Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

I går var 30 glade brætspillere samlet i Næstved til at spille brætspil :-)

Fik selv kun spillet to spil Santorini, og det skyldes at det er mit ansvar at sætte folk ind i regler, sørge for de har nogen at spille med, finde de rette spil osv.

Hvad var der ellers på bordene? Jeg så (og det er ikke sikkert det er det hele):

* Il Sesto Senso, Santorini, Codenams, 18AL, Istanbul, Kanagawa, Kingdomino, Tatsu, Fuse, Colt Express, Elder Sign

Tak til dem af jer herindefra der deltog og var med til at skabe endnu en fantastisk aften :-)
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Taibi »

Goblen wrote:I går var 30 glade brætspillere samlet i Næstved til at spille brætspil :-)
Hvorhenne og er der en hjemmeside, facebook eller lignende?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Taibi wrote:
Goblen wrote:I går var 30 glade brætspillere samlet i Næstved til at spille brætspil :-)
Hvorhenne og er der en hjemmeside, facebook eller lignende?
I Næstved - Grønnegadens Kasserne Kulturcenter :-)

Du får linket til den "gamle" fra i går event: https://www.facebook.com/events/139082119919581/

Hvis du skriver dig op Grønnegadens Facebook-gruppe så får du automatisk adviseringer når der kommer nye dage :-) Og du er meget velkommen - også selvom jeg ved du kommer langvejs fra.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Taibi »

Goblen wrote:
Taibi wrote:
Goblen wrote:I går var 30 glade brætspillere samlet i Næstved til at spille brætspil :-)
Hvorhenne og er der en hjemmeside, facebook eller lignende?
I Næstved - Grønnegadens Kasserne Kulturcenter :-)

Du får linket til den "gamle" fra i går event: https://www.facebook.com/events/139082119919581/

Hvis du skriver dig op Grønnegadens Facebook-gruppe så får du automatisk adviseringer når der kommer nye dage :-) Og du er meget velkommen - også selvom jeg ved du kommer langvejs fra.
Tak - det var mest ment som inspiration til min bror der tidligere har boet i Næstved og nu bor et sted syd for Køge. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Taibi wrote:
Goblen wrote:
Taibi wrote: Hvorhenne og er der en hjemmeside, facebook eller lignende?
I Næstved - Grønnegadens Kasserne Kulturcenter :-)

Du får linket til den "gamle" fra i går event: https://www.facebook.com/events/139082119919581/

Hvis du skriver dig op Grønnegadens Facebook-gruppe så får du automatisk adviseringer når der kommer nye dage :-) Og du er meget velkommen - også selvom jeg ved du kommer langvejs fra.
Tak - det var mest ment som inspiration til min bror der tidligere har boet i Næstved og nu bor et sted syd for Køge. :)
han skal være så velkommen :-)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK stod den - som sædvanlig, må jeg vel næsten sige - på Terraforming Mars. Denne uge var det endda så populært, at vi havde to fire-mands borde i gang ved siden af hinanden. Grundet den årlige generalforsamling nåede jeg dog KUN AT SPILLE ÉT SPIL, hvilket selvfølgelig er alt, alt for lidt.

Nå, men det ene spil vandt jeg heldigvis. Jeg var Thorgate, og fik hurtigt gang i ikke mindre end *to* energy-to-oxygen converters. Det kørte fint derudaf, og da oxygenen var nået op på 8%, var der vist stadig kun ét greenery på brættet (som jeg også havde bygget), resten af oxygenen havde mine converters pumpet ud.

Jeg endte dog ikke med mange points på brættet, og da jeg heller ikke fik nogen milestones, og kun lige sneg mig op og tie'ede en enkelt award, troede jeg egentlig at jeg ville fald langt efter. Men jeg havde heldigvis et hav af kort-points (mest Jovian tags), og det var nok, til at jeg kunne snige mig forbi min nærmeste konkurrent, som - viste det sig - faktisk havde en negativ kortscore.

