Månedens spiloplevelse oktober 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Frouvne »

For en gangs skyld er jeg ude i lidt god tid ... men realistisk set når jeg næppe at spille mere inden måneden er omme. Så jeg spørger allerede nu om: "Hvad udgjorde månedens spiloplevelse for dig i september 2016?" - og så må man jo vente lidt med at svare, hvis man er en af de heldige, der stadig har et par spiloplevelser til gode i oktober måned! :D

---

Min måned så således ud:

Klods Major - 15
Terraforming Mars - 4
Finders keepers! - 2
Guess Who? - 2
Schotten Totten - 2
Roll Player - 1
Tramways - 1
Zoo Panic - 1

Der tegner sig to tendenser, når jeg ser tilbage på denne måned: den var primært præget af børnespil og sekundært var der et enkelt voksenspil, der blev spillet væsentlig mere end jeg er vant til, når vi er oppe i den tungere ende af brætspil. Børnespillene hyggede jeg mig fint med, men der var langt op til månedens oplevelse. Terraforming Mars blev spillet fire gange og det er nu blevet spillet med mange forskellige konfigurationer af spillerantal, regelkompleksitet og udvidelseskort, så det er en oplagt kandidat. Men det ene spil Tramways jeg fik prøvet var i mine øjne så meget mere interessant at selvom jeg slet ikke er i tvivl om at jeg kommer til at spille Terraforming Mars mere og at der er tale om et mere elegant spil end Tramways, så må det alligevel være Tramways der tager titlen som månedens spiloplevelse fordi det gjorde mig nysgerrig og fik charmeret sig ind hos mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Goblen »

Det blev til den måned i år hvor jeg fik spillet flest spil, og den anden mest aktive måned i alt den tid jeg har registreret hvad jeg har spillet. 64 spil i alt. Kendetegnet ved min oktober er Spiel16 og at de fleste af spillene kan spilles på under en time.

Rød = Spiel16 spil som jeg enten spillede dernede eller efter jeg kom hjem.

Magecraft 8
Kanagawa 7
Kingdomino 7
Love Letter Premium 6
Coup 5
Love Letter: Batman 5
One Night Ultimate Werewolf 5
Red7 5
Ulm 4
Tatsu 3
Drum Roll 1
Germania Magna: Border in Flames 1
Honshu 1
Love Letter 1
Patchwork 1
Ra 1
Risky Adventure 1
Tsuro 1
Welcome to the Dungeon 1


Af titler der gjorde sig bemærket er især Kingdomino og Kanagawa. Begge af Bruno Cathala, og jeg er ret imponeret over de spil han frigav og hvor jeg fik begge med hjem. Samtidig er Ulm en rigtig god titel. Et lettere euro game med en ret fed mekanisme til at styre dine muligheder. Honshu fik jeg pre-ordered og var lidt "det skulle jeg ikke have gjort", men efter at have prøvet det er jeg blevet rigtig glad for det. Ret fed lille tile laying spil. Endelig er Tsuro et rigtig godt spil til to personer.

Værd at nævne er også Drum Roll. Min bror og to sønner og jeg smed det på bordet igen, og det er faktisk et rigtig godt spil.

Var der nogen negativ oplevelse. Næ - ikke rigtigt; Love Letter Premium er ikke lige så godt med alle de nye kort. Der er meget ventetid hvis du bliver slået ud først. Welcome to the Dungeon var lige så hurtigt glemt som det var spillet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Larsine »

Endnu en god måned hvis man ser på antallet af spillede spil, ikke mindste takket være Viking-Con, hvor Ave Caesar altid fylder godt op i statistikken. 61 spil blev det til, for delt på følgende:

Ave Caesar x 16
Unpublished Prototype x4
Codenames x 4
Roll for the Galaxy x 4
Love Letter x 3
Das Motorsportspiel x 3
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 3
Android: Mainframe x 2
The City x 2
Igel Ärgern x 2
Kill Doctor Lucky x 2
SET x 2
Acquire x 1
Carcassonne: Hunters and Gatherers x 1
Catan x 1
Catan: Portable Edition x 1
Chaos Marauders x 1
Dracula x 1
Encounters: Shadowrun x 1
Las Vegas x 1
Lords of Waterdeep x 1
Machi Koro (inkl. Millionaire's Row & Harbour) x 1
Mystic Vale x 1
Pizza Delivery x1
San Juan x 1
Ticket to Ride: Rails & Sails x 1

Som sædvanligt er spil med rødt nye spil for mig. Android: Mainframe imponerede ikke, det mindede mest om en gang avanceret bygge-lejligheder. Kill Doctor Lucky var meget sjovt, men jeg tror og håber at det fungerer bedre med flere spillere. Encounters: Shadowrun spillede vi så meget forkert at jeg ikke kan udtale mig om det før det er prøvet igen. Og prototypen som jeg spiltestet har aldrig formået at fange mig, selvom den mekanisk og tematisk fungerer helt godt.

Så som sædvanligt, ender oktober måneds spiloplevelse med at være Viking-Con, hvor jeg fik afholdt tre tuneringer, spillet med i fem andre tuneringer, spillet en masse andre spil, og hilst på alle dem jeg kun plejer at møde til Viking-Con.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by AndersC »

En god måned; især pga. en tur til Spiel..

