Five and Dimes 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Five and Dimes 2016

Post by Frouvne »

Min Five and Dime-liste for 2016 ser således ud:


Spillet 10 eller flere gange...

The Game - 32
Klodsmajor - 21
Icehouse - 18
Fabled Fruit - 14
The Game: Extreme - 12
Crokinole - 11
Patchwork - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Beyond Baker Street - 9
The Ravens of Thri Sahashri - 8
Shephy - 7
Terraforming Mars - 6
Oh My Goods! - 5
Project: ELITE - 5
Spejle Æg - 5


Listen i år er ikke overraskende domineret af spil, der er spillet som to-personers spil: The Game og den nyere variant The Game: Extreme fylder godt op men også Fabled Fruit, Patchwork,Beyond Baker Street og The Ravens of Thri Sahashri er blevet spillet. Udover det er de tydeligste tendeser at der dels har indsneget sig nogle børnespil og dels et par spil, der er blevet spillet solo: Icehouse og Shephy. Man må konstatere, at der er gået alt for lang tid imellem at Crokinole er blevet luftet - men det er dog kommet med på listen. Det eneste rigtige gamer-spil, der er kommet med i år er: Terraforming Mars, som alle i spilgruppen fandt behag i.


Mine lister for de tre foregående år ser i øvrigt til sammenligning således ud:


2015

Spillet 10 eller flere gange...

The Ravens of Thri Sahashri - 101
Crokinole - 69
Magic: The Gathering - 23
Codenames - 20
Spyfall - 16
...and then, we held hands. - 14
T.I.M.E Stories - 12
Hostage Negotiator - 11
VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Eight Epics - 8
Brass - 7
Innovation - 7
PitchCar - 7
Timeline: Historical Events - 7
Twilight Struggle - 7
Pandemic Legacy: Season 1 - 6
Cardline: Globetrotter - 5
Eminent Domain: Microcosm - 5
The Resistance - 5
Terra Mystica - 5
Witness - 5


2014

Spillet 10 eller flere gange...

Linko! - 25
Splendor - 13
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) - 11
Red7 - 11
Twilight Struggle - 11
Nations: The Dice Game - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Lewis & Clark - 7
Paperback - 6
Quizmysteriet - 6
Patchistory - 5
Qwixx - 5
Skull & Roses - 5
TZAAR - 5


2013

Spillet 10 eller flere gange...

Lost Legacy - 14
Cube Quest - 11
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Agricola - 7
Summoner Wars: Master Set - 6
Urbion - 6
Hanabi & Ikebana - 5
Innovation - 5
Legends of Andor - 5
Love Letter - 5
Nations - 5
Pandemic - 5
Pandemic: On the Brink - 5
Timeline: Historical Events - 5
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Five and Dimes 2016

Post by Goblen »

Spillet 10 gange eller flere:

Patchwork 36
Love Letter: Batman 21
Kanagawa 15
Kingdomino 11
One Night Ultimate Werewolf 10

Ikke overraskende er det de hurtige spil :-) Kanagawa og Kingdomino er fra Spiel16 så de er blevet spillet igennem.

Spillet fem gange eller mere:

FUSE 8
Magecraft 8
Ra 8
10' to Kill 7
Tatsu 7
Love Letter Premium 6
Ticket to Ride: Europe 6
Codenames 5
Coup 5
Red7 5
Yardmaster 5

Også her er det de hurtige spil der skinner igennem. FUSE er lige købt, men det morer vi os meget over. 8 spil Ra, og jeg synes stadig ikke det er nok. Det spil er bare godt.

Det listen også viser er at spil jeg spiller med Red Barnet og til arrangementerne i Kulturhuset i Næstved virkelig fylder meget. Der er vel ikke et eneste tungt spil blandt mine five and dimes.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Five and Dimes 2016

Post by BlueSwan »

Spillet 10 gange:
The Resistance: Avalon - 201 (!)
Langt de fleste spillet med mine elever.

The Lord of the Rings: The Card Game - 46
Spillede det en del solo i starten af året. Har brugt alt for mange penge på det spil!

Chess - 41
Primært korte lynpartier imod elever.

Android: Netrunner - 25
Den tidligere konge. Fik vist kun deltaget i en enkelt turnering, resten var casual.

Codenames - 20

Castles of Mad King Ludwig - 17
Har været en pænt stor succes blandt ikke-gamere.

Pandemic Legacy: Season 1 - 16
Fik gennemspillet det med svigerinden og hendes kæreste.

Through the Ages: A New Story of Civilization - 15
Kun spillet online. Plejer ellers ikke at registrere online spil, men gør en undtagelse for TTA og Twilight Struggle.

Patchwork - 13

Forbidden Desert - 11
Lånte det på biblioteket og spillede det med ungerne.

Spillet 5 gange:
Dominion - 7
Sørgeligt få gange. Har lige fået Empires og de to nye upgrade packs, så mon ikke det kommer på bordet en del i 2017?

Kingdom Builder - 7
To Vaccarino titler ved siden af hinanden. KB er et af mine favoritspil blandt hurtige letbenede euros.

Love Letter - 6
Synes at Love Letter er lidt played out nu, men det er OK i en håndevending på studieture med elever.

