Hvad har du spillet i dag? September 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Frouvne »

Vi er efterhånden kommet godt i gang med september. jeg har endnu ikke fået spillet noget, men det er der forhåbentlig andre, der har.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Gunness »

Fredag havde jeg en gammel ven på besøg til Twilight Struggle, som han havde hørt meget godt om (og det kan man jo godt forstå). Han spillede USA og det gik virkelig godt og jævnbyrdigt i Early War, men når hele verden så dukker op i Mid War, er der lidt meget at holde øje med, når man ikke har prøvet det før, og jeg fik sat mig godt og grundigt på Asien og Europa og lavet et par veltimede kup i Sydamerika. Så det endte med en sejr lige før slutningen af 5. runde. Men vi hyggede os begge godt med det.

Søndag fik jeg lokket min datter til Hemloch, som er et af de mere vellykkede Small Box Games-spil. Der er nogle fornuftige, taktiske overvejelser i det, og det tager ikke for lang tid.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg for første gang prøvet Spielworxx's to år gamle økonomispil Arkwright. Det er en regeltung omgang: Vi spillede den "lette" version (Spinning Jenny), hvor reglerne kun er på ca. 25 sider og som kan overståes på et par timer - spiller man den fulde "Water Frame" version, taler vi 35 sider regler og en hel aften.

Spillerne er aspirerende industrifyrster i England i "gamle dage". Hver spiller kan bygge op til fire fabrikker, som producerer henholdsvis mad, tøj, bestik og lamper (!). Til slut vil hver spiller sidde med et antal af sine egne aktier på hånden, og disse vil hver have en værdi - og den spiller hvis beholdning af egne aktier er mest værd, vinder spillet. Fabrikkerne er et middel til at opnå dette: Man producerer varer, og hvis man får solgt disse, vil man både forhåbentlig tjene nogle penge (som man så senere kan købe aktier for), og ens aktiekurs vil stige.

Alt er ikke fryd og gammen, for skal ens fabrikker fungere skal der ansættes folk (som vil have løn!), og en af ens prioriteter bliver at erstatte nogle af disse med billigere maskiner. Har man for mange ansat i lampefabrikken, og vil kunderne hellere købe sidemandens billigere OG bedre lamper, kan man nemt ende med ikke at sælge noget, og i så fald bliver ens fine fabrik en ren underskudsforretning.

Arkwright er ikke et spil der gør meget ud af det grafiske. Selv i 2.-udgaven fra i år (som er den, jeg har) er grafik nærmest ikke-eksisterende, så spillet ligner mere end noget andet et slags kulørt spreadsheet på papirform.

Spinning Jenny varianten af Arkwright er en ret kompliceret affære, og når man ser på hvor meget ekstra den fulde version af spillet tilfører, er der absolut en god grund til at have en simplere udgave man kan starte med. Jeg syntes også at SJ var et udmærket, underholdende spil i sig selv.

Men sådan rigtigt interessant var det på den anden side ikke... Jeg kan godt lide spil med potentiale for store udsving, og med bredde i de strategiske muligheder: Spiller 1 kan forsøge sig med en intensiv strategi A, spiller 2 forsøger strategi B, mens spiller 3 laver et mix af strategi A og B, og resultatet af disse strategivalg kan have store konsekvenser.

Sådan er det ikke rigtigt i SJ: Her virkede det mere som om vi alle kun kunne følge varianter af samme strategi (byg fabrikker, ansæt arbejdere, øg kvalitet og/eller distribution så ens egne varer kan sælges, køb egne aktier når der er mulighed for det). Det blev en ret ensartet affære for os alle: Jo, vi gik ikke alle efter de samme slags fabrikker, men det var de samme typer beslutninger vi alle tog, og det var variationer af det samme, man foretog sig i alle spillets runder - det eskalerede bare lidt fra runde til runde. Lidt bekymrende endte vi også alle meget tæt på hinanden til slut, til trods for de variationer i valg vi trods alt havde foretaget: Vinderen havde 13x21 points, mens vi to andre begge havde 13x20 points.

