Hvad har du spillet i dag? November 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2016

Post by Larsine »

Onsdag d. 9. var vi 5 spillere, og startede med et spil 7 Wonders, inkl. Wonder Pack, Manneken Pis, Leaders, Louis og Cities. Efter lodtrækningen af wonders var der to af os der havde får Manneken Pis, da jeg bade har den originale udgave og udgaven fra Wonder Pack. Eik havde får den side der kopiere naboernes Wonders og jeg havde fået siden der gave en kold øl hvis jeg vandt. Det gjorde jeg dog ikke, da jeg slet ikke kunne få nogen synergi mellem mine leder og mine kort. Det kunne Laban til gengæld og han vandt overlegent. Næste gang tager vi så Babel udvidelsen med.

Bagefter prøvede vi Encounters: Shadowrun, som er en form for press-your-luck spil sat i Shadowrun universet. Jeg er stadig ikke helt overbevist om at vi spiller det som man skal, og der er nogle ting der ikke fungerer helt perfekt, og det besværliggøres af mange udtryk fra Shadowrun universet som også bruger som spil-udtryk ("Burn the run", "Datasteal" og andre).

Da vi nu var i gang med press-your-luck kom Can't Stop, og vi improviserede os til den 5. spiller. Med 5 spillere bliver det betydeligt sværere at vinde. Men det lykkedes alligevel for at os at gennemføre to spil i fornuftig tid. Stadig en klassiker som jeg aldrig tror jeg bliver træt af.

Traditionen tro sluttede sluttede Jens og jeg af med tre spil San Juan (inkl. udvidelser). Det blev desværre Jens der vandt to af spillene, men det var tre spil hvor intet var afgjort før i de sidste par omgang.

Torsdag d. 10. var jeg på seminar med mit arbejde, og om aftenen var vi tre der valgte at spille Ticket to Ride: Rails & Sails. Jeg var den eneste der havde spillet før, men vi valgte at spille efter standardopstillingen. Bo plejer at være ret hurtig til at bygge, og skabe panik når han bygger der hvor vi andre også gerne vil bygge, men den rolle tog Jane på sig. Hun byggede meget og irriterende. heldigvis løb hun tør for skibe og så gik hendes maskine lidt i stå. I mellemtiden havde jeg får mine billetter opfyldt og havde fået flere til. Det lykkedes dog for Jane at afslutte spillet medens Bo og jeg gerne ville have bygget lidt mere. Men da så det kom til pointoptællingen havde Jane kun udført tre korte billetter, medens Bo og jeg havde lavet lange flere billetter, og Bo havde bygget alle tre havne, hvoraf en af dem gave 40 point. Slutresultatet blev at Bo og jeg overhalede Jane med mere end en omgang, hvoraf jeg dog trak det længste strå og endte 5 point foran Bo.

Lørdag d. 12. fik jeg spillet et spil 7 Wonders Duel med Larna. Ingen af os gik efter krig, men til gengæld var Larna tæt på at vinde med videnskab. Det lykkedes dog for mig at stoppe hende, og da der blev talt point op var det tydeligt at jeg havde den største civilisation med 85 point mod Larnas 66 point.

Senere på aftenen fik jeg spiltestet XXX endnu en gang, og selvom jeg fandt ud af at jeg havde spillet men enkelt regel forkert de forrige gange, var det stadig ikke særlig svært at vinde. Det er sikkert et fint samarbejdsspil for dem der kan lide den slags spil, og i det mindste kan man skrue på sværhedsgraden i dette spil, både ved hjælp af hvad man kommer op imod, og hvor mange man kommer op i mod.

Søndag d. 13. tog Larna og jeg til Hareskov Spilfestival. Her startede jeg med at blive introduceret for det nye danske spil Edge: Clans of Icosara (http://edge.four04.net/dk/index.html), som designerne har store planer med. De starter bl.a. en kickstarter d. 1/12, og regner ned at det bliver fantastisk. Personligt var jeg ikke begejstret for spillet, selvom jeg formåede at vinde. Det er et strategisk kortspil, men alle slag udkæmpes med terninger, og masser af muligheder for at slå om eller manipulere din terning på andre måder. Ikke noget som jeg selv kommer til at investere i.

Herefter tog Larna og jeg 1½ spil Qwixx meden vi ventede på at Carcassonne turneringen skulle starte. I det første spil scorede vi begge rigtig mange point, idet vi begge næsten fik udfyldt to rækker helt, uden at nogen af os fik lave et eneste fejlslag. Det modsatte var næsten i det andet spil, hvor vi fik det ene fejlslag efter det andet uden at have krydset noget fornuftigt at i rækkerne.

Carcassonne tureneringer gik godt både for mig og Larna. Larna vandt sin indledende runde, og jeg scorede lige med en af mine modspillere, hvorefter jeg tabte på lodtrækning. Larna vandt sin semifinale, og vandt derefter finalen, og kan nu kalde sig officiel danmarksmester i Carcassonne, med adgang til VM 2017 i Spiel, så måske er det på tide at vi tager med til Essen.