Mombasa - 6
En euro der kun bliver bedre af flere gennemspilninger.

Scythe - 6
Mit favoritspil blandt de nye 2016 titler. Håber på flere gennemspilninger i 2017.

No Thanks! - 5
Stadig en fin filler.

Onirim (second edition) - 5
Spillet solo. Siger mig ikke det store.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Five and Dimes 2016

Post by Logos32 »

10 or more plays

A Game of Thrones: The Card Game (Second Edition) 109
One Night Ultimate Werewolf 52
Spyfall 49
BANG! The Dice Game 33
Codenames 20
Pandemic Legacy: Season 1 20
Agricola 15
Sushi Go! 14
Love Letter 12
Telestrations 12
Dixit Odyssey 10
Rhino Hero 10
Scythe 10
Terraforming Mars 10
Ticket to Ride: 10th Anniversary 10
Zany Penguins 10

5 or more plays

Splendor 9
Tokaido 9
7 Wonders Duel 8
7 Wonders 7
Great Western Trail 7
Valeria: Card Kingdoms 7
Cry Havoc 6
Grand Austria Hotel 6
Between Two Cities 5
For Sale 5
Hero Realms 5
The Lord of the Rings: The Card Game 5
Mage Wars Academy 5
Star Wars: Imperial Assault 5
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Five and Dimes 2016

Post by chr88 »

One Night Ultimate Werewolf 29
- Mit mest spillede spil nogensinde (144 gange) ligger helt i top i 2016. Super godt spil, der kun tager ca. 10 minutter, hvorfor det stort set altid rammer bordet flere gange i træk. Sjovt med de fleste player counts og med stort set alle, jeg har spillet det med!

Unusual Suspects 25
- Dette spil overraskede mig en del, da jeg ganske vist tænkte, det lød okay, men så heller ikke mere end det. Det har vist sig at fungere fremragende i mange forskellige sammenhænge, og som ONUW ovenfor er det ikke et spil, man kun lige spiller en enkelt runde af. Tror dog ikke, det vil ramme bordet tilnærmelsesvist så meget i 2017.

Grand Austria Hotel 14
- 14 gange?! Det er ret vildt, når der er tale om et “rigtigt” eurogame, som jo alt andet lige tager lidt længere tid. Jeg har gudskelov ikke spillet det med 4, og det kommer jeg heller ikke til, men med 2 og 3 spillere er det et super godt spil, der byder på terninger, men gjort på den ”rigtige” måde (ligesom i fx Castles of Burgundy).

Witness 14
- Spillet primært med min familie, som ret godt kan lide det. Har også prøvet med nogle venner, hvor det floppede. Et unikt spil, som har et stærkt deduktionselement, hvilket jeg som regel er meget glad for. De svære cases er dog meget svære, hvilket ikke er så sjovt, når man ender med måske 1 point ud af 12 (1 rigtigt svar = 1 point). Så det kan være, det bliver solgt videre, men indtil videre får familien lov til at spille det en masse.

Hanabi 13
- Hanabi og Samurai er nogle af de eneste spil, min far for alvor kan lide – og spiller det da også primært med ham og min bror (det er mit 3. mest spillede spil nogensinde med 119 spil). Virkelig et genialt spil. Simpelt, men faktisk ret svært, hvor man kun har en chance for at vinde rigtigt (25 point), hvis man kommer med nogle snedige clues.

Telestrations 13
- I 2015 blev Telestrations af en uforklarlig grund kun spillet 4 gange, men i år blev det heldigvis spillet en del mere. Det er nok mit yndlings partygame for nongamere, så det er altid nemt at få folk til at spille det, og hver gang er det en fest! Det er især sjovt at spille, når folk virkelig er usle til at tegne (præcis som jeg selv er)…

Ticket to Ride 13
- Har her slået alle TtR-kortene sammen, som jeg også gjorde sidste år, men dengang havde jeg spillet TtR 3 gange så meget! Mit oftest spillede map var i 2016 Asien-kortet (5 gange). Team Asia er sammen med India mine yndlingsmaps (Indien er genialt med få spillere, og Team Asia er super godt og anderledes med 4 og 6). Har også fået spillet det almindelige map og Nordic Countries. Med min kone tager hvert TtR-spil ca. 20-25 minutter max, hvilket gør det til en super god filler! Det BEDSTE gateway game på markedet, og det er ikke engang et close call!

7 Wonders Duel 12
- 7WD er et af mine yndlingsspil for to personer. Det er egentlig ganske simpelt (når man spiller brætspil), men man skal altid træffe svære beslutninger. Har desværre kun fået prøvet udvidelsen en enkelt gang (og var ikke vildt imponeret) – mon ikke den bliver prøvet en del mere i det kommende år.

Agricola 12
- Mit yndlingsspil – min eneste 10’er på BGG (selvom det har nogle flaws, er det et spil, jeg ALTID vil spille, og som jeg eeelsker). 12 gange er slet ikke nok (107 i alt, men nogle af dem er solo – hvilket jeg ellers ALDRIG spiller normalt). G-e-n-i-a-l-t spil!!!