Water Frame, den store version af spillet, virker dog som om den introducerer et markant breddere strategirum, så det må være den vi skal prøve næste gang.

Jeg må konkludere, at SJ nok mest skal ses som en gradvis introduktion til de fulde Arkwright-regler, og ikke som et superinteressant spil i sig selv. Men det er Water Frame forhåbentlig!

Spinning Jenny: 6.5/10.


Jeg fik også prøvet det danskdesignede 13 Days. Som de fleste nok ved, er det et slags supersimpelt og superhurtigt Twilight Struggle-agtigt spil. Tematisk er vi stadig i den kolde krig, nærmere bestemt Cubakrisen. I hver af spillets 3 runder spiller hver spiller 4 action-kort, i et forsøg på at få indflydelse i de områder der kæmpes om: Områderne dækker både egentlige fysiske steder (Cuba, Tyrkiet), og politiske institutioner og medier (FN, fjernsyn, etc.). Men det at øge indflydelse i områderne avancerer samtidigt en spiller på de tre defcon-tracks: Et militært, et politisk, og et for verdensopinionen. Når man for højt op på disse, taber man spillet. Strengt taget ved jeg ikke, om dette repræsenterer atomkrig, eller blot noget mindre voldsomt, men det giver en fin balance mellem at ville gøre så meget som muligt, men ikke være i stand til det, pga. konsekvenserne på defcon-track'ene.

I hver af spillets tre runder gives points baseret på to agendakort (hver spiller har valgt ét). "Points" er som i Twilight Struggle en skala, som starter på 0, men som kan rykke sig den ene eller den anden vej i løbet af spillet. En hemmelig bunke "aftermath" kort, som begge spillere kan tilføje kort til, giver desuden 2 points til den spiller, der til slut har flest points af sine egne kort liggende i bunken. Den spiller, til hvis side pointskalaen hælder til sidst, vinder spillet! Agendaer kan både omhandle områderne på brættet, men også de tre defcon tracks, så ofte vil man gerne være højst på et defcon track - bare ikke så højt at man ligefrem taber ved det.

Lidt bekymrende (måske), endte alle vores agendaer fuldstændigt lige i alle spillets tre runder, dvs. markøren flyttede sig aldrig fra 0. Min modstander havde dog langt flest af sine kort i aftermath-bunken, så han vandt spillet. Jeg kan forstå, at vores resultat ikke nødvendigvis er typisk, og at dramatiske udsving i points sagtens kan forekomme. Lad os håbe det!

13 Days var underholdende, og gjorde et godt første indtryk. Tematisk var det for mig lidt mindre stærkt end Twilight Struggle og føltes for mig som en lidt mere abstrakt "cube-pusher". Mekanisk var det dog solidt, og det var interessante valg man foretog sig gennem hele spillet. Og givet at det er et 30-minutters spil med 12 actions pr. spiller, føltes det som et meget "større" spil, end det egentlig er. Jeg var behørigt imponeret. 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Frouvne »

Mandag aften fik jeg sat mit eksemplar af Project: ELITE op til et solo-spil, så jeg kunne forsikre mig om, at jeg havde nogenlunde styr på reglerne. Jeg spillede på det letteste niveau og klarede mig også derefter - særlig da jeg fik fokus hen på, hvad der er vinderkriterierne. For man bliver meget let lidt overvældet af de mange Aliens, der vælter ind over spilbrætet og kommer derfor lidt til at fokusere på brandslukning... men det er jo også det, der er med til at gøre spillet underholdende.

Tirsdag aften blev spillet igen sat op men denne gang til tre spillere og med en lidt højere sværhedsgrad. Jeg tror ikke, at spillet i første omgang levede fuldkommen op til mine forventninger - måske mest af alt fordi jeg syntes spiltiden blev lige i overkanten. Men underholdende var det og jeg ser da også frem til at få det prøvet noget mere og også gerne med tilføjelser fra udvidelsen og de ekstra ting, der var med kickstarter-versionen.

