Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

Vi gør klar til marts måneds spiloplevelser! Håber der må blive mange og at de må blive gode! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

I går var vi 5 spiller til at starte med, så vi testede endnu en gang Pizza Delivery, denne gang med de sidste smårettelser. Det blev et interessant spil hvor der blev afprøvet flere strategier. Men endnu en gang endte Larna med at rende med sejren.

Jens ankom og vi tog et spil Bohnanza. Jeg følte slet ikke at jeg havde nogen indflydelse på spillet, og det kunne man også se på mit slutresultat. Et skide godt spil, som dog er særdeles frustrerende når man aldrig kan være med i nogen handler.

Laban forlod os, og vi resterende 5 to eg spil Race. Igen var der ikke meget der lykkedes for mig, og jeg endte sidst. Jeg var ret sikker på at Larna ville vinde, da hun vandt begge de første løb, og havde gættet rigtigt på alle tips. Men det viste sig at Michael endte foran Larna.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Torsdag havde min personaleforening arrangeret brætspilsaften, og der var 15 tilmeldte. Desværre var det kun 9 der dukkede op, men de 9 havde det hyggeligt.

Jeg nåede at få introduceret Codenames, og fik selv spillet med i 4 af spillen. I et af spillene var vi samtlige 9 der deltog.

Dernæst spillede jeg to spil Colt Express, hvor jeg "sørgede for" at mine modspillere vandt et spil hver.

Og så fik jeg spillet tre spil Flamme Rouge, hvor jeg gik hen og vandt dem alle, og endda havde min anden rytter inde på en tredjeplads i alle tre løb. Jeg havde spillet Flamme Rouge i forbindelse med Guldbrikken, men det var en demoversion hvor vi manglede muligheden for at lave forskellige baner, og ikke havde op- og nedstigninger med, og det gjorde altså spillet lidt tamt. Men med op- og nedstigninger på ruten bliver det et langt mere taktik spil, hvor man skal sørge for at positionere sig i forhold til stigningerne, og hvor det rent faktisk kan lade sig gøre at stikke af fra de andre ryttere. Faktisk blev jeg så positivt overrasket at jeg nu overvejer selv at anskaffe spillet.

Derudover var der også andre grupper der fik spillet Flamme Rouge samt Robo Rally. Alt i alt et godt arrangement og dem der mødte op var meget interesseret i at gentage det.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Andrea »

Vi får ikke spillet meget for tiden, da vi er i gang med at bygge om, men jeg fik lokket Jens med på at spille et Doom-scenarie, som han havde fundet på nettet. Virkelig hyggeligt (eller uhyggeligt?) gensyn med et højtskattet spil :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

I aftes måtte jeg nøjes med at se til imens Helle gennemspillede tutorial-scenariet til Unlock! Men så er vi til gengæld også klar til at komme i gang med selve spillet, så snart hele familien samtidig kan afsætte en time! Det ser til gengæld ud som om, man bør kunne lære sig selv spillet ved at gennemspille tutorial-scenariet og det lover jo godt for spillets udbredelse.

Helle og jeg spillede et spil The Ravens of Thri Sahashri. Det var lang tid vi sidst har haft spillet fremme og det kunne godt ses på vort spil selvom man skulle tro, vi var meget rutinerede med over 100 spil på bagen. Men hvor var det dog fedt at få frem igen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

vi fik The Ravens of Thri Sahashri på bordet igen idag og denne gang virkede det som en stor del af rutinen var enoprettet. Vi vandt i hvert tilfælde sikkert og opnåede 12 point, hvilket er absolut hæderligt. Til aften spillede vi Unlock! The Formula med vores ældste. Vi havde alle glædet os til spillet. Vi var desværre lidt for uopmærksomme og klarede os langt dårligere end vi havde håbet. For den ene spiller kommer en stor del af tiden til at dreje sig om at grave de rigtige kort frem fra kortstakken og det nedsætter helt sikkert muligheden for for den spiller at følge særlig indgående med i historien, da de øvrige jo er under tidspres og derfor ufortrødent fortsætter. Det skal blive spændende at prøve de næste par afsnit, der ligge, klar og venter på os.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Fredag mødtes jeg med Rune og Henrik, og det endte med at blive en ren zombie aften.