Beasty Bar 11
- Det her spil har nogle fede take that-elementer, hvor man virkelig kan drille modstanderne! Det tager vel stort set kun 20 minutter at spille, så på den led er det også et fint kortspil (rene kortspil skal helst ikke tage meget længere). Man har kun 12 kort hver, alle med special abilities, så første gang skal folk lige lære, hvad de forskellige kort gør, men eftersom man kun sidder med 4 kort på hånden ad gangen, er det ikke så uoverskueligt. Spillet kan nemt tippe, hvis man ikke passer på, så jeg har set flere spil blive afgjort pga. en spiller har lagt op til den efterfølgende spiller, og det er altid lidt ærgerligt, men udover det er det sgu et godt spil. Alle mine 11 spil er i øvrigt spillet på 3 uger i december… Glæder mig til at prøve standalone-udvidelsen, som tilfører 12 nye kort.

Finders keepers! (dvs. Vildkatten) 11
- Det allerførste spil min datter på 2 år har spillet, så det er stort! Jeg kommer nok til at lave en account, hvor jeg rater børnespil ud fra børnenes synspunkt. Ift. at logge reelle spil, er det en lille smule svært, når der ikke altid bliver spillet efter reglerne.

Orléans 11
- Også i 2016 fik jeg spillet det 11 gange, hvilket i høj grad skyldes coop-udvidelsen. Altid fornøjeligt, selvom jeg nok skal passe på med ikke at spille det FOR meget, så det ikke mister lidt af sin glans. Glæder mig til at prøve den seneste udvidelse, hvor det nye board virker til at spice spillet op, ift. at man tidligere bare fik en mønt/en bog, når man smed en mand væk…

Summoner Wars: Master Set 10
- Jeg er en kæmpe eurogamer, men Summoner Wars er mit ameritrash-fix! (Ok, det er ikke pure ameritrash, men mere end stort set alle andre spil, jeg spiller). Et af mine yndlingsspil for 2 personer, men faktisk har jeg spillet det en del i hold 2 vs 2, som fungerer ret godt, om end det er til den lange side. Må spille det mere i 2017, men dem jeg primært spiller med fatter ikke helt, hvor godt det er.

Agricola: All Creatures Big and Small 9
- Dette lille spil er vel umiddelbart mit yndlingsspil, der kun kan spilles af 2 personer. Det giver et hurtigt fix, når man vil spille Agricola, selvom det bestemt er sit eget spil. Virkelig meget dybde i det her spil, hvor man har 24 actions hver, og spillet tager omkring 20 minutter.

The Game: Extreme 9
- Denne udgave har erstattet det almindelige The Game for mig, da man kan spille begge spil med denne version. Det almindelige The Game var nok lidt for let at vinde, men den her udgave er ekstremt (…) svær, hvilket gør det mere interessant. The Game (og denne version) er et simplere coop end Hanabi, så det er nemt at spille i forskellige sammenhænge, og derfor er det mit 6. mest spillede spil (73 gange).

Great Western Trail 9
- Nok årets spil for mig (selvom der er mange gode såsom Terraforming Mars, A Feast for Odin, Scythe m.fl.). Er ret pjattet med det, og selvom nogle vil mene, at det er det samme, man skal fra spil til spil, så synes jeg helt klart, at der er mange forskellige strategier, man kan prøve! Spillets gang kommer også til at blive påvirket af, hvordan de neutrale bygninger ligger, hvilke bygninger man selv spiller med, hvilke personer man kan hyre osv. Et ekstremt solidt medium+ eurogame, klar anbefaling herfra!

FUSE 8
- Realtime coops er altid sjove, men efter 8 spil er jeg ikke sååå hooked på det; synes ikke der er så meget coop-feeling over det (man siger bare, hvilken terning man skal bruge), som der er i fx Excape: Curse of the Temple, som jeg foretrækker. Det er dog stadig et helt ok spil, især når det kun tager 10 minutter.

The Game 8
- Efter The Game Extreme er kommet, får jeg ikke spillet den almindelige version så meget, men hvis jeg spiller basisspillet uden Extreme-kortene, logger jeg det som det her spil. Et fint, nemt coop som alle kan være med til.

The Resistance 8
- Jeg kan så afgjort bedre lide ONUW, men The Resistance har bestemt også sin charme, så det er et spil, jeg gladeligt spiller med den rette gruppe (en forkert gruppe kan virkelig ødelægge det)… Får dog sjældent samlet de 6-7+ personer, jeg synes, der skal til, så jeg forventer ikke, det kommer så meget på bordet i 2017, medmindre jeg tager på nogle cons.

Scythe 8
- Det ENESTE spil på listen, jeg ikke selv ejer/har ejet, hvilket skyldes, at dem jeg spiller det mest med, har det – og jeg har prøvet det med to af mine andre spillegrupper (uni-/gymnasievenner), som ikke spiller forfærdeligt meget, og som ikke kunne se den helt store fidus i det. Jeg behøver heller ikke selv at eje det, for selvom jeg gerne spiller det og har ratet det ret højt (for mig, dvs. 8 ), er jeg ikke HELT så hooked på det, som mange andre er. Generelt synes jeg egentlig, at alle Stonemaiers spil er overvurderede – Viticulture er også fint nok, men et spil som fx Euphoria er jævnt kedelige. Scythe er det bedste af dem, og jeg kan som sagt godt lide det; særligt upgrade-mekanikken er fed.