Vi sluttede aftenen af med tre spil Beyond Baker Street og jeg syntes stadig at der er tilføjet tilpas meget til det, at der er nye og spændende udfordringer, som man ikke stødte på i Hanabi.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Goblen »

I går var onsdagsgruppen samlet. Det blev til to ældre" kendte spil. Vi startede med Tzolk'in. Kan rigtig godt lide hele mekanismen med hjulene der drejer. Har ikke oplevet en lignende mekanisme i et andet spil.

Vi sluttede med et spil Priests of Ra. Vi har spillet rigtig meget Ra, og en af de andre i gruppen har købt den nyere version for at vi kunne prøve den også. Kan meget godt lide at en del af tiles kan vendes efter hvad du vurderer er de rigtige. Kan godt lide plagues og ankhs, og at bygge pyramiden op. Kan dog ikke lide selve boardet og grafikken. På en eller anden måde virkede det bare ikke for mig. Det var dog fedt at prøve :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Larsine »

Endelig blev det til lidt onsdagspil igen, efter en god ferie. Laban og Michael dukkede op og Larna valgte at spille med.

Vi startede med to spil Lost Legacy: Sacred Grail, som jeg stadig synes er en interessant Love Letter variant.

Så kom Mystic Vale på bordet, og selvom Larna og jeg havde spillet det to gange, var det tydeligvis ikke os der havde den bedste strategi. Laban loaded op på Fertile Soil så han kunne købe alle de fede enhancements, medens Michael loaded op på ikoner så han kunne købe alle de fede Vale kort. Larna endte på 10 point, mig på 12, Michael på 43 og Laban på 47.

Lanra smuttede hjem og Jens ankom, og vi tog endnu to spil Mystic Vale. Jeg formåede at vinde det første af dem, medens det gik dårligere i det andet. Spille blev dog mere lige, idet vi alle havde tendens til at starte med at købe fertile Soil da det jo have virket for Laban. Stadig et interessant spil, hvor jeg dog godt kunne tænke mig lidt mere spiller interaktion.

Jens og jeg sluttede med tre spil San Juan (inkl. udvidelser). Det første blev hurtigt og brutalt og vi endte begge på 17 point, men jeg vandt på tiebreak. Normal plejer vi at sige at man har haft et dårligt spil hvis man ikke mindste har fået 20 point, men sådan kunne jeg ikke se på det i dette spil. I andet spilndt vi til gengæld på 37 point for Jens og 56 point for mig, så det var særdeles anderledes at spille. Først i tredje spil lykkedes det for Jens at vinde, og så blev vi enige om at stoppe.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Larsine »

Fredag blev "Første fredag I måneden"-gruppe samlet igen. Vi endte med at være 5 spillere: Morten, Poul, Henrik, Rune og mig.

Jeg havde tager 7 Wonders med, som nogle havde spillet før, og det endte vi med at sætte på bordet først.

Det blev til 2 spil, men jeg fik det aldrig til at fungere helt optimalt, måske fordi jeg sad efter Rune (I runde 1 og 3), og han til gengæld fik det til at fungere superoptimalt. Rune vandt begge spil overlegent på to forskellige startegier, medens jeg endte på en 4. plads I det første og en 3. plads i det andet spil. Det var nærmest helt forfriskende at spille 7 Wonders uden udvidelser, noget som jeg ikke har gjort i meget lang tid, og så var det alligevel ikke helt sandt, for vi spillede alle de wonders jeg havde til rådighed, så længe de ikke krævede noget far andre udvidelser, hvilket bl.a. medførte at Poul fik spillet Catan wonderet i første spil.