Vi startede med Dead of Winter: A Crossroads Game , hvor vi spillede scenarier To Many Mouths. Ud over os selv var der 6 hjælpeløse i kolonien, og 6 zombier der allerede var der at angribe os. Vi skulle bare sørge for at holde i 5 runder, uden at moralen gik i bund. Det gik faktisk hæderligt, men vi fandt også ud af at vi snød. Vi tillod nemlig at en 3 Food talte som 3 mad mod den daglige krise, og det gør det ikke. Et kort tæller nemlig kun en gang lige gyldigt hvor mange ressourcer den ellers gælder for i forholde til kriser og scenarie. Men selv med dette snyd blev det en hård omgang, for det viste sig at Henrik havde en helt anden plan end at hjælpe os. Det var dog første i sidste runde at det gik op for os, for han begyndte at lave nogle mærkelige handlinger, og spilde vores mad på at forhøje en terning far 5 til 6, selvom han ikke havde brug for det. Alligevel var der en chance for at vi kunne klare det, men så begyndte Rune også at lave mærkelige handlinger, for det viste sig at selvom vi kunne klare den fælles mission, så manglede Rune noget værktøj til hans personlige mission, og det ville han for alt i verden finde, koste hvad det ville. Men det endte så med at vi blev overmandet af zombier, og tabte den fælles mission. Men desværre for Henrik havde han heller ikke løst sin forræderiske mission, og han tabte således også. Jeg har endnu ikke vundet et enkelt spil Dead of Winter.

Vi fortsatte med zombier, men nu med Last Night on Earth: The Zombie Game. Jeg spillede zombierne og Henrik og Rune havde hver to mennesker. Scenariet var Burn Them Out, hvor menneskene skal finde dynamit eller benzin, og så aflukke 3 af zombiernes startfelter. Det gik lidt for let med at få lukket det første felt. Men så lykkedes for zombierne at slukke for strømmen i to af bygningerne, og det betød at menneskene havde meget svært ved at finde vej gennem bygningerne, og der gik ikke lang tid før de blev overrendt af zombier og en efter en måtte overgive sig. Selvom der kom forstærkninger, nyttede det ikke noget, og Henrik og Rune blev enige om at opgive da der var 5 runder tilbage.

Vi tog endnu et spil Last Night on Earth: The Zombie Game, igen med mig som zombie styrer. Scenariet var Defend the Manor House, hvor menneskene skulle sørge for at der aldrig nåede at komme 9 zombier ind i huset i midten af byen. Det så sort ud, og jeg nåede hurtigt op på 7 zombier i huset, men Rune og Henrik valgt at ofre nogle af deres mennesker ved at stille sig ved siden af huset, og derved lokke zombierne ud af huset. Det virker over al forventning, og specielt en af Runes mennesker som havde fundet en kødøkse havde store succes med at slagt zombier. Det var en strategi som Henrik og Rune derefter bruget adskillige gange, og det endte med et tæt spil, hvor det trods alt lykkedes for menneskene at holde zombierne ude lige til solen stod op, og derved vandt scenariet.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Lørdag eftermiddag introduceres Larna Karuba for mig og Lilli. Lilli havde åbenbart ikke nogen problemer med at forstå spillet, for hun vandt begge spil. Jeg tabte til gengæld begge spil stort, men dog med en væsentlig fremgang i andet spil, hvorimod både Larna og Lilli fik færrer spil i andet spil. Hvis det bliver ved på denne måde kan jeg måske slå dem og 10 spil.

Lørdag havde vi besøg af nogle venner, og de ville meget gerne spille Five Crowns, dog under den forudsætning at hvert point er en krone, som man sætte ind på vores kortspilskonto. Kontoen skal så bruges til en ordentlig bytur.