Cards Against Humanity 7
- Det her spil er godt nok afhængigt af gruppen! Men med gymnasievenner og nogle øl, er det sgu ganske underholdende. Og plat, ja… Men nu meget sjovt fra tid til anden.

A Fake Artist Goes to New York 7
- Ganske fint socialt tegnespil, som man skylder sig selv at prøve mindst én gang (og man spiller det næppe kun den ene gang, når man først har prøvet det, fordi det er så hurtigt).

Happy Salmon 7
- Det her spil er “silly fun” og tager decideret 2 minutter at spille! Prøv det! Dog vil jeg sige, at man helst skal være 5-6, men 4 kan også gå an. 3 fungerer næppe så godt. Happy Salmon er et fint alternativ til Pit (speedrunder), som også kan spilles på et minut eller tre. Real time-spil, hvor man skal lave fjollede fagter, fungerer bare! Varianten hvor man ikke må sige noget, er også ret fin.

Timeline Challenge 7
- Timeline er et hyggeligt nok spil, men Timeline Challenge tager og bygger videre på spillet i stor stil. I det almindelige Timeline er der jo kun én måde at spille på, men i TChallenge er der 5-6 måder! Fx ved at komme på et bestemt årstal, at bestemme årene mellem to kort, at inddele 4 kort i nogle definerede tidsperioder osv. Det gør det en del sjovere, at det ikke kun kan spilles på den gamle måde. Boksen kan dog ikke holde alle kort fra udvidelserne, og den siger 2-10 spillere, hvilket er en fornærmelse, da der kun er 5 skiver med – ”men så kan man jo bare spille i hold af 2 personer”, som der står i reglerne… Så deeet…

Arboretum 6
- Det her kortspil er altså fedt! Jeg elsker, at det er så intenst; hver ENESTE runde sidder man og sveder over sine valg! Det er så simpelt et spil (start med 7 kort: træk to kort (enten fra bunken eller fra en spillers discard pile eller en blanding); plant ét træ, discard ét kort – that’s it), men samtidig meget dybt: der er hele elementet af hvordan man skal plante sine træer, så de ligger optimalt (spatial element er en stor del af spillet!), men selvom man har en masse træer, der kan score point, er det ikke engang sikkert, man får lov til det, hvis man ikke har den største sum af træer af den slags; dvs. man skal også holde nogle træer tilbage, som man egentlig helst vil bruge til at plante, da man ellers slet ikke scorer! Og så er der hele dynamikken med 1’erne der annullerer 8’erne… Fedt kortspil!

Det dårlige selskab 6
- Den danske pendant til CaH; og det er den udgave, som mine venner og familie nu foretrækker, fordi det er nemmest at forstå (nogle gange sidder man med kort i CaH, som refererer til noget, vi ikke rigtig ved noget om her i Danmark), eller hvor man skal være meget fortrolig med engelsk for at oversætte alle ord. Har også købt udvidelsen, da der ikke skal sååå mange spil til med basisspillet, før man har set alle kortene. Det er dumt, men sgu egentlig ganske underholdende under de rette omstændigheder.

Pit 6
- Efter Happy Salmon er kommet til, må Pit deles om at være mit ”2 minutes silly fun game”. Altid sjovt!

Rhino Hero 6
- Et spil jeg glæder mig til at spille med mine piger, når de bliver lidt større; Animals Upon Animals er et sjovt spil i samme genre, og regner med at RH også vil fungere godt. Med voksne er det dog ikke helt i top.

Through the Desert 6
- Et af min kones yndlingsspil, og alle 6 spil har da også været med hende. Et meget abstrakt spil, som har nogle af de nemmeste regler i verden, men som samtidig er ekstremt dybt, da alt er åben information, og der absolut intet randomness er. På trods af det føles det aldrig som den store brainburner – vi hygger os altid meget med det. Super spil fra dengang den gode doktor for alvor brillerede!

Beyond Baker Street 5
- Det eneste spil på listen, jeg faktisk ikke kan lide. Jeg hørte åh så meget om, at det var en ”Hanabi-killer”, og eftersom jeg elsker Hanabi, måtte jeg selvfølgelig eje det! Efter de første par spil med 2p tænkte vi ”var det det?”. Så vi prøvede det også med 4, da det kunne være, at det fungerede bedre med flere. Men nej, det er stadig dårligt… Efter min mening er det ikke på nogen som helst måde i nærheden af Hanabis niveau. Hanabi er så meget dybere og har ekstremt mange flere subtle moves og kræver virkelig dygtighed for at vinde, hvilket jeg elsker. I Hanabi handler det virkelig om at optimere sine clues. Beyond Baker Street er alt for simpelt og prøver på at få for mange delelementer til at passe. Og temaet; really? Folk siger, at Hanabi ikke har et tema, men temaet i det her spil er heller ikke noget at råbe hurra for (discard pilen anyone?), og det kan nogle rollekort ikke redde… Muligvis den største skuffelse i år, fordi jeg havde hørt så meget godt om det, men det er efter min mening et for letbenet deduktionsspil, som har mere luck og kræver færre skills end Hanabi, og derfor kommer det ikke på bordet igen. Pyha, det var dejligt at få det ud… :)

Bomb Squad 5
- Realtime-coop med en blanding af Hanabi og RoboRally, som min kone begge synes er fine spil?! Sign me up! Desværre var det ikke helt så fedt, som det lød; særligt deduktionselementet mistede lidt af glansen, da det var sjældent, at man kunne huske mere end en enkelt ting eller to, eftersom der var så meget stress på. Derfor blev det mest et hektisk coop, som var helt ok, men ikke noget jeg behøver at eje længere.