Bagefter blev det til et spil Dead of Winter: A Crossroad Game. Vi spillede en mission hvor vi bare skulle skrabe 10 mad kort sammen og derefter ville vi stikke af fra alle taberne. Eneste problem var at der allerede var masser af zombier på brættet, og at vi kun havde kort tid til det (5 runder). Det er endnu ikke lykkedes for mig at vinder i DoW, primært fordi vi alle har tabt, eller fordi jeg har ofret mig for sagen, eller fordi jeg som forræder ikke har formået at samle det jeg skulle. Jeg havde bestemt mig for sådan skulle det ikke ende denne gang. Jeg ville ikke ofre mine ressourcer for at vi vandt, hvis det betød at jeg ikke personligt kunne vinde. Men det endte med at vi vandt, og at jeg som sædvanligt ikke havde udført mit eget mål (at have flest personer under min kontrol). Eneste trøst var at Henrik heller ikke havde udført sin personlig opgave, så jeg var ikke alene om at tabe.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Andrea »

Efter et ret brætspilsfattigt forår (pga. det gode vejr) samt sommer (... her kan jeg ikke give vejret skylden :shock: ) er vi så småt begyndt at spille igen i løbet af de sidste par uger. Seneste spilgang var i går, hvor vi tog en omgang Libertalia samt en omgang Battlestar Galactica med nogle af udvidelserne.
User avatar
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 53
Joined: Wed Jan 25, 2012 4:03 pm
Location: 6950

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Hammeren »

Igår aftes på Holstebro Bilblioteks åben brætspils aften, spillede jeg endnu engang Scythe, det spil er stadig et godt spil, selvom jeg fik lavet nogle gigantiske fejl i starten.

Bagefter blev der spillet 2 spil Smash Up, et fornuftig kortspil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til et hyggeligt gensyn med Watson & Holmes: From the Diaries of 221B i går. Vi spillede to "cases"; 4 og 5, og de var begge underholdende. Jeg vandt ikke nogen af dem, men det gjorde ikke noget. Dejligt spil! 8/10.

Dernæst var vi tre, som spillede Hit Z Road. Jeg var den eneste som klarede mig gennem alle spillets runder (én spiller blev elimineret i næstsidste runde, og én i sidste). Spillet var sjovt nok, men nogen personlig favorit bliver det nok aldrig. 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Larsine »

I går started Eik og Jeg med at spille Lost Legacy: Sacred Grail medens vi ventede. Vi aftalte at prøve en hel kampagne (indtil en spiller har 7 point), men nåede kun tre spil, som Eik vandt alle sammen.

Laban var ankommet og Larna ville gerne spille med, så det blev til et spil Mystic Vale. Jeg fik en OK start med 4 mana to gange i træk, og købte masser af Fertile Land så jeg havde 2 kort der gav 3 Mana. Det betød at jeg forholdsvis hurtigt fik fat i nogle gode kort som gav min magisymboler, som gjorde at jeg kunne købe Vale kort. Det blev en ret effektiv maskine, og slutresultatet blev da også at jeg vandt med 36 point, mod Labans 31 og Larna og Eik på 25 point.

I andet spil droppede Larna ud, og spillet blev ret anderlades. F.eks. blev der næsten ikke købt nogle Vale kort, medens der blev købt flere pointgenerende kort. Jeg vandt igen, med 34 point, medens Laban kom lige bagefter og Eik lang bagefter.

Jens kom, og så brugte vi lige 15 minutter på at snakke om mit kommende Fastaval spil Pizza Delivery. Jeg har stort set ikke noget på plads andet end et koncept, noget med et Pizzeria, en masse pizzabude, et højhus med elevatorer, og noget med at man skal skaffe flest drikkepenge inden man løber tør for tid og energi.

Eik forlod os, og vi andre tre spillede to spil Qwixx. Første spil dominerede jeg totalt og vandt overlegent. Det gik også godt i andet spil, men et par fejlslag gjorder at jeg slet ikke kunne følge med Laban der scorede sindssygt mange point.

