Månedens spiloplevelse september 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Månedens spiloplevelse september 2016

Post by Frouvne »

Så er det igen tid til at se nærmere på den forgangne måneds spiloplevelser.

Det er ikke voldsomt meget jeg får spillet i disse måneder - men lidt bliver det da til.


Project: ELITE - 5
Beyond Baker Street - 3
Klodsmajor - 2
Quips - 2
Spejle Æg - 2
Blood Rage - 1
The King Is Dead - 1
Terraforming Mars - 1


Som spillene vidner om er jeg så småt begyndt at oplære en ny generation af brætspillere. Nu må vi se, hvor langt de når i deres udvikling.

Månedes største oplevelser skal man søge iblandt Project: ELITE, Blood Rage og Terraforming Mars, der alle er relativt tema-tunge. De to førstnævnte leverede god underholdning hvorimod det sidstnævnte havde en del større dybde. Det var første gennemspilning af Terraforming Mars og det bar spillet præg af. Umiddelbart virker det meget taktisk - men med lidt bedre kendskab, kan man nok planlægge lidt mere end man måske umiddelbart skulle tro, da flere kort omend de alle er unikke nok har nogenlunde samme effekt og man derfor nok godt kan satse på at få en type kort igennem sine hænder på nogenlunde det rette tidspunkt. I hvert tilfælde var det nok månedens bedste oplevelse og den håber jeg snart at få gentaget. Nok ikke et ny kæmpe-spil, men et spil med tyngde og tema til en række gennemspilninger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse september 2016

Post by Goblen »

10' to Kill 5
Love Letter: Batman 4
Kraftwagen 2
Ra 2
Greenland 1
Priests of Ra 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1

Det var ikke meget spil i september. Regner med det ændrer sig i oktober, men nu må vi se.

Månedens bedste oplevelse må være Ra. Det spil bliver jeg ikke træt af. Samtidig så er det mega sjovt at spille det hurtige 10' to kill hvor man som snigmorder skal nå at dræbe sine ofre inden man bliver afsløret eller konkurrenterne får dræbt deres hurtigere.

Jeg kunne godt sætte Greenland på som den mest skuffende oplevelse, men det skal jeg prøve igen. Jeg tror jeg var opsat på noget andet. Månedens mest skuffende oplevelse var Kraftwagen. Det spil er ikke lige min kop te, og det første spil lovede godt men for pokker luften gik helt af ballonen i andet spil. Det var sgu ikke godt.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse september 2016

Post by Larsine »

Igen en rigtig god spillemåned, med 61 spil fordelte på følgende:

Unpublished Prototype x13
(dækkende over Pizza Delivery x2, Snake Shadow x1, Mano x1, Burger Academy x1, The Machine x1, Magic Rings x3, My First Pandemic x3, An Iron Curtain Descends... x1)

Mystic Vale x8
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x8
Lost Legacy: Third Chronicle – Sacred Grail x7
Zoobaloo x4
Würfel Bohnanza x3
Codenames x2
Qwixx x2
Robo Rally x2
7 Wonders (inkl. Catan og andre wonders) x2
Bohnanza (inkl. Erweiterungs-Set) x1
The City x1
Cthulhu Fluxx x1
Dead of Winter: A Crossroads Game x1
Flick 'em Up! x1
Leo x1
Love Letter x1
Ravnerok x1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia x1
Ticket to Ride: Rails & Sails x1

Af alle de nye spil var jeg mest spændt på Pizza Delivery, mit spil til Fastaval 2017. Men det er langt fra færdigt, og der er stadig mange ting der skal rettes til. Men det fungerer, og det skal nok blive til noget.

Men ellers var langt de flest af prototype spillene rigtig gode, specielt Burger Academy og Snake Shadow, som begge er designet af Jeppe Norsker.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1474
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 306 times
Been thanked: 180 times

Re: Månedens spiloplevelse september 2016

Post by Jonezy »

En helt ok september måned bestod af en del hyggespil krydret med et par halv seriøse ting... Nye spiloplevelser for mig i orange.

Toc Toc Woodman x8
Timeline: Music & Cinema x5
Karuba x4
The Game x3
Arcadia Quest x2
Castles of Mad King Ludwig x2
Madeira x2
Scythe x2
Splendor x2
Bora Bora x1
The Downfall of Pompeii x1
Fauna x1
Klodsmajor x1


Arcadia Quest er så lige markant sjovere med flere spillere end 2 fandt jeg ud af; herligt og fjollet kaos med exploderende terninger. Bora Bora skal sgu spilles noget mere, da det var et kærligt gensyn selvom jeg fik bøllebank; en af Felds bedre titler i min bog. De andre gengangere var i hygge-enden og alle ganske underholdende oplevelser.

Af nyhederne var The Downfall of Pompeii sådan lidt Survive!/Black Fleet-agtigt med noget take that som man egentlig ikke rigtig havde så meget kontrol over. Ganske fint, men hvis valget var imellem de tre ville The Downfall of Pompeii nok blive valgt sidst. Madeira var virkeligt veldesignet og balanceret og jeg fik lov at prøve det 2 gange med 2 forskellige spilgrupper indenfor en uge, hvilket jeg er glad for. Men jeg må nok erkende at de der portugiser-spil (Madeira-drengene har også lavet Panamax, som jeg har prøvet og så har jeg prøvet Vinhos og Kanban af Lacerda) ikke rigtigt får mig helt op at ringe. Ikke endnu ihvertfald og vil stadig gerne prøve Nippon og The Gallerist. Madeira var for mig velfungerende, men også lidt kedeligt. Scythe blev spillet i 2 omgange her i fredags sammen med gutterne, som slet ikke spiller samme omfang af brætspil som mig, så jeg endte med 2 ret sikre sejre. Det hjælper naturligvis på oplevelsen når det man laver klikker noget bedre for een end for de andre man spiller med, men jeg brugte alligevel 2 vidt forskellige strategier og det giver mig mod på mere. Elsker variationen i de to boards man får og så er lækker produktion jo også altid en fornøjelse. En god oplevelse og vil gerne spille igen, men tror ikke at jeg er ude i at skulle jagte min egen udgave af spillet (måske mest fordi jeg allerede kender en del som har det...;)).

Gensynet med Bora Bora og Scythe med drengene står altså klarest når jeg tænker tilbage på septembers spiloplevelser! :)
Image
Post Reply