Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Frouvne »

En ny måned i et nyt år - og forhåbentlig masser af nye spiloplevelser! :D
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by APK »

Vi lammetævede igen skurkene i Game 2 i Hogwarts Battle i går. Hyggeligt spil for Harry Potter-fans. Som Kelz0r.dk iøvrigt hjalp med at skaffe hjem i god tid inden juleaften - tak til dem!
/APK
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Goblen »

Vi spillede flere spil FUSE i går - lidt i tråd med nytårsaften.

Vi klarede faktisk at desarmere alle bomberne på standard en gang, men anden gang gik skibet til bunds med os ombord.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Frouvne »

Jeg tog for alvor hul på det nye brætspils-år idag.

I løbet af formiddagen spillede jeg med en gruppe 4-5 årige børn. Først introducerede jeg dem for det udmærkede børnespil Socken zocken, som vi endte med at spille tre gange. Alle blev engagerede og jeg syntes da også selv, at det er svært ikke at blive grebet af at hjælpe sokke-monsteret. Herefter introducerede jeg dem for Animal Upon Animal, som vi spillede fire gange. De blev meget optaget af det, men det var overraskende svært for dem at stable dyrene. Dyrene er faktisk også lidt smallere end jeg husker dem og så kræver det et vist overblik, da man ofte er nødt til at placere sine dyr, så de holder sammen på mere end et andet dyr. Der var til slut en smule frustrationer at spore, men ikke flere end at de efterfølgende spurgte ind til om jeg ikke havde andre spil.

I eftermiddags spillede Helle og jeg to spil The Game: Extreme imens husets yngste tumlede rundt på gulvet. Da hun senere tog sig en lur snuppede vi et enkelt spil Fabled Fruit, der udviklede sig helt anderledes end de forrige fjorten spil, da kombinationen af kort i dette spil i høj grad lagde op til, at man skulle horde kort.
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by APK »

I går spillede vi for anden gang Castaway scenariet i Robinson Crusoe 2nd edition - og vandt!!!
I første forsøg døde jeg i runde 6... :-)
Fantastisk spil, hvor 3 timer fløj afsted uden man lagde mærke til det...
/APK
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Goblen »

Brætspilsgruppen var samlet i går, og den stod på to spil. Egentlig skulle en af dem have været Mombasa, men det blev ændret i sidste øjeblik.

Ingen af spillene var nogle jeg havde prøvet før.

1. Goa - det første spil var auktionspillet Goa. Rigtig god mekanisme med at når budrunden var færdig havde man nogle actions der så kunne bruges. Selvom det virkede godt fangede spillet mig ikke rigtigt. Kan faktisk ikke rigtig sætte fingeren på hvorfor, men det var bare lidt halvkedeligt.

2. Sankt Petersburg - Andet spil startede modsat, da jeg kiggede på pladen så den ufattelig kedelig ud, men spillet overraskede. Et spil hvor du gennem fire faser skal investere i personer og bygninger til at bygge din provins op. Virkede godt. Dummede mig til sidst da jeg havde mulighed for at blokere et køb af en noble der ville give mange ekstra point, men meldte pas. Det kostede :-) Kommer jeg til at spille det igen? Ja da - hvis det kommer på bordet så er jeg da på, men jeg kommer nok ikke selv til at foreslå det.

Altid en hyggelig aften med brætspillerne fra Sydsjælland.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Mikkel »

Goblen wrote: 2. Sankt Petersburg - Andet spil startede modsat, da jeg kiggede på pladen så den ufattelig kedelig ud, men spillet overraskede. Et spil hvor du gennem fire faser skal investere i personer og bygninger til at bygge din provins op. Virkede godt. Dummede mig til sidst da jeg havde mulighed for at blokere et køb af en noble der ville give mange ekstra point, men meldte pas. Det kostede :-) Kommer jeg til at spille det igen? Ja da - hvis det kommer på bordet så er jeg da på, men jeg kommer nok ikke selv til at foreslå det.
Et af mine favoritter - og mit til dato mest spillet spil. Jeg tænkte præcist det samme da jeg så det første gang og tænkte at det kan da på ingen måde være et interessant spil. Men efter ca 4 år, så mit eksemplar blevet godt og grundigt (mis)brugt, og bærer især præg af rødvinspletter, efter svogerens og mine utallige kampe sent ud på natten i en kæmpe rødvinsbrandert.
ELSKER dette spil :D
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Goblen »

Fik endelig prøvet Mechs vs. Minions. Vi var fire spillere, og da der var to der ikke helt kendte til mekanismerne spillede vi to gange tutorial.