Codenames 5
- Det er sindssygt, så populært Codenames er blevet rundt om i verden! Jeg forstår ikke helt, hvordan det er blevet SÅ populært, og der er ikke meget ”party” over det her party game, for man sidder længe og ikke siger noget som spymaster… Det er dog ganske fint, og fungerer også godt som coop. Altid fedt når man enten laver eller gætter et kompliceret clue! Den her version er langt bedre end Pictures, synes jeg personligt, da jeg synes, man kan være snedigere med sine clues i denne udgave.

A Feast for Odin 5
- Agricola er som sagt mit yndlingsspil, og jeg er også ret pjattet med Uwes andre store spil, så selvfølgelig var AFFO mit mest eftertragtede spil, da en ven tog til Essen, og jeg havde fået lov at få nogle spil med hjem. Desværre kostede Z-Man-udgaven 100 euro på standen, men dagen efter var det sat ned til 60 (fordi det blev solgt til den pris i en anden stand – dårlig stil, Z-Man!). Selve spillet er ganske interessant, og jeg kan godt lide hele puzzle-elementet. Til gengæld sagde kortene mig ikke det store; det var sgu sjældent, at de for alvor betød noget, og det virkede som om, at man i slutningen bare kunne spille 4 af dem for pointenes skyld og ikke deres evne – og så ved man altså, at kortene ikke fungerer optimalt… De mange actionfelter gør, at spillet aldrig rigtig føles så tight, som jeg normalt ret godt kan lide, men omvendt er der en masse forskellige strategier, man kan prøve. Held-elementet er også langt mindre, end nogle folk gør det til, da man bliver kompenseret rigeligt for en tabt hunt/raid/pillage. Skal helt klart spilles mere, men da min ven også selv købte det på Essen, og det ikke faldt i konens smag, behøver jeg ikke at eje det alligevel.

Hansa Teutonica 5
- HT er i både min kones og min egen top 4, så jeg er meget glad for at have spillet det en håndfuld gange, selvom det naturligvis slet ikke er nok! Der er mange, der aldrig vil spille det med 2, men vi synes faktisk, det fungerer ok, selvom det selvfølgelig er sjovest med flere (personligt foretrækker jeg nok 3 eller 4). Det er ekstremt tørt, men shit det er fedt. Der er også så mange måder, det spil kan spilles på, og man kan både rushe og spille langsigtet og have forskellige strategier pga. de forskellige upgrade-tracks. Genialt spil.

Sushi Go Party! 5
- Sushi Go er et ok drafting-spil, som måske lige er en tand for light (for folk der elsker drafting-spil i den nemmere genre, og som vil prøve noget andet end 7 Wonders, bør man prøve Medieval Academy!). Sushi Go Party tilføjer en ekstrem mængde replayability ift. originalspillet, da der er SÅ mange flere kort med, og derfor vil jeg klart anbefale, at man køber denne version. Det trækker dog ned, at den er mere fiddly, idet man jo skal finde bestemte typer kort og lave kortbunken før hvert spil, og under selve spillets tre runder skal man også justere lidt. En super intro til drafting-spil, så selvom jeg ikke selv er så pjattet med det, bliver det nok i samlingen, da det er nemt, og mine piger vil sikkert synes (når de bliver større og kan spille ”rigtige” spil), at illustrationerne er søde!


Et udvalg af de spil (ikke dem alle), der NÆSTEN nåede Fives (”honorable mentions”):
The Castles of Burgundy: The Card Game 4
- Langt, langt dårligere end det almindelige CoB. Tager kun en smule kortere tid, men mangler en masse af de fede beslutninger og the spatial element!
Dominion 4
- Et spil jeg spillede meget for nogle år siden, men som sjældent har været på bordet de seneste par år (alle spillene var på én dag, da jeg skulle introducere det til en ven, som blev meget hooked på det og nu spiller det med kæresten, yay!)
For Sale 4
- Som No Thanks nedenfor; en af de bedre fillers.
Gloobz 4
- Lidt a la Ghost Blitz/Spot It. Har åbenbart naturligt flair for den type spil, så det er sjældent sjovt for nogen af os… Kan ellers ret godt lide den her type speed games.
No Thanks! 4
- Som For Sale ovenfor; en af de bedre fillers.
One Night Ultimate Vampire 4
- En dårligere version af ONUW, men vil ikke helt afskrive det endnu – det skal prøves lidt mere med forskellige personer.
Ra 4
- Stadig det ultimative auktionsspil, som jeg altid er frisk på at spille (det er i min top 10)!
Skull King 4
- Overraskende fint lille kortspil med muligheder for en masse “take that” moves, som har hittet med mine brødre!
Terraforming Mars 4
- Super godt spil, som fungerer fint med draft – som dog gør spillet væsentligt længere. Men jeg vil gerne spille med draft fremover, hvis man stadig starter på 1 af alt i indkomst, så man kan få gang i sin produktion lidt hurtigere. Klart et af de bedre spil fra 2016!


