Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Frouvne »

Har introduceret min datter til First Orchard, der ser ud til at være et rigtig fint bud på et første spil. Det har endvidere den fordel at Haba har en fin app med spillet, så hun har allerede leget lidt med det. Hun er dog tydeligvis stadig ung nok, så jeg må nok hellere væbne mig med lidt tålmodighed.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Mikkel »

Jeg havde fødselsdag lørdag hvor det ikke blev til gaver med spil i (hvilket jeg heller ikke har plads til), men fik til gengæld introduceret min 10-årige søn til Dominion som han hurtigt fik taget til sig. Derudover fik vi også spil 7W Duel som vi er blevet rigtig begejstret for.
Søndag fik vi spillet Rhino Hero, et klodsmajor-agtigt spil som går helt ned til 5 år. Det er en stor succes for vores 5-årige datter.
Image
ross
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Fri Nov 11, 2016 11:45 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by ross »

Frouvne wrote:Har introduceret min datter til First Orchard, der ser ud til at være et rigtig fint bud på et første spil. Det har endvidere den fordel at Haba har en fin app med spillet, så hun har allerede leget lidt med det. Hun er dog tydeligvis stadig ung nok, så jeg må nok hellere væbne mig med lidt tålmodighed.
Hvor gammel er hun? Jeg har lige købt det, da det virkede som et godt bud til min datters første spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Frouvne »

ross wrote:
Frouvne wrote:Har introduceret min datter til First Orchard, der ser ud til at være et rigtig fint bud på et første spil. Det har endvidere den fordel at Haba har en fin app med spillet, så hun har allerede leget lidt med det. Hun er dog tydeligvis stadig ung nok, så jeg må nok hellere væbne mig med lidt tålmodighed.
Hvor gammel er hun? Jeg har lige købt det, da det virkede som et godt bud til min datters første spil.
Hun er 17 måneder. Hun er ikke helt klar endnu. Jeg tror begrebet farver endnu er lidt for abstrakt for hende. Men jeg vil tro, hun snart er klar.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Gunness »

På hjemmefronten prøver vi at få støvet nogle af de sjældent spillede titler af for at finde ud af, om de skal blive i samlingen eller ej.
Så i mandags fik jeg luftet Reef Encounter for første gang i mange år. Reglerne er stadig imponerende ikke-intuitive, men jeg havde fundet et hjælpeark, der gjorde det noget lettere. Det er et fedt tema og nogle spændende mekanismer, men det er også en smule svært at gennemskue en passende strategi. Jeg tabte stort men er nysgerrig efter mere.

Og efter at have malet mine Santorini-figurer var vi selvfølgelig nødt til at spille spillet. Vi nåede tre omgange i går. Så afgjort sjovt, og det pyntede, at figurerne havde fået lidt kulør.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Larsine »

Sidste onsdag startede vi med et spil Pizza Delivery. jeg havde ændret en hel del på nogle forskellige kort, så det nu skulle være mere balanceret, og indført hemmelige mål som gav spillerne bonus. Vi var 4 spillere som gik efter hver sin strategi. Min var at købe en racercykel, så jeg kunne spare tid på at køre ud med pizzaer. Det betød dog at jeg til sidst var løbet så meget tør for energi, at jeg var nødt til at tage en lur på lageret for at få energi tilbage. Larna kørte helt konservativt ud på sin gamle havelåge, så hun sparede hverken tid eller energi, men fik til gengæld meget bedre balance mellem det hele. Michael købte en el-cykel, så han sparede energi, og fik god balance mellem tid og energi. Eik købte en scooter, og gik hårdt efter at køre ud med masser af pizzaer på en gang, hvilket dog ikke lykkedes særlig godt. Slutresultatet blev at Larna havde den bedste strategi i dette spil. Det viste sig dog at der var småting der stadig skal justeres i spillet, som f.eks. hvor meget udstyr man kan købe på en gang, og så tror jeg at vi skal teste at lade spillerne starte med penge på hånden.

Bagefter blev det til 2 spil Can't Stop, hvor vi fandt brikker til en 5. spiller. Det fungerer fint med 5 spillere, selvom det kan blive lidt trængt.

Så snuppede vi et spil Betrayal at House on the Hill, hvor det endte med at jeg blev forræder og havde inviteret Crimson Jack ind for at dræbe mine "venner". Desværre havde vennerne fundet ud af at de skulle undgå Crimson Jack indtil de havde fundet et af de våben der kunne dræbe ham. Desværre fandt Jens som første spiller våbenet i første forsøg, og inden længe vidste de også hvordan det skulle bruges mod Crimson Jack, og så var det kort proces.

