Månedens spiloplevelse august 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Frouvne »

Her er der mulighed for at dele det, der kom til at udgøre månedens spiloplevelse for dig i august 2016.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 488 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Gunness »

August har i særklasse været en ynk, men det er dog bl.a. blevet til to gange Scythe. For et spil, der ikke primært handler om plastic-minis, blev det jo voldsomt over-funded på KS, og det har været med til at give en del hype omkring spillet. Fx. er det nr. 15 på BGG lige nu. Det kan det nok ikke rigtig leve op til. Der er som sådan ikke noget nyskabende i spillet, men det er bundsolidt, har en del interessante, taktiske valg og ser skideflot ud.

Temaet virker ikke voldsomt godt integreret, men i sidste ende virker det nu underholdende nok, og jeg er sikker på, at det vil ramme bordet en del gange.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Cosworth »

August var præget af min første Math trade som førte til erhvervelsen af Defenders of the Last Stand. Et spil der ligner meget Defenders of the Realm bare i en post-apokalyptisk settings i stedet for fantasy.

Det er blevet spillet 7 gange i august med min partner og er et super tematisk spil som skalerer fint fra solo til 5 spillere. Dog med mere downtime jo flere spillere. Det der slog mig ved første spil (solo) var hvordan jeg følte spillet gav mig mulighed for at skabe en fortælling om hvordan udfordringerne blev klaret. Fluff teksten bør læses for at få den følelse med. Det er ikke et super let spil så forvent at tabe på den mest urimelige måde ind imellem.
Med flere spil oparbejdes dog en vis rutine og spillet bliver derefter nemmere.
De kun 3 scenarier kan måske begrænse replay værdien, men der er mindst 30 timers god underholdning i den æske tror jeg og det giver en meget lav timepris!
Sidst spillet
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Goblen »

Ra 4
Scythe 3
Patchwork 2
The Cave 1
Dead of Winter: A Crossroads Game 1
Panamax 1

Ikke så mange spil som jeg havde ønsket, men de var alle gode. The Cave overraskede positivt, Tile laying er skide sjovt, og hele tanken om at planlægge din tur ned i hulen for at udforske. Fedt at få spillet Dead of Winter igen - det skal spilles meget mere. Tre spil Scythe er stadig den fedeste oplevelse. Det spil er rigtig godt, og skal i morgen introduceres på Grønnegadens spilledag.

Månedens "værste" oplevelse var Panamax. Prøvet det to gange, og ingen af de to gange har været sjove. Klar over andre sidder med en anden oplevelse, men det spil er ikke for mig.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Larsine »

71 spil blev det til i august, ikke mindste pga. ferie, RubiCon og spiiltest for Guldbrikken. De fordeler sig på følgende:

Würfel Bohnanza x 10
One Night Revolution x 6
Patchwork x 5
The Resistance: Avalon x 5
Spyfall x 5
Flamme Rouge x 4
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 4
Unpublished Prototype x 4
Ticket to Ride (Pennsylvania) x 3
Animals on Board x 2
Bohnanza (inkl. Erweiterungs-Set) x 2
Citadels x 2
Lost Legacy: Third Chronicle – Sacred Grail x 2
Das Motorsportspiel x 2
Mystic Vale x 2
Steampunk Rally x 2
Valeria: Card Kingdoms x 2
13 Days: The Cuban Missile Crisis x 1
7 Wonders: Duel x 1
Dynasties: Heirate & Herrsche x 1
Lords of Waterdeep x 1
Port Royal x 1
Quadropolis x 1
Shadows over Camelot (inkl. Merlin's Company) x 1
Skyliners x 1
Ticket to Ride (Switzerland) x 1

Spil med rødt er nyheder, og af dem var jeg mest begejstret for Mystic Vale, selvom jeg frygter at det går hen og blive lidt for meget multiplayer solitaire, men det er ind til videre bare anderledes og interessant.

Lost Legacy er en Love Letter variant. Third Chronicle består af to forskellige sæt kort, som kan spilles hver for sig, eller blandes på forskellige måder. Jeg har kun prøvet det ene sæt (Sacred Grail), og det fungerer som forventet, og skal nok blive spillet masser af gange.

One Night Revolution var også meget sjovt, og jo flere spil man spillede jo mere interessant blev det. Skal helt sikkert prøves igen.

13 Days var til gengæld ikke min kop te. Kedeligt, kedeligt, kedeligt, og så endte vi begge med at sprænge jorden i luften samtidig.

Skylines ville jeg gerne have kunne lide, men jeg fik kun afprøvet det som 2-spiler spil, og det var lidt tamt. Måske fungerer det bedre med 4 spillere.

Unpublished Prototype dækker over et spil som jeg spiltester for XXX, og mere må jeg ikke sige om det, andet end det har været svært at få mine testere til at prøve det mere end en gang.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Jens_Hoppe »

Lad os se...