*****

Sidste år skrev jeg følgende:
”Et fremragende år, hvor mange af mine yndlingsspil blev spillet meget. Jeg er dog meget overrasket over, at et af de spil, jeg har spillet mest, Telestrations, kun sneg sig op på 4 spil i år…! Det er jeg 100 % sikker på, bliver lavet om i 2016. Derudover må jeg til min gru erkende, at det kun blev til ET sølle spil Terra Mystica i hele 2015?! Det spil skal sgu spilles meget mere i 2016, når nu det er mit yndlingsspil efter Agricola…Ligeledes blev klassespil som Goa og Ghost Stories blot spillet 4 gange (som 15 andre spil), og også disse vil jeg forsøge at få spillet mere i 2016. Til gengæld super at se spil som Burgundy, Ra, Samurai, Kemet, Nations, Through the Desert, Agricola ACBAS, Hansa Teutonica m.fl. få en masse (men ikke nok!) spilletid.
Nye spil der for første gang blev spillet i 2015, og som jeg er sikker på, jeg kommer til at spille mere fremover, er bl.a. Orleans, Kanban og en gammel klassiker som Colossal Arena. Glæder mig til 2016, hvor jeg dog forventer at få mindre tid til at spille.”



Jeg fik som forventet helt ret i, at Telestrations blev spillet meget mere i år (13 gange). Det spil er bare genialt i sociale sammenhænge! Elsker det! Og ok, jeg fik da spillet dobbelt så mange spil af TM i 2016 end i 2015, men det siger jo ikke så meget (eller siger måske netop alt om, hvor skandaløst det er - det spil er virkelig godt, men har bare svært ved at få det på bordet). Goa og Ghost Stories blev kun spillet hhv. 1 og 3 gange, men når jeg i år har spillet markant færre spil, er det ikke så underligt, og selvom jeg elsker Ghost Stories, er nogle gange om året måske fint nok, når der bliver længere og længere mellem spilsessionerne.

Jeg fik også ”ret” i, at jeg ville spille bl.a. Orleans, Kanban og Colossal Arena mere – men de to sidstnævnte er til min store ærgrelse kun kommet på bordet en enkelt gang hver, selvom det er solide spil. Vil gerne spille begge et par gange om året. Orleans har til gengæld fået lige så mange plays i 2016 som i 2015 (11), så det har været en stor succes. Har introduceret det til en ven og min bror, der begge var ret vilde med det – også coop-varianten, som ændrer spillet markant. Synes også 2p-duellen, der er et race til 4 goals, fungerer overraskende godt. Er dog ret sikker på, jeg får spillet det mindre i 2017, og det er et spil, der ikke skal spilles alt for meget i træk.


I forhold til 2015, blev 2016 et år, der bød på en del færre brætspil end tidligere. Det skyldtes bl.a. specialeskrivning (spillede kun ET spil i februar – d. 29. om aftenen, da jeg havde afleveret specialet!), fuldtidsjob, flytning og endnu en datter… Jeg startede med at spille brætspil i 2011, og i det første år/halvandet, skulle jeg lige sondere terrænet og finde nogle at spille med osv. Da jeg så for alvor begyndte at spille, spillede jeg i snit 88 spil om måneden i 2013, 94 i 2014, 79 i 2015 – og så 49 i 2016… Sikkert stadig markant flere end andre, men det ER også bare den fedeste hobby nogensinde, så jeg prøver altid at få spillet en masse spil med en masse forskellige mennesker! Med to små piger kommer 2017 sikkert til at følge tendensen fra 2016, og det er også helt fint! :)

Jeg kan også glæde mig over, at af de spil, jeg fik spillet 5+ gange, var der vel reelt set kun ét dårligt spil iblandt, men det er vel også oftest sådan, at man spiller de gode spil flere gange. Desværre er der også rigtig mange af mine yndlingsspil, jeg fik spillet alt for lidt (Nations, Kemet, Terra Mystica m.fl.), men sådan vil det jo altid være.

Jeg håber (men tvivler lidt), at jeg i 2017 kan nå at komme op på at have spillet 1000 forskellige spil (ekskl. udvidelser/promos) – det vil kræve 10 nye spil om måneden, og med den rate jeg p.t. kører med, ser det ikke lovende ud. Særligt fordi jeg også gerne vil spille mange af mine yndlingsspil flere gange! Jeg vil altid gerne spille nye spil, hvilket man også kan se på mine stats, men omvendt er det sgu ved at være sjældent, at de for alvor imponerer mig, og jeg får lyst til at indlemme dem i samlingen – hvilket måske egentlig er meget godt… Men lad os nu se, om jeg kan nå de 1000: hvis jeg kan komme på en con eller to, er det vel ikke helt urealistisk. :)
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Five and Dimes 2016

Post by Haekle »