Der blev skæppet godt i kassen den aften. Lisa lå til at vinde første spil, med mig på andenpladsen. Jeg havde dog så mange point at sejren praktisk taget var sikker for Lisa, men som altid i dette spil skal der kun en dårlig omgang til for at vende spillet, og det endte med at jeg vandt. Efter første spil havde hvert par smidt ca. 200 kr. i puljen, men Lisa og jeg havde dog betalt mindst. Derfor tog vi endnu et spil, og selvom Lisa og jeg endte som nummer to og tre, endte vi dog med at betale mest. Til gengæld ser det nu ud til at vi kan se frem til en rigtig god bytur i april.

Søndag afholdte Kaffebar i Sorø sit tredje brætspilsarrangement, og det var igen godt besøgt med ca. 25-30 deltagere. Jeg fik forklaret regler til, og spillet med i, Lords of Watredeep, 7 Wonders og Small World. Derudover så jeg at der blev spillet Catan, Ave Caesar, Blood Rage, Spejleæg, Danmarksspillet, Karuba, Carcassonne, Carcassonne: Jægere og Samlere, Can't Stop og en del andre spil. Avisen kom og lavede en artikel http://sn.dk/Soroe/Computerspil-bliver- ... kel/639078 og Pernille og jeg blev enige om at gentage successen d. 7. maj.
Last edited by Larsine on Fri Mar 10, 2017 11:37 am, edited 1 time in total.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Torsdagsgruppen var samlet til at prøve Crisis. Det har været undervejs et stykke tid, og selv var jeg lidt "forelsket" i den catch-up mekaniske spillet har, hvor landet går bankarot hvis økonomien fejler.

Dog var den slet ikke så effektfuld som jeg troede, og spillet var lidt 'meh'. Vi spillede på normal, og spillede det som et normal eurogame. Vi klarede ikke de 7 omgange i nogle af de to spil vi spillede. Følte at måden økonomien skulle drives på blev kunstig (i mangel af bedre ord). Der var bare et eller andet der ikke virkede.

Det virkede som om der kun var en måde til sejren. Det betød at player order fik en MEGET stor betydning.

Vi er enige om at spillet skal spilles igen. Det skal lige synke ind, men næste gang står den på Fields of Green.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

I aftes var der endnu en gang Conan på programmet. Vi gentog pirat-scenariet, som vi også spillede sidst og i begge spil så det langt hen ad vejen ud som om Overlorden var hårdt presset - hvilket nok også var tilfældet - men de endte alligevel begge med at blive nogle meget tætte opgør. Begge til heltenes fordel. Jeg syntes stadig det er et super-hyggeligt spil - det eneste der fortsat frustrerer en smule er hvordan man kan få organiseret spillet lidt bedre, så opsætningen kan blive lidt mindre smertefyldt. Men det er vel trods alt et luksus-problem.

Helle og jeg sluttede aftenen af med et spil The Ravens of Thri Sahashri, hvor vi igen er ved at finde den gamle form frem. Fedt spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Onsdag startede Laban, Michael, Eik, Larna og jeg med to spil Darjeeling. Ingen af spillene gik specielt godt for mig. Jeg fik ladrig rigtig gang i produktionen af te, og når jeg endelig sendte noget af sted, fik de andre sendt noget nyt af sted, så mit stort set ingenting var værd næste gang jeg fik tur. Jeg nåede dog at ende på en delt 2. plads i det første spil, og en delt 3-4 plads i det andet spil. Eik vandt andet spil med en meget overbevisende strategi, hvor han i lang tid lå bagerst, men så to omgang i træk producerede masser af te, og derved scorede usandsynligt mange point.

Jens ankom, og Larna og Eik trak sig ud af spillene Vi andre fortsatte med et spil Colt Express, inkl. Horses & Stagecoach. Vi bestemte os for at spille uden Ghost, da han efter vores mening er lidt for stærk. Det blev et ganske fornøjeligt spil, hvor jeg spillede Belle, som jo kun kan blive skudt og slået på hvis der ikke er nogen andre muligheder. Jeg indtog diligencen og tog straks fotografen til fange, hvilket betød at jeg fik point for skud fra mine modstandere men til gengæld ikke kunne skjule mig i tunnellerne. Ikke den fedeste kombination når nu man ikke regnede med at blive skudt. Til gengæld dummede jeg mig grundigt og løb lige i favnen på Shotgun som skød mig, for derefter at flytte et felt bagud, og så sluttede runden, hvorefter Shotgun flyttede atter et felt bagud og skød mig igen. Ikke det smarteste move fra min side, og absolut ikke et der fik mig til at vinde. Det gjorde Laban til gengæld, for han formåede på alle måder at udnytte sine moves optimalt. Jeg kunne dog lige snige mig ind som nummer to og blev derved førstetaber.

