Anbefal mig nye spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Anbefal mig nye spil

Post by Mr.OD »

Som så mange andre, er jeg altid på jagt efter nye spil. JEg vil derfor gerne høre de gode folk på GG om der er nogle spil i kan anbefale mig :P

Jeg er for tiden ganske vild med Blood rage, Forbidden stars og Cthulu wars. Altså spil hvor man erhverver sig en hær, opgraderer den og kæmper om territorier.

Jeg har allerede en del spil i kikkerten:

Cyclades - Dette virker tilpas anderledes til at det passer ind i min samling
Eclipse - Måske mindre fokuseret på kamp. Men virker som et rigtig godt spil
Small world - En klassiker, mere euro style end dem jeg allerede ejer og dermed også dejligt anderledes. Har det dog allerede til min tablet.

Spil jeg har læst om, men ikke virker så interessante:

Kemet - Minder for meget om spil jeg har
Chaos in the old world - Samme som Kemet
Twilight Imperium - Virker som et spil der er for langt og tungt til min spil gruppe

Er der noget jeg bør tjekke ud som jeg ikke kender til? :)
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Michael_Olsen »

Det er jo ofte lidt et spørgsmål om "smag". Hvor lange spil vil man have (der kan være både minimum og maximum tid). Hvor megen konflikt vil man have. Hvor megen abstraktion kan man lide? Og så videre, og så videre.
Jeg vil dog forsøge at komme med et par forslag:

Eclipse, som du selv nævner, er i mine øjne et af de allerbedste 4x spil. Der er ofte ikke vildt megen kamp, men der er altid truslen om kamp (ligesom Twilight Imperium forøvrigt). Det er med til at skabe et højt spændingsniveau, synes jeg.
For at kunne lide det skal man nok være parat til at acceptere et relativt højt niveau af tilfældighed. Et par husregler kan dog reducere held faktoren en hel del (her tænker jeg specielt i forhold til exploration delen).

I fantasy afdelingen sværger jeg til Rune Wars (helst first edition med 3d bjerge : - )). Det er lidt en "Twilight Imperium 3 light" i en fantasy verden. Bare bedre (jeg er ikke nogen TI3 fan), blandt andet fordi ens valgmuligheder ikke bliver begrænset af hvad dine medspillere gør.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Stony »

Du har andetsteds beskrevet at du ligger inde med en del spil, du endnu slet ikke har fået spillet. Og du søger aktivt efter flere spil du kan købe.

Welcome to the Cult of the New! :lol:
Sidst spillet:
Image
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Mr.OD »

Jeg har også hørt meget godt om Runewars. Hvor ligger det ift. kompleksitet?

Forbidden stars er smertegrænsen :D
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Mr.OD »

Stony wrote:Du har andetsteds beskrevet at du ligger inde med en del spil, du endnu slet ikke har fået spillet. Og du søger aktivt efter flere spil du kan købe.

Welcome to the Cult of the New! :lol:
Must... have... stuff... :D
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Michael_Olsen »

Mr.OD wrote:Jeg har også hørt meget godt om Runewars. Hvor ligger det ift. kompleksitet?

Forbidden stars er smertegrænsen :D
Jeg har ikke spillet Forbidden Stars, men jeg tænker at Rune Wars måske er en ganske lille smule nemmere.

Hvis vi går efter bgg brugerne så har de stemt Forbidden Stars til at haven en sværhedsgrad ("weight") på 3.71/5, hvor Rune Wars ligger på 3.75/5, så selvom man måske skal tage det med adskillige gran salt (da de altid kommer an på hvem der stemmer), så er de nok ikke så langt fra hinanden.
Image
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Mr.OD »

Michael_Olsen wrote:
Mr.OD wrote:Jeg har også hørt meget godt om Runewars. Hvor ligger det ift. kompleksitet?

Forbidden stars er smertegrænsen :D
Jeg har ikke spillet Forbidden Stars, men jeg tænker at Rune Wars måske er en ganske lille smule nemmere.