Jeg nåede også lige et par hurtige spil Tides of Time. Det er ikke noget stort spil, men jeg er nu alligevel imponeret af, hvor meget spil man kan få ud af 18 kort...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Andrea »

Jens og jeg var hjemme hos familien Gunness i går, hvor vi blev introduceret til Mechs vs. Minions - velproduceret og hyggeligt spil, hvor vi nåede tre scenarier.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Torsdagsgruppen samlet i går.

Det blev til to rigtig gode spil.

Vi skulle have spillet Fields of Green fra Artipia, men da der var nogen der meldte sig til i sidste øjeblik var vi pludselig fem, og det var en mere end var muligt.

Først et hyggeligt gensyn med Concordia. Vi skulle opbygge vores eget handelsimperium / kolonier i Middelhavet. Rigtig godt spil med et fedt element af hand management. Satsede på silke og på at udbrede mig til mange provinser. Det virkede rigtig godt, også selvom jeg egentlig ikke havde helt det billede. Måtte en del gange bygge i byer der allerede havde en anden bygning, og det kostede dyrt i penge. Silken kompenserede ved at give meget når jeg brugte min Mercator til at sælge.

Andet spil er et spil I ikke vil opleve jeg siger nej til at spille. Auktionsspillet Ra. Kan rigtig godt lide hele det spil der foregår mellem spillerne og hvor hurtigt du kan få dem til at byde, mens du sidder og venter på at kunne lave det gode scoop.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Mandag i sidste uge var Larna på besøg og medens Lisa var til gymnastik tog vi to spil 7 Wonders: Duel. Det blev to rigtig sjove og tætte spil, hvor der både var chance for sejr på militær og videnskab i begge spil, men hvor vi begge formåede at holde den anden stangen, så det hele blev afgjort på point. Jeg vandt første spil og Larna vandt andet spil, men de var begge super intense spil.

Onsdag startede Laban, Eik, Larna og jeg med et spil Splatter SHOOT. Det blev et (lidt for) langt spil, og det endte faktisk med at tage 2 timer. Det var dog to sjove timer, hvor der dukkede mange sjove og interessant genstande op som hele tiden forpurrede vores planer. Næste gang tror jeg dog at jeg bestemmer figurerne vi skal spille med.

Bagefter tog Jens, Eik og jeg et spil San Juan (inkl. udvidelser), og selvom Jens første et langt stykke af vejen, og havde stor glæde af sit Fattighus, endte jeg dog med at løbe med sejren. Eik forlod os, men Jens ville gerne have revanche, hvilket dog ikke lykkedes for ham, for min produktionsstrategi og min Guild Hall scorede alt for mange point til at hun kunne følge med.

Lørdag aften var jeg i København for at tests prototyper. Jeg har jo deadline for reglerne til mit Fastaval Spil d. 24/3, så det var sidste mulighed for at få nogle andre til at se på spillet.

Vi startede med at spille Vector Race som er baseret på det gamle racerspil som man spillede på et ternet papir, hvor man hver tur skal flytte det samme som forrige tur plus/minus et felt i hver retning. Det var anden udgave af spillet, og nu trak man brikker som man skulle bruge til at justere sin hastighed med. Jeg fik en dårlig start, og et uheldigt træk midt i spillet, så jeg måtte nøjes med en tredjeplads ud af fire.

Bagefter blev det Road Rally Racing, hvor man tække kort og spiller nogle af dem foran sin bil. Kortene har så påtegnet hjulsporene for hvor bilen kører, og på den måde skal man styre sin bil gennem to porte og til sidste gennem en målport, samtidig med at man undgår træer og andre biler, eller rammer dem på de strategisk rigtige tidspunkter.

Så blev det en trepersoners test af Pizza Delivery. Både Daniel og Asger mente at det var fint som det var nu i forhold til Fastaval, men hvis jeg havde tanker om at tage det videre til en evt. producent, så havde de en delsmåting de syntes skulle rettes eller optimeres.

Paper Planes var det næste spil, og i bund og grund er det bare Capture the Flag, fanger, væddeløb eller hvad man nu kunne forestille sig, bare med papirsflyvere. Det var næsten som at være tilbage i folkeskolen, men nu bare med en indbygget konkurrence. Det endte med to forskellige spil (Racing og Capture the Flag).