The Ravens of Thri Sahashri x3
Welcome to the Dungeon x3
Beyond Baker Street x2
Concordia x2
The King Is Dead x2
Animals on Board x1
Arboretum x1
Bomb Squad x1
Coyote x1
Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor x1
Hit Z Road x1
Isle of Skye: From Chieftain to King x1
Mombasa x1
Rhino Hero x1
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island x1

En skønsom blanding af nyt og gammelt. The Ravens of Thri Sahashri var en af nyhederne, og det kunne jeg godt lide. Mere end bare almindeligt mystisk, men mekanisk yderst interessant. Beyond Baker Street var også en nyhed, som var fint underholdende. Spillet er nok lidt for Hanabi-agtigt (og lidt for lidt "Sherlock Holmes-agtigt") for min smag, men sjovt var det da.

Af andre nævneværdige nyheder var Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor, som jeg spillede med mine børn. De kunne godt lide det (og kunne godt tænke sig det næste spil i serien), men jeg var ikke rigtigt solgt. Jeg havde nok håbet på et noget mere tematisk mysteriespil, og ikke så meget den abstrakte IQ-test øvelse det viste sig at være. Hit Z Road virkede umiddelbart lidt tyndt, men jeg skal have det prøvet igen med det fulde antal spillere, for det er jo essentielt et "bidding game" (hvor "the more the merrier") - og måske endda et godt et af slagsen.

Det blev til et par gensyn med Concordia (en af gangene på Britannien-kortet), og det var som altid fornøjeligt. Jeg kan bedre lide forgængeren, Navegador, men Concordia er absolut et solidt, underholdende spil. Mombasa var også sjovt nok, men det trækker ikke så meget i mig at spille det længere, kan jeg mærke.

Gensynene med Isle of Skye og Robinson Crusoe overbeviste mig i begge tilfælde om, at jeg er færdige med dem, så de er begge efterfølgende blevet solgt.

Månedens oplevelse må være The Ravens of Thri Sahashri.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by BlueSwan »

Min statistik er som vanligt pustet op af masser af meget korte spil.

The Resistance: Avalon 30
Android: Netrunner 9
Chess 8
Scythe 6
Las Vegas 2
Power Grid 2
Spyfall 2
The Castles of Burgundy 1
Castles of Mad King Ludwig 1
Endeavor 1
Glass Road 1
The Lord of the Rings: The Card Game 1
Munchkin 1

Månedens spiloplevelse var helt klart Scythe, der er årets spil for mig indtil videre. Det er også et spil som jeg næsten er nødt til at eje, selvom det måske er lidt fjollet når nu Robert har det.

Er snart oppe på 300 spil af Resistance Avalon. Vildt nok.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Jonezy »

Stille og rolig August for mig (latterlige skoleopstart.... :evil: ). Nye oplevelser i orange:

T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons x3
Bandu x2
Cat Tower x2
Dixit Odyssey x2
Millennium Blades x2
No Thanks! x2
Timeline: Music & Cinema x2
Augustus x1
Click Clack Lumberjack x1
Fearsome Floors x1
Nuns on the Run x1
Sanssouci x1
Timeline: Discoveries x1

Time Stories var endnu en gang en stor fornøjelse og kunne godt lide nogle af de nye tiltag, som A Prophecy of Dragons gjorde for serien. Stor Time Stories fan mig, men kan godt forstå, hvis det ikke er for alle. Bandu og Cat Tower var to stacking spil, hvor Bandu var det mere seriøse og Cat Tower det mere useriøse; stacking spil er sgu bare god underholdning og er ret sikker på at jeg må have fat i det Bandu-lignende Junk Art når det kommer.

Millennium Blades
var en herlig oplevelse og elsker virker konceptet omend det er noget kaotisk og stressende. Skal absolut tages som en oplevelse, og jeg synes at det er en vild fed oplevelse, men kan godt se at det er spil som langt fra er for alle. Fearsome Floors er så nok ikke lige en ny klassiker for mig. Havde prøvet det før på Yucata og der synes jeg også at det var en værre omgang tilfældig kaos og hvis vi er ude i sådan noget vil jeg nok hellere spille noget andet, som for eksempel Black Fleet og Survive! hvor drillen er mere tydelig og komponenterne lækre.

Månedes oplevelse bliver en lidt kryster-agtig tie imellem T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons og Millennium Blades, som begge gav herlige og originale oplevelser.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse august 2016

Post by Frouvne »

The Ravens of Thri Sahashri - 3
Nippon - 2
Steam - 2
Timeline: Diversity - 2
Beyond Baker Street - 1
The Manhattan Project: Chain Reaction - 1
Patchwork - 1
Steam: Map Expansion #1 - 1
Steam: Map Expansion #3 - 1
Terra - 1
Ticket to Ride: 10th Anniversary - 1

Det var en meget beskeden måned på brætspilsfronten. Nippon var et fint lille møde - men ikke et spil, der vil blive husket om et år. Ticket to Ride-serien har jeg aldrig forstået tiltrækningen ved. Kan sagtens se at kendskab til ruterne giver muligheder for at blokere men spillet keder mig alt for meget til at jeg kunne finde på at gøre en indsats for at lære dem at kende. Ellers bød måneden på flere - for mig - klassiske spil og af dem glæder det mig særligt at holde liv i Steam. Så det må være månedens oplevelse for mig.
frouvne, administrator

Image
Post Reply