Derefter blev jeg shanghajet til et spil 1775: Rebellion, for det var jo ikke et langt spil! 2½ time senere kunne jeg og min makker trække os ud som sejerrige amerikanere, der havde formået at holde briterne ude af den nye verden. Jeg har senere fået at vide at mekanismerne er de samme som i 1812 og en masse andre krigsspil i den lette ende. Det var da et OK spil, men ikke et der ender i min samling, og nok heller ikke et som jeg kommer til at spille igen.

I forbindelse med at Larna vandt DM i Carcassonne, fik hun også et gavekort til Fantask, som blev vekslet til et spil Timeline: Inventions og et spil Codename Pictures,

Om aftenen spillede Lea, Larna og jeg så de første to spil Timeline: Inventions. I første spil strakte tingene sig fra 1812 og frem til 1939, og der var rigtig mange af dem der lå yderst tæt. I andet spil lå opfindelserne fra -2.000.000 til 1969 og det var et helt anderledes spil. Endelig et quizspil som jeg rent faktisk synes er sjovt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2016

Post by Goblen »

Gruppen var samlet i går, og jeg kunne deltage selvom der er meget arbejde i øjeblikket.

På Spiel16 købte jeg Overseers. Et drafting spil hvor du skal diskutere hvem der har draftet bedst og har flest point. Hver spiller får i hver tur en Overseer med specielle skills der træder i kraft i de forskellige faser. Det er et super flot spil :-) og jeg synes det er sjovt. Det er hurtigt og med rigtig meget interaktion. Vi fik spillet to spil.

8/10

Vi sluttede aften med Drum Roll. Et worker placement spil fra 2011 hvor hver spiller styrer et cirkus og skal lave 3 shows forskellige steder i Europa. Jeg kan rigtig godt lide spillet, men jeg tror jeg var ene om det. Der er også sket meget siden 2011, og da gruppen er til spil som Great Western Trail o.l. var det måske lige simpelt nok. Vil normalt score Drum Roll spil højere, men med en lidt tilbagelænet gruppe scorer jeg den lavere denne gang.

6/10
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2016

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK fik jeg (sammen med tre andre) prøvet Phalanxx, årets Essen-spil fra Bernd Eisenstein / Irongames. I Phalanxx er spillerne Diadochi, Alexander den Stores generaler, som efter hans død bekrigede hinanden i mange år over resterne af hans rige.

I Phalanxx erhverver spillerne sig troppekort, og slår terninger som giver lov til at udføre aktioner: Spille kort som gør en stærkere, placere soldater på brættet, og bekrige hinanden. Et sindrigt terning-manipulationssystem er centralt for spillet, og spillerne bruger meget af deres tid på at vurdere ting i stil med "men med min 4'er kan jeg bytte min lilla 3'er for din hvide 3'er, og gør jeg det, kan jeg bruge min orange 5'er på at spille dette kort, som gør mig stærkere. Men jeg kunne også bruge min 4'er på at placere en soldat her, og min 5'er på at angribe her."

Til slut får spillerne points for deres styrke, de byer og oaser på brættet de kontrollerer, antallet af hære de har på brættet, og flere andre ting.

Phalanxx var mekanisk velfungerende, men også sådan lidt kedeligt, og det er ikke noget, jeg behøver at spille igen. Og jeg vandt endda!


Men bagefter kunne vi heldigvis tage en tur til Mars! Jeg var Credicor, firmaet som får penge retur, når de spiller dyre kort. Det gjorde jeg nu kun i meget ringe grad, men jeg fik alligevel en fin produktionsmotor op at køre, og fik bygget meget på brættet. Og med to milestones, og en andenplads i an award, kunne jeg lige hive en sejr hjem. En modstander som havde set svag ud i løbet af spillet (han havde en milestone og en award, men havde stort set ingenting på brættet) endte dog med at kunne afsløre 20 points i sine spillede kort, så han endte kun ét point efter mig.

Terraforming Mars bliver jeg ikke træt af lige foreløbig... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2016

Post by Goblen »

Det er onsdag og så samles gruppen.

To nye spil på programmet i dag:

1. Flamme Rouge. OK race-spil med cykler. Ikke særlig dybt, og med en ret god mekanisme til hvordan du "holder" dig til feltet uden at komme for langt bagud. Vi spillede den mest komplekse bane, og det virkede OK. Det var hurtigt og det var en god ting. Godt entry game :-)

6/10.

2. TtR Rails and Sails. Det nye Ticket to Ride. Det var ganske enkelt ikke en rar oplevelse. Ikke et spil jeg kommer til at spille igen hvis jeg kan undgå det. Alt det jeg synes der gør TtR Europe godt var bare blevet overkompliceret unødigt.

3/10.
Post Reply