Jens og jeg sluttede af med et spil San Juan (med udvidelser). Det så længe ud som om Jens første, men i de sidste tre runder fik jeg endelig lidt held og fik vendt skuden så vi begge var sikre på at jeg ville vinde. men ved pointoptælling viste det sig at vi havde lige mange point, og Jens vandt tiebreak på at have et kort mere på hånden end jeg havde.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Jonezy »

Carsten og Lars kiggede forbi igår og hjalp mig med at få indviet mit Masmorra: Dungeons of Arcadia. Den endte med 2 omgange med standard spillet; man kan nemlig også spille en epic variant med længere spilletid (med større muligheder for at få alle dine abilities) eller en co-op variant.

Masmorra: Dungeons of Arcadia er en dungeon crawler, hvor dine aktioner bestemmes af 6 terninger, som du må lave et om-rul på hver tur (men du har en masse abilities som gør at man kan lave terningerne om til det, man har brug for, så det er aldrig helt noller giga frustration). Det handler så selvfølgelig om at smadre monstre, samle loot og disarme fælder så man kan få experience point (XP) og nye abilities. Første mand til 16 XP lukker spillet og den som har flest XP efter sidste runde er dagens mand (eller stor-barmede kvinde) i Masmorra-sovs!

I første omgang måtte min frø-kriger Grenouille og Lars' panda munk Lang Lang nedtrykkende kigge på at Carstens halv-gigant druide Greybark og hans ulv med en overlegen omgang disarming af 2 fælder i Masmorra's nederste etage lukkede spillet og tog en sikker sejr.

I anden omgang nåede jeg ikke en gang at overveje hvem af de cirka 37.000 helte jeg ville være (det er jo en CMoN kickstarter, så man har jo selvfølgelig fået latterlig mange helte med... (tror dog nok vi er omkring de 25-35 stykker lige nu)) før, at drengene havde valgt 3 stykker stor-barmede kvindfolk fra KS exclusive æksen. Jeg endte med en vikinge-kriger kvinder ved navn Hyldir, Carsten med en slags necromancer-heks i Makumba og Lars med katte-troldkvinden Zsa Zsa. Denne gang susede vi alle hurtigt ned i underetagen hvor de store monstre bor (de giver nemlig flere XP!), hvor Lars og jeg fik rottet os sammen mod Carsten, så han blev knockoutet af en drage. Da Hyldir så selv fik krammet på en drage en omgang senere var det game over og vikinge tøsen vandt denne dag (men det vidste vi jo fra start ikke; trolddom vs viking er en no-brainer... Selvfølgelig vinder vikingen!).

Egentlig et meget hyggeligt spil, men at holde styr på alle de forskellige abilities og hvornår man må trigger hvad gjorde at vi måtte bruge lidt for meget tid i regelbogen, så det er desværre ikke så gateway venligt som jeg egentlig havde håbet. Til gengæld synes jeg, at den der terninge puzzle man har hver tur er ret sjov og produktionen er weltklasse (det er jo CMoN). Det er dog random fjol og de der take that kort der er i spillet er meget afgørende, men hvis man kan klare sådan noget, så er man godt underholdt. Tror vi lander på en solid 7'er på førstehånds indtrykket.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Larsine »

I går kom Eik, Michael og Larna til spil, og vi startede med Flick 'em Up!. Vi spillede første scenarie, og Michael og Eik startede som de fredløse mod mine og Larnas sherif og venner. Og det var op ad bakke for de gode, vi blev stort set pløkket sønder og sammen, og specielt Eik var meget præcis, hvorimod Michael og Larna nok skal hjem og træne deres knipsefinger. Det endte med en stor sejr til de onde. Vi byttede side og startede forfra. Og denne gang var det igen de onde der styrede spillet. Selvom Larna igen ikke var den bedste skarpskytte, så lykkedes det dog for os at få nedlagt den første ordenshåndhæver, og den næste. Men så stoppede festen og vi kunne bare ikke ramme flere, hvorimod Eik og Michael fik nedlagt to af vores mænd. Flere gang var vi sikker på at "nu slutter det", men vi så nogle fantastisk forbi skud, og rigtig mange strejfere. Men til sidste lykkedes det dog for Larna at sikre sejren til de lovløse. Selvom det umiddelbart ser ud som et simplet knipsespil, så er der faktisk en del taktik og strategi involveret, hvor det har stor betydning i hvilken figur man vælger på hvilket tidspunkt.