Hvis vi går efter bgg brugerne så har de stemt Forbidden Stars til at haven en sværhedsgrad ("weight") på 3.71/5, hvor Rune Wars ligger på 3.75/5, så selvom man måske skal tage det med adskillige gran salt (da de altid kommer an på hvem der stemmer), så er de nok ikke så langt fra hinanden.
Smart. Jeg havde slet ikke lagt mærke til at der var en kompleksitets rating på BGG :D

Er Runewars 1. udgave den "bedste" version? Som jeg forstår det, er reglerne lavet lidt om i 2. udgave, men kan blot printes til 1. udgave. Ud over det, er det kun kosmetiske ændringer, hvor 1. udgave er "bedst" pga.3D bjerge. Er dette korrekt? :)
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Michael_Olsen »

Mr.OD wrote:
Michael_Olsen wrote:
Mr.OD wrote:Jeg har også hørt meget godt om Runewars. Hvor ligger det ift. kompleksitet?

Forbidden stars er smertegrænsen :D
Jeg har ikke spillet Forbidden Stars, men jeg tænker at Rune Wars måske er en ganske lille smule nemmere.

Hvis vi går efter bgg brugerne så har de stemt Forbidden Stars til at haven en sværhedsgrad ("weight") på 3.71/5, hvor Rune Wars ligger på 3.75/5, så selvom man måske skal tage det med adskillige gran salt (da de altid kommer an på hvem der stemmer), så er de nok ikke så langt fra hinanden.
Smart. Jeg havde slet ikke lagt mærke til at der var en kompleksitets rating på BGG :D

Er Runewars 1. udgave den "bedste" version? Som jeg forstår det, er reglerne lavet lidt om i 2. udgave, men kan blot printes til 1. udgave. Ud over det, er det kun kosmetiske ændringer, hvor 1. udgave er "bedst" pga.3D bjerge. Er dette korrekt? :)
Ja, det har du ret i, reglerne blev ændret. Jeg kan faktisk bedst lide 1st edition reglerne. Her er en oversigt over regel ændringerne (jeg håber linket virker):
https://images-cdn.fantasyflightgames.c ... meplay.pdf

Det jeg ikke er så vild med i ændringen er at helte nu kan hjælpe til i kampe. Det virker meget "tacked on", og jeg kan egenligt godt lide den måde man før spillede 2 spil i et (et med heltene der går rundt og quester, og et med hærene).
Men det er nok bare mig : - )
Image
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Anbefal mig nye spil

Post by BACON! »

Cry Havoc kommer lige om lidt eller er måske endda til at få fat i et par steder. Ellers er jeg stor fan af Mage Knight, som skiller jeg lidt ud fra dem du nævner ved at du kun har en supermand som beænder alting ned, stiger i level, får nye spells og ansætter soldater.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Mr.OD »

BACON! wrote:Cry Havoc kommer lige om lidt eller er måske endda til at få fat i et par steder. Ellers er jeg stor fan af Mage Knight, som skiller jeg lidt ud fra dem du nævner ved at du kun har en supermand som beænder alting ned, stiger i level, får nye spells og ansætter soldater.
UUUHHH!! Cry Havoc er lige noget for mig. Det røg på ønskesedlen :D

Mage Knight har jeg opgivet p.t. Har prøvet at se forskellige youtube videoer, men der er alt for mange regler til min spil gruppe :)
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Anbefal mig nye spil

Post by Michael_Olsen »

For at være ærlig tror jeg ikke der er mange som orker spille Mage Knight med mere end 2 spillere. Og misforstå mig ikke, jeg holder meget af spillet, men der er altså meget ventetid allerede med 2 spillere.

Og så er det forøvrigt noget mere kompliceret end de andre spil der blev nævnt, synes jeg. Til reference er bgg "weight" på 4.18.

Det får mig forøvrigt af forskellige omveje til at tænke på Star Trek Ascendancy som er på vej. Fra hvad jeg har læst kunne det godt være et spil af den type du kan lide: https://boardgamegeek.com/boardgame/193 ... ascendancy
Image
Post Reply