Hvad har du spillet i dag? December 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Frouvne »

Har der været noget spændende på bordet? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Goblen »

Min gode ven siden folkeskolen var forbi i går til mad på bålet, og bare hygge.

Han ville gerne prøve et brætspil og da vi begge spiller World of Tanks satte vi os for at spille World of Tanks: Rush. Det var faktisk ganske underholdende. Relativt simpel deck builder, hvor du drafter tanks og support crew. Så skal du smadre fjendens baser, og tanks. Alt sammen giver medaljer der er = point.

Tog et spil mere her til formiddag da vi vågnede.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Stony »

I den forgangne uge fik jeg endelig prøvet Scythe, og det var rart endelig at få den krydset af to-do listen. ( Teknisk set var det i November at jeg spillede det.... But IDGAF. )

Men jeg må tilstå at jeg umiddelbart er en smule skuffet. Lidt ligesom da jeg havde spillet Twilight Struggle. Jeg kan godt se at det er et fint spil. Og det er nogle lækre komponenter. Og et fint tema. Men det kan altså ikke få mig op i det røde felt. Det skal afgjort spilles igen, og så kan det jo være, at jeg får øjnene op for nogle ting jeg sikkert har misset i første gennemspilning, men min umiddelbare mavefornemmelse siger at det på ingen måde er et spil der hører hjemme i BGG's top 10.

7/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Larsine »

Var på besøg hos nogle venner, og der blev spillet en hel del Codenames, både i den original og i Pictures udgaven. Umiddelbart synes jeg at den originale udgave er sjovest, da jeg er mere begrænset i mine ord. Pictures udgaven er fin nok, men jeg synes at nogle af billederen er enormt svære at se detaljeret uden at spionerne opdager hvad man kigger på.

Bagefter blev det også til et par spil Timeline: Inventions, som jeg stadig syner er et sjovt quizspil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Jens_Hoppe »

I går var vi tre som spillede Mansions of Madness 2nd edition, scenarie 2, som foregår på gaderne i Innsmouth. Vi fik grumme stryg, men det var sjovt! 7.5/10.

Jeg fik også prøvet mit Game of Thrones: Hand of the King, et lille set collecting kortspil med GoT tema. Det var hurtigt (5-10 minutter pr. spil), og faktisk (måske lidt overraskende) både sjovt, interessant og også en anelse tematisk. 7.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Larsine »

Vi startede 4 spillere i går aftes, Eik, Michael, Larna og mig. Vi fik vi testet mit spil fra Secret Santa: Last Will, et spil hvor det gælder om at få formøblet sin formue, for at bevise at man kan nyde penge frem for blot at spare dem op. Det gør man ved at skaffe sig bygninger (købe dyrt og sælge billigt), gå på restaurant, tage på seljtur, gå på natklub og generelt være en ødsel med pengene. Mekanisk gælder det om at få sat en maskine op der koster dig penge, og så være den der komme længst under nul. Vi tog forskellige indgange til opgaven. Eik satsede på at købe dyrt og sælge billigt, Michael købte bygninger som han lod forfalde, Larna lavede et landbrug som kostede hende mange penge hver runde, og jeg prøvede lidt af hvert. Vi havde alle troet at spillet ville ende med at vare 7 runder, men i løbet af runde 6 fik Larna formøblet sine kontanter, solgt sin bondegård billigt, og formøblet de sidste penge så hun endte med en gæld på £1. Eik havde stadig £13 tilbage, men hans tur var slut, og han havde tydeligvis sat sig op til at komme af med resten af pengene i næste runde. Michaels tur var også slut og han havde endnu flere penge tilbage. Jeg gjorde hvad jeg kunne i min sidste tur, men jeg formåede også kun at komme ned på £13. En sejr til Larna som vi andre tre ikke lige havde set komme så hurtigt.

Eik tog hjem, men Jens ankom og vi tog et spil Mystic Vale, hvor Larna uden tvivl fik den bedste start, medens jeg formåede at spoile alt for mange gange. Men Larnas maskine tabte momentum, medens Michaels gik i gang. Jeg havde dog fået købt en del interessante kort som negerede langt de fleste af mine decay-symboler, og da det første lykkedes for mig at trække hele mit deck, var spillet ved at være afgjort. De tre andre endte alle sammen med point i 20'erne medens jeg efter en massiv slutspurt endte på 65 point :shock:

Larna tog hjem medens vi tre andre sluttede med to spil San Juan (inkl. udvidelser). Det blev to gode tætte spil, og i det andet spil lykkedes det endeligt for Michael at vinde. Så nu gider Michael nok aldrig spille SJ igen, for han har tænkt sig at stoppe på toppen :lol:
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by BlueSwan »

Stony wrote:I den forgangne uge fik jeg endelig prøvet Scythe, og det var rart endelig at få den krydset af to-do listen. ( Teknisk set var det i November at jeg spillede det.... But IDGAF. )

Men jeg må tilstå at jeg umiddelbart er en smule skuffet. Lidt ligesom da jeg havde spillet Twilight Struggle. Jeg kan godt se at det er et fint spil. Og det er nogle lækre komponenter. Og et fint tema. Men det kan altså ikke få mig op i det røde felt. Det skal afgjort spilles igen, og så kan det jo være, at jeg får øjnene op for nogle ting jeg sikkert har misset i første gennemspilning, men min umiddelbare mavefornemmelse siger at det på ingen måde er et spil der hører hjemme i BGG's top 10.

7/10
Interessant. Det er to af mine favoritter. Twilight Struggle synes jeg i dén grad er et spil der bliver bedre og bedre, men jeg må sige at jeg var ret glad for det allerede fra første spil. Scythe har jeg "kun" spillet 6 gange, men jeg synes absolut også at det er et spil der inviterer til eksploration.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by BlueSwan »

Jens_Hoppe wrote:I går var vi tre som spillede Mansions of Madness 2nd edition, scenarie 2, som foregår på gaderne i Innsmouth. Vi fik grumme stryg, men det var sjovt! 7.5/10.
Bedre eller dårligere end first edition?
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Goblen »

Onsdagsgruppen valgte en af vores klassikere i går - fem spillere er ideelt til en gang Battlestar Galactica, og selvom vi mennesker var tæt på at dø klarede vi skærende med et sidste forced jump.

Det er et fantastisk spil stadigvæk, masser af interaktion og valg der skal træffes.

9/10
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Stony »

BlueSwan wrote:Interessant. Det er to af mine favoritter. Twilight Struggle synes jeg i dén grad er et spil der bliver bedre og bedre, men jeg må sige at jeg var ret glad for det allerede fra første spil. Scythe har jeg "kun" spillet 6 gange, men jeg synes absolut også at det er et spil der inviterer til eksploration.
Jeg kan sagtens se nogle af Twilight Struggle's kvaliteter. Og spilmekanismen som f.eks. det at skulle forsøge at finde det mindst smertefulde tidspunkt at spille nogle kort, er en sjov detaljer. Det fænger mig bare ikke.

Scythe vil jeg hævde spilmekanisk kun hæver sig en anelse over middelmådigt. På de andre punkter klarer den sig fint, og komponenterne er lækre. Især hvis man har købt Collectors Edition. Men samlet set vil jeg hævde, at det kun er fordi det rider på en bølge af Kickstarter hype, at den er røget så højt op.

Men det er muligvis bare min smag.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Gunness »

^ Twilight Struggles BGG-placering kan jeg sagtens forstå, men ikke rigtig Scythe. Det er på alle måder bundsolidt og velfungerende, men ikke så meget mere end det. Men Stegmaier er dygtig til at promovere, og så har spillet jo ramt rigtig bredt. Andre spil har hevet flere penge hjem, men med over 17.000 backere er der virkelig mange, der kan rate spillet.
Det, der ærgrer mig mest ved Scythe er, at der ikke er kommet mere ud af temaet. Det var jo de her mech-tegninger, der inspirerede ham til spillet, men det har mestendels affødt en bunke "encounters", der ganske vist har forskellig grafik, men alle fremstår meget ens.

Men igen: solidt spil og jeg har det fint med at eje det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Frouvne »

Tirsdag aften spillede vi Scythe og jeg skal straks indrømme, at jeg ikke bliver en af dem, der skal være med til at sikre dets fremtidige stigning på BGG's rangliste. Bevares, der var tale om god solid underholdning. Det grafiske har jeg hele tiden syntes var interessant og spillet er solidt. Men der er ikke gjort meget for at lade stemningen fra illustrationerne smitte af på spiloplevelsen og der blev bare ikke efterladt noget stort wow, der sikrer, at det er et spil, jeg skal vende tilbage til hurtigst muligt.

Aftenen blev sluttet af med to fillers; h.h.v. Red7 og Pickomino. Red7 er ikke et stort spil, men jeg syntes alligevel det er interessant at se, hvordan man i så simpelt et spil faktisk er lykkedes at give oplevelsen af at man kan prøve at planlægge hvordan ens hånd skal spilles ... hvis den altså ikke er fuldkommen håbløs, hvilket selvfølgelig sker lidt for ofte. Pickomino er det en del år siden jeg sidst spillede, men det var et hyggeligt gensyn med et rigtigt familie-spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Frouvne »

I week-enden fik Helle og jeg spillet vores tre første spil af Friedemann Frieses nye Legacy-spil Fabled Fruit. Spillet starter ud med at være ganske simpelt, hvilket passer godt sammen med spillets nuttede illustrationer. Jeg har svært ved at forestille mig, at det udvikler sig til at blive et hardcore gamer-spil, men allerede efter tre spil har spillet tydeligvis ændret sig ... og vi er trods alt lige begyndt. Jeg forventer mig ikke en kæmpe oplevelse, men jeg tror på, at vi nok skal komme igennem hele stakken af kort, hvilket sikkert godt kan tage i omegnen af 30 spil. Jeg er ikke tryllebundet, men jeg er godt underholdt og har fået pirret min nysgerrighed.

Søndag holdt den ugentlige spilgruppe vores årlige julefrokost. Lidt spil blev det da også til og rent faktisk blev aftenen sluttet af med endnu et Friedemann Friese spil, nemlig Fauna. Inden da havde vi primært været igennem en perlerække af mindre spil ... og så Cry Havoc, der var dagens hovedspil. Det var første gang vi prøvede kræfter med Cry Havoc og spillet blev præget af vores manglende rutine. I første runde fik planetens oprnindelige beboere Trog lov til at score så mange point, at spillets længde blev reduceret til tre runder. Og det gav os alt for lidt tid til at få kontrol over Trog og at komme i gang med at score point. Så spillet nåede aldrig at blive spændende i.f.t. hvad udfaldet ville blive. Selve systemet ser dog rigtig solidt ud og jeg har store forhåbninger til, at det vil være mit bud på et spil i denne genre, der f.eks. også rummer et så solidt spil som Kemet. Cry Havoc virker bare lidt mere strømlinet. I løbet af dagen fik vi udover de nævnte spil, spillet så forskellige spil som: Tumblin-Dice, Coup, The Game: Extreme og Bausack. Alt i alt en rigtig hyggelig dag i godt selskab.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Larsine »

Fredag aften var jeg igen I Kirke Stillinge præstgård, hvor Morten, Henrik, Rune, Paul og jeg skulle spise hjemmebagte brunkager.

Ud over de hjemmebagte brunkager blev det også til en hel del andet guf og vi fik spillet nogle spil.

Vi startede med et spil Pizza Delivery, hvor jeg havde indført hemmelige mål for alle spillerne, for at se om det kunne får os til at spille anderledes. Jeg havde også erstattet de røde energikuber med en energi-track, og erstattet pengene med en penge-track.

De hemmelige mål fungerede godt, og det fik i hvert fald mig til at spille lidt anderledes. Energi-track og penge-track fungerede knapt så godt, idet der blev enormt meget flytten rundt med diverse brikker. Men det er jo nemmere at printe et track og så have 5 brikker til at holde styr på energi/penge, end at skulle producere energi/penge-brikker nok til samtlige spillere. Så de to track er nok kommet for at blive, men i et lidt andet format end det jeg fik produceret til den aften.

Bagefter tog vi et spil Battlestar Galactica, hvor vi gik helt tilbage til grundspillet, lige bortset far at vi inkluderede alle personerne fra de udvidelser vi havde tilgængelige. Det gik hæderligt lige indtil vi var nået halvvejs. Vores fule var ret lave og Morten valgte som kaptajn at springe 2 enheder, men det kostede os to brændstofenheder som nu var ved at være kritisk. Det fik mig til at erklære at Morten måtte være en cylon. Rune hoppede med på min teori, og da han spilled Cally valgte han at henrette kaptajnen, som ganske rigtigt var en cylon. Det betød at Morten ikke fik noget super krise kort. Desværre afslørede Paul sig også som cylon, og da vi fire gange i træk trak cylon angreb, og stort set havde samtlige cylon rumskibe på brættet, var det en smal sag fro de to cylons at aktiver deres Raiders, og selvom jeg som Starbuck gjorde hvad jeg kunne, endte det med at vi tabte da der ikke var flere mennesker tilbage i flåden. Faktisk var det ret godt at spille uden alle de udvidelser som er kommet i tiden løb.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2016

Post by Goblen »

Min weekend bragte masser af spil, og meget af det er Bruno Cathala designeren bag.

Vi fik spillet en masse Kanagawa som hele familien er blevet rigtig glade for. Det er nok det spil efter Essen som jeg har fået spillet mest, og The Dwarves, Budapest: Days of Ire og andre har stadig ikke ramt bordet. Ved ikke om det er et generelt problem I andre også oplever?

Det blev også til et andet Bruno-spil Kingdomino, som vi også er rigtig glade for. Det er et spil alle kan være med til, og som jeg med stor succes har brugt til mine arrangementer som frivillig med Red Barnet.

Så fik drengene og jeg spillet et spil World of Tanks: Rush.

Og så on-a-side-note - jeg elsker Scythe - synes spillet er fantastisk.

EDIT: Fik også lige prøvet mit Dreamwell. Fungerer godt, men er ikke imponeret. Skal prøves nogle flere gange dog.
Post Reply