Bagefter hev jeg et spil af ældre dato frem: Democrazy. Hver spiller starter med 6 tilfældige chips (i op til 4 farver) og 6 love på hånden. I hver tur trækker man en ny lov, og skal så spille en lov, som spillerne stemmer om Lovene kan enten være umiddelbare, eller de kan påvirke resten af spillet, og kan gøre alt far at give ekstra point for bestemte farver chips, eller give bonus/straf hvis man har/gør noget specielt. Vi fik to love der f.eks. gav chips til lovfremsætteren hvis loven gik igennem, men samtidig fjerne chips for dem der vandt og gav chips til dem der tabte en afstemning. Fuldstændig kaotisk, og morsomt. Slutresultatet blev at Larna havde 7 point, Michael 8, Eik 9 og jeg 10, men så fik vi alle pointene for den spiller der sad til venstre, så vi endte på Larna 17, Michael 15, Eik 17 og mig med 19. Jeg tror kun det er anden gang jeg har spillet det, men det er et af de spil hvor man sagtens kan være op til 10 spillere.

Eik forlod os, og Larna og Michael valgte at vi skulle spille Alhambra (inkl. The Magical Buildings miniudvidelsen). Det var godt nok lang tid siden, men det tog ikke lang tid at komme ind i reglerne igen, og selve spillet flyder jo nemt. Michael lagde sig pænt foran efter første scoring, men blev indhentet ved anden scoring, og i sidste scoring løbe både Larna og jeg fra ham, jeg endte dog med at løbe allerlængst.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Goblen »

Onsdagsgruppen er blevet torsdagsgruppen, og vi var samlet i går for at spille noget jeg selv har glædet mig meget til - Mansions of Madness 2nd edition.

Vi var fem personer, og det er jeg enig med den kritik der er af spillet - det var en for meget. Spillet er alligevel sjovt og her føler jeg at den app-drevne del virkelig sparker ind og giver en ekstra dimension. Vi var fanget i Innsmoth og skulle samle beviser for en ledende families afskyelige handlinger, og om natten bliver vi så fanget på kroen med en gal hobe af mennesker udenfor der bare ser os dø, eller ofret til de onde skabninger.

Vi var, i starten, sindsygt heldige med terningerne og havde det hele under kontrol. Monstrene der brød ind på kroen, og som vi mødte undervejs fik tæv... men spillet bliver sværere jo længere tid du er om det, og uden at røbe historien sluttede tre af os som sindsyge, og en af os blev slagtet af flere monstre. Selv blev jeg i sidste omgang ramt af sindsyge, og fik pludselig en ekstra opgave. Den eneste person der ikke var sindsyg formåede at løse missionen og vandt som den eneste.

Super underholdt, og spiller det gerne igen. God stemning i spillet.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by BlueSwan »

Spillede Vinhos Special 2016 edition og Great Western Trail igår med Haekle, APK og MichaelW. Jeg må sige at jeg synes at Vinhos var virkelig godt. Vores spil blev præget af at alle tiles med dårligt vejr blev trukket tidligt, således at vores økonomier var virkelig slatne. Det gik især udover APK, der gik rabundus hurtigt og derfor havde flere aktioner hvor han intet meningsfuldt kunne foretage sig. Hårdt. Men det var en dejlig brainburner. Haekle vandt, måske primært fordi han fik en ret fleksibel økonomi op at køre med mange bonusactions og expert tiles, så han altid kunne tage meningsfulde actions. Fedt spil, der skal spilles igen. Måske også 2010 versionen, der er på den anden side af brættet.

Haekle vandt også overlegent i Great Western Trail, som jeg gerne snart skal spille igen, da jeg slet ikke synes at jeg har knækket koden til hvordan det skal spilles endnu.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by APK »

Tak for godt selskab og to fremragende spil!
Jeg vil også gerne spille Vinhos igen - om ikke andet så for at fjerne mindet om gårsdagens spil fra hukommelsen... :-)


BlueSwan wrote:Spillede Vinhos Special 2016 edition og Great Western Trail igår med Haekle, APK og MichaelW. Jeg må sige at jeg synes at Vinhos var virkelig godt. Vores spil blev præget af at alle tiles med dårligt vejr blev trukket tidligt, således at vores økonomier var virkelig slatne. Det gik især udover APK, der gik rabundus hurtigt og derfor havde flere aktioner hvor han intet meningsfuldt kunne foretage sig. Hårdt. Men det var en dejlig brainburner. Haekle vandt, måske primært fordi han fik en ret fleksibel økonomi op at køre med mange bonusactions og expert tiles, så han altid kunne tage meningsfulde actions. Fedt spil, der skal spilles igen. Måske også 2010 versionen, der er på den anden side af brættet.