Jens og jeg sluttede aftenen af med tre spil San Juan (inkl. udvidelser). I det første spil tror jeg at jeg nåede at få fat i samtlige 6'er bygninger, inklusive at parkerede dem Jens gerne ville have under min bank. Jeg endte da også på 66 point. I de to efterfølgende spil gik det ikek helt så godt og jeg tabte dem begge. Men i andet spil var det desværre min egen skyld, idet jeg blev for grådig og derved endte med at miste 4 point, som netop var forskellen på min og Jens point.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Frouvne »

Forleden fik vi spillet tre spil Project: ELITE. At det blev til så mange spil skyldtes, at de blev korte fordi vi meget hurtigt blev rendt over ende. Denne gang spillede vi Recovery og det syntes jeg fungerede noget bedre end Demolition, som vi spillede første gang. Alt i alt blev mit indtryk noget forbedret denne gang - men det var jeg vist så ene om at sidde tilbage med den fornemmelse. Jeg er i hvert tilfælde frisk på at prøve det noget mere, hvis jeg kan finde nogen at spille det med.

Vi afsluttede aftenen med et spil Steam ... men det var på iPad, så det tæller ikke rigtigt! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Goblen »

Onsdag skulle der spilles et nyt spil. Kraftwagen kom på bordet, og da det er designet af sammen person som Glen Mohr. og indeholder samme mekanisme når der skal vælges en action så glædede jeg mig.

Første spil fik jeg mega klø, for jeg var slet ikke klar på hvad jeg ville. Der var mange ting og jeg prøvede lidt af det hele. Men jeg syntes det var sjovt.

Andet spil, for vi mente et mere ville give mere indsigt, var en anden oplevelse. Meget hurtigt fik de to andre bygget deres biller op (tur 1 havde de allerede voldsomme biler). Nåe jeg skulle vælge actions var det stort set kun race der var tilgængelig, så jeg endte med at satse udelukkende på at race rundt og score point på det, og så forsøge at snyde mig til at sælge biler med megen service, eller billige biler.

Andet spil var ikke sjovt. Kan ikke forklare hvorfor, men det faldt helt igennem. Det efterlod mig med en følelse af "det behøver jeg ikke spille igen". Fladt og lidt 'meh'.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Andrea »

Vi fiskede Timeline: Music & Cinema frem i går, da vi havde venner på besøg og nåede fem gennemspilninger.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2016

Post by Larsine »

Lørdag skulle jeg have testet mit Fastaval spil på Bastard Café. Desværre var det slet ikke færdigt nok til at teste noget som helst, så i stedet for fik jeg testet en masse andre spilleres prototyper.

Kasper Lapp stillede med The Machine, hvor en spiller er værkføreren, og de andre er almindelige medarbejdere. Hver dag sender værkføreren medarbejderne ud på forskellige stationer, hvor de enten skal producere råstoffer, eller bruge råstofferne til at opgrader deres produktionsapparater, eller køre råstofferen ned til den nye maskine, eller forsøge at bygge den nye maskine færdig. Den nye maskine skal erstatte medarbejderne, så de er ikke specielt interesseret i at det lykkedes, og gør hvad de kan for at forhindre dette. Men de risikerer at blive fyret. Værkføreren kan uddele advarsler, og hvis man får nok, bliver man fyret af ledelsen. Ligeledes kan fagforeningen uddele advarsler til medarbejdere der er for effektive, og får man for mange af dem, bliver man også frosset ud af kollegerne. Hvis det lykkedes at bygge den nye maskine, bliver alle overflødige medarbejdere fyret, hvilket resulterer i at værkføreren og den medarbejder der har gjort det bedste vinder. Hvis det ikke lykkedes at bygge maskinen bliver værkføreren fyret, og de medarbejdere der stadig er tilbage vinder spillet. Så spillet er altså dels et samarbejdsspil, men tydeligvis med værkføreren mod de andre medarbejdere. Som værkfører var det meget svært at styre medarbejderne, og da først en af dem tabte en svensknøgle i den ellers effektive gaffeltruck var løbet kørt for mig. Der var dog en medarbejder der allerede var fyret og en som de andre havde frosset ud, så det endte med at 3 af de 5 medarbejdere vandt. Ret sjovt og anderledes spil, med der er plads til forbedringer før det er helt parat.

Jeppe Norsker viste os sit Snake Shadows, som er hans Fastaval 2017 spil. Spillet er helt færdigt, og jeg kan se at der er noget at leve op til. I bund og grund går det ud på at bygge en figur af forskellige klodser, så klodsernes skygge fra tre forskellige synsvinkler viser det er er på dit opgavekort. Skide simpelt og alligevel dødsvært. I hver runde får hver spiller udleveret en opgave, som de vender om på samme tid, og når man er færdig meddeler man det. Når alle undtagen en spiller er færdig får de færdige spillere et point, og man får nye opgaver. Den spillere der ikke nåede at blive færdig kan enten beholde deres opgave, eller vælge at få en ny. Spillere der er 1 point foran den bagerste får opgaver fra Expert kategorien, og spillered der er 2+ point foran får opgaver fra crazy kategorien, en mekaniske der gør spillet sjovt for alle. Fantastik spil IMO.

Mano (som betyder hånd på spansk), var et vendespil, hvor man enten skulle samle så mange point som muligt i samme farve, og når man mente man havde nok point, skulle man bevæge sig ind på slutbrikken, og aktivt slutte spillet. Spilleren med flest point vandt. Alternativt kunne man samle tre 1'er i forskellige farve og vinde spillet. Spillet blev angivet som børnespil, som f.eks. kunne være et alternativ til Uno. Det fungerede som forventet, men ikke noget der fik mig helt op og ringe.

Jeppe Norsker stillede også med hans Burger Academy, hvor han skulle have testet en ny mekanisme. Det viste sig dog at denne mekanisme ikke fungerede, og halvvejs gennem spillet blev den erstattet med den oprindelige mekanisme. Et sjovt spil hvor man som burgerbygningsrobot, skal se hvor få træk man kan bruge til at bygge en bestemt burger. Hagen er at man kun kan flytte/vende stabler af ingredienser efter simple regler. Den spiller der byder det laveste antal træk får lov til at prøve og hvis det lykkedes får man et point, mislykkedes det får alle andre et point. Et spil der bygger meget på det visuelle og evnen til at kunne holde styr på mange ting samtidig uden at man fysisk kan udføre dette. Super fedt spil.

Asger Harding Granerud stillede med Magic Rings som var en samarbejsdudgave af et spil som han tidligere havde pitchet til et tyske firma. De kunne godt lide grundideen, men havde specifikt bedt ham om at lave en udgave med samarbejde. Alle spillere får udlevere 3 farvede plastikringe, som man placerer tilfældigt på tre af sine fingre. Herefter får vi alle udleveret en opgave, og så skal vi uden at bruge den anden hånd flytte ringene med uret rundt, indtil vi alle har løst vores opgave. Frustrerende, sjovt, fjollet, og et kæmpe hit. Det fandtes også i en sværere version hvor man skal spille med 4 ringe. Godt tænkt. Det blev til 3 spil hvor der blev grinet rigtig meget, og givet High Five efter hvert spil.

Asger stillede også med My First Pandemic, og det giver jo nærmest sig selv. Vi var 4 spillere og startede på niveau 2 (ud af 3), men måtte sande at det var vi ikke gode til. Andet spil gik heller ikke for godt, og første i tredje spil, på niveau 1, kunne vi klare at kurere jorden for alle de farlige sygdomme. Helt klart en værdig børneudgave af Pandemic, selvom jeg aldrig helt har forstået al den hype omkring Pandemic.

Sidste spil var Asger og Daniel Skjold Pedersens An Iron Curtain Descends... , som nok bedst kan beskrives som en microgame udgave af Twilight Struggle. Rent mekanisk fungerede det, men det var slet ikke et spil der tændte mig. Det ligger frit tilgængeligt på Bastard Cafe på hylde W5 hvis nogen har lyst til at prøve det.
Post Reply