Samarbejdespil.

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Sverri
Posts: 5
Joined: Mon Nov 28, 2016 8:56 pm

Samarbejdespil.

Post by Sverri »

Hvad for nogen brætspil vil i anbefale som er gode hvor man skal samarbejde i?

Alle brætspil jeg har spiller man mod hinanden, kunne godt tænke mig nogen hvor man skulle arbejde sammen.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Samarbejdespil.

Post by BlueSwan »

Ingen?

Nej, spøg til side. Jeg er ikke meget for coops generelt, men Pandemic Legacy synes jeg har noget at byde på (meget mere end normal Pandemic). Et af problemerne for mig ved mange coops er at jeg er halvligeglad med hvad der sker når konkurrenceelementet mangler. Men i Pandemic Legacy gik jeg op i hvad der skete, fordi det påvirkede vores fremtidige spil. Helt sikkert en god oplevelse.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Samarbejdespil.

Post by Larsine »

Personligt foretrække jeg samarbejdsspil, hvor der er en mulighed for at en af spillerne modarbejder de andre. Ikke at der skal være en modarbejder, bar at der skal være mulighed for det det, som f.eks. Shadows over Camelot, Dead of Winter: A Crossroad Game, Battlestar Galactica, Red November osv.

Rene samarbejdsspil synes jeg ofte ender lidt som at være flere spillere om at lægge en samme 7-kabale.
Sverri
Posts: 5
Joined: Mon Nov 28, 2016 8:56 pm

Re: Samarbejdespil.

Post by Sverri »

Fedt.. Tak for de fede forslag indtil videre. Stop endelig ikke. :)
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: Samarbejdespil.

Post by BACON! »

Space Alert, Warhammer Quest: The Adventure Card game og Mechs VS Minions er pt. mine favoritter. Space Alert er endda et af mine yndlingsspil overhovedet, men det er nok ikke for alle.
Descent har fået nyt liv efter Road to Legend app'en udkom så det kan spilles rent coop. Det samme kan Mansions of Madness 2nd edition.
Lord of the Rings og Arkham Horror LCG'erne skulle også være gode, men jeg har ikke spillet dem.
Pandemic Legacy er helt sikkert også en stærk kandidat.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Samarbejdespil.

Post by Myde »

The game.
Meget simpelt, men ret godt.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Samarbejdespil.

Post by chr88 »

Det kommer an på, hvor meget erfaring I har med brætspil, og om I elsker ameritrash games (dvs. groft sagt spil med mere held og mere tema) eller eurogames (mindre held, mindre tema). Det kommer også meget an på jeres alder, og hvor mange I er! Nogle coops fungerer nærmest kun med 4-5 spillere (fx Space Alert), mens andre fungerer fint på tværs af spillerantal (fx Pandemic).

Jeg elsker samarbejdsspil (coops) - det er bare hyggeligt at spille den slags spil fra tid til anden, i stedet for hele tiden at konkurrere om at få flest VPs. Når det så er sagt, er det desværre ikke så ofte, at coops er rigtig gode. Jeg har godt nok solgt mange coops videre, fordi de ikke var noget særligt...

Mine yndlingscoops er helt klart Ghost Stories, Pandemic og Hanabi. Tre meget forskellige spil, men tre spil jeg virkelig elsker! De to første kan selvfølgelig i princippet ødelægges af en spiller, der bestemmer, hvad alle skal gøre, men det har jeg nu ikke selv oplevet. Der er en grund til, at Pandemic er ratet så højt. Ghost Stories elsker jeg også, da det er ganske udfordrende (der er ikke noget kedeligere end et coop, der er nemt at vinde). Hanabi er meget anderledes og indeholder også et stort deduktionselement, så det er bestemt ikke for alle.

The Game (eller nærmere The Game Extreme, da det kan bruges til begge spil) er også super godt og meget nemt at gå til og kan spilles med folk, der ikke rigtig spiller brætspil. Det samme med Forbidden Island, som er en simplere version af Pandemic. Hvis I elsker miniatures og spil, hvor det handler om at smadre monstre, er Mechs vs. Minions et rigtig godt bud; der er dog også et element af "eurogame" i det, og jeg kunne forestille mig, at ikke alle er glade for programmeringsdelen. Hvis I elsker spil på tid, er Escape: The Curse of the Temple også genialt; hvert spil tager 10 minutter (der er et soundtrack). Det er meget hektisk - og sjovt! Og med en spilletid på 10 minutter, tager man altid et par spil.

Uanset hvad vil min helt klare anbefaling være Pandemic, fordi det er simpelt og sjovt! Med de mange udvidelser, der efterhånden findes, er variationen stor.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Samarbejdespil.

Post by Michael_Olsen »

Chr88 har ret i at det kommer meget an på hvilke(n) type spil man foretrækker.

Personligt kan jeg ikke finde meget kedeligere at foretage mig end at spille Pandemic eller Forbidden Island. Og det bliver heller ikke bedre af at jeg er typen der fortæller de andre hvad de skal gøre og derved ødelægger spillet.

Derimod vil jeg anbefale Lord of the Rings: The Card Game (https://boardgamegeek.com/boardgame/774 ... -card-game). Da jeg ikke kan se de andre spilleres kort (på hånden) er det begrænset hvor meget jeg kan "hjælpe" dem : - ).
Men man skal dog være opmærksom på at der er begrænset med spil i grundboksen, og det nok kommer til at kræve nogle ekstra udvidelser før det bliver rigtig sjovt.
Image
Sverri
Posts: 5
Joined: Mon Nov 28, 2016 8:56 pm

Re: Samarbejdespil.

Post by Sverri »

Uha.. Der kommer flere og flere spil. :D

Der er som så ikke en bestemt type spil jeg er mere til end andet. Jeg spiller som så det hele. Det kommer mere an på hvem jeg spiller det med.

Men indtil videre synes jeg virkelig der er noget fede spil i har nævnt. :)

Spillende behøver heller ikke at være de nyeste af de nyeste.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Samarbejdespil.

Post by APK »

Jeg har faktisk spillet hele fire rigtig gode coops indenfor de sidste par uger.

Robinson Crusoe
Harry Potter - Hogwarts Battle
Mechs vs Minions
Captain Sonar (som dog er team vs team)

Alle fire får de varmeste anbefalinger!
/APK
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Samarbejdespil.

Post by Myde »

APK wrote:Jeg har faktisk spillet hele fire rigtig gode coops indenfor de sidste par uger.

Robinson Crusoe
Harry Potter - Hogwarts Battle
Mechs vs Minions
Captain Sonar (som dog er team vs team)

Alle fire får de varmeste anbefalinger!
Jeg er også enig med M vs M og Robinson Crusoe - de andre har jeg ikke prøvet-
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Samarbejdespil.

Post by Foppwin »

Pandemic (senere legacy)
Lord of the rings: LCG
Robinson
Hanabi
Danny

Image
jdkj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 29
Joined: Thu Jun 12, 2014 4:57 pm

Re: Samarbejdespil.

Post by jdkj »

Pandemic synes jeg er kedeligt. Men det er fordi vi mere eller mindre har "knækket" det. Nogle simple tommelfingerregler gør, at du kan spille ret optimalt. Det skal stadig tages enkelte beslutninger, men ellers spiller spillet sig selv. Nogle gange taber man så uden at kunne gøre noget, fordi kortene kommer i en rækkefølge, så det er umuligt at forhindre et nederlag.

Omvendt synes jeg at Robinson Crusoe er et super godt spil. Det er ikke sådan lige at gennemskue, da der er mange muligheder for handling. Det gør det også et væsentligt sværere spil for begyndere at komme ind i. Det har både godt tema/storytelling og god mekanik.

Hvis du skal have lidt let tju-bang, så er Zombicide også fint. Zombierne bevæger sig programmatisk på brættet (de er jo hjernedøde...). Men der er mange af dem. Kan give nogle sjove oplevelser og er let at gå til. Hvis det skal være mere tungt, så er der også mange interessante dungeon-crawl spil, enten med en overlord (slags spilleder, som spiller de onde) eller programmerede monstre. Der er et hav at spil at vælge imellem, alt efter hvor komplekse og helddrevne de skal være.

Håber det er ok, hvis jeg også anbefaler et spil, jeg selv har lavet: Fog of Love er et spil for to spillere, som gennemspiller et fiktivt forhold, som i en romantisk komedie. Der er IKKE mulighed for at en spiller bestemmer, da begge skal tage uafhængige valg. I spillet kan begge spillere vinde sammen, en kan vinde mens den anden taber eller begge kan tabe. Det afhænger af de valg man tager og om man læser hinanden godt nok. Det kommer i handlen om ca 4 måneder og der er snart sidste udkald for preorders (for at få kickstarter udgaven tilsendt). Der ligger et eksemplar på Bastarden, hvis man vil prøve. Ellers har jeg også nogle eksemplarer man kan låne (mod at give feedback...).
Sverri
Posts: 5
Joined: Mon Nov 28, 2016 8:56 pm

Re: Samarbejdespil.

Post by Sverri »

Tusind tak for alle de forslag folkene er kommet med. Det er rigtig lækkert.

De spil som jeg synes ser rigtig sjove er som i har nævnt er disse:

Descent
Red November
Space Alert
Mansions of Madness 2nd edition
The Game Extreme
Hanabi
Escape: The Curse of the Temple
Pandemic Legacy

Så lur mig om jeg ikke skal ud og bruge nogen penge snart på nogen brætspil. :)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Samarbejdespil.

Post by Goblen »

I øjeblikket er det Mechs vs. Minions der for mig er det ypperste samarbejdsspil.
Post Reply