor til sidst' kort sammen, som blev til det mest kedelige deck ever. Jeg beskyttede mine kort og scorede en masse point til sidst. Det gav så en anden plads i sidste turnering med en hæderlig rank point score på over 200. Det betød en samlet 3.plads med David som suveræn vinder. Joel led nok under, at skulle svare på konstante dumme spørgsmål fra os andre, da han var 'regel-maestro' eller også er han bare flink, for han sørgede da for, at jeg ikke blev sidst...;)

Super intens oplevelse og meget overvældende her i første omgang, men hold da op, hvor har jeg haft lyst til at spille det hele dagen i dag og udforske det endnu mere. Følelsen af at købe et nyt kort og se om det passer til det du har gang i er for fed, og bare det at få sat noget sammen, som rent faktisk giver noget synergi og en masse point giver en stor tilfredshed. Sikker på at det bliver endnu bedre, når overvældelsen er forsvundet lidt og man har lidt større overskud til at forstå hvad de andre (og egentligt også een selv...;)) har gang i.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Jens_Hoppe »

Til spilleaftenen i går startede vi med to fillers: Først Bomb Squad, som er et Hanabi-inspireret real-time spil, som tematisk handler om at disarmere (?) en eller flere bomber. Spillerne kan ikke se deres egne kort, men kan give hints til de andre, og spillerne kan tilføje deres egne kort til bomberobottens program, hvor de senere vil blive afviklet. Forhåbentlig bevirker det, at robotten kører fornuftigt omkring, åbner døre, frigiver gidsler og neutraliserer bomberne.

Det gjorde vores nu ikke, så vi tabte da første bombe eksploderede efter 10 minutter (realtid). Spillet virkede mekanisk velfungerende, men var nok ikke lige min kop te. Men kan man lide Hanabi, og real-time spil, er det her sikkert ikke helt tosset. 5/10.

Anden filler var Welcome to the Dungeon, hvor en helt (styret af en af spillerne) skal ned i dungeon'en og dræbe monstre. Spillerne byder på, hvem af dem der skal styre helten, ved at gøre dungeonen stærkere eller helten svagere. Har man ikke lyst til at styre helten længere kan man passe, og dermed være ude af runden, og sidste ikke-passende spiller bliver ham der skal kontrollere helten. Lykkedes det helten at rydde dungeonen, får den kontrollerende spiller 1 points, og 2 points vinder spillet. Hvis helten derimod ikke klarer dungeonen, mister den kontrollerende spiller et liv, og mister man to liv ryger man ud af spillet.

Spillet er hyggeligt og hurtigt, men der er nok ikke så meget i det. 6.5/10.


Aftenens store spil endte med at være Robinson Crusoe, og som sædvanligt - da vi ikke havde spillet det i evigheder - kastede vi os over Castaways-scenariet. Det lykkedes lige for os at holde os i live, så vi kunne bygge bålet færdigt i sidste runde og dermed vinde. Når det er sagt, var jeg ikke nær så vild med RC, som jeg husker at jeg plejer at være. 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2016

Post by Goblen »

Den stod på en genganger i går til onsdagsgruppen. Vi havde tidligere spillet Panamax, og det kom på bordet igen da vi ikke mente det fik nok retfærdighed sidste gang (jeg kunne slet ikke lide det første gang vi spillede det), og vi mente der måtte være mere i det end vi havde opdaget.

Vi styrede vores skibe igennem kanalen, og skulle laste dem, investere i selskaber og alt hvad der hører med til at være en skibsredder/investor. Jeg fik et bonuskort der gav mig to point pr. contract jeg completede (uanset land), og derfor smed jeg hele tiden min last på de andres både. Brugte ingen af firmaets penge på at købe skibe, havde kun de to starterskibe og købte få aktier. Mit eneste mål var at complete kontrakter og sikre at min last nåede frem ved at placere lasten fordelt på de andres skibe, placere dem klogt i kanalen så andre måtte skubbe dem videre; På den måde kunne jeg fylde selskabet med penge. Selv tjente jeg på at have mange flag, så at flytte krigsskibe gav mig selv masser af penge. De få aktier jeg havde gav godt afkast så jeg vandt.

Skriver normalt ikke resultater, men det gør jeg her for spillet er ikke blevet bedre. Det var en bedre oplevelse end sidst fordi jeg forstod lidt mere i mekanikken, men spillet er stadig 'meh'. Kommer det på bordet spiller jeg det igen, men det bliver aldrig noget jeg kommer til at synes er fantastisk.

Vi sluttede med Ra. Det spil har været meget på bordet det seneste, og det er fordi vi alle synes det er skide sjovt. Det kommer vi absolut til at spille mere :-)

PS. tak til Stony fordi jeg må købe hans.
Post Reply