Haekle vandt også overlegent i Great Western Trail, som jeg gerne snart skal spille igen, da jeg slet ikke synes at jeg har knækket koden til hvordan det skal spilles endnu.
/APK
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Gunness »

LuluChia, Cosworth, Frouvne og jeg var samlet for at spille Conan i går. Ud over, at det stadig er ret uoverskueligt at sætte op, var det en rigtig god og noget mindre famlende oplevelse end ved vores første spil. Dette både pga. erfaringer og pga. nogle kraftigt opdaterede og forbedrede regler.
Vi spillede andet scenarie, hvor Conan og Shevatas skal redde en prinsesseagtig quinde på et skib, mens pirater, troldmænd og bueskytter myldrer frem.

Vi nåede to spil, hvor Conan-holdet lige akkurat og med måsen i vandskorpen hev en sejr hjem i det første (den gode prinsesse var ikke meget bevendt og var derfor efterhånden gennemhullet af bueskytter). I det andet blev det til en ret hurtig sejr til overlord'en, da prinsessen kom til at stikke hovedet for langt frem efter at have smidt en - i øvrigt velplaceret - håndgranat efter nogle modstandere. Det var vældig underholdende :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Frouvne »

Jeg var også vældig underholdt i aftes, da Bêlit iført pels-bikini som beskyttelse skulle reddes ud af en ubehagelig knibe. Rart at se at spillet efterhånden glider meget mere ubesværet fremad. Organiseringen af komponenterne er pt nok den største udfordring, men det er da noget, man kan gøre noget ved. Conan er nok et spil, der vil kunne dele vandene. Grundmekanismerne er meget elegante men til gengæld er der mange regeluklarheder. Og det har designerne vist på forhånd i en sådan grad at de både i den oprindelige og den reviderede udgave af reglerne opfordrer spillerne til selv at blive enige om hvad der lyder som den mest fornuftige fortolkning f.eks. når man skal vurdere Line of Sight. Spiller man for spiloplevelsen er det ikke noget problem, men jeg kan sagtens forestille mig, at mange ville have det svært med så uklare regler. Heldigvis er der i den gruppe vi har spillet spillet i en afslappet stemning omkring dette ligesom der er blevet givet mange gode råd til modparten undervejs.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2017

Post by Goblen »

Brætspilsdag med tre venner.

Startede tidligt med et spil Spirits of the Rice Paddy. Du skal bygge din rismark op og ved klogt brug af dine ressourcer (folk og husdyr) skal du få vandet til at løbe de rigtige steder hen, plante og høste på de rigtige tidspunkter. Spillet virker OK, men det blev lidt for fiddly i den måde du vander markerne på, og bagefter planter. Hver gang skulle du flytte på en del brikker, og det var irriterende. Skal prøves igen, og tror at det ryger på Math trade hvis ikke oplevelsen bliver bedre for mig.

Så blev det til to spil fra min ynglingsdesigner. Vi satte Vinhos på bordet, og fik brygget vin i Portugal. Det er helt utroligt så dårlig jeg er til dette spil, men det er fantastisk. Glæder mig rigtig meget til Lisboa kommer :-)

Et spil Great Western Trail fulgte lige før aftensmad, og det har jeg spillet meget. Desværre var det som om jeg ikke kunne samle mig om en strategi. Fik lidt point i det hele, og valgte til sidst at prøve at få mit tog kørt så langt som muligt, udvide med stationerne og få de point. Det er stadig et fantastisk spil.

Vi sluttede med Terraforming Mars. Her valgte jeg en motor der kørte på at generere strøm og heat. Da temperaturen nærmede sig topgraderne fik jeg draftet så min strøm kunne konverteres til penge, til steel og til luftfugtighed. Det betød at jeg for en gang skyld havde en rigtig fornuftig motor kørende. Spillet blev tæt med 7 point mellem nummer 1 og nummer 4. Det blev det enste spil jeg sejrede i, men dagen var fantastisk og fedt at folk gider kigge forbi og spille :)
Post Reply