The Resistance: Avalon 95
Codenames 37
Timeline (forskellige) 29
Dominion 21
T.I.M.E Stories 20
Chess 18
Jungle Speed 15
No Thanks! 14
Pandemic Legacy: Season 1 13
Castles of Mad King Ludwig 12
Patchwork 10
Terra Mystica 10
Glen More 8
Hive 7
Five Tribes 6
For Sale 6
Roll for the Galaxy 6
Spyfall 6
Secret Hitler 5
Ashram 5
7 Wonders Duel 5

Årets positive oplevelser:
- Terra Mystica bliver bare bedre og bedre
- Avalon (rigtig sjovt med gymnasieelever - endnu sjovere med fulde venner)
- Glen More (blast from the past)
- Roll for the galaxy
- Første scenarie i T.I.M.E Stories (Spillet i mørk svensk ødegård om aftenen/natten)
- Five tribes

Årets negative oplevelser:
- Pandemic legacy (Gab)
- Spyfall - (har en mistanke om, at det bliver sjovere, hvis man spiller meget)
- 7 Wonders Duel (jeg synes det er ok, men forstår ikke helt hypen)


Årets ydmygelse:
Fysiklærer slår tre historielærere og én ol-lærer i timeline. Flere gange. Av.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Five and Dimes 2016

Post by Jonezy »

Flip it; jeg stjæler Christians idé og bruger tråden her til reflektion også.... :D

Dimes:

Toc Toc Woodman - 22
- Fjollet sjov med en plastic økse og en plastic træstamme blev altså årets mest spillede for mig, men det hænger nok sammen med at det tager 5 minutter og man næsten altid napper en omgang mere. Fin fjol, men det er bare fjol og det skal der altså til en gang i mellem.

Zombicide: Black Plague (inkl. Wulfsburg exp.) - 20
- Smask, der er gået nogle eftermiddage og aftener (og halve nætter) med at smadre zombier med ildkugler, to-hånds sværd og langbuer i 2016! Det er bare det bedste dude spil, når vi ikke gider brain burne alt for meget og bare skal have noget underholdning. Elsker det og er slet ikke færdig med det. Elsker de der kæmpe bosser med sær regler, som ændrer spillet markant fra gang til gang (hvilket gør at jeg ser frem til at prøve Massive Darkness når det en gang dukker op).

Karuba - 15
- Jeg kaldte på SdJ nominering i December forrige år og det kom sgu til at stemme. Bingo tile laying er bare mig. Ingen nedetid og puzzlely tile laying ja tak!

Time Stories (inkl. expanisions) - 14
- Noget af det fedeste jeg har oplevet sidste år, og jeg har endda spillet det udelukkende 2-spiller, som alle ellers siger ikke er optimalt. Jeg elsker at gå på opdagelse i et nyt scenarie og efter et run eller to begynde at løse puzzlen med at komme igennem hurtigst. Jeg er godt klar at det ikke er alles kop thé, men det er lige min. Og Joel fatter ingenting, Prophecy of Dragons er det bedste scenarie!

Orléans: Invasion - 11
- Hvis Carlsberg lavede udvidelser.... Gal en suveræn udvidelse! En co-op variant, en ny kompetitiv variant, en 2-spiller variant og 3 solo varianter. Det er fandme i orden! Jeg har ikke en gang rørt 2-spiller varianten eller den nye kompetitive variant og jeg har stadig fået fuld valuta for pengene. Synes virkelig at co-op varianten er sjov og interessant, men måske er den nok lidt for nem. Det hjælper jo så også, at jeg synes Orléans er vildt godt.

Pandemic Legacy: Season 1 - 11
- Super fed oplevelse, men desværre har vores kampagne været meget fragmenteret og vi er stadig kun i August selvom vi startede vores kampagne for snart et år siden. Det er lidt ærgerligt, da det trækker lidt ned på den overordnede oplevelse.


Fives:

The Game - 8
- Fed hurtig co-op som alle kan være med på. Burde være i alle spil samlinger.

Sanssouci - 8
- Puzzlely tile laying er lige mig, men kan godt forstå hvis folk får Kingdom Builder syndromet af det her spil. Jeg er ikke vild med Kingdom Builder, men det her er ret sjovt.

Spyfall - 8
- Tror alle spil er spillet på den samme polterabend. Fint og sjovt socialt spil, hvis man er mange.

Ave Caesar - 7
- Flippin klassiker!

Terraforming Mars - 7
- Årets euro for mig og det blev rå spillet her i slutningen af året. Elsker komboen af engine building og interaktionen ved tile laying og bonus jagt. Det er langt, men jeg keder mig aldrig, da gameplayet er fyldt med sjove beslutninger hele tiden.

Timeline: Music and Cinema - 7
-Ja, det er så den Timeline, som jeg har liggende.

Valeria: Card Kingdoms - 7
- Machi Koro dræberen! Kan godt lide Settlers mekanikken med at man får ting på andres ture. Det gør at man hele tiden er med og her får man kastet noget i nakken hele tiden, og det føles bare godt!

Arcadia Quest - 6
- Terninge fjol, kaos og nuttede minier. Når man er i det humør er AQ bare en fornøjelse. Man skal sgu ikke AP den for meget her, men bare springe ud i det og håbe at de der eksploderende terninger eksploderer ens vej (og det føler man jo så bare aldrig at de gør... :lol: ). Greensleeves skal bare have nogle bank og når de der CMoN kickstartere dukker op har jeg råbt 'shotgun' for Frøen...!