Det lover virkelig godt. Det kommer meget mere på bordet håber jeg, og som alle andre er jeg blæst væk af kvaliteten af komponenterne.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Goblen »

Forsætter med yderligere Mechs vs. Minions. Onsdagsgruppen fik spillet tre spil og nåede at klare mission 2. Det spil bliver bare sjovere og sjovere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Frouvne »

Jeg er ikke så god til at få skrevet noget i denne tråd for tiden. Desværre hænger det også sammen med, at der ikke bliver spillet så meget. Men lidt er der dog sket siden sidst. Dels har jeg fået spillet nogle spil Socken zocken og Animal Upon Animal med nogle 4-5 årige og de fungerer altså virkelig godt. Når jeg ser på mange af de spil et gennemsnits-barn i den alder bliver udsat for syntes jeg, at der er en verden til forskel til de bedste børnespil. Ofte kan jeg godt få øje på kvaliteten i de traditionelle spil; der er gerne en eller anden ting børnene får øvet. Men der er ofte også kun en ting jeg tænker må være det, der har gjort spillet populært og så har de fleste spil det bare med at vare alt for lang tid aldersgruppen (og hensynet til forældrene) taget i betragtning. Så hellere spille spillet tre-fire gange i træk end at man skal give op undervejs eller få en virkelig træls langstrakt oplevelse.

På vores sidste ordinære spilaften, der blev gennemført, endte vi med at være to mand. Det gav anledning til at få afprøvet mit eksemplar af Power Grid: The Card Game. At valget faldt på netop det spil hang sammen med at jeg af uransaglige årsager havde bildt mig selv ind, at det var et to-personers spil (måske grunde box-størrelsen der svarer til de traditionelle Kosmos-to-spillers spil!?). Spillet kan spilles med to, hvor der så er en tredje bot-spiller inkluderet. Det er jeg normalt ikke den store fortaler for, så havde jeg tænkt mig om, var valget ikke faldet på det spil, da det i forvejen gør mig kritisk indstillet. Alt andet lige syntes jeg nu, at det fungerede OK som to-spillers spil. Det rev bestemt ikke fødderne væk under mig - men det virkede dog solidt nok. Jeg vil meget gerne spille det med flere spillere. Jeg tænker det kunne fungere som en god omend noget tør filler, der må kunne spilles på en times tid, hvis der ikke går for meget AP i den.

Torsdag aften havde jeg besøg af Gunness, LuluChia og Cosworth for langt om længe at få prøvet Monoliths Conan. Cosworth havde malet figurer til det første scenarie som også var det, der skulle spilles, hvilket selvfølgelig tilføjede endnu en dimension til et i forvejen visuelt imponerende spil. Spillet levede til fulde op til mine forventninger og at være overmåde tematisk. Heldigvis var vi forberedt på at reglerne er uklare ... og det er de i den grad. Udover det betød at vi brugte lidt for meget tid på regelopslag og måtte vælge nogle fortolkninger, der ikke alle var korrekte og så af vi undervejs lavede en del fejl betød det ikke noget for min oplevelse. Det er solid underholdning. Og jeg tvivler ikke på, at det kan blive endnu sjovere, når vi har systemet lidt mere inde under huden. Vi valgte at spille det samme scenarie to gange og det gav to helt forskellige fortællinger. I begge tilfælde endte det med at spillets Overlord trynede Conan og hans følge ... men det holdt hårdt for ham i andet spil.

Imens familiens yngste har sovet formiddagslur her til formiddag fik resten af familien prøvet sønnens nye eksemplar af A Game of Thrones: Hand of the King. Et let tilgængeligt og ganske hyggeligt lille familiespil, som vi alle kunne fornøjes ved.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Goblen »

Var til heldagsevent i går hos en kollega der havde samlet 7 personer til en masse brætspil.

Vi startede med et spil jeg gerne længe har villet prøve, nemlig Terraforming Mars, mens den anden gruppe startede med Mechs vs. Minions. Da vi også sluttede med Terraforming Mars samler jeg lige mit indtryk op her. Egentlig synes jeg det virker rigtig solidt. Kan godt lide hele mekanismes hvor der skal draftes kort, købes projekter, ressourcer skal udnyttes bedst muligt osv., og alligevel så sidder jeg med en 'meh' følelse. Første spil fik jeg ingen kort der genererede ressourcer og derfor måtte jeg vente og vente og vente inden jeg fik min Greenery strategi i gang. Det var for sent.

