Spørgsmål til Citrus regler!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Dummiz
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 222
Joined: Mon Oct 03, 2016 10:32 pm
Favoritspil: Clank,hive,Roll for the Galaxy,7 wonders Duel,Legendary Marvel
Location: Randers
Been thanked: 1 time

Spørgsmål til Citrus regler!

Post by Dummiz »

Der er to regler i dette spil jeg ikke lige helt kan forstå så håber der er et par stykker herinde der kan forklare mig det :)

1 : hvis rød figur har en række grønne citrus marker og blå figur også bygger grønne citrus marker så markerne begynder at "slå sig sammen" så bliver det svært at huske hvilke spiller der har anbragt hvilke marker. Høster rød figur nu sine marker så er det jo svært at huske hvad man selv har lagt i kampens hede og hvad så når rød har høstet og hans marker bliver neutrale? Så falder de sammen med blå's marker og hvis ikke blå har nok grønne marker til at overtage de nu neutrale marker så er det jo mega svært at holde styr på hvad man i sin tid selv lagde af den pågældende farve. Må man overhoved bygge marker af samme farve som modstanderen op af hinanden? Det bliver kun mere indviklet i sidste ende hvis man gør det.

2 : ligger der nu 6 gule citrus marker som er neutrale må jeg så godt bygge gule marker op af de neutrale marker uden jeg kan overtage dem og så bare selv huske på at markerne ikke er mine når jeg skal høste? Eller må man ikke bygge samme farve op til neutrale marker hvis ikke man kan overtage dem?

Med venlig hilsen

Dennis Hansen
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Spørgsmål til Citrus regler!

Post by Myde »

Hej Dennis

1. Som udgangspunkt må man ikke bygge marker sammen når der er en meeple på dem begge. Man kan kun "overtage" eller bygge sammen med seperate marker af samme farver, hvis ikke der er andres meeples på dem på det tidspunkt så vidt jeg husker. Og der er noget med at man skal have flere marker end den man overtager også...

2. Du må ikke bygge op til "neutrale" farver, med mindre du overtager dem mener jeg.

En del af spillet er netop at man kan blokere hinanden vha disse regler...

Jonezy må korrekse mig hvis det er forkert :lol:
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Spørgsmål til Citrus regler!

Post by Jonezy »

Ja, jeg husker det ligesom Merete. Man kan kun samle områder i samme farve, hvis man overtager dem og det kan man kun, hvis de er neutrale (altså de er blevet høstet og derfor ikke har en meeple på dem) og ens eget område er lige så stor eller større. Kan ikke huske om du får den ene meeple tilbage, hvis du samler to af dine egne områder i samme farve, men det går jeg ud fra.

Nu får jeg lyst til at spille det; det er ved at være rigtig lang tid siden og det har nogle ret fede elementer. :)
Image
Dummiz
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 222
Joined: Mon Oct 03, 2016 10:32 pm
Favoritspil: Clank,hive,Roll for the Galaxy,7 wonders Duel,Legendary Marvel
Location: Randers
Been thanked: 1 time

Re: Spørgsmål til Citrus regler!

Post by Dummiz »

Jonezy wrote:Ja, jeg husker det ligesom Merete. Man kan kun samle områder i samme farve, hvis man overtager dem og det kan man kun, hvis de er neutrale (altså de er blevet høstet og derfor ikke har en meeple på dem) og ens eget område er lige så stor eller større. Kan ikke huske om du får den ene meeple tilbage, hvis du samler to af dine egne områder i samme farve, men det går jeg ud fra.

Nu får jeg lyst til at spille det; det er ved at være rigtig lang tid siden og det har nogle ret fede elementer. :)
Takker for forklaringen :) mig og kæresten er også helt vild med det og sikke en dybde det kan have.
Post Reply