The Grizzled 5
Harry Potter: Hogwarts Battle 3
Captain Sonar 2
Cattack! No.1 1
Celestia 1
Chariot Race 1
Chromosome 1
Codex: Card-Time Strategy 1
Cry Havoc 1
Dreams 1
Mansions of Madness: Second Edition 1
Order of the Gilded Compass 1
Power Grid: The Card Game 1
When I Dream 1

Mange gode spil.. De bedste oplevelser var nok The Grizzled og Captain Sonar i Essen. Men også Mansions of Madness samt Codex ser jeg frem til at udforske igen.

Månedens skuffelse var nok Cry Havoc, der umiddelbart ikke kunne leve op til hypen, for mig. Det må prøves igen med 4 spillere. Og det 'dårligste' spil må være Chromosome.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Jens_Hoppe »

Puha, gad vide hvad der kan være månedens spil for mig... :)

Terraforming Mars x14
Fuji Flush x5
Insider x4
Tides of Madness x4
TROLL x4
Kingdomino x3
Fabled Fruit x2
Great Western Trail x2
Habitats x2
X nimmt! x2
Bohemian Villages x1
Carcassonne: Star Wars x1
Cottage Garden x1
Evolution: Climate x1
Magecraft x1
maskmen x1
Mystic Vale x1
Not Alone x1
Small Star Empires x1


Terraforming Mars er lige min smag. Mekanisk er det velfungerende - det er måske ikke det næste Terra Mystica, men mindre kan heldigvis gøre det. Til gengæld er det tematisk i en grad, hvor man normalt skal hen til bunken af Phil Eklund-spil for at finde noget lignende. Det er noget nær den perfekte balance for mig, og TM er nemt månedens - og årets - spil for mig.

Insider var et glimrende lille social deduction / party game, som jeg synes nemt kan hamle op med Codenames, Spyfall, og alle de andre.

Great Western Trail er et glimrende alt-i-et spil a la Mombasa, men muligvis endnu mere pointsalat-agtigt. Jeg nyder det i hvert fald meget.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Jonezy »

Lidt blev der spillet i oktober, nye oplevelser i orange:

Junk Art x4
Mechs vs. Minions x4
Zombicide: Angry Neighbors x3
Kingdomino x2
Orléans: Invasion x2
Terraforming Mars x2
Zombicide: Wulfsburg x2
Dale of Merchants 2 x1
Diamant x1
Evolution: Climate x1
Fields of Green x1
Scythe x1
Single Card Game x1
Telestrations x1


Udvidelserne til Zombicide, Dale of Merchants og Evolution er bare mere af det samme fra de spil. Jeg lærte at jeg er klart mere til middelalder Zombicide end moderne Zombicide, men at det stadig er god underholdning og så er Balzac (vi kalder ham naturligvis Ball-Sack..;)) blevet min yndlings dværg. Jeg lærte at Dale of Merchants absolut ikke skal have kaos og take that decks indblandet når man spiller med 4 spillere, da det blev en unødvendig lang (tænk meget meget lang...) og tilfældig session; og at Evolution: Climate bringer nye facetter til et intenst og interessant kortspil med muligvis verdens lækreste artwork!

Junk Art er en herlig samling af stacking spil og jeg er sgu ikke den absolut mest kropmulige stacker ved bordet hele tiden har jeg fundet ud af (yay me! :))... :lol: , og så ligner det sgu næsten kunst, det som man får bygget hver gang. Cool spil. Kingdomino er en fin lille puzzle tilelayer som kan spilles lynhurtigt og derfor sikkert clicker mange spil ind fremover. Single Card Game var rent ligegyldigt, men Telestrations var en god griner, som må være perfekt som ice-breaker til større grupper selvom det jo egentlig ikke rigtigt er et spil.

Fields of Green var solidt uden at give noget kæmpe godt førstehånds indtryk, selvom det burde være lige min boldgade med drafting og tilelaying. Tror det skal prøves igen med reglerne for scoring helt på plads for mit vedkommende.

Mechs vs. Minions var topklasse underholdning en dag i efterårsferien. Vi spillede det kun 2 spillere og jeg glæder mig vildt til at prøve med flere spillere og få udforsket nogle flere missioner. Appetitten er ihvertfald stor på at prøve mere af denne herlige kombo med samarbejde, programmering og minion-smask!

Terraforming Mars er al hypen værd. Det er bare drønsjovt at finde synergier i sine kort og kæmpe om milestones, awards og tileplaceringer; og så holder temaet faktisk overraskende godt. Det bliver nok sådan et spil, som bliver spillet meget, da det er et, som alle kan være med på og som jeg tror at de fleste synes er sjovt og interessant, så selvom man måske ikke lige altid deler samme spilsmag kan man alligevel blive enige om at Terraforming Mars er værd at spille. Jeg glæder mig ihvertfald til at spille det noget mere! :D

Så lige bortset fra en håbløs Dale of Merchants session var det en måned fyldt med gode og sjove oplevelser og hvor jeg især må fremhæve Mechs vs. Minions og Terraforming Mars som de helt store oplevelser!
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by Taibi »

AndersC wrote:En god måned; især pga. en tur til Spiel..

Harry Potter: Hogwarts Battle 3
Hvordan fik du fingrene i dette?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2016

Post by AndersC »

Taibi wrote:
AndersC wrote:En god måned; især pga. en tur til Spiel..

Harry Potter: Hogwarts Battle 3
Hvordan fik du fingrene i dette?
Ja, det er jo desværre ikke så nemt at få fat i.. Da jeg vidste at temaet var et hit og da der endnu ikke er nogen information om hvornår spillet kommer til Europa (hvis de overhovedet får lavet en aftale uden for USA), så valgte jeg at købe det på Amazon.com til den nette sum af 650,- :roll:
Sidst spillet:
Image
Post Reply