Anden gang var et underligt spil. Fik masser af penge, og egentlig gode kort. Der var bare en der var bedre, og så fordi jeg startede hurtigt ud af boksen blev jeg ligesom målet hele spillet igennem. Det kan godt frustrere mig lidt når jeg føler at et spil bliver et fokus på at smadre en deltager i stedet for at spille spillet. Spiller det gerne igen dog.

Spillede to spil Red7. Det synes jeg er rigtig sjovt, og at man hver runde skal have den vindende kombo er et rigtig godt element. Det skal jeg finde til mig selv på et tidspunkt.

... og så blev det til et spil Flamme Rouge. Var sjovere her anden gang jeg spillede det.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by BlueSwan »

Har til min store glæde konstateret i den forløbne weekend, at min ældste datter (11 år) er ganske god til Yinsh, hvilket jo er herligt, da jeg derved kan spille kompetitivt med hende.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Gunness »

Ja, jeg spillede jo Conan sammen med Frouvne m.fl. i torsdags, og jeg synes egentlig, at hans bemærkninger matcher mine meget godt. Jeg glæder mig til at prøve det igen.

Hen over weekenden har min kone og jeg nået to spil Project: Elite - det ene tabte vi lige akkurat, det andet vandt vi med nød og næppe. Begge gange var vi gevaldigt godt underholdt. Den ene gang rundede vi af med et spil TIdes of Time, der er hyggeligt uden at være nogen nyklassiker.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Larsine »

Ja det er jo ikke fordi jeg ikke har spillet, men jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at skrive I denne tråd. Havde næsten overvejet at vente til februar, men så alligevel.

Lørdag eftermiddag var Lisa og jeg på Bastard Cafe, mest for at hun kunne se hvad det var, men også får at få et stykke Passion/Mango cheese cake og spille et par spil. Der var godt fyldt op, og vi sad i en lille sofa, med et meget lille bord, da en af mine onsdagsspillevenner kom forbi og sagde at han havde et større bord vi kunne flytte op til. Ikke meget mere plads, men det hjalp lidt.

Vi startede med et spil Lost Cities. Da børnene var små spillede vi det tit om aftenen, og jeg har kun vundet et enkelt spil nogensinde. Men dette spil betød så at min statistik steg med 100%, for jeg vandt endelig.

Så tog vi et spil 7 Wonders Duel. Lisa førte stort på Militær, og manglede faktisk kun et skridt I at kunne vinde. Men der var kun et skjult kort tilbage og jeg havde et Wonder der kunne give mig en ekstra tur, så jeg kunne sikre mig at Lisa ikke fik dette kort. Lisa afslørede dog kortet og det var ikke et militærkort, og jeg kunne koncentrere mig om blot at vinde på point. Det blev dog lidt tættere end jeg havde regnet med idet Lisa fik 55 point og jeg fik 61 point.

Ud over denne dag, har jeg også fået spillet:
The City, San Juan, 7 Wonders Duel og Lords of Waterdeep på vores onsdagsaftener.

Steampunk Rally og Lords of Waterdeep på vores første fredag i måneden møder.

Ave Caesar og Mystic Vale på spillemødet på den lokale Kaffebar. Dette var i øvrigt en kæmpe succes med 22 fremmødte der spillede så forskellige spil som 7 Wonders, Lords of Waterdeep, Spyfall, Codenames, Mystic Vale, Ave Caesar, Igel Ärgen og andre spil. Successen gentages d. 5/3.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2017

Post by Jens_Hoppe »

Den anden dag fik jeg spillet tutorial-scenariet til Mechs vs Minions med knægten. Det er et spil, han har insisteret på at vi købte, da han dels er stor League of Legends fan, og endda havde spillet brætspillet hos en ven før. Tutorial-scenariet var der ikke mange ben eller udfordring i, men det var underholdende nok, og virkede som en god introduktion til systemet.

MvM er et Roborally-lignende spil, hvor man programmerer sine mechs til at bevæge sig rundt på brættet og nakke minions. Spillet er kooperativt og scenariebaseret, og jeg glæder mig meget til at se, hvad de rigtige scenarier byder på. Og så er spillet helt vanvittigt stort og overproduceret - især når man tager prisen på det med i betragtning!

I KBK stod den som sædvanligt på Terraforming Mars, hvor en ellers udmærket start med Tharsis Republic alligevel ikke rakte til mere end en tredieplads. Men sjovt var det!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply