7 Wonders duel regelspørgsmål

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Jeg sad i går og Rodney Smiths glimrende video, og har også læst regelbogen. Især det der handler om at købe ressourcer fra banken - denne sektion er læst om og om igen, og jeg kan bare ikke lure det - min hjerne vil bare ikke forstå det!
Nu har jeg ikke den danske regelbog ved mig - men den engelske siger således:

"COST = 2 + number of symbols of the same resources produced by the
brown and grey cards of the opposing city"

Skal det forstås således, at for hver ressource som man mangler skal man betale 2 mønter for til banken, sådan grundlæggende?

Så hvis jeg mangler en sten, og min modspiller selv producerer en sten, så skal jeg betale 2 mønter til banken, og en mere til banken fordi min modstander også producere?
Hvis nu min modstander producerer 2 sten på hans kort, og jeg stadig kun skal bruge en, skal jeg så betale banken 2 mønter grundet min modstanders to sten? Og så vil det i alt løbe op i 4 mønter?

Jeg har set eksemplet i regelbogen, men det vil bare ikke sidde fast :?
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Gunness »

Det lyder meget rigtigt begge dele.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Gunness wrote:Det lyder meget rigtigt begge dele.
Tak :)
Så jo flere ressourcer min modstander har af samme slags, som jeg ikke har, desto dyrere bliver det så for mig...?
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Gunness »

Nemlig. Det kan blive meget dyrt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Tak!! Så er jeg helt med :D
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Larsine »

Og det er prisen pr enhed. Så hvis du skal bruge to stykker træ (og ikke har nogen af dem) og din modstander producere 3 stykker træ, skal du slippe 5 penge pr stykke træ, altså 10 penge i alt.

Med mindre du har et af de gule handelskort der gør at du altid kan købe for ressourcen for 1 penge, ligegyldigt hvor mange din modstander producerer af den pågældende type.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Lad os antage at jeg har netop har købt et grønt kort med ikonet hjul som giver mig et sæt ens ikoner og derved må tage en fremskridtsbrik.
Udover det sæt med hjul jeg nu har, så har jeg også et andet grønt kort i min by som har ikonet vægt ( så tre grønne kort i min by ialt)

Jeg vælger fremskridtsbrikken LAW som tæller som et valgfrit ikon. Kan jeg så sige at det gælder som en vægt? For så har jeg jo endnu et sæt (med vægte) og må så derefter tage endnu en fremskridtsbrik?

Og

Kan man genbruge ikonerne? Hvis jeg har mit sæt hjul, og der dukker endnu et hjul op ude på bordet - kan jeg så parre det med et af hjulkortene og derved få et par igen?

På forhånd tak :)
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Nissi »

Nej! Selve "Law symbolet" tæller kun for et symbol i sig selv, altså et law-symbol og ikke andet. Man kan altså ikke parre det symbol med andre.
Der er lige præcis 2 af hvert symbol og derved kan du også kun få 2 ens hjul éen gang. Der er 12 grønne kort i alt, 4 i hver tidsalder og så et ekstra symbol, som så er law-symbolet.

Håber det afklarede dit spørgsmål? :)
Mikkel wrote:Lad os antage at jeg har netop har købt et grønt kort med ikonet hjul som giver mig et sæt ens ikoner og derved må tage en fremskridtsbrik.
Udover det sæt med hjul jeg nu har, så har jeg også et andet grønt kort i min by som har ikonet vægt ( så tre grønne kort i min by ialt)

Jeg vælger fremskridtsbrikken LAW som tæller som et valgfrit ikon. Kan jeg så sige at det gælder som en vægt? For så har jeg jo endnu et sæt (med vægte) og må så derefter tage endnu en fremskridtsbrik?

Og

Kan man genbruge ikonerne? Hvis jeg har mit sæt hjul, og der dukker endnu et hjul op ude på bordet - kan jeg så parre det med et af hjulkortene og derved få et par igen?

På forhånd tak :)
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 7 Wonders duel regelspørgsmål

Post by Mikkel »

Nissi wrote:Nej! Selve "Law symbolet" tæller kun for et symbol i sig selv, altså et law-symbol og ikke andet. Man kan altså ikke parre det symbol med andre.
Der er lige præcis 2 af hvert symbol og derved kan du også kun få 2 ens hjul éen gang. Der er 12 grønne kort i alt, 4 i hver tidsalder og så et ekstra symbol, som så er law-symbolet.

Håber det afklarede dit spørgsmål? :)
Mikkel wrote:Lad os antage at jeg har netop har købt et grønt kort med ikonet hjul som giver mig et sæt ens ikoner og derved må tage en fremskridtsbrik.
Udover det sæt med hjul jeg nu har, så har jeg også et andet grønt kort i min by som har ikonet vægt ( så tre grønne kort i min by ialt)

Jeg vælger fremskridtsbrikken LAW som tæller som et valgfrit ikon. Kan jeg så sige at det gælder som en vægt? For så har jeg jo endnu et sæt (med vægte) og må så derefter tage endnu en fremskridtsbrik?

Og

Kan man genbruge ikonerne? Hvis jeg har mit sæt hjul, og der dukker endnu et hjul op ude på bordet - kan jeg så parre det med et af hjulkortene og derved få et par igen?

På forhånd tak :)
Super - det giver mening. Tak! :D
Image
Post Reply