Så skulle 13 Seconds testes, og det er naturligvis Asger og Daniels næste spil i serien om Cuba krisen (13 Days, 13 Minutes og nu 13 Seconds). 13 seconds fordi spillet i en af sine variationer tager 13 sekunder at spille. Vi spillede dog først den lange variant, som tager omkring 2 minutter, alt efter hvor meget holdene får lov til at forhandle. Daniel og jeg vandt stort. Men da det kom til den hektiske 13 Sekunder variant gik det knap så godt. Vi spillede 4 gange, da der i hvert spil skal være en spiller som tæller de 13 sekunder, og det viste sig at det er en ulempe at skulle tælle samtidig med at man spiller. Daniel og jeg vandt kun et spil, og fik et spil uafgjort (da begge sider fik startet en atomkrig), og tabte de sidste to spil.

Lige inden jeg tog hjem udfordrede Asger mig i et spil Klask, hvilket han hurtigt fortrød da jeg fik det første mål og førte 5-2, men så gik alt i stykker for mig, og Asger endte med at vinde 5-6.

Søndag var i på Amager og fik spillet Mahjongg med et par venner, og for tredje gang i træk vandt jeg det samlede spil. Jeg kunne bare så godt tænke mig at de ville spille efter de rigtige regler :?
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Fantastisk brætspilsweekend med ungerne og min kone :-)

* Fik prøvet Fields of Green to gange. En gang lørdag og en gang søndag. Spillet bygger på samme grundkoncept som Among the Stars med nogle få ændringer. Det fungerede ganske kort, og alligevel kan jeg bedre lide Among the Stars. Tror det alene er temaet.

En af forskellene og det kan jeg faktisk godt lide, er at nu vælger man seks kort fra enten Fields, Constructions, Livestock eller Buildings, eller en blandning af disse. Når du bygger skal du sørge for vand til afgrøder, afgrøder til dyrene osv. Begge spil sluttede tæt, og det virker til der er mange veje til sejr. Det virker. Skal spilles noget mere :-)

* Endnu en gang Great Western Trail om søndagen. Det spil er bare godt. Ikke andet at sige. Fire personer der alle kendte reglerne gav et "hurtigt" spil. Igen meget tæt, og fordi det er første gang det sker synes jeg at jeg vil nævne at min kone Eva vandt. Hun spillede bare gennemført godt, og kontrolerede køerne samtidig med hun fik sit tog langt op. Total overlegen.

* Kanagawa kom på bordet. Det spil kan jeg også rigtig godt lide. Hele tanken om at male det flotteste maleri, og blande de rigtige farver virker rigtig godt.

* Så havde Joakim (min ældste søn) og jeg et par timer hvor vi bare var os to. Han ville gerne spille noget Shakespeare. Det gør ikke mig noget, for det er et godt worker placement spil om at opføre det bedste teaterstykke for dronningen. Man spiller til og med sidste generalprøve.Normalt har jeg spillet det med tre eller fire spillere, men det fungerer også for to. Begge spil blev utrolig tætte, og i andet spil var han bare bedre end mig til at styre hvor mange workers han aktiverede (det afgører player order), og vandt med 1 point. Sjovt med så tæt et spil.

God weekend med masser af brætspil og familiehygge.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Gunness »

Jeg har brugt lidt tid på at lave en print&play-udgave af Mythic Battles: Pantheon - bare for at vide, om jeg skal ændre mit pledge her i 11. time (pledge manager'en lukker i aften). Maibritt og jeg fik prøvet et enkelt spil i går aftes, med Conan-figurer som stand-in, hvor Zeus prøvede at skynde sig frem på kortet med Hydra som opbakning. Det gik ikke særligt godt :)
De foreløbige regler er en smule uklare, men jeg tror vi spillede det nogenlunde rigtigt. Jeg var i alt fald rigtig godt underholdt og kan sagtens se potentialet i systemet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

Den sidste uges tid har der været lidt brætspils-tørke hos os. I weekenden har Helle og jeg dog fået spillet nogle spil Schotten Totten. Og efter at jeg med min søn og nogle af hans venner havde besøgt et Escape Room syntes vi, det var meget passende at spille Unlock! Squeek & Sausage. Vi kom desværre ikke ud i rette tid. Jeg syntes også særligt et puzzle var rigtig drilsk... men også meget cool.