Ticket to Ride (på forskellige maps) - 6
- Det går sgu nedad for mine TtR spilninger. Synes stadig at TtR er et hyggeligt spil, som fungerer rigtig godt med non-gamers, men så ender man bare også næsten altid med at spille med original kortet og ikke nogle af de mange interessante udvidelses kort. UK kortet var dog en fuser og India kortet er stadig bedst i min bog.

Evolution (inkl. Flight og Climate) - 5
- Det ondeste spil, men hvis man kan tage det, så er det vildt interessant med weltklasse artwork og uanede kombo muligheder.

Junk Art - 5
- Super cool stacking spil, som jeg har hygget mig meget med her på det sidste. De mange forskellige game modes giver god variation og det er bare sjovt at stacke ting nogle gange. Kan varmt anbefales, men det er lidt dyrt.

Kingdomino - 5
- Hurtig lille tile laying filler, som har fået velfortjent buzz, men det er altså bare en hurtig tile laying filler.

Qwixx - 5
- Endnu en hurtig filler.

Rise of Augustus - 5
- Romer bingo! Har fået mange flere fillere ind i rotationen, da det her ellers ville have været spillet meget mere. Nok kærestens yndlings spil (hun er IKKE gamer) og stadig blandt mine absolutte yndlings filler/gateway spil.

Rollet - 5
- Dex spil, hvor man triller kugler ned af små ramper for at ramme en større kugle, som skal ned i modstandernes mål. Man spiller 2 mod 2 og man skal ikke være på hold med mig, hvis man vil vinde! :lol:

Summoner Wars (i forskellige udgaver) - 5
- Blah! Latterligt kun at spille noget så godt 5 gange! Det er sgu giga fail....



Det skrev jeg sidste år:

Zombicide (med forskellige udvidelser) - 5
-Troede jeg faktisk havde spillet det meget mere, men jeg har åbenbart set al for lidt til tegneserie gutterne i år, da det er vores go-to spil. Vi spiller, nakker zombier, laver lyd effekter, drikker et par øl, snakker om kærester, nakker zombier, jubler, snakker om arbejde, spiser nogle snacks, nakker zombier, laver lydeffekter, nakker zomb....

Og derfor har Zombicide en stor plads i mit hjerte og det vil nok også blive spillet en del i 2016, dog i Black Plague udgaven, som er indkøbt af vores Zombicide samler.


- Det tror jeg nok lige kom til at holde!

Mit andet yndlingsspil Castles of Burgundy er kun blevet spillet 4 gange, men jeg har heldigvis snydt og spillet det en del på Yucata.da, men det er sgu ikke det samme. Det skal prioriteres.

- Giga fail igen! Har ikke spillet CoB fysisk een eneste gang i 2016 (men har dog spillet pænt meget på Yucata) og det andet yndlingsspil er Hansa Teutonica, som er spillet 4 gange! :shock: Cult of the new får sat favoritterne i baggrunden og det er sgu ikke i orden.

Mit Wok Star er ikke blevet rørt i år og efter at have prøvet Space Alert for nyligt til stor fornøjelse tror jeg, at jeg skal have udforsket ikke mindst mit eget Wok Star men også andre realtime spil i år.

- Jep, endnu mere fail. Wok Star er stadig ikke rørt siden og jeg har overhovedet ikke fået dyrket real time spil. En heller anden må dog rigtig gerne udsætte mig for Project Elite selvom jeg åbenbart ikke får rørt ved den slags spil normalt.

2015 var et fedt spil år for mig og jeg havde stort set en spil aftale om ugen hele året (det er meget for mig), så tak til alle dem som kunne holde mig ud og gad at spille med mig. Det har været en fornøjelse! :D

2016 var sgu også møg fedt og alle jer som jeg spillede med i løbet af året skal sgu have en tak for tonse mange gode oplevelser! Det har endnu en gang været en fornøjelse at dyrke den her hobby! :D
Last edited by Jonezy on Tue Jan 10, 2017 4:41 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Five and Dimes 2016

Post by JoelP »

Jeg tilgiver dig for din fejlopfattelse. Og for at du kalder Augustus for 'Rise of Augustus'
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Five and Dimes 2016

Post by Jonezy »

JoelP wrote:Jeg tilgiver dig for din fejlopfattelse. Og for at du kalder Augustus for 'Rise of Augustus'
:lol:

Der står sgu da Rise of Augustus på min æske....
Image
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Five and Dimes 2016

Post by Pejk »

Her er min Five and Dime, Scythe mangler selvom jeg har haft de siden det kom fra Kickstarteren men fik først taget hul på det i december og det indser jeg nu var en fejl, for det er jo et super spil.


10 or more plays
Star Wars: X-Wing Miniatures Game 66
Pandemic 47
Splendor 36
Codenames 23
Hansa Teutonica 19
Flamme Rouge 13
Formula D 13


5 or more plays
Pandemic Legacy: Season 1 9
Love Letter 8
Rhino Hero 8
Roll for the Galaxy 7
Ticket to Ride: 10th Anniversary 7
We Didn't Playtest This Either 7
Patchwork 6
Black Fleet 5
Image
Post Reply