Jens, Michael og jeg sluttede aftenen af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor jeg fejlbedømte situationen og ventede med at bygge min City Hall, hvilket betød at den slet ikke blev bygget, og Jens derfor vandt. Michael smuttede, og Jens og jeg tog endnu et spil. Denne gang begik jeg ingen fejl, men til gengæld spillede Jens bare sine kort bedre end jeg gjorde, og han vandt en velfortjent sejr.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Neumann »

I dag fik datteren og jeg endelig taget hul på Agricola med to 2-spilleromgange. Første spil var ren Gøg og Gokke og endte med en sejr til datteren på magre 27-24. Næste spil fik jeg en god kombo op at stå med ekstraguf på daglejerfunktionen (3 ler + 1 korn +1 pløjning) så selvom datteren fik 5 mand op at køre, vandt jeg og mine trofaste 3 kulier alligevel med 34-33.

Vi har fået den danske 2016-udgave med de efter traditionalisternes mening alt for få kort - der var nu rigeligt for os holde styr på alligevel. Fint spil!
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Fik hentet mit Santorini og har fået spillet mit Santorini. Rigtig godt spil, og herhjemme er vi blevet meget glade for det. Alle de forskellige gudepowers virker rigtig godt balanceret, og giver masser af variation. Samtidig er det super hurtigt at spille.

Tror jeg har spillet en 12-15 spil henover de to dage.

Fik også spillet et spil Tokaido. Det er genfundet herhjemme, og vi spiller det meget kompetitivt. Fik Ronin og fik ham aldrig i gang efter en dårlig åbning. Stadig sjovt :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

I går afholdte Ringsted Bibliotek et brætspilsarrangement, hvor Søren og Erik kom og fortalte om deres udvikling af Splatter SHOOT, og jeg fik mulighed for at fortælle om udviklingen af Jumping Frog. Det var ikke fordi der var mange besøgende, men der blev da spillet en del spil Splatter SHOOT, Jumping Frog og Rummikub. Jeg fik selv spillet med i et enkelt spil Jumping Frog, og fik prøvet to spil Splatter SHOOT.
Last edited by Larsine on Mon Mar 13, 2017 9:39 am, edited 1 time in total.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Søndag - endnu mere Santorini. Tror ikke alle spillene er logget, men det betyder ikke noget. Det spil er bare rigtig rigtig godt. Det kommer med til Event i dag hos Grønnegadens Kasserne Kulturcenter (læs mere under arrangementer). Sjovt simpelt gameplay, super komponenter, flot spil. Virker bare.

Så fik jeg spillet endnu et spil Great Western Trail. Det blev et "underligt" spil, da der gik lang tid inden der kom cowboys op brættet. Det betød at jeg satsede benhårdt på bygningerne, men klogt spil af min ældste søn gjorde at jeg ikke fik de sidste 14 point i allersidste tur, og han løb med sejren med 11. Det plejer jeg normalt ikke gå så meget op i, men han gjorde det så elegant og efterlod mig med et valg - at gå i Kansas og lukke spillet. Jeg manglede et point på mine køer til at kunne få dem langt ud i landet, og måtte derfor tage til tak med den der gav minuspoint. Spillet er stadig lige så godt som første spil.

Fik introduceret ham for 13 days: Cuban Missile Crisis. Han valgte Sovjet og jeg spillede amerikanerne. Det blev et fantastisk tæt spil, og af en der ikke har prøvet det før må man sige at han styrede. Vi gjorde hvad vi kunne for at skjule vores agendaer, og det lykkedes rigtig godt for begge. Samtidig var jeg lidt for aggressiv på military defcon track, så jeg måtte sætte farten lidt ned, og det udnyttede han.

God spillesøndag. Håber vi ses i Næstved i aften.
Post Reply