I tørke-ugen har jeg jævnligt haft Phil Eklunds Pax Renaissance fremme for at gøre mig bekendt med reglerne. Det er et større arbjde, men langsomt dæmrer det for mig. Jeg tror dog man er nødt til at få det spillet nogle gange for helt at forstå hvordan de forskellige mekanismer hænger sammen - men det glæder jegmig også meget til at få lejlighed til. Jeg kommer dog til at skulle læse mig gennem reglerne endnu et par gange og prøve nogle prøverundet først, så jeg opnår lidt større overblik før jeg vil kaste det på bordet med andre spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Frouvne »

I ugens løb lykkedes det os at gennemføre en spilaften, hvor vi fik spillet hele fire spil: Robo Rally (2016), Trick of the Rails, A Game of Thrones: Hand of the King og Pickomino. Ugens største spiloplevelser kom dog her i weekenden, hvor Helle og jeg indtil nu har spillet otte spil Fugitive, der indtil nu har givet nogle super-hyggelige stunder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Goblen »

Absolut intet brætspil denne weekend. Eller dvs. jeg har spillet Click-Clack Lumberjack i haven med en flækhammer og en stabel træ.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2017

Post by Larsine »

Onsdag havde Laban taget en gæst med, så vi var 5 og bestemte os for at spille Village, dog uden kroen og havnen, da det var rigeligt at holde styr på det originale spil. Dels var der nogen der ikke have prøvet udvidelserne og dels var det lang tid siden vi havde spillet Village sidst.

Vi havde forskellige strategier gennem spillet:
Eik: Rejse-, byråds- og dødsstrategi.
Laban: Rejse- og byrådsstrategi.
Simon: Rejse- og kirkestrategi.
Larna: Rejse- og kirkestrategi.
Mig: Handels- og kirkestrategi.
Da jeg stort set var den eneste der handlede endte det også med at blive vinderstrategien. På grund af Eiks dødsstrategi, hvor han endte med at få 6 familiemedlemmer i krøniken selvom han kun fik point for de første 5, endte det med at blive et spil hvor vi ikke fik scoret ret mange point. Jeg var den eneste der endte over 40 point, og gik dermed hen og vandt spillet.

Simon og Eik forlod os, men Jens ankom og vi tog et spil Carcassonne. Laban havde dog et par husregler, som han mente gjorde spillet meget bedre, og som han derfor gerne ville have os til at spille med. Første regel var at man ikke måtte lægge en bondemand på en mark som kun bestod af en brik. Marken skulle mindst være fordelt over to brikker før man kunne lægge en bondemand. Det skulle gøre det meget sværere og mere strategisk at snige sig ind på andres marker. Derudover var Laban vandt til at spille efter de gamle markregler (kig på hver by og se hvilke marker det fodre den... altså 1st edition reglerne), men vi fik overtalt ham til at spille efter de nyeste regler (kig på hver mark, 3 point for hver færdig by den fodre). Anden regel var at hvis man fik lavet et hul på nøjagtig en brik, og en spiller trak en brik som passede i hullet, skulle den brik lægges i hullet. Efter Labans mening gav det en meget bedre spil, da man på den måde ikke var afhængig af selv at skulle trække den rigtige brik, men kunne spille efter at andre trak den. Vi prøvede det, og det var tydeligt at Laban kendte sine husregler, og vi andre ikke gjorde det, for han fik udnytte det flere gange. Vi andre følte dog bare at det tog valget ud af hænderne for os, og i et spil hvor man i forvejen kan være uheldig ikke at trække de brikker man har brug for, kunne man nu være ekstra uheldig og trække en brik som man ikke engang selv kunne bestemme hvor skulle ligge. Ingen af os var blevet overbevist om at det var en god regel.

Jens og jeg sluttede af med 3 spil San Juan (inkl. udvidelser), og så vid jeg husker vandt Jens alle tre. jeg har i hvert fald ingen hukommelse om hvordan